Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A VOLÁN társaságok utaskiszolgálási színvonalát emelő és intermodális fejlesztései György Tibor VOLÁN Egyesülés, személyszállítási igazgató XV. Közlekedésfejlesztési.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A VOLÁN társaságok utaskiszolgálási színvonalát emelő és intermodális fejlesztései György Tibor VOLÁN Egyesülés, személyszállítási igazgató XV. Közlekedésfejlesztési."— Előadás másolata:

1 A VOLÁN társaságok utaskiszolgálási színvonalát emelő és intermodális fejlesztései György Tibor VOLÁN Egyesülés, személyszállítási igazgató XV. Közlekedésfejlesztési és beruházási Konferencia Bükfürdő, 2014. március 18-20.

2 A magyarországi települések közforgalmú közlekedési ellátottsága Utaskiszolgálási színvonaljellemzőkvasútVOLÁN Hálózatsűrűség(km/km 2 )0,10,3 Egy megállóhellyel kiszolgált terület(km 2 /mh)59,44,83 Egy megállóhellyel kiszolgált lakos(lakos/mh)6616,6519,2 Bekapcsolt helységek aránya(%)31,699,5 Naponta indított helyközi autóbusz járatszám: Kb. 40.000, közel 20.000 megálló 996 település érhető el vasúttal is 4 településnek nincs tömegközlekedési Kapcsolata 10 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3.154) van VOLÁN autóbusz-közlekedés 120 településen volt* 2014-ben önálló menetrend szerinti helyi közlekedés (ebből 72 VOLÁN volt, 20.300 munkanapi járatszám)

3 A belföldi helyközi közösségi közlekedés teljesítményeinek megoszlása az egyes szolgáltatók között (2012) UtasszámUtaskilométer ezer fő%millió% VOLÁN autóbusz453 53367,98 32341,5 Egyéb autóbusz64 8639,83 98219,9 Vasút146 588227 72138,6 Hajó6370,1110,05 Összesen:665 621100,0020 037100,00

4 Szombathely Tatabánya Budapest Miskolc Békéscsaba Kaposvár Szolnok Északnyugat–magyarországi Középnyugat- magyar- országi Dél-dunántúli Dél-alföldi Középkelet- magyarországi Észak-magyarországi VOLÁN régiós felosztás 2014

5 Forrás: VOLÁN Egyesülés A VOLÁN társaságok főbb gazdasági mutatószámai (2007-2012) Bevétel (eFt)Költség (eFt) Átl. stat. állomány létszám (teljes m.idős) 2007145 011 125150 483 02720 097,3 2008156 606 582158 633 17919 941,2 2009169 618 438166 420 21119 105,9 2010165 172 542168 642 23418 531,3 2011174 070 647177 759 31318 152,6 2012180 841 178181 060 42117 597,9

6 A/ ITS fejlesztések: Forgalomirányítási központok, rendszerek; Utasforgalom dinamikus kiszolgálása és tájékoztatása B/ Infrastruktúra fejlesztés: Autóbusz pályaudvarok; Intermodális csomópontok; Közösségi közlekedési folyosók; Autóbusz közlekedési pályafejlesztés; C/ Szolgáltatási színvonal fejlesztése: Tarifaközösség előkészítése; Menetrend összehangolás; Elektronikus jegy és bérletrendszer; Igény alapú tömegközlekedés bevezetése; Közlekedési szövetség előkészítése, Járműbeszerzések. Az utaskiszolgálást érintő jelentős VOLÁN fejlesztések

7 Közlekedési adatok tárolása esetén az alábbi ajánlásokat szabványokat kell érvényesíteni és kialakítani a beruházásokban: Meglévő rendszer fejlesztése esetén a Transmodel ajánlás szerint TransXChange XML Új rendszer fejlesztése/vásárlása esetén a Transmodel ajánlásra TransXChange XML séma szerint Valós idejű adatokra alapozott új rendszer fejlesztés esetén a SIRI szabvány Megállóhelyek, állomások, autóbusz vagy vasúti pályaudvarok kialakítása átfogó felméréséhez IFOPT Elektronikus kártyarendszer kialakítása esetén ???? szabvány. A 2009 ROP közlekedésfejlesztési pályázatok

8 A/ Az ITS projektek időben elhúzódva valósultak, illetve valósulnak meg, ami egyenlőre hátráltatja még a rendszerek - akár majdan a közlekedési ágazatok közötti - valódi integrációjának kiteljesedését. Míg a legelső projekt már 2011 végén lezárult, még folyamatban vannak olyan fejlesztések, ahol nem sikerült közbeszerzési eredményt hirdetni, és a technikai megvalósítást megkezdeni.  2014-ig 8 VOLÁN ITS projektet zártunk le sikeresen, a kiírásoknak megfelelően: egy projekt auditja még hiányzik további 4 van folyamatban 4 technikai, műszaki megvalósítása még nem kezdődött el. ROP 2009 VOLÁN ITS projektek

