A köznevelési rendszer változásai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A köznevelési törvényről
Advertisements

A pedagógusok munkaidő beosztása
2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
ERUDITIO Kft. Az oktatás jogi környezetének változásai és a következmények évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről Szegedi György szakmai vezető.
Sajátos nevelési igényű tanulókat érintő változások
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
MEGÁLLAPODÁS - magyarázatokkal -. A köznevelési rendszer szervezésével összefüggő általános kérdések • megyei fejlesztési terv elkészítésének szempontjait.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A pedagógusminősítési rendszer
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Méltányossági elvek a közoktatásban
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Tanévkezdő tájékoztató konferencia Brassói Sándor főosztályvezető EMMI Köznevelés-irányítási Főosztály 2013 augusztus.
A kerettantervek fejlesztése
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
„A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Pedagógiai Közművelődési és Képzési Intézet jelene és jövője” augusztus 23.
A köznevelés átalakulása
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Az Iskolai Közösségi Szolgálat jogszabályi háttere
A szabályozás előzményei
Brassói Sándor főosztályvezető
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Információs nap szeptember 8..
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
Beszámoló az NPK egy éves tevékenységéről
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
A pedagógus a nevelési-oktatási intézmény szervezetében
Készítette: Kovács Ferencné
1 A 2013/2014. tanév feladatai, változások Dr. Madarász Hedvig Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
A köznevelési törvény változásai 2016 szeptemberétől Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő *A korábbi változatokban ma már nem aktuális, nem érvényes.
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
KPSZTI pedagógiai-szakmai szolgáltató
Közoktatási alapismeretek
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tanévkezdő 2013/14.
Változások a közoktatásban
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

A köznevelési rendszer változásai „Az apostolok így szóltak az Úrhoz: Növeld a hitünket!” Lk 17,5. A köznevelési rendszer változásai RPI Tanévkezdő Országjáró 2013. aug. 28. RPI, Miskolc Márkus Gábor, RPI

Tartalomjegyzék Változások 16 óra Életpálya-modell Egyházi intézmények finanszírozása Munkaidő-számítás, nyilvántartás Hit- és erkölcstanoktatás

Egy kis tudáspróba A 2013/2014-es tanévre 96.881 gyermek iratkozott be első osztályba az állami fenntartású intézményekbe. Tavaly országosan 100.195 tanuló kezdte meg általános iskolai tanulmányait (a nem állami iskolákat is beleszámítva), ebből 84.101 az azóta államivá vált intézményekben. Tavaly: 16.000 tanuló a nem állami intézményekben.

Egy kis hitpróba… Az állami iskolákban az elsősök 52%-a jelentkezett hit- és erkölcstanra. (50378 tanuló) A nem állami intézmények nagyobb része egyházi. A legtöbb egyházi iskolában a hittan tantervi tantárgy. Kb. 12.000 tanuló. Beiratkozott kb. 110.000 tanuló. Hittanra jár legalább 62.000. Min. 55 %.

Hatálybalépés 2012. szeptember 1.– Törvény. Testnev. 2012. december 31. – HPP. 10 MK. 2013. január 1. – Állami fenntartás. AOI 2013. szeptember 1. – Humánerőforrás, HTT 2014. szeptember 1. – 3 éves kor 2015. augusztus 31. – NyEK, 2 TNy 2016. január 1. – Új vizsgaszabályzatok 2017. augusztus 31. – 6, 8 oszt. kritérium

A köznevelési törvény 7 legfontosabb változása 2013-tól új humánerőforrás-gazdálkodás Az iskolák államosítása, egyházi iskolák helyzetének megerősítése Egész napi iskola Közösségi nevelés A nevelőtestület jogainak kiszélesítése NAT Kötelező etika Mindennek mi a célja?

Köznevelési intézmény Nevelési – oktatási intézmény Pedagógiai szakszolgálati intézmény Pedagógiai szakmai szolgáltatást ellátó intézmény Gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény Óvoda Iskola Kollégium Alapfokú művészeti iskola Általános iskola Középfokú iskola Szakképző iskola Középiskola Gimnázium Szakközépiskola Szakiskola

CXC 2012. évi CXXIV tv. 2012. évi CLXXXVIII. törvény 2013. évi LV. tv. (Máj. 10.) 2013. évi CXXIX. tv. az oktatás szabályozására vonatkozó egyes törvények 2013. évi CXXXIII. tv (Aug. 1.) vallási közösségek jogállása 2013. évi legalább CXXXVII törvény

EMMI-rendeletek 59. a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról 58. az egyházi költségvetési céltámogatások folyósításáról és elszámolásáról 54. az oktatási esélyegyenlőséget szolgáló támogatásokról 50. a nemzetiségi nevelési … kiegészítő támogatás… 49. egyes gyermekvédelmi tárgyú miniszteri rendeletek

EMMI-rendeletek 47. tanév rendje 46. az Arany János Tehetséggondozó Program 44. a Nemzetiségi Tanulmányi Ösztöndíjról 45. egyes sajátos közoktatási feladatok támogatása 37. EMMI ágazatába tartozó szakképesítések (ped. asszisztens?) 17. nemzetiségi óvodai nevelés

EMMI 16. tankönyv 15. a pedagógiai szakszolgálati intézmények 8. a tanári felkészítés közös követelményeiről 4. két tanítási nyelvű

2013. évi CXXIX. (MK 116) Szakközépiskola, szakiskola definíciója A köznevelési intézmény jogi személy, amely – az állami intézményfenntartó központ, valamint az állami felsőoktatási intézmény által fenntartott intézmény kivételével – a fenntartójától elkülönült, önálló költségvetéssel rendelkezik.

