Személyközpontú gondozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
A kiégés 2 April, A kiégés 2 April, 2017.
Szociális munka a börtönben
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
A tudatos élet alapelvei
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
Külföldi módszerek? Mi az amit figyelembe kell vennünk: Hagyományaink, Céljaink. Cégünk összetétele, nagysága.
Szociális munka az onkológiában
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Mi az egészség? EGÉSZ –SÉG, TESTI – LELKI- JÓL LÉT.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
interperszonális személyiség-koncepciója
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
Fenomenológiai megközelítés
Egy eklektikus szerző humanisztikus oldala
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
A lehetséges énképek.
A tanácsadó és a mentor szerepe
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
CARL ROGERS
Az öregkor.
A haldokló beteg ápolása
Skizofrénia.
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Önsegítő csoportok Összetétel: azonos problémával küzdő kliensek
DECEMBER 3. A FOGYATÉKKAL ÉLŐK VILÁGNAPJA A másság elfogadása
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
Nevelés és nevelői attitűdök
Merre tovább? Előre gondolkodás © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 6. Nevelőszülői módszertan.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Mindennapi veszteségeink
Egy fenomenológus a kognitív személyiségpszichológia előfutáraként
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
Inklúzív nevelés Magyarországon
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Ápolói hivatás megítélése középiskolás korúak körében
AZ MNKSZ RÉSZVÉTELE A „TRAME” PROJEKTBEN AZ EU / GRUNDTVIG FELNŐTTOKTATÁSI PROGRAM KERETÉBEN ( ) TAPASZTALATOK ÉS EREDMÉNYEK KONFERENCIA A self-narration.
A Legjobb Barát Hozzáállás
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
Kitwood: A személyközpontú gondoskodás
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
TEST ÉS LÉLEK ÚTJA GONDOSKODÁS A DEMENCIÁBAN SZENVEDŐ IDŐSEINKRŐL.
Idősek gondozása-ápolása
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Piros Orr Bohócdoktorok Alapítvány
A dajka a nevelés folyamatában
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Fenomenológiai megközelítés
ÉRTÉK, ESZMÉNY, NORMA A NEVELÉSBEN
Miért válaszottam a BME-VIK-et?
Foglalkoztatás/aktivitás jelentősége
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

Személyközpontú gondozás András anyaga Miért jó – ha a gondozás személyközpontú? Kitwood Virginai Bell Gyakorlati kérdések

Miért jó, ha a gondozás személyközpontú? nemcsak a demens személynek, hanem a gondozóknak is a személyközpontú gondozás több mint a személyre szabott gondozás /értékrend, attitűd és elsajátított készségek/ sok szakember ösztönösen gyakorolja személyes értékrendje, beállítódása alapján; a gyakorlatban tapasztalhatták, hogy könnyebb így segíteni. Példák:

A személyközpontú gondozás elméleti alapjai dementálódás folyamatában nemcsak az agy fokozatos leépülésére és annak következményeire fókuszálunk, hanem magára a demens személyre is. A demens személy életét és életminőségét a betegségére adott reakciója is befolyásolja. A betegségre adott pozitív reakció (pl. a ’nem adom fel’ attitűd) pozitívan hat a demens személy életminőségére. A személyközpontú gondoskodásban segítői, támogatói vagyunk demenciával küzdő embertársainknak, hogy segítségünkkel a betegségükre adott reakcióikat, és ezzel életminőségüket a dementálódás folyamatában pozitív módon befolyásoljuk. A betegségre adott negatív reakció negatívan hat a demens személy életminőségére

Hogyan fejlesszük hozzáállásunkat? Értékrendünk tudatos vállalása – döntésinket határozza meg Individualizált (személyre szabott) gondozás nemcsak papíron Empátia (képes vagyok a demenciában élő szempontjából látni helyzeteket) Én-támogató hozzáállás gyakorlása

1. Értékrendünk tudatos vállalása A másik ember személy, aki egyszeri és megismételhetetlen, aki végtelenül értékes, akinek van személyisége, akinek van spiritualitása, vannak érzelmei, akinek vannak szükségletei, vágyai, stb. A demenciával küzdő ember is személy és nem tárgy. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hozzá szólunk, vele és nem róla beszélünk a jelenlétében. A személy több mint a betegsége. Olyan társadalomban élünk, olyan az egészségügyi rendszerünk is, amely a betegséget kezeli és nem az embert. A demenciának, mint betegségnek az objektív, a személytől elkülönült szemlélete elterjedt. Sokszor a tüneteit, okait, kezelésének lehetőségeit tanulmányozzuk, és nem az embert, aki megtapasztalja a demenciát.

