A tanulási képességek fejlesztése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Hogyan tanuljunk? ….és egyáltalán miért?
Az olvasástanítás módszere:
Agytorna. Érdekes kis feladatsor. Érdemes végig csinálni.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Bármilyen hülyeségnek tűnik, de működik. Próbáljátok ki!
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Készítette: a Dalai Láma
A szociális munka elméletek főbb jellemzői-V. Kognitív elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991( )
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A szövegértés tanítása II.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Gyermekvilág régen és ma
Pozitív gondolatok.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
mint ami mások szerint szükséges!
Saját magunkat mindig arról próbáljuk meggyőzni, hogy mennyivel boldogabb lesz az életünk majd, ha megházasodunk, megszületik az első gyermekünk, majd.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
GRAFIKAI TERVEZÉS A TANULÁS MOTIVÁLÁSÁRA ÉS A LEMORZSOLÓDÁS KEZELÉSÉRE.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Út a sikeres tanuláshoz
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Gyakorló óra 5/12.
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
DARUS a gyermekekért.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A tanulási képességek fejlesztése Dr. Hermann Istvánné

„A tanulás olyan folyamat, melynek során a megismerés, a tapasztalat és a gyakorlás alapján új magatartási és cselekvési formák alakulnak ki vagy a régiek megváltoznak.” (Wincenty Okon)

„A tanulás egyrészt ismeretek felvétele, másrészt készségeknek az elsajátítása. A tanulásnak van egy kognitív (megismerésszerű), és egy praktikus (cselekvés vonatkozású) oldala. Az egyik a tudáshoz, a másik a képességekhez vezet.” (Dr.Günter Clauss)

A tanulás tanítása A gyermekek megismerése Személyes kapcsolat a tanulókkal Optimális tanulási környezet megteremtése Tanulási szokások feltérképezése Tanulási stratégiák, technikák megtanítása Motiválás Érdekes órák tartása Tanulási képességek fejlesztése

Családi háttérrel összefüggő A tanuló motívumai Belső motívumok Családi háttérrel összefüggő Kortárs- csoportból fakadó Célokkal összefüggő kíváncsiság Szülői elvárások Jutalom-büntetés mintakövetés Továbbtanulási szándék érdeklődés Iskolai eredmények fontossága versengés kiemelkedés kompetencia jó érzelmi kapcsolat törekvés az ellenmondások kiküszöbölésére szülői követendő példa

A gyerek képes akar lenni: egy könyv elolvasására, arra, hogy levelet írjon a barátainak, a kapuba tudja rúgni a labdát, egyedül felverje a sátrat, rajzoljon egy szép képet, egyedül meg tudja keresni a térképen hazáját; tudni akarja, hogy mi a különbség az elnök és a király között, hogyan olvashatja le a bicikli kilométerórájáról, hogy milyen messzire tekert, mennyi ideig tartott a túra.

A fejlesztés útja Közvetlen Gyermek számára ismeretlen tanulási módszerek, technikák megismertetése, gyakoroltatása Közvetett Azon értelmi képességek fejlesztése, melyek a stratégiák alkalmazásához szükségesek. motiváció figyelem megértés emlékezet gondolkodás

összefüggések feltárása Alapkészségek Figyelem Megértés Emlékezet Gondolkodás terjedelme lényeg megragadása (fogalomalkotás) Információ bejutása problémamegoldás: 1.feladat megértése 2.tervkészítés 3.terv végrehajtása 4.ellenőrzés tartóssága alapvető összefüggések feltárása Információ megőrzése Konvergens (szűkítő) megoszlása felismerés Információ kiemelése Divergens (széttartó) átvitele

