A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
KÉSZÍTETTE: CSORDÁS SÁNDORNÉ
Kis csoport szeptember
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
A koragyermekkori nevelésről
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Anyanyelvi nevelés tematika
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Kompetencia alapú programcsomag bevezetése az óvodában
Fejlesztési koncepció
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Óvoda-iskola átmenet a Józsefvárosban
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Az anyanyelvi nevelés elmélete MR-351, előadás Steklács János KF TFK Nyelvészeti és Irodalomtudományi Intézet
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A PEDAGÓGIA ALPJAI.
NEVELÉSELMÉLET.
Bevezetés a neveléstudományba
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Korai tehetségnevelés
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Az anyanyelvtanítás alapozásától a tudatos nyelvhasználatig
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Óvodamódszertan II. fokozati vizsgára.
A szülői példa jelentősége az utódok életében
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Korai fejlesztés fontossága
A szakirodalom gyűjtése Bibliográfiai adatok pontos rögzítése
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Szövegértés- szövegalkotás 1- 2.osztály
Szakirodalom a Stratégiai menedzsment tantárgyi képzéshez 1. Chikán Attila: Vállalatgazdaságtan oldal 2. Bush, T (2009.): A menedzsment fontossága.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A SZÜLŐI KOMPETENCIA TÁMOGATÁSA A KAPOSVÁRI EGYETEM GYAKORLÓ ÓVODÁJÁBAN Budapest augusztus 31.
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Az anyanyelvápolás szerepe a modern kommunikációban
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Közoktatási vezető II. félév
NEVELÉSTUDOMÁNYOK INTÉZETE
AZ ÓVODÁS GYERMEK ÉS AZ ERKÖLCS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői, az anyanyelvi fejlesztés fontossága

A nyelvi fejlődés és nevelés jelentősége az óvoda-iskola átmenet szempontjából A beszéd megértésének és változatos, bátor használatának igen nagy a jelentősége a tanulás alapozó szakaszában. A tanulási nehézségek jó része a családi és iskolai nyelvhasználat különbözőségéből adódik.

Az óvoda és az iskola közötti természetes átmenet nem előre hozott tanítással,  hanem a kisgyermekkor és a kisiskoláskor fejlődés-lélektani adottságaira épített és azoknak megfelelő tevékenységformákkal és tanulási módozatokkal tehető gördülékennyé.

A nyelv nem szavak halmaza, hanem észjárás, belső képalkotás, a világ megkettőzése egy bonyolult jelrendszer segítségével. Elsajátítása a belső ráhangoltság alapján óriási tanulási eredmény. Nyelvi biztonság nélkül lehetetlen a gondolkodás fejlesztése és az alapvető kulturális ismeretek átadása.

Az anyanyelvi tanulást segítő háttérfolyamatok: a szeretetteljes gondozás, a különféle gyermeki ötletekből kiinduló szabad játék (amelyben a pedagógus is részt vesz, de nem veszi át az irányítást és közvetlenül nem tanít) a mindennapos mesehallgatás.

Nyelvi eszmény, amihez a nevelőnek igazodnia kell beszédtempó, ami megkönnyíti a megértést, és lassúbb mint a mai köznyelvi tempó. Beszédstílus: a beszéd zenei elemeit fel kell erősíteni. ereszkedő hanglejtés, mondanivaló szerinti tempóváltások, ritmus és a jó hangsúlyozás elengedhetetlen.

A pedagógus beszédviselkedése jó és vonzó példa legyen a gyerekek számára! A gyerekek korrekciójával óvatosan bánjunk! Akinek a beszédét bíráljuk, annak a személyiségét is minősítjük.

Ajánlott gyakorlatok mondókás, mozgásos, énekes, párbeszédes játékok gyűjtése, külön a kisfiúknak és a kislányoknak. az első és második osztályos tananyag ismeretében a nehéz, félreérthető vagy érthetetlen szavak szótárának elkészítése csoportmunkával

Szakirodalom Gósy Mária: (1996) Mondatmegértés hat éves korban: ép és zavart folyamatok. Fejlesztő Pedagógia, 1.13-16.old. Szász Suzanne: (1987) Gyermekünk szótlan nyelve. A testbeszéd. Dr. Benjamin Spock előszavával. Kossuth Nyomda kiadása. Gósy Mária: (1997) Beszéd és óvoda. Nikol Gmk. Bp.

Adamikné Jászó Anna: (2001) Anyanyelvi nevelés az ábécétől az érettségiig. Trezor Kiadó, Budapest. Falvay Károly: (1990) Ritmikus mozgás-énekes játékok óvodásoknak, kisiskolásoknak. Iskolafejlesztési Alapítvány, Budapest. Zilahi Józsefné: (1998) Mese-vers az óvodában. Eötvös József Kiadó, Budapest