Gyakran azt gondoljuk, hogy a demenciában szenvedőknek – főleg azoknak, akik nem beszélnek, vagy nem érthető számunkra az, amit próbálnak mondani, nincsenek meglátásaik, hiszen nem képesek elmondani meglátásaikat, érzéseiket. Amikor ezt gondoljuk, sajnos a következő lépés az, hogy dehumanizáljuk őket, nem tekintjük őket embernek, személynek, egyedi, megismételhetlen, végtelenül értékes embernek. A segítőnek nem az a feladata, hogy szembesítse a tényekkel, az igazsággal, a valósággal, hanem az, hogy tiszteletben tartsa azt, ahogyan ő működik, ahogy képes értemezni helyzetét.

2. Individualizált (személyre szabott) gondozás minden ember más egyéni szükségleteket figyelembe vesszük (alvás, tisztálkodás, öltözködés, étkezés, …) Lehetőségei --------------------- Korlátai

3. Empátia Kiindulás a demens személy perspektívájából A demenciában szenvedő személy másként tapasztalja meg a valóságot időben, térben emlékei elvesznek vagy töredezetté válnak elfelejt napi történéseket (pl. nem tudja, hogy evett már ebédet) érzékszervi benyomások értelmezése romlik. A demencia következtében a külvilág megélése megváltozik: nem tudja, milyen nap van, esetleg milyen napszak, nem tudja, hol van, nem ismer fel személyeket, tárgyakat, olyan dolgokat lát vagy érez, amelyek valójában nincsenek.

Én-támogató hozzáállás gyakorlása Az én-támogató, a személyt személy mivoltában megerősítő hozzáállás: Szeretetteljes, melegséget adó Biztonságot, vigaszt nyújtó Oldott hangulatot teremtő Tiszteletet adó Elfogadó Dicsérő Elismerő Egyenes, nyílt Érzékeny Megerősítő Segítő Bátorító A demens személyt partnernek tekintő Ítéletmentes Befogadó Otthont nyújtó Vidámságot ad

Az én-támogató hozzáállás Az énpszichológia szerint az „én” különféle képességeinek összessége a személyiség. A demencia következtében ezek a képességek romlanak. Az én-támogató hozzáállás azt jelenti, hogy A) az elvesztett képességeket próbáljuk kompenzálni B) a még megőrzött képességeket pedig támogatjuk Cél: a demens személy jól érezze magát. (Önérzetet növel, ha segítséget nyújtunk a megmaradt képességek használatához.)

Milyen módon támogassuk a hiányzó funkciókat? Tisztelettel – érezze megbecsülésünket Empatikusan – érzéseire rezonálóan A betegség előrehaladtával folyamatosan változóan (ADL- IADL): kezdetben önsegítésben támogatjuk, később a segítség kézzelfoghatóbb, konkrét. Környezet – mint segítő világítás zajfogók szagok helyett illatok Otthonos „Containing” funkció gyakorlása (kibírjuk, át tudjuk venni a demens dühét, szorongását, félelmét…, mi magunk nem félünk a félelmünktől, nem leszünk mérgesek haragjuktól, ezzel segítjük a demenst elviselni saját érzelmeit) Fontos megértenünk, hogy a beteg néha képtelen magában tartani negatív érzelmeit. Arra zúdítja, aki a környezetében van. Ha a gondozó képes visszavágás nélkül meghallgatni és magában tartani ezeket a negatív érzéseket, akkor azoknak az ereje csökken.