Gondolkodási szokások Ne add fel könnyen, ha nehézséget okozó problémába ütközöl! Igyekezz egyedül megbirkózni feladataiddal, segítséget csak kellő erőfeszítés után kérj! Mindig ellenőrizd megoldásaid helyességét! Ne légy minimalista, élvezettel merülj a gondolkodást igénylő feladatokba! Mindig vizsgáld meg, mennyi igazság van a tieddel ellenkező véleményekben! Nemcsak a kritika, az önkritika is fontos! Fogadd el mások igazát, ha érveik meggyőznek! Törekedj elfogulatlanságra azokkal szemben is, akiket nagyra becsülsz! Mindig gondolj arra, hogy az állításaidat megfelelő érvekkel kell alátámasztanod! Légy következetes, de kerüld a makacsságot! Merj a magad értelmére támaszkodni!

Felmérő feladatsor a gyermek tanulási szokásairól Forrás: Kósáné Ormai Vera: Neveléslélektani vizsgálatok

1. feladat Mennyi időt fordítasz a másnapi felkészülésre? Karikázd be a válasz betűjelét! A). 1 óránál kevesebbet B). 1 órát C). 2 órát D). 3 órát

2. feladat Milyen sorrendben végzed a feladataidat? Húzd alá a megfelelőt, ami rád jellemző! Először az írásbelit, azután a szóbelit Először a szóbelit, azután az írásbelit Csak az írásbelit szoktam elkészíteni Csak a szóbelit szoktam megtanulni, az írásbelit nem.

3. feladat Melyik feladat elvégzése okoz számodra nagyobb gondot? Karikázd be a betűjelét! A). az írásbeli B). a szóbeli

4. feladat Melyik tantárgy tanulása nehezebb szerinted? Számozd be nehézségi fok szerint! Amelyiket legnehezebbnek érzed, annak a neve mellé írj 1-es számot! …. Matematika ….. Magyar nyelvtan ….. Magyar irodalom ….. Idegen nyelv ….. Környezetismeret ….. Hittan ….. Ének-zene ….. ……..

5. feladat Szoktál-e segítséget kérni valakitől, ha gondod van a tanulással? Egészítsd ki a megkezdett mondatokat a rád leginkább jellemző szavak beírásával! Igen, szoktam segítséget kérni a tanuláshoz, leggyakrabban………………………………… Nem szoktam segítséget kérni senkitől, mert……………………………………………. Azért nem kérek segítséget még akkor sem, ha nem értek valamit, mert…………….….…….

6. feladat Az állítások közül húzd alá a rád leginkább jellemzőket! Akkor érzem jól magam, ha megdicsérnek valamiért. Nem érdekel, hogy szidnak-e, vagy dicsérnek. Elkeserít, ha valamelyik tantárgyból rossz osztályzatot kapok. Nem érdekelnek az osztályzataim. Bánt, ha szomorúságot okozok valakinek. Nem törődöm senki bánatával, van nekem elég bajom. Általában érdekel a tanulás. Egyáltalán nem érdekel a tanulás. Szívesen tanulok. Nem tanulok szívesen.

Tanuláshoz szükséges képességek mérése

1. feladat Tanuld meg az alábbi versrészletet kívülről! A mellette lévő vonalra annyi álló vonalat húzz, ahányszor elolvastad a verset, addig, amíg megakadás nélkül el nem tudtad mondani! (Kb. 100 szótagos vers) ____________ Kérdés: Hány vonalat húztál?

2. feladat Olvasd el, de csak egyszer az alábbi szöveget, azután válaszolj a kérdésekre! A zebra A zebra, más néven tigrisló. Vadló faj, főleg Afrikában él. Növényevő, legfőbb tápláléka a fű. Egy, legfeljebb két csikót ellik egyszerre, méghozzá az esős évszak kezdetén, hogy a dús legelőkön a csikók megerősödjenek a száraz évszak kez-detéig. A zebraménesek 6-7 egyedből álló zebracsaládokból tevődnek össze. Mozgásuk gyors, de nem kitartó. Ha oroszlán közelít, a zebrák azonnal figyelmeztetik egymást patáik hangos dobogásával. Ha idejében észlelik a veszélyt, élénk galoppo-zással elmenekülnek. Az oroszlán a zebrának először a belső szerveit fogyasztja el, majd csak azután a húsát.

