Alapfogalmak Besorolás: - autisztikus zavar (DSM IV)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSECSEMŐ ÉS GYERMEKKORI SZŰRŐVIZSGÁLATOK HELYZETE, PROBLÉMÁI
Advertisements

Útvesztő számukra a világ…
Mit lehet tudni a célcsoportról?
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
A gyermekgyógyászat jellemzői Demográfiai mutatók
Az onkológiai betegek pszicho-szociális szükségleteinek felmérése
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Az autizmusról Cubáné Horváth Klára.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Iskolai magatartási zavarok homeopátiás kezelése
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az esélyegyenlőséget szolgáló törekvések a törvényalkotásban, különös tekintettel az SNI témakörére.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
Neuropszichológiai vizsgálatok az igazságügyi pszichológiai gyakorlatban Pataky Ilona December 2.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
A DIFER használata.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
Korai fejlesztés fontossága
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
TÖRTÉNET §Autos = önmaga §Ernst BLEUER 1911; – szkizofrénia egyik tünete §Leo KANNER 1943; Baltimore §Hans ASPERGER 1944; Bécs.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
11. Érzelmek és kogníció, autizmus Bircher Julianna Affektív Pszichológiai Tanszék
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Mozgásszervi rehabilitáció
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Mentális zavarok osztályozási rendszere
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Mozgásszervi rehabilitáció
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az autizmus tüneteit hordozó gyermekek orvosi megközelítésének szakmai protokollja

Alapfogalmak Besorolás: - autisztikus zavar (DSM IV) - korai autizmus (ICD 10) - pervazív fejlődési zavar (PDD-Pervasive Developmental Disorder) (DSM IV si ICD 10) - autisztikus spektrum zavar: (ASD= Autism Spectrum Disorder) Bevezetés: -az autizmus direkt/indirekt módon érinti a teljes lakosság . legkevesebb 1-1,5% -át - korai diagnózist igényel, multidiszciplináris feladat a különböző szintű, tartós gondozás - a protokoll a ma ismert tudományos alapokon nyugszik, és a nemzetközileg elfogadott és támogatott gyakorlatot tükrözi

Alapfogalmak Az alkalmazhatósági/érvényesíthetőségi területek: - Gyermekpszichiátria - gyermekgyógyászat - Pszichiátria - Gyermekneurológia és neurológia - Pszichológia - Pszichopedagógia - Pedagógia - Szociális szolgáltatások

Alapfogalmak Meghatározás: Az autizmus = pervazív fejlődési rendellenesség (= kiterjedt, átfogó), egy komplex viselkedési szindróma, amelyet a központi idegrendszer szerkezeteinek/funkcióinak maradandó károsulása eredményez. Az autizmus főbb tünetei: megkésett, természetellenes és/vagy elváltozott fejlődés a (1) kapcsolatteremtésben , (2) a kommunikációban, (3) a rugalmas gondolkodásmódban, a tervezés, a szervezés és a magatartás változtatás területén (beszűkült érdeklődés, ismétlődő/sztereotip viselkedésmódok, cselekvések).

Alapfogalmak Genetikai szempontok: Az autizmus – egy erőteljesen genetikai meghatározottságú fejlődési zavar; az örökölhetőségi index >90%. A minőségi (Volkmar et al. 2004, Blasi et al. 2005), és mennyiségi (Bailey et al.1997) genetikai tanulmányok az autizmus poligénes átvitelét sugallják. Kórismétlődés lehet a testvérek 2-8%-nál (a genetikai tanácsadás fontossága!). A Rett szindróma egy eltérő genetikai eredetű neurodegeneratív betegség, nem tartozik az autisztikus zavarok körébe.

Alapfogalmak Incidencia, prevalencia, morbiditás, mortalitás -az ismert nemzetközi adatok alapján, nem mutathatóak ki jellegzetes demográfiai eltérések földrajzi térségre, népességre, társadalmi háttérre, vagy iskolai felkészültségre vonatkozóan. Incidencia: igen kevés adat áll rendelkezésünkre. Prevalencia: - 0,6% - viszonylag gyakori zavar. (Chakrabarti, Fombonne, 2001, 2005) - jelentős növekedés az utóbbi 10-15 évben! Az autizmus nem befolyásolja a mortalitást!

Alapfogalmak Prognózis (Előrejelzés): Jelenleg úgy tartják, hogy a neurobiológiai fejlődés súlyos károsodása, amely előidézi az autisztikus zavarok megjelenését, végleges jellegű, amelyet nem lehet kezeléssel befolyásolni, a kórkép viszont nagy mértékben korrigálható a megfelelően és célzottan alkalmazott, jellegzetes terápiák segítségével.. Az érintett személy életminősége, fejlődési szintje és társadalmi beilleszkedése attól függ, hogy mikor, milyen minőséggel és intenzítással veszi kezdetét a megfelelő beavatkozás és ápolás, a speciális terápia valamint a megfelelő oktatási folyamat… Az autista személyek többségének élete végéig szüksége van az ápolásra, védelemre, segítségre, állandó támogatásra (ami különböző színtű, egyénre kivetített, a zavar súlyosságától függő lehet)!

Alapfogalmak Életkori jellgzetesség: Tipikus esetben, veleszületett rendellenesség A legújabb klinikai tanulmányok már a gyermekkor első éveiben kiemelnek néhány jellegzetes tünetet (elsősorban szociális tüneteket - Volkmar et al. 2005). Általában az első, jellegzetes, diagnosztikus értékű, a környezet számára figyelmeztető jellegű tünetek már a gyermek 18. hónapos korában megjelennek. A diagnózist kb. a gyermek két éves korában lehet felállítani, abban az esetben, ha a szakember megfelelő információk birtokába kerül, és gazdag szakmai tapasztalttal is rendelkezik. A „legtipikusabb” klinikai megnyílvánulás 4-5 éves korban jelentkezik. Az autizmus nem befolyásolja az élettartamot, tehát bármely életkorban jelen lehet, ám a klinikai megjelenés az életkorral párhuzamosan változik. A nemi megoszlás: - A fiuk és lányok közötti arány 3,5-4 : 1 (Fombonne, 2003)

Alapfogalmak Társbetegségek Neuropszichiátriai társbetegségek: Mentális retardáció (enyhe/közepes/súlyos/mély): a leggyakoribb (az esetek kb. ¾-e) Jellegzetes fejlődési zavarok (beszéd és nyelvi; tanulási és/vagy a motorikus funkciók) Viselkedési és érzelmi zavarok (szorongás, pánikreakciók, auto/heteroagresszivitás, dührohamok, alvászavar) – az autizmus komplikációi? Epilepszia (15-30%) ADHD Depresszió (főleg serdülőkorban/vagy magasan funkcionáló autizmusban szenvedő felnőtteknél) Kényszeres-rögeszmés zavarok Narkománia (drogok/gyógyszerek): viszonylag gyakoriak, de aránylag ritkán diagnosztizálják Szomatikus társbetegségek, genetikai betegségek: igazolt összefüggések: Törékeny X- szindróma Sclerosis tuberosa esetében

Diagnózis A gyermek femérése megindítható, ha: A szülők a viselkedési problémákra és fejlődési rendellenességekre figyelnek fel; A pedagógus észrevételei alapján, a mindennapi közösségi érintkezés során; a periodikus rutinvizsgálatok alkalmával, esetleg más panaszok miatt felkeresett családorvosban/gyermekorvosban felmerül a fejlődési rendelllenesség gyanúja; néha: pszichiátriai válsághelyzetek esetén (nyugtalanság);

Diagnózis A diagnózis-állítás lehetséges színtjei: I. Alap orvosi ellátás II. Gyermekpszichiátriai felmérés III. Társ-szakmák szintje Multidiszciplináris csapat: az autizmus területén klinikai gyakorlattal rendelkező szakemberek : gyermekpszichiáter/pszichiáter klinikai pszichológus - pszichopedagógus Gyermek neurológus szakorvos, más szakemberek - a társult rendellenességek vagy további vizsgálatok függvényében

Diagnózis Diagnosztikai algoritmus: Az ICD-10 (WHO 1990) kritériumok alapján kidolgozva I. Az orvosi alapellátás szintje: A házi orvosban/gyermekgyógyászban felmerülhet a gyanú: - a szülők által leírt panaszok alapján, - a rutin ellenőrzések és a periódikusan követett általános és pszichomotoros fejlődés vizsgálata során - a jellemző gyanús tünetek értékelése a gyermekkel való közvetlen kapcsolat során - vizsgálatok célzott felmérésre: a fejlődési rendellességek kimutatására végzett szűrés

Diagnózis: alapellátásban A fejlődési szint felmérésének mutatói: a) Általános fejlődési visszamaradottság esete, ha: 12 hónaposan: nincs verbális megnyilatkozás (nem gőgicsél), sem értékelhető gesztusok (pl:pá-pá, integetés); 16 hónaposan: nem használ szavakat; 24 hónaposan: hiányoznak a 2 szóból alkotott mondatok is; bármely időszakban: elveszíti addigi képességeit, szerzett ismereteit. b) Az autizmus irányába, ha a fent említettek mellett vagy azoktól függetlenül még megjelenik a visszamaradottság/ eltérés/károsodás, a szociális és kommunikációs készségek devianciája és/vagy a maladaptív viselkedésmód

Diagnózis: alapellátásban c) A legfontosabb, korán megjelenő viselkedési tüneteket a kölcsönösségen alapuló társas kapcsolatok szintjén lehet azonosítani : A tekintet nem megfelelő használata; Öröm vagy más érzelmeket kifejező arckifejezések hiánya, a szemkontaktus elmaradása; Az öröm vagy érdeklődés megosztásának hiánya; Nem válaszol a nevére; A gesztusok, arckifejezések, szemkontaktus, hangos megnyílvánulások összehangolásának, összerendezettségének a hiánya; A rámutatás hiánya; Szokatlan hanghordozás-prozódia használata; Ismétlődő test, kar, kéz vagy ujjmozdulatok, esetleg bizarr pózok, testhelyzetek felvétele; Tárgyak ismételt mozgatása.

Diagnózis: alapellátásban Az autizmussal élő gyermekek testvéreinek ellátása: - különleges figyelem, nyomonkövetés, rendszeres szűrés szükségeltetik az alábbiakra való tekintettel: a szociális, a kommunikciós készségek fejlődése és a játékban kifejtett aktivitás; nem helyénvaló viselkedés; beszédfejlődési, tanulási zavarok, a depresszió tünetei. - az autista gyermekek testvérei kifejezett pszichés igénybevételnek vannak kitéve, szükség lehet számukra nyújtott terápiás támogatásra, pszichológiai tanácsadásra, más sajátos szolgáltatásokra (pl. testvéreknek szervezett csoportterápia)

Diagnózis: alapellátásban Autista-specifikus eszközök szűrés céljára : CHAT (Cheklist for Autism in Toddlers, Baron- Cohen et al, 1992)- a korai felismerésre, 18 hónapos korban. SCQ (Social Communication Questionnaire, Rutter, Bailey, Lord,2003)- rövid, struktúrált kérdőív (többetmondó eredményeket 4-5 éves korban ad)

Diagnózis: alapellátásban Klinikai-paraklinikai és laboratóriumi vizsgálatok: Ajánlott vizsgálatok a gyermek növekedésének és fejlődésének a nyomonkövetésére: Általános klinikai gyermekgyógyászati vizsgálat; - Méréstani adatok (főleg koponyakerület mérés, mely a legújabb vizsgálatok szerint nagyobb növekedési ütemet mutat az 1-3 éves időszakban, később ez a különbség eltűnik); - teljeskörű neurológiai vizsgálat; - esetleges kóros bőrelváltozások kiszűrése (sclerosa tuberosa).

Diagnózis: gyermekgyógyászati alapellátásban Az autisztikus zavar gyanúja önmagában nem feltételez műszeres vagy laboratóriumi vizsgálatot, de mégis hasznosak a differenciált diagnózis vagy a profilaxis szempontjából: - érzékszervi fogyatékosság fennállása esetén: szakvizsgálatok (pl. halláskárosodás esetében – hallásvizsgálat) - pica (a táplálkozási ösztön zavara csecsemőknél és kisgyermekeknél, táplálékként nem szolgáló anyagok fogyasztása, gyakori az autista és/vagy az értelmileg visszamaradott gyermekeknél): mérgezési rizikó: a vér Pb szintjének meghatározása

Diagnózis: gyermekgyógyászati alapellátásban - rendkívül szeszélyes étkezési magatartás jelenléte miatt a vér vastartalmának meghatározása - tanácsadás és genetikai vizsgálatok olyan családoknál akik több gyermeket szeretnének - kapcsolódó szomatikus betegségek esetében, a klinikai kép függvényében széleskörű vizsgálatok végezhetőek (epilepszia esetén: EEG; metabolikus betegségekre vonatkozóan, fertőzések, emésztési zavarok, felszívódási rendellenességek stb.)

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Ha egy fejlődési rutinszűrés kérdéseket vet fel, és gyanúra ad okot, alapos pszichiátriai kivizsgálást kell végezni. Kórtörténet: információs források: a/ A gyermek szülője/gondozója: részletes, elsősorban az autisztikus tünetekre összpontosító, célzott kórtörténeti interjú, kérdőívek a szülők/gondozásban résztvevő személyek számára; ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised)- Az autizmus diagnosztizálását célzó interjú: standardizált, részben strukturált, amely a kérdéseket és a válaszok értékelését tartalmazza, a különböző életkorokra vonatkozó, konkrét viselkedési információkat tekintve; Kb. 1,5-2,5 órát vesz igénybe.