9  A rendszerek a menetrendi, és a valósidejű (esetleges késési) adatok átadását-átvételét képesek kezelni, és az utazó közönség felé megjeleníteni az állomások és megállóhelyek korszerű utastájékoztató felszerelésein, interneten és mobiltelefonos alkalmazásokon. A hatezres darabszámot meghaladó járműflotta közel hatoda került már a forgalomirányítási és utastájékoztatási tevékenységeket kiszolgáló, valós idejű forgalmi adatokat szolgáltató GPS-es követő eszközökkel ellátása.

10  A projekteket a megvalósítás sokszínűsége jellemzi, hazai és külföldi alvállalkozók egyaránt dolgoztak rajtuk - külföldről egy olasz, és egy török alvállalkozó került bevonásra.  A pályázatok előkészítése során előírt informatikai szabványok (TRANSMODEL, SIRI, TRANSXCHANGE) használata mindenütt megvalósult, és ez biztosítja, hogy a kiépült rendszerek képesek egymással, illetve a központi szolgáltatásokkal kommunikálni.  Ez mintegy előre vetíti a majdani egységes, központi közlekedési adatbázis egyes elemeit.  A szabványok megismerése a fejlesztői kör egy jelentős részében új, korszerű megoldásokat indikált, ami a jövőre nézve jelentős informatikai kultúra fejlődést tartogat magában a vállalatok számára.

11  A KTI központi TRANSMODEL és TRANSXCHANGE szolgáltatása már működik, a központi SIRI szolgáltatás beüzemelés alatt van, és egy-másfél hónapon belül elérhetővé válik. A már folyamatban lévő ITS VOLÁN pályázatok maradéktalan megvalósítása ill. lezárása 2014. évben várható.

12 B/ A menetrendszerinti autóbuszközlekedést kiszolgáló építési infrastruktúra fejlesztések (autóbusz állomások, megállók stb.) szintén folyamatosan történnek, részben VOLÁN, részben önkormányzati kezdeményezésre, főként EU-s pályázati támogatás (telephely fejlesztési, energetikai) biztosította forrásból. A VOLÁN társaságok kezelésében lévő 134 autóbusz pályaudvaron - a már említett ITS fejlesztéseken túl – a fenntarthatóbb üzemeltetés érdekében az állomás energetikai rendszerek fejlesztése, az utasok kényelmét szolgáló modern utaskiszolgálóhelyek kialakítása, kerékpártárolási és P+R lehetőségek biztosítása is cél. VOLÁN közlekedési infrastruktúra fejlesztések

13

14  Ennek már megvalósult példája: a Vasi VOLÁN Zrt Körmenden a Volánbusz Zrt Népliget, Érdi illetve Újpest Városközpontban átadott állomásai.  A soroltak közül külön kiemelést érdemel a körmendi fejlesztés, ahol a fizikai átszállási kapcsolat biztosításán túl már a közös – GYESEV-Vasi VOLÁN Zrt - utastájékoztatási és jegyvásárlási lehetőség is adott az utazóközönség részére.  Számos további fejlesztésünk van folyamatban pl. : a Balaton VOLÁN Zrt projektje, Balatonfüreden a Kapos VOLÁN Zrt kaposvári illetve a Volánbusz Zrt gödöllői, váci, szigethalmi intermodális csomóponti tervei.

15 .

16 Az intermodalitás a különböző közlekedési módok egymáshoz illesztése egy utazás(i lánc)on belül, mint például a P + R (parkolás és közösségi közlekedéssel történő utazás) esetében. A multimodalitás a különböző közlekedési módok különböző utakhoz történő igénybe vétele, például kerékpárral történő munkába járás és taxival való operalátogatás. A komodalitás fogalmának jelentése: a közlekedési ágak aktív együttműködése, a különböző közlekedési módoknak az optimális közlekedési rendszer kialakítása érdekében történő leghatékonyabb együttes alkalmazása.  Az új VOLÁN autóbusz-állomás fejlesztések jó része már a tervezéstől kezdődően igyekszik az utasok részére minél zökkenőmentesebb eljutást biztosító komplex utazási lánc lehetőségét biztosítani, a közlekedési alágazatok zavartalan összekapcsolódásával megfelelni az intermodális fejlesztési elvárásoknak.

