Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A KÓPÉVÁR ÓVODA SZAKMAI BESZÁMOLÓJA A TÁMOP
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Szülői elégedettség mérés eredménye
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Kis csoport szeptember
Környezeti nevelés az óvodában
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...”
Á T M E N E T E K I S K O L Á S K O R I G
A tudatos zenehallgatás
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
Szociális tanulás formái
Kastélykert Körzeti Óvoda
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Fejlesztési koncepció
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
A Kovács-módszer alapismeretei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Katica csoport Október Tűz modul
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
Albertné Balogh Márta tankönyvszerző
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Deák Ferenc Általános Iskola és Napközi Otthonos Óvoda
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!
Szeretettel köszöntöm
PROGRAM.
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Óvodai nevelés országos alapprogramjáról
Tehetséggondozás színesen
Iskola előtti zenei nevelés
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
-minősített közoktatási típusú sportiskola szeptemberétől induló első osztályai:
I. számú Összevont Óvoda Heten egy nyelven. Küldetésnyilatkozatunk Hisszük és valljuk, hogy a gyerekek nevelése során megfelelünk azoknak az értékeknek,
Budapest, A „fenntarthatóság” alappillérei Környezetvédelem Társadalom Gazdaság Megvalósulásának alapvető feltétele a szemléletváltás.
Csépai cigány hagyományok és megjelenítésük az óvodai nevelésben Készítette: Szabóné Bódi Dorina Óvodapedagógus Témavezető: Dr. Rigó Róbert főiskolai docens.
Az idegen nyelv oktatása a Darusban 1990-ig kötelező az orosz nyelv társadalmi igény:német angol mindennapos német a két tannyelvű oktatás – 2000-ben.
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
A dajka a nevelés folyamatában
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
Határtalan Egészségnevelés Lehetőségei Program
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!) Szarka Júlia 2015. Záróvizsga máj. – jún.

"A zene erkölcsi törvény. Lelket kölcsönöz a mindenségnek, szárnyat ad az elmének, szállni tanítja a képzeletet, bájt ad a szomorúnak, derűt és életet mindennek. Lényege a rendnek és útja minden jóhoz, igazságoshoz, széphez vezet, amelynek csak láthatatlan, de kápráztató, szenvedélyes és örökké való alakja." (Platón)  

Kodályi „idézetek” „Óvodával, annak zenéjével foglakozni nem mellékes kis kérdés…országépítés! Hozzon a gyermeknek mindenki amit tud: játékot, zenét, örömet…!” „…az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Hogy egész embert mozgat, nemcsak egy-egy részét… Fejleszti a közösségi érzést Kifejleszti, csírájában minden emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a műveltség alapját, amivel eztán szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.”

„a magyar óvodai nevelésügy nemzetközileg elismert gyakorlata" zenei értelemben a "Kodály-módszer"-ként ismert világhírű zenepedagógia Hungaricum!!!

Zenei anyanyelv megalapozása (többféle értelmezés lehet) néphagyományokból való kiindulás (minden nép a saját hagyományaiból…) az anya zenei nyelve meghatározó (9 hónappal a születés előtt kezdődik) pentatónia javasolt kezdetben hogyan váljon a zeneértés (kottaolvasás…stb.) az anyanyelvévé mindenkinek!!!

Zenei képességek fejlesztése/1 Éneklési készség= tiszta éneklés (min. 3 év) - a gyerek utánzási vágyára épül  óvónő gyakori éneklésével motivál, az óvodában hallás után sajátíttatjuk el a dalokat - a dalkiválasztás szempontjai: megfelelő hangkészletű dalok éneklése megfelelő magasságban (d-h  c-d’) + szöveg, játék, ritmus nehézsége - a hamis éneklés javítása: okok keresése - a hang ápolása

Zenei képességek/2 Zenei hallási készség: aktív éneklésből akusztikus hallás magasabb-mélyebb (kottaolvasás!) halkabb-hangosabb hangszín és hangirány belső hallás (tényleges hangrezgés nélkül létrejövő zenei kép) felismertetés, bújtatás

Zenei képességek/3 Ritmikai készség, ritmusérzék - metrumérzék (érzékelhető a zene lüktetése)  egyenletes lüktetés, mérő - ritmus kiemelés  ritmus-visszhang - a mérő és ritmus kapcsolása - tempóérzék  gyorsabb-lassabb

Zenei képességek / 4-5-6 UI.: Zenehallgatóvá nevelés Zenei alkotókészség kialakítása Formaérzék, motívumok UI.: A képességfejlesztés nem különül el, de mégis legyen KIEMELT ZENEI FELADAT!

Énekes népi játék – személyiségfejlesztés Általános feladatok – ÓNOAP egészséges életmód (testtartás, hangszer) az érzelmi és erkölcsi nevelés és a szocializáció biztosítása (körjáték, ölbeli játék, kiszámoló) anyanyelvi, értelmi fejlesztés, nevelés megvalósítása (ritmizálás, szókincs) Zenei példákkal alátámasztani! Az érzelmi és erkölcsi nevelés és a szocializáció biztosítása

Kapcsolat más tevékenységekkel ÓNOAP szerint: Játék (minden helyzetben) Verselés, mesélés (ritmus, mondóka, vers) Ének, zene, énekes játék, gyermektánc!!! Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka (háttérzene?) Mozgás A külső világ tevékeny megismerése Munka jellegű tevékenységek Tanulás A zenei tevékenységek kapcsolata más tevékenységekkel játék: dalos játékok, éneklés játék közben, kezdeményezés játékhelyzetből, átvezetés munka jellegű tevékenység: adott foglalkozások (csősz, béres, almaárus, stb.), általuk is végezhető tevékenységek (Én kis keretet…) megismerése tanulás: zene vagy éneklés mint motiváció kötött(ebb) tevékenységhez irodalom: dalok (megzenésített versek), mondókák szókincse testnevelés: mozgás a dalosjátékokban, éneklés/mondókázás testnevelés foglalkozás alatt (pl. egyenletes járás) matematika: kiszámolók, relációk (gyors-lassú, halk-hangos, mély-magas) környezetismeret: a zenei nevelés környezetismeretei anyagának megismerése, környezetismereti tevékenység kísérete, feldolgozása zenei tevékenységgel, természetes anyagból készült hangszerek, nemzeti hagyományok ápolása vizuális nevelés: képzelet fejlesztése (elképzelt játékkiegészítők) egészségnevelés: egészséges testtartás bábozás: magas-mély gyakorlatoknál használt bábok, bábjáték kísérete zenével, dallal

Neveléstörténeti értékeink Brunszvik Teréz óvodáiban felhangzó német nyelvű dalok Bezerédi Amália első kottás daloskönyve (Flóri könyve), Kiss Áron és társai szerkesztette, többször átdolgozott dalosjátékok gyűjteménye Kerényi György által rendszerezett, Magyar Népzene Tára "Gyermekjátékok" című kötete Kodály Zoltán és Forrai Katalin mai napig ható munkássága

Helyi óvodai program A programok többsége Kodály Zoltán és Forrai Katalin által teremtett hagyományokra építi a zenei nevelést, az óvodapedagógus mintaadásán túl a tervszerűséget is feltételezi.

Fontosak: Az élő zene, az éneklés fontossága Az ének-zene és a hozzá kapcsolódó mozgás a mindennapok része (mindennapos tesi+ének) Tevékenységre és élményekre épülő zenei nevelés Nem a szereplés, hanem a játékok öröme a fontos. A pedagógus és a környezet modell-szerepe Az értékközvetítés és az igényes alkalmazkodás jelentősége

A többi tételben!!! 1. A bölcsőde – óvoda – iskola zenei egyezősége és különbsége (átmenetek) 3. Társas kapcsolatok zenei vonatkozásai (anya-óvónő, kézfogás…stb.) 4. Érzelem-élmény… 13. Az óvodapedagógus mint modell… STB.

Köszönöm a figyelmet! szarka.julia@gmail.com