Most válaszolj a kérdésekre, de úgy, hogy nem nézel az imént olvasott szövegre! a). Melyik állatról szól a leírás? b). Melyik földrészen él ez az állat? Húzd alá! Európa Ázsia Afrika Amerika Ausztrália c). Egészítsd ki a mondatot! A…..……. mindig az ..…… évszakban hozza a világra kicsinyeit. (melyik állat) (milyen) d). Mi jellemzi a zebra mozgását? Húzd alá a szavak közül a legjellemzőbbeket! lassú, kitartó, fáradékony, gyors, könnyed e). Nevezd meg a zebra legnagyobb ellenségét! A zebra legnagyobb ellensége ……………..

f). Mivel táplálkozik a most megismert vadlófaj f). Mivel táplálkozik a most megismert vadlófaj? Az általa kedvelt táplálék mellé tegyél X-et! falevél .… antilop …. fű …. g). Írd le a vonalra, hogyan jelzik a zebrák egymásnak a közeledő veszélyt! ______________________________________ h). Az olvasottak alapján egészítsd ki a mondatot egy-egy odaillő szóval! Az oroszlán a zebrának először nem a _____________, hanem a _________________ fogyasztja el.

3. feladat Meg kellett tanulnod egy versrészletet. Most próbáld meg emlékezetből leírni! (vagy elmondani)

4. feladat Olvasd el a következő beszámolót, azután egyetlen mondattal foglald össze a tartalmát! Gabinak szép szőke haja van és kék szeme. Szülei nagyon büszkék rá, mert kitűnő tanuló. Tegnap délután a barátnőjével a városban sétált. Beszélgettek. Megvitatták élményeiket a hétvégi kirándulásról. Gabinak legjobban a múzeumok tetszettek. A barátnője, Zsófi el volt ragadtatva a főváros szépségétől, az élénk városi nyüzsgéstől. Kellemesen telt a délutánjuk. Jól kibeszélgették magukat.

Egyszerű tanulási stratégiák Kérdezés Tanulóközösség Tervezés létrehozása Áttekintés Vita Gondolkodási készségek a tanulásban Egyéni Kognitív térkép készségfejlesztés készítése Kooperatív Egyéni tanulás gondolkodásmód

A gondolkodás alsóbb szintjei az ismeret (tények ismerete), a megértés ( a tények megértése), az alkalmazás (a tények alkalmazása). a magasabb szinteket az analízis ( a tények részekre bontása) szintézis (valami új létrehozása a tényekből) értékelés ( az ismeret értékelése) képezik. Segíteni kell a gyermeket, hogy a gondolkodás magasabb szintjére jusson.

Az információ feldolgozása Nézd kb. 10 másodpercig a következő számsort, majd próbáld ki milyen számra emlékszel! 101001001101001

Jól emlékszel? Mondd el! Írd le!

Itt van még egy számsor 1, 5, 2, 6, 1, 8, 4, 8, 1, 9, 4, 5

Az emberi agy többféleképpen dolgozhatja fel az információt verbálisan – figyel és mondja vagy ismételgeti vizuálisan - „lelki szemeivel” nézi logikailag – matematikai vagy logikai összefüggést keres fizikálisan - fizikális megjelenítést vagy testbeszéd eszközeit használja muzikálisan – egy dallamot, egy ritmust vagy zenei gondolattársítást használ fel személyes érintettséggel – személyes tapasztalathoz vagy emlékhez köti szociálisan – másokkal és másoktól tanul, a feladat közös megoldásával

„Ne várjunk mindent az iskolától. Az iskola nem taníthat meg mindenre, ami az élethez szükséges. Lássunk magunk is a dologhoz...” (Kodály Z.)