2013. évi CXXIX. A köznevelési intézményben végzett munka jellegén, természetén nem változtat az a körülmény, hogy a köznevelési intézménynek ki a fenntartója. ÁIK intézményben a munkáltatói jogokat az állami intézményfenntartó központ vezetője gyakorolja. ÁIK intézmény vezetője az adott köznevelési intézmény alkalmazottjai tekintetében – a bérgazdálkodást érintő döntések, a kinevezés és a közalkalmazotti jogviszony megszüntetése kivételével – gyakorolja a munkáltatói jogokat. ÁIK intézmény vezetője az e bekezdésben meghatározottak szerint gyakorolhatja a munkáltatói jogot azok tekintetében is, akik a működtető, vagy az általa megbízott személy, illetve szervezet intézkedése alapján végeznek munkát a köznevelési intézményben, amennyiben a működtető így dönt.”

NPK Nemzeti Pedagógus Kar Állami és önkormányzati fenntartású köznevelési intézményekben pedagógus-munkakörben közalkalmazottként foglalkoztatottak önkormányzattal rendelkező köztestülete. Tagjai… A Kar tisztségviselője, az ügyintéző testületek tagja nem lehet: a) párt tisztségviselője, b) bármely országos kamara tagja, c) bármely pedagógus szakmai és érdek-képviseleti szervezet tisztségviselője.

NPK feladatai a) ell. a közösségi szolgálat szervezését, b) véleményezési jogot jogszabályok megalkotása során, c) [Tárgyalhat a KLIK-kel…] d) vezetői pályázathoz szakmai ajánlást adhat, f) megalkotja a Pedagógus Etikai Kódexét g) tagjával szemben etikai eljárást folytathat, h) konferenciákat, szakmai napokat szervez i) díjat alapíthat, j) tagjai számára jóléti … szolgáltatásokat nyújthat.

NPK szakmai tagozatai 2. magyar nyelv és irodalom, 3. nemzetiségi, 4. idegen nyelvek, 5. matematika, 6. ember és társadalom, 7. ember és természet, 8. földünk, környezetünk, 9. művészetek, 10. informatika, 11. életvitel és gyakorlati ismeretek, 12. testnevelés és sport, . 1. óvodai, 13. kollégiumi, 14. szakképzési, 15. fejlesztő- és gyógypedagógusi, 16. intézményvezetői. (8) Alapszabály további

NPK … … és mi? Hogyan hallatszik a hangunk? „A Kar stratégiai partneri megállapodást köthet más fenntartó intézményeiben dolgozó pedagógusok hasonló feladatokat ellátó szervezeteivel.” Ez a szervezet az ORTE lesz vagy…?

2013. szeptember 8 gyerek 16 óráig 32 óráig Életpályamodell és bérezés Létszámok (vez., ped, segítők, kieg.) Új finanszírozás, csoportszámok 2 H, 3 H Etika, PSzSz, Tankönyv

Életpálya-modell kiterjesztése középfokú végzettségű pedagógusok a) a pedagógiai-szakmai szolgáltatatást nyújtó intézményben pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben, b) a nevelési-oktatási intézményben nevelő- és oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben pedagógus szakképzettséggel rendelkező, c) a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvény hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatott tekintetében is.”

Óvodai változások Az óvodapedagógusnak a kötött munkaidejét a gyermekekkel való közvetlen, a teljes óvodai életet magában foglaló foglalkozásra kell fordítania, a munkaidő fennmaradó részében, legfeljebb heti négy órában a nevelést előkészítő, azzal összefüggő egyéb pedagógiai feladatok, a nevelőtestület munkájában való részvétel, gyakornok szakmai segítése, továbbá eseti helyettesítés rendelhető el az óvodapedagógus számára.”

Óvodai változások

Óvodai változások

3 csoportos,1+1 tagintézményes Óvodai változások 1 csoportos 2 csoportos 3 csoportos,1+1 tagintézményes Óvodavezető 1 (ó 12) 1 (ó 12) 1 (ó 10) Int. vez. helyettes 1 (ó 24) Tagintézményvez. Gyerek 13-25 [20] 30 26-50 [40] 60 39-75 [60] 90 Óvodapedagógus 63 óra/csoport ht. (32/ped.) 1,59 3,56 4,125 Dajka / g-t./ 1 2 3 Ped. Asszisztens 3 óvoda csop. 1 (?) Pszichoped. Fennt.döntésétől függ Összesen 4,59 (?) 7,56 (?) 11,125

A tanulók 16 óráig lesznek az iskolában Jogszabály Felmentés Mi alapján? RPI: gyerek érdeke. Felügyelet, feltételrendszer. Tevékenységháló Egész napos vagy egész napi? Büntetés vagy lehetőség? Mi a célunk? RPI: Iskolaélményes iskola. (és legyen otthonos)

A tanulók 16 óráig lesznek az iskolában Tantárgyfelosztás többszöri módosítása Ez már nem tabu. Pedagógiai program más átmeneti szabályai

Egyházi iskolák finanszírozása

Gyermekek, tanulók finansz- heti fogl. időkerete KNT 6. mell.