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén b/ Szakemberek - a gyermekközösségeken belül (pedagógus) - a sajátos szolgáltatások keretein belül: gyermekgyógyász, logopédus, pszichopedagógus stb. - minden orvosi dokumentumot, pszichológiai felméréseket, előző pedagógiai/pszichopedagógiai jellemzéseket stb. összegyűjtünk c/ Video felvételeket (családi eseményekról, óvodai szereplésekről, ünnepségekről stb., lehetőleg minnél korábbi időszakból, különböző, kevésbé strukturált helyzetekben) d/ Kórtörténeti interjú a vizsgált személlyel (ritkán kivitelezhető)

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén A vizsgálat specifikus területei: Korai tünetek az élet első 2 évében: -a szociális interakció szintjén: nem várja, hogy ölbe vegyék, a szociális mosoly hiánya, vagy a melengető öröm kifejezése válaszként, hiányzó/deviáns kölcsönös preverbális kommunikáció -a konjugált figyelemmel kapcsolatos viselkedés (megosztott figyelem): zavarok a célzott tekintetben, az ujjával való tárgyra mutatásban, cselekvés indítás hiánya..

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén b) Az iskoláskor előtti gyermekek tünetei: Jellemző klinikai kép, a 4-5 évesekre vonatkozik A fejlődési rendellenesség tünetei nyílvánvalóvá válnak Kölcsönös szociális interakciók: nem tanusít érdeklődést a körülötte lévő személyek iránt, nem tűri a fizikai kontaktust; fájdalom vagy szomorúság esetén nem keresi mások bátorítását, esetleg csak sztereotíp módon, ha tanult viselkedés; nem osztja meg örömeit, vagy saját érzéseit; kapcsolatai különösek, egyirányúak, aktív, tolakodó, nincs tekintettel mások reakcióira (mások táskájában kutat, idegenek ölébe ül); nyilvános helyeken zavaróan viselkedik; visszahúzódó, nem indítványoz közös tevékenységeket, visszautasítja mások kéréseit, vagy passzívan hagyja magát különböző helyzetekbe belevinni; néha kezdeményez, de bizarr, sztereotíp módon; csökkent képessége miatt nem érti a különböző társadalmi szerepek közötti különbségeket; társadalmi környezetben nehézségei vannak a szemkontaktus használatában;

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Kölcsönos kommunikáció: - visszamaradott a nyelvi fejlődésben (anélkül, hogy spontán módon alternatív kommunikációs módozatokat fejlesztene) - Azonnali és késleltetett echolalia (kommunikatív értékkel vagy anélkül) - a névmások helytelen használata (a névmás egyesszám III. személyét egyesszám I. személy formájában használja): - Neologizmusok, sajátos kifejezések; - zavarok a nyelv formális szintjén: fonetikai, prozódikus, a beszéd folyama és ritmusa, hangsúly; - a nyelv sztereotíp, ismétlődő használata, kedvenc témákra vonatkozó ismétlődő monológok, körülírás, modoros nyelvezet - a beszéd funkcionális értéke alacsony - nehézségek a nyelvezet megértése terén, valamint a kommunikáció alkalmazkodásában különféle társadalmi kontextusokban (metafórák, irónia, árnyalatok – mindent szó szerint értelmeznek)

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén A viselkedés rugalmas tervezése, modulációja : - a fantáziajáték, a szimbolikus játék nem fejlődik spontán módon, hanem az ismétlődő, sztereotip, korlátozó tevékenységek dominálnak (főleg strukturálatlan helyzetekben): a játékok, vagy azok részeinek a forgatása, két játék összeütögetése, a forgásban levő tárgyak megfigyelése, felületek összekarcolása, különböző anyagú tárgyak tapogatása, bizonyos tárgyak sorba rakása, vagy bármilyen elhelyezése - Különleges érdeklődés és foglalkozás bizonyos tárgyakkal vagy témákkal, melyek alaptevékenységgé növik ki magukat, egyébb tevékenységeket, esetleg az újabb készségek elsajátítását megzavarva - merev magatartásformák, a változással szembeni ellenállás, ragaszkodás a mindennapi rutinhoz - sztereotip mozgásos megnyilvánulások

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Az autisztikus triádon kívül gyakori jellegzetességek lehetnek: - Az érzékszervi ingerületek feldolgozási zavara - Az egyes részképességek eltérő fejlettségi szintje

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Pszichiátriai klinikai vizsgálat: 2 fő elem: - diagnosztikai felmérés, az autizmus központi tüneteinek kihangsúlyozásával; - a fejlettségi szint, a jelentősebb viselkedésproblémák, a szociális alkalmazkodási szint meghatározása stb. Általános szempontok: Cél: a diagnózis felállítása az optimális terápiás stratégia kidolgozása az autista gyermek családjának részletes és állandó informálása

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Interdiszciplináris megközelítést feltételez – egy multidiszciplináris csapat által. Szabványosított diagnosztikai eszközök használata ajánlott, amelