ÉLETVITEL – ÉLETMÓD I.. AZ ÁTALAKULÁS HÁROM RÉSZFOLYAMAT: A politika intézményrendszere /6 hónap/ A piacgazdaság intézményrendszere /6 év/ A társadalom.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Globalizáció Globalizáció:
Advertisements

Jánosi Beatrix szeptember 08.
Művészet By: Turi Krisztina.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A hulladék szerepe az ember életében
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Negyedik előadás Március 11
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
Népszerű kultúra és magaskultúra
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A FEJLETT ÉS A FEJLŐDŐ ORSZÁGOK SZEREPE KORUNK VILÁGGAZDASÁGÁBAN.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Környezetértékelési módszerek
Kifejezési eszközök a filmművészetben A képkivágások.
Gyermekvédelmi politika I. Levelező tagozat 2008/09. tanév/őszi félév.
Az érvelés.
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
László Balázs Politika – mint az új generációk lehetősége OTDK, Budapest,
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Társadalmi állapotrajzok konferencia
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
A pszichikumról általában
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Művelődés-gazdaságtan
Marie Curie Skłodowska (Varsó,1867-Sallanches, 1934)
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Miért nem valóságos az idő?
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
Antropológia VI A szabad akarat II.. Kierkegaard Az emberek valóban ostobák. Azokkal a szabadságokkal, amelyek valóban az övék, nem élnek, hanem olyanokat.
Nem anyagi érték (Kultúra, tudomány) A hagyomány, a művészet és a tudomány értékteremtő erő, vagy díszlet? – Életet adó gyökér, vagy karanténbeli őskövület,
A deviancia értelmezési kerete
A muzeális intézményrendszer átalakítása
Marginalitás és jól-lét – kibékíthető koncepciók? Inkluzív társadalom – jól-lét – társadalmi részvétel A Kodolányi János Főiskola szakmai konferenciája.
Esélyek a piramis alján
GRAFO-LIFE hatékony segítség a mindennapokban. GRAFO-LIFE A hétköznapokban felmerülő stressz- és krízishelyzetek három csoportba vezethetőek vissza: 1.
A munkával való elégedettség
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A fenntartható fejlődés
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Fekete Afrika A 2. Világháború jelentős hatással volt Afrikára. A háború után a legtöbb afrikai országban napirendre került a függetlenség kihívása. A.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
LEADER, Identitás, Sport
Kultúra és kommunikáció
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

ÉLETVITEL – ÉLETMÓD I.

AZ ÁTALAKULÁS HÁROM RÉSZFOLYAMAT: A politika intézményrendszere /6 hónap/ A piacgazdaság intézményrendszere /6 év/ A társadalom intézményrendszere /16 év/

A TÁRSADALOM MINDENNAPI ÉLETE ÉLETMÓD – ÉLETVITEL - ÉLETSTÍLUS A KULTÚRA ÉS A TUDAT A CIVIL TÁRSADALOM

AZ ÉLETMÓD az életmódban a társadalmi adottságok és az emberi képességek feszültsége realizálódik. Az életmód az ember (az emberek különbözõ csoportjai, közösségei) ismételten, szokásszerûen végzett tevékenységeinek rendszere. Velük az ember kielégíti (és részben meg is teremti) szükségleteit; kapcsolatokat, viszonyt létesít más emberekkel (egyénekkel, csoportokkal, közösségekkel, intézményekkel); meghatározott eszközöket, tárgyakat, objektívációkat használ. A tevékenységek, az általuk kifejezett szükségletek és eszközök rendszere együtt kifejezi és a gyakorlatban megvalósítja az egyén és a közösség értékválasztását.

ÉLETMÓD-MODELLEK A/ tradícionális életforma-modellek B/ az egyén (természetesen mindig viszonylagos) autonómiáján alapuló modellek

ÉLETMÓD STRUKTÚRÁK A / Az alsó, szegény, deprivált, a fejlõdés elfogadott útjáról lesodródott vagy oda soha fel nem került, kulturálisan és társadalmilag egyaránt passzív rétegek. 1977: a táradalomnak mintegy 35 %-a 80-as évek: 31 % Napjaink: 43-56%

A sodródó rétegek vagyontalan fogyasztóknak pauperizálódtakA TÁRKI státuscsoport vizsgálata szerint a szegénynek és deprivált nevezett legalsó két csoport együttesen 34 %-ot foglal el, ám ha hozzávesszük a vagyontalan fogyasztóknak és vagyonfelélõknek nevezetteket, arányuk 58 %-ra nõ! És közöttük egyre nagyobb azok száma és aránya, akik véglegesen leszakadtak, pauperizálódtak, helyzetük reménytelenné vált. Vagyis minden vizsgálat megerõsíti, hogy társadalmunkban igen nagy, a feléhez mindenképpen közelálló arányban vannak jelen a leszakadó, vagy leszakadással küzdõ, marginalizált, vagy marginalizálódó rétegek, a társadalmon kívüli, vagy inkább a társadalom alatti underclass csoportok..

