Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése."— Előadás másolata:

1 Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése

2 Neveléselmélet 1.A nevelésre vonatkozó filozófiai előfeltevések, tudományos tanok által alátámasztott általánosítások. 2.A pedagógia rendszerébe tartozó, a nevelés törvényszerűségeit feltáró és tárgyaló, a nevelés gyakorlatát megalapozó, orientáló tudományág.

3 A neveléselmélet funkciója • Theory of education – „elmélet a nevelésről” – Feltáró, elemző, leíró funkció • Educational theory – „a nevelési gyakorlat szabályai” – A nevelés orientálása, technológiájának a középpontba állítása a funkciója

4 Nevelésfilozófia 1.Filozófiai előfeltevésekre támaszkodó szisztematikus, tudományos igényű intellektuális törekvés arra, hogy a nevelést a maga teljességében, a kultúra, a társadalom összefüggésrendszerében értelmezzük. 2.A nevelés elvont, legátfogóbb kérdéseivel foglalkozó tudományt jelenti. Alkalmazott filozófia – elméleti pedagógia (körébe tartozó)

5 A nevelés színterei • Azok az iskolai, nevelőintézeti tevékenységek és szervezeti kereteik, amelyekben rendszeres nevelés folyik, ill. folyamatos nevelői hatás érvényesül. • Társadalmi vonatkozásban a ~ minden alkotó tevékenység (a tárgyi eredményekkel együtt emberi képességek és tulajdonságok is képződnek)

6 Az pedagógiai hatás módja • személyközi, közvetlen, interaktív • médiummal közvetített

7 A kultúra átörökítés mechanizmusai • Utánzás • Szociális tanulás modellkövetéssel • Konformitás azonosulás és kényszer révén • Internalizáció (kötődés és szociális kompetencia) • Az áthagyományozás kollektív mintázatai • A kultúrák sokfélesége

8 Az utánzás • Lehet – Értékközömbös másolás – Értékre irányuló • A szocializáció kulcsfogalmának gondolták • Összekapcsolódik a tanulás magasabb szerveződési szintjeivel is • Főleg a kisgyerekkori fejlődésre használták

9 Szociális tanulás modellkövetéssel • Szociokulturális mintázatok követése – Az ingereket előbb képekben és/vagy szavakban kódoljuk, s ezek emlékezeti reprezentációvá, s ez által reaktiválhatóvá válnak a vonatkozó viselkedés felidézése révén. • A szociális tanulás feltételei – Figyelem – Motiváció a modellel kapcsolatban – A modell szocializációs hatalma – Rögzítés-megőrzés

10 Konformitás azonosulás és kényszer révén • Társadalmi lény – Betartja, de alakítja is a szabályokat – Kötődés • Kényszer – Kisgyerekkori szükségszerűség – Szankciók a felnőtt életben

11 Internalizáció • Belsővé válik az adott dolog, külső kényszer nélkül is hat, működik • a tanulás legszemélyesebb formája, amikor a tanuló által megtapasztaltak viselkedési és értelmezési formákba sűrűsödnek

12 Tudáskonverzió ciklikus folyamata (Nonaka, 1994)

13 Kollektív mintázatok az áthagyományozásban • A mindennapi cselekvésekkel teljes mintázatokat figyel meg, vesz át az egyén • A „magától értetődő” helyzete

14


Letölteni ppt "Neveléselmélet, nevelésfilozófia A kultúra átörökítése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések