Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Hasznos tippek pályamódosításhoz
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Gyermeked kérései
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
KPSZTI BUDAPEST DECEMBER 4.
A humán ökorendszer A humán ökorendszer egy hasznos keret, „amelynek segítségével megértjük az ember és környezete között fellépő kölcsönhatásokat.” (Welch)
Munka-magánélet egyensúlya- a vállalkozás, mint lehetséges megoldás
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A humanizmus pedagógiai és lelkigondozói szemlélete Minden gyermekben él a cselekvési vágy és a világ megismerésének igénye, ennélfogva biztosítani kell.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Nem számít!. Nem számít! A jó sorrend a konzultációkhoz: 1. Vágyak. 2. Problémák. 3. A félelmek eltávolítása átbeszéléssel! 4. Következő havi terv.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Rokszin Mónika Pszichológus
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
CSALÁD.
A szociális kompetenciák fejlesztése drámapedagógiai módszerekkel
Tanulók sokoldalú megismerésének lehetőségei, eszközei
Erkölcsi nevelés, mint az óvodai nevelési feladatok egyike
CARL ROGERS
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Különbözőek vagyunk!.
Olvasd lassan és csendben!.
Közjó – néhány gondolat Család és közjó: a család a társadalom alapegységeként a közjó záloga is Botos Katalin közgazdász (SZTE): a gyermek a közjó alapja.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Vádol a lelkiismeret Készítette: Pálhegyi Ferenc.
Ki az ember? Isten eltorzult képe Francis A. Schaeffer:
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Fenomenológiai megközelítés
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A kriminálpszichológia
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Mi fán terem a pszichológia? Önismeret 1. előadás
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
A gyermeki tisztaság és szeretet, minden aljasságtól mentes
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Olvasd lassan és csendben!
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Személyiségfejlődési zavarok
A Legjobb Barát Hozzáállás
A reintegráció lehetőségei
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A szocializáció folyamata
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Fenomenológiai megközelítés
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
Előadás másolata:

Katolikus Tanítók XI. Szakmai Konferenciája A nevelés nehézségei Tanórai megoldások a nehezen kezelhető gyermekekkel való pedagógiai munkában KPSZTI BUDAPEST 2015.május 8.

rosszul lesz begombolva.” „Ha az első gombot rosszul gomboljuk be, az egész kabát rosszul lesz begombolva.” (Giordano Bruno)

Ha az első gombot jól gomboljuk be, az egész kabát jól lesz begombolva.

Mottó: „Nem létezik olyan filozófia, meggyőződés vagy elvrendszer, amelynek elsajátítására bárkit rábeszélnék. Csak arra vállalkozhatom, hogy az én tapasztalatom pillanatnyi jelentőségét én értelmezzem, és aszerint éljek. És igyekszem másoknak lehetővé tenni és megadni a szabadságot, amellyel a maguk belső szabadságát létrehozhatják, s ezzel a maguk számára értelmezhetik.” (Carl Rogers)

„Munkánk művészet, amely a legszebb anyagon dolgozik, ami csak ember elé kerülhet, magán az emberi lény alakulásán és fejlődésén.”                        Rudolf Steiner

„ Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját szép vigyázattal csiszoljam kristályba „ ( Németh László)

Ki a „nehezen kezelhető” gyermek? Kinek kezelhető nehezen a gyermek?

"Te magad legyél a változás, amit a világban látni akarsz" Ha változást akarsz, változtass magadon! "Te magad legyél a változás, amit a világban látni akarsz" Mahatma Gandhi 

Kinek kezelhető nehezen a gyermek? Pedagógusi munka jellegzetessége: magányos tevékenység 1. Egymástól elkülönülten végezzük 2. Informális kapcsolataink nem a közös munkatevékenység köré szerveződnek 3. Alacsony szintű az együttműködés 4. Nevelés-oktatás „személyiségfogyasztó” foglalkozás, - ha nem teszünk ellene !!!

Hogyan alakulnak a motivációk? Jó vagyok benne Nem vagyok jó benne Rajtam múlik Sikerkeresés „Gyerünk, gyerünk!” Kudarckerülés Nem rajtam múlik Motiválatlan „Nem terem babér.” Felelősség elhárítása 10

Tanulható, de meghatározó a pedagógussá válás 4 szakasza (Gazsó F. nyomán) a pályaválasztás (előkészítésével együtt) a képzés a pályakezdés a pályavitel

ÖNISMERET

Joseph Luft és Harrington Ingram A JOHARI-ABLAK ÉN Ismerem Nem ismerem Ismerik NYÍLT terület „ARÉNA” VAK terület M Á S O K REJTETT ZÁRT terület ISMERETLEN SÖTÉT terület Nem ismerik Joseph Luft és Harrington Ingram

A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei - pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN) önismeret, kedvező énkép önkontroll saját élmények pszichés feldolgozása élvezés, örömképesség szociális attitűdök: önzetlenség, empátia, megbocsátani tudás, produktivitás autonómia integráltság: kiszámíthatóság, egységes életszemlélet, egyensúlyi állapot

A sikeresség (a ped. mesterség) tartalmi elemei - pszichológiai megközelítés – (SALLAI ÉVA NYOMÁN) teoretikus háttér bizalom teli légkör megteremtésének képessége szaktudományi szempontok tudás szerepviselkedési biztonság együttműködés igénye és képessége a pedagógiai szituációk, jelenségek elemzési képessége, a kompetenciahatárok biztos felismerése

Ki a „nehezen kezelhető”

ÉLETPOZÍCIÓK „OK-KERET” Franklin Ernst (1971) „Én nem vagyok OK – Te OK vagy” „- + pozíció” Bajom van magammal. Benned bízom. Jellemző működés:Elkerüllek, elmenekülök Depresszív beállítódás „Én OK vagyok – Te OK vagy” „+ + pozíció” Bízom magamban. Bízom benned. Jellemző működés: Jól kijövök veled Egészséges beállítódás „Én nem vagyok OK – Te nem vagy OK” „- - pozíció” Benned sem bízom. Jellemző működés: Sehova sem jutunk Feleslegesség, tehetetlenség „Én OK vagyok – Te nem vagy OK” + - pozíció Nem bízom benned. Jellemző működés: Megszabadulok tőled Paranoid, agresszív beállítódás

Hogyan lesz valaki „nehezen kezelhető” gyermek Címkézés fogalma „..a társadalom meghatározza mely értékek és normák érvényesek, akik ezt megszegik azok a deviánsok. Ezáltal mintegy megcímkézi a „jókat” és a „rosszakat”; „Címke”: szubjektív minősítés: segítőkész, tapintatlan , okos, udvarias, neveletlen…

Címkézés hatása   „…az egyén lassan maga is elhiszi, hogy olyannak kell lennie mint amilyen címkét ráragasztottak.” Elsődleges deviáció: amikor az egyént először minősítik deviánsnak Másodlagos deviáció: - amikor ezt maga is elfogadja és e szerint cselekszik Robert Merton

Weöres Sándor Ki minek gondol, az vagyok annak... Ki minek gondol, az vagyok annak... Mért gondolsz különc rokontalannak? Jelet látsz gyűlni a homlokomra: Te vagy magad, ki e jelet vonja. S vigyázz hogy fénybe vagy árnyba játszik, Mert fénye-árnya terád sugárzik. Ítélsz rólam, mint bölcsről, badarról: Rajtam látsz törvényt sajátmagadról.

Okosnak nézel. Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel. Csörög a sapkám Okosnak nézel? Hát bízd magad rám. Bolondnak nézel? Csörög a sapkám. Ha lónak gondolsz, hátamra ülhetsz; Ha oroszlánnak, nem menekülhetsz. Szemem tavában magadat látod: Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod. Mint tükröd, vagyok leghűbb barátod: Szemem tavában magadat látod.

Mire szeretnénk nevelni? A ma gyermekei a holnap felnőttjei Megértőek, elfogadóak legyenek másokkal és önmagukkal szemben Empátiával forduljanak az egész emberiség felé Felelősségvállalásra Partneri viszony cselekvő gyakorlására Jó paphoz hasonlóan holtig tanuljanak (élethosszig tartó tanulás) – szeressenek tanulni Kreatívak, rugalmasak, vállalkozó szelleműek legyenek – képesek a változásra, alkalmazkodásra a megváltozott élethelyzetekhez

VISELKEDÉS MEGÍTÉLÉSE elfogadható viselkedés Helyét meghatározza: Én Másik személy Körülmények Elfogadási vonal nem elfogadható viselkedés „elnemfogadható” Thomas Gordon

ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd: - mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

Pygmalion jelenség „Ha aszerint bánsz valakivel, amilyen, csak még rosszabb lesz. De tekintsd olyannak, amilyennek képességei alapján lennie kéne, s akkor azzá is válik.” Goethe

Az egészséges személyiség fejlődés feltételeinek tudatosításával MIT TEHETÜNK? Az egészséges személyiség fejlődés feltételeinek tudatosításával

„A feltétel nélküli szeretet nem azt jelenti, hogy még sebzettebbé teszek valakit azzal, hogy mindent megteszek érte. A feltétel nélküli szeretet az, ami azt teszi, ami jó a másiknak.” Matthew Linn S.J. Mit kell elfogadni?

