Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék - 2014. Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék - 2014. Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és."— Előadás másolata:

1 Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék - 2014. Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és tervezett változásai Rácz Gábor dr. 1

2 2 A szabályozás, mint eszköz Fő koncepció: A szabályozásnak a reálfolyamatok legyenek az alapjai Fő célok: vasútfejlesztés, versenyképesség növelése, vasútbiztonság fenntartása/növelése Átláthatóság, együttműködés a vasúti szakmával Egyszerűsítés, rugalmasság Hazai viszonyokhoz illeszkedő, de „tágítható” keretek kialakítása – az EU jogalkotásban is fontos a hazai érdekérvényesítés

3 3 Vasútfejlesztési súlypontok, célok KERETEK: Egységes Közlekedésfejlesztési Stratégia (EKFS) Közlekedési Operatív Program (KÖZOP) Prioritás: TEN-T és Nemzetközi korridorok Stratégiai célok: Régiók közti egyenlőtlenségek felszámolása (~eljutási idő) Ráhordás feltételeinek javítása (P+R, +szolgáltatások) Közlekedésbiztonság növelése (nyíltvonali, állomás, útátjáró) Környezetvédelem (zaj- és rezgésvédelem)

4 4 Vasútfejlesztés Bp- Cegléd - Szolnok elővárosi fejlesztése Bp – Székesfehérvár rekonstrukció Bp – Esztergom rekonstrukció Bp – Veresegyház – Vác elővárosi fejlesztés, Vác állomás átépítés Nemzetközi korridorok szakaszain: Biatorbágy – Tata, Bp – Miskolc, Bp. - Pusztaszabolcs Fővárosi vasútfejlesztések: Nyugati, Keleti, Kelenföldi pu. és Északi és Déli összekötő hidakhoz kapcsolódó vonalak V0 vasúti körgyűrű (tervezett) 2014 - 2017

5 5 Vasútfejlesztés 2. Bajánsenye (oh.) - Boba Székesfehérvár – Boba (következő fejlesztési ciklusban) Bp – Szolnok – Gyoma rekonstrukció GySEV: Sopron – Szombathely – Szentgotthárd Balaton déli partján vasútfejlesztés, vasúti megközelítés javítása Szélesebb körű szolgáltatások, pl: kormányablakok, korszerű utastájékoztatás, utasbiztonság növelés, komfortérzet növelés

6 6 Vasútfejlesztés 3.

7 7 Vasútfejlesztés 4.

8 8 Vasútfejlesztési tervek 2014 - 2020

9 9 Járműfejlesztés MÁV START: 42 új motorvonat GySEV: 6 új motorvonat MÁV START: 1 Md Ft – 2 év alatt 300 jármű felújítása (IC-kocsik, elővárosi forgalom) 700 kocsi: WiFi szolgáltatás Új, hazai gyártású IC kocsi

10 10 A szabályozás változásai Személyszállítási tv. (2012 évi XLI tv.) Lehetővé teszi az egységes irányítást, hatékonysági átszervezést (MÁV csoport, VOLÁN társaságok) Átszervezések: MÁV személyszállítás (2014. 01. 01-től) „STG” MÁV, GySEV: 10 éves közszolgáltatási szerződés VOLÁN társaságok átszervezése (24 VOLÁN helyett 7 társaság megalakítása 2014. 12. 31-ig) Menetrendi harmonizáció Pozitív példa: GySEV- Vasi VOLÁN együttműködés, kombinált bérlet

11 11 A jogszabályok változásai Vasúti törvény (2005. évi CLXXXIII) módosításai 2010. évi CLXXII törvény: működési engedély, vasútbiztonsági engedély/tanúsítvány alóli mentesítés (turistavasúti, sífelvonó, saját célú pályahálózatok) Biztonsági kamerákhoz szükséges szabályok 2012. évi CXIX törvény Vasútbiztonsági engedély, tanúsítvány rendelkezések pontosítása Felügyeleti díjak szabályozása Kapacitásfoglalásra jogosultakra vonatkozó szabályok Vasútépítési projektek: közművekre vonatkozó szabályok (85/B) 2014. évi XVI. törvény : vagyonjogi rendezés

12 12 A jogszabályok változásai 2. Vasúti építmények engedélyezéséről szóló új Korm. Rendelet (289/2012. (X. 11.) Korm. Rendelet – 1987- es (!) rendelet helyett Vasútépítési projektek létszakaszaihoz illeszkedő engedélyek műszaki fejlődéshez igazított szabályozás EU konform Engedélyköteles, bejelentés-köteles és szabadon végezhető építési tevékenység

13 13 A jogszabályok változásai 3. Vasúti átjárhatósági rendelet - 30/2010 (XII.23.) NFM rendelet Vasúti járműengedélyezésről szóló rendelet - 31/2010 (XII. 23.) NFM rendelet Képzési rendelet 19/2011 (V.10.) NFM rendelet „NoBo” rendelet – 60/2011 (XI. 25.) NFM rendelet Vasúti balesetvizsgálati rendelet 24/2012 (V. 8.) NFM rendelet Működési engedély rendeletben (45/2006 GKM r.) adatmódosítás bevezetése ( 23.000 Ft ) 2012. május

14 14 Az új vasúti törvényre vonatkozó elképzelések A „nagyvasúti” és más kötöttpályás rendszerek alapvető szétválasztása – akár (részben?) külön törvényben! kisvasutak / turistavasutak sífelvonók „egyéb” rendszerek – pl. kézi hajtány EU-s szabályozás átvétele – 2012/34/EU Irányelv „Az egységes európai vasúti térségről” szóló irányelv pályahasználati díjképzés változása, pályahálózati elemek újradefiniálása, pl. kiszolgáló létesítmények Különféle szolgáltatások (alap, járulékos, kiegészítő, mellék) elkülönítése

15 15 Várható jogalkotás Új rendeletek: Vasúti járművek karbantartása, karbantartó műhelyekről szóló ÚJ rendelet Vasúti járműre szerelt kazánok és nyomástartó edények, az ezeket vizsgáló szervek és személyekről („kazánbiztosok”) szóló ÚJ rendelet Vasúti képzési rendelet módosítása – könnyítések, egyszerűsítések

16 16 EU jogalkotás – távlati változások Az ún. 4. vasúti csomag főbb elemei: Vasúti járművek üzembehelyezése ERA hatáskörbe kerül, ha „átjárhatósági” kategória Vasútbiztonsági tanúsítvány kiadása ERA hatáskörbe kerül a határátlépő vasúti társaságok esetén ERA hatósági jogkört kap, szervezete is változik Jogi szétválasztás – pályahálózat-működtető és vállalkozó vasúti társaságok Személyszállítási szolgáltatás liberalizációja

17 17 Köszönöm a figyelmet! Gabor.Racz@nfm.gov.hu


Letölteni ppt "Közlekedéstudományi Egyesület A Magyar Közlekedés helyzete az EU-ban Kápolnásnyék - 2014. Február 27. A vasúti közlekedés szabályozásának súlypontjai és."

Hasonló előadás


Google Hirdetések