Osztály- és csoportlétszámok KNT 4. mell.

Életpálya modell Támogató rendszerek Szakmai fejlődés, előremenetel Feladatkörök Ellenőrzési lehetőségek Munkairányítás Bérezés, juttatások

Pedagógus munkaidő, óraszám 62. §. (5) A nevelési-oktatási intézményekben pedagógus-munkakörökben dolgozó pedagógus heti teljes munkaidejének nyolcvan százalékát (a továbbiakban: kötött munkaidő) az intézményvezető által – az e törvény keretei között – meghatározott feladatok ellátásával köteles tölteni, a munkaidő fennmaradó részében a munkaideje beosztását vagy felhasználását maga jogosult meghatározni. (6) A teljes munkaidő ötvenöt–hatvanöt százalékában (a továbbiakban: neveléssel-oktatással lekötött munkaidő) tanórai és egyéb foglalkozások megtartása rendelhető el. A kötött munkaidő fennmaradó részében a pedagógus a nevelés-oktatást előkészítő, nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokat, tanulói felügyeletet, továbbá eseti helyettesítést lát el. (7) Az intézményvezető a kötött munkaidőben ellátandó feladatok elosztásánál biztosítja az arányos és egyenletes feladatelosztást a nevelőtestület tagjai között.

Pedagógus munkaidő, óraszám Heti teljes munkaidejének 40 óra nyolcvan százaléka: 32 óra A teljes munkaidő ötvenöt–hatvanöt százaléka: 22-26 óra A kötött munkaidő fennmaradó része: 6-10 óra A pedagógus nevelés-oktatást előkészítő, nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokat, tanulói felügyeletet, továbbá eseti helyettesítést lát el.

6-10 óra

6-10 óra

22 órába!

22 órába!

Munkaügyi kérdések Elrendelés Nyilvántartás Túlmunka Szabadság

Apa, kezdődik!

Nyilvántartás A munkáltató kötelessége 22 – 26 óra: 6-10 óra: 8 óra: Osztálynapló Csoportnaplók 6-10 óra: Beszámoló v. feladatelrendelés teljesítése 8 óra: szabadon felhasználható munkaidő MUNKAIDŐ.

Két egyszerű matekpélda A) A pedagógus évi szabadsága: Pótszabadsággal 45 nap. Július: idén 23 munkanap. ? Őszi // téli // tavaszi szünet? ?? Akkor mi marad augusztusra? ??? Mit csinál ekkor? ???? Ki rendeli el és ki ellenőrzi? ????? Egyházi ajánlás ?????? Egyházi ünnepek

Két egyszerű matekpélda B) Munkaidő 8 óra / nap. Túlóra kérdése. Egy év kb. 250 munkanap, 2000 munkaóra Ebből pedagógus szabadság: 45 nap Évi munkaidő 1640 óra. Ha erre nem veszek fel külön embert, hanem túlórában fizetem ki, akkor kifizetek 2460 órát. A kollégák jól járnak, csak fáradtak lesznek. A munkáltató nem tud párhuzamos feladatokat adni, csak egymás után; az üzemidő megnő.

Két egyszerű matekpélda B) Munkaidő 8 óra / nap. Túlóra kérdése. Egy év kb. 250 munkanap, 2000 munkaóra Ebből pedagógus szabadság: 45 nap Évi munkaidő 1640 óra. Ha erre nem veszek fel külön embert, hanem túlórában fizetem ki, akkor kifizetek 2460 órát. A kollégák jól járnak, csak fáradtak lesznek. A munkáltató nem tud párhuzamos feladatokat adni, csak egymás után; az üzemidő megnő. Termeltem 1 db munkanélkülit. És nem elszámolható bérkiadásként.

Másképp gondolni a tantárgyfelosztásra Változtatható. Vezetői eszköz. Tili-toli.

Minősítő vizsga, minősítés Keretszámok alapján! Bizottság ( Elnök: KH szakértő Tagok: szakértő (felsőokt v. KH / RPI) Esetleg: MTA.

NAT --- Az egyes műveltségterületek változásai, kérdései Új tantárgyak, tartalmak megjelenése Tartalmak „átcsoportosítása” Új szemléletmód, felépítés Választás A- és B-változat között Új módszerek, tanulásszervezési formák szükségessége Óraszám-változásokból adódó kérdések

Tartalmi kérdések NAT Bevezetés 1,5, - és 6/7! Kerettantervek Helyi tantervek Tanmenetek