Önmegvalósítás önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás

Teljesítmény megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény

Társas valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas

Biztonság lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

Kor Alvásidő Alvásminta Újszülött 16-20 1-4 óra alvás, 1-2 óra ébrenlét Csecsemő 14-15 (4 hóig) 13-14 (6 hótól) 3-4, majd 6-8 órás periódus. 9 hótól egész éjjel. Kisded 12 1,5-3 óra nappali pihenés Óvodás 11-12 5 évtől nappal már nem alszik Kisiskolás 10-11 Serdülő 9 ideális 7 reális

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság Túlélés optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás

„Ahhoz, hogy a gyermekek felnőjenek, nem kell külön szoba, mindegyik szobába külön tévé, a gyerekneveléshez család kell.” Dr.Papp Lajos

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Az emberi szükségletek hierarchiája ( MASLOW - piramisa ) önbecsülésem Identitásom egyediségem eredetiségem pótolhatatlanságom kreativitásom Önmegvalósítás megbecsülés teljesítés: - munka - tanulás megfelelés: - szerepek - kompetencia Teljesítmény valahova tartozás, kötődés elfogadottság, szeretet Ismertség, presztízs izoláció elkerülése Társas lakás, megélhetés tartalékok, rend, méltóság emberi kiszámíthatóság fizikai és érzelmi biztonság Biztonság optimális hőmérséklet, étel , ital, oxigén biológiai szükségletek, sex, alvás, mozgás Túlélés

Időkerék magán idő zajló idő intim idő

Értelem Érzelem

Érzelem Értelem

Értelem Érzelem

Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St Marine Drilling egyik olajfúró-torony ügyvezetojétol jött St. Johnsból, Newfoundlandról. Nekik ilyen hegyeket kellett eltéríteni a fúrótorony közeléből hajók vontatásával. Ebben a különleges helyzetben a víz nyugodt volt és a Nap egyenesen rásütött, ezért a búvárok képesek voltak a vízbe menni, hogy elkészítsék ezt a képet. Tiszta víz, mi?! Becslések szerint a súlya 300 000 000 tonna. És most már tudjuk, miért mondják, hogy egy kép többet mondd ezer szónál..... és azt is tudjuk, miért süllyedt el a Titanic!

JÉGHEGY TEÓRIA DÜH HARAG tehetetlenség sértettség kiszolgáltatottság félelem bizonytalanság féltékenység megalázottság sarokba szorítottság becsapottság hitetlenség elveszettség eszköztelenség erőtlenség fáradtság aggódás

ÉRZÉSEK

IGÉNYEK

„Az emberekben hatalmas erőforrások rejlenek alapvető attitűdjeik, önálló cselekvéseik megértésére és megváltoztatására. Ezeket az erőforrásokat fel lehet használni, ha létrehozzuk a megfelelő pszichikai légkört.” (Carl Rogers)

ELFOGADÁS

„…ha úgy érezzük, hogy valaki őszintén elfogad olyannak, amilyen vagyok, akkor máris hajlandó vagyok elmozdulni, elgondolkodni, hogyan szeretnék megváltozni, fejlődni, mássá válni, még inkább azzá, amivé válnom csak lehetséges.” Thomas Gordon

Ne felejtsd el: Te nem tudod megváltoztatni „csak” hozzásegítheted, hogy ő változtasson a viselkedésén!

Építs az erősségekre! - Miben jó?! Arra fókuszálj! Mindenki jó valamiben!!! Feltétele: Tanuló sokoldalú megismerése! (- Einstein képtelen volt normálisan felöltözni; - Madonna matematikából volt nagyon gyenge…)

ALAPVETŐ ATTITŰD Ahelyett, hogy a másiknak azt mondd: - mi ő, vagy mi nem; - mit kéne tennie; - milyennek kéne lennie; - mit kéne észrevennie… Engedd, hogy tudja: - mit szeretsz / mit nem; - hogy vagy; - mi érdekel; - mi a szükségleted, óhajod, szándékod; - milyen célokat akarsz elérni…

„CÍMKÉZÉS” helyett ASSZERTÍV, méltányosan céltudatos viselkedés   méltányosan céltudatos viselkedés kifejezésre juttatjuk igényeinket, ötleteinket, érzéseinket kifejezzük, hogy másoknak is joguk van ugyanezt tenni

Viselkedés Érzékszerveinkkel objektíven észlelhető: megfogalmazása látható pl.:segít elrakni az eszközöket; sáros lábban megy végig a folyosón … hallható pl.: énekel, sír, nevet … - szagolható pl.: illatos virágot hoz… - ízlelhető pl.: megcukrozza a teát, megsózza az ételt… - tapintható pl.: letörli a port a labdáról; kicsorbítja az olló hegyét …

(Tetszőleges sorrendben megfogalmazva) TISZTA KOMMUNIKÁCIÓ Számomra elfogadhatatlan viselkedés esetén: 3 részes konfrontáló én üzenet (Tetszőleges sorrendben megfogalmazva) A viselkedés nem hibáztatható, tárgyilagos megfogalmazása Konkrét következmény rám nézve Érzéseim

avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán ARIZONA PROGRAM avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán

„Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Reinhold Niebuhrnak tulajdonított fohász:  „Adj Uram türelmet, hogy elviseljem, amin nem tudok változtatni! Adj erőt, hogy képes legyek változtatni azon, amin lehet! És adj bölcsességet, hogy a kettő között különbséget tegyek!”

Köszönöm a figyelmet! Kalóné Gabi Elérhetőségeim: Tel.30/510-20-38 e-mail:kalogabi@chello.hu