B/ A stabil életmódot folytató érték- és teljesítményorientált életmód-csoport életmódjuk stabil, életkörülményeik tisztázottak, igen sokféle tevékenységet folytatnak. A korábbi vizsgálatok egyaránt 15 % körül jelölték meg annak az értelmiségi és vezetõ rétegeknek az arányát, amely társadalmi helyzete, életmódja,kultúrája szerint egyaránt megközelíti a kor színvonalát.. -- Ez mostanra sem változott sokat (a TÁRKI szerint sem), de változott összetételük és színvonaluk után új csoport jelent meg közöttük: a gazdasági átalakulás nyertesei. Anyagi-jóléti színvonaluk ma sokkal magasabb a korábbinál, az olló tehát tovább nyílt. A kulturális elit megõrízte ugyan helyét, de nem szélesbedett, inkább egy kicsit szûkült.

c) A középrétegek Rendelkeznek valamilyen stabilitással és autonómiával, megkapaszkodtak a modern életben és felfelé törekednek, -- nyitottak és változásra képesek. Nem jutott több hely a számukra, mint százalék. Nagyságrenddel kevesebb, mint Észak- Amerika és az Európai Unió országaiban.

A dinamikus szerkezet a/ statikus szerkezet /snapshot/ - l. előbbiek; b/ mély-struktúra – meghatározza, hogy az egyes részek milyen viszonyban állnak egymással; B.1. - akik szervesen beleilleszkednek az ebben az értelemben vett struktúrába, otthon vannak, jól érzik magukat és szabadon terjeszkednek benne, kitöltik kereteit és nem kívánnak mást. B.2. - a) kívül- és felülállók, akik sajátos helyzetet vívtak ki maguknak, b) a marginálisok és c) a liminálisok, akik valamilyen átmeneti, határhelyzetet foglalnak el.

Ezek a csoportok képezik a változás, az átalakulás, a fejlõdés alapját. Szerepük különbözõ. A felülállók (legalábbis nagyrészük) társadalom feletti társadalmat alkotnak, /mint a felsõ tízezer, akik a maguk körülbástyázott váraiból játszótérnek tekinthetik a világot, nemcsak otthon vannak benne, de uralkodnak is fölötte. -A margináisok helyzete egyszerû: õket kitaszították, nem szántszándékkal maradtak kívül, helyzetük rendezetlensége örök fenyegetést jelent a stabil társadalomra. - A legérdekesebb azonban a liminálisok helyzete. A liminalitás: átmeneti helyzet. Azok az igazi liminálisak, akik ezt a maguk javára tudják fordítani. A törzsi társadalmakban jól értették ezt, ezért az avatási szertartások mindig a jelöltek kitaszításával kezdõdtek. Az ember akkor válik a struktúra passzív elemébõl a communitás tudatos tagjává, ha megtapasztalja a liminalitás összes gyötrelmét. Ezért mindig is a liminálisok vitték elõre a társadalmat, az orwelli értelemben vett „közép”, akik egyaránt odatartoztak a felsõ és az alsó rétegekhez, legalábbis belátnak hozzájuk és átlátnak rajtuk. A tudomány, a mûvészet, a politika és az erkölcs új eszméi és új gyakorlata egyaránt ebben a rétegben születik.

KONKLÚZIÓ A társadalom akkor stabil, ha nagyobb része jól beleilleszkedik a statikus struktúrába, de ha ennek részaránya túl nagy, akkor a társadalom elmerevedik, belefullad saját hagyományaiba. Ha viszont túl kicsi, és vele szemben túl nagy a dinamizáló motor, akkor zûrzavar, bizonytalanság keletkezik. Az sem lényegtelen, hogy a másik, kisebb térfelen mennyi a felülálló, mennyi a marginális és mennyi a liminális.

Az arányok a társadalmi rendszer bonyolultabb formáiban megváltoznak. A hagyományos társadalmak csak kevés liminális- marginális elemet tûrtek el, azt is belepréselték a hivatalos struktúrába (mint páriát, mint parvenût és mint proletárt. A modern társadalom, azaz a fejlett kapitalizmus két értelemben is új helyzetet teremtett. Egyrészt addig ismeretlen méretûre növelte a struktúra hálóját, másrészt és ugyanakkor mégis csökkentet a társadalom egészében való arányát, felduzzasztotta a liminális rétegeket, de egyben kereteket is teremtett számukra. Ill. normalizálta, a társadalmi viszonyok egyik alapmodelljévé emelte az átmenetiséget, a határhelyzetet, az egzisztencia szabadságát, szóval mindazt, amit a modern és posztmodern mentalitás jelent.