17

18

19 A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló, 2007. évi XXIII. törvénnyel módosított 1998. évi XXVI. törvény: közszolgáltatások, közlekedési rendszereknek, közlekedési eszközöknek, valamint az utasforgalmi létesítményeknek alkalmassá kell válniuk a fogyatékos személyek általi biztonságos igénybevételre - komplex (fizikai és infokommunikációs) akadálymentesítését, azaz egyenlő esélyű hozzáférhetőséget.  A helyközi közlekedési közszolgáltatások szakmai irányítását ellátó Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 2013. márciusában – az első ilyen jellegű EU-s kötelezettségünk teljesítési határidejekor – 10, teljes egészében akadálymentesített autóbuszállomás listáját tudta közzétenni, de jelenleg már 35 autóbuszállomás fizikai és infokommunikációs akadálymentesítése történt meg, valamint folyamatban van a 181/2011-es EU-s autóbuszos utasjogi rendelet által előírt, a fogyatékkal élők közösségi közlekedését segítő, ütemezett képzés a VOLÁN munkatársak részére. Akadálymentesítés a menetrendszerinti személyszállításban

20

21 C/ Mindezen fejlesztések mit sem érnek, ha nincs hozzá megfelelő járműállomány: az elmúlt húsz évben az állami többségi tulajdonú VOLÁN közlekedési tárasságok szűkös beszerzési keretekből gazdálkodhattak, ennek eredmény lett a ma kb. 6224 darabos járműpark fokozatos elöregedése.  Autóbuszállományuk összetételére jellemző, hogy átlagéletkoruk pillanatnyilag 13,2 év, a járművek 55,2%-a 12 éves, vagy annál idősebb - a forgalomban kerülő járművek 47,1%-a még Ikarusz gyártmányú.

22 A VOLÁN társaságok autóbusz-állományának gyártmány szerinti megoszlása 2014. január 1-én

23

24 A VOLÁN társaságok autóbusz-állományának életkor szerinti megoszlása 2014. január 1-én

25  Az állományból 928 db az alacsonypadlós, alacsony belépésű vagy rámpával ellátott autóbusz, amely a mozgáskorlátozottak és időskorúak, valamint a kerekesszékkel vagy gyermekkocsival utazók utazását segíti.  A 2010-12-es évek után a tavalyi évben - ha szerény mértékben is - de sor kerülhetett 191 új illetve használt, de magas színvonalú autóbusz beszerzése és forgalomba állítására pl. a Bakony, Balaton, Borsod, Jászkun, Kapos, Pannon, Zala VOLÁN társaságoknál és a VOLÁNBUSZ Zrt-nél is.

26

27 2012. évi XLII. személyszállítási törvény rendelkezései. “6. § (1) A Kormány országos jelentőséggel bíró esetekben a személyszállítási szolgáltatásokhoz kapcsolódó eszközök, különösen az utastájékoztatási rendszer, az elektronikus jegy- és bérletrendszer, a jegyértékesítő és jegyellenőrző rendszerek, valamint a járművek és infrastruktúra-elemek üzemeletetésére, fejlesztésére és fejlesztésnek nem minősülő beruházásaira egységes fejlesztési koncepciót állapíthat meg. (2) Közvetlen vagy közvetett állami, vagy önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési szolgáltató által végzett személyszállítási szolgáltatásokat érintő, valamint állami vagy európai uniós forrásból megvalósuló fejlesztést kizárólag a Kormány által jóváhagyott koncepció keretei között lehet finanszírozni, és lebonyolítani. (3) Amennyiben az érintett közlekedési szolgáltató e § szabályaitól eltérő módon valósít meg fejlesztést vagy fejlesztésnek nem minősülő beruházást, az ebből fakadó többletköltséget a megrendelt közlekedési szolgáltatás ellentételezésénél az ellátásért felelős nem fogadhatja be és nem ellentételezheti.”.

28 A VOLÁN társaságok szerepe a Nemzeti Közlekedési Stratégiában NKS HelyzetképNKS Koncepció „Volán” 21 „VOLÁN” 16 „autóbusz” 44 1 !!!! 5 (ebből 4-szer konkrét cégnévben) 8 A feltüntetett számok a konkrét szavak előfordulásának számát mutatják a NKS Helyzetkép illetve az NKS Koncepció szöveges részében.

29 A VOLÁN társaságok szerepe a Nemzeti Közlekedési Stratégiában

30 Köszönöma megtisztelő megtisztelő figyelmet! figyelmet! Internet: www.volanegyesules.hu E-mail: volannet@ve.huKöszönöma megtisztelő megtisztelő figyelmet! figyelmet! Internet: www.volanegyesules.hu E-mail: volannet@ve.hu


Letölteni ppt "A VOLÁN társaságok utaskiszolgálási színvonalát emelő és intermodális fejlesztései György Tibor VOLÁN Egyesülés, személyszállítási igazgató XV. Közlekedésfejlesztési."

Hasonló előadás


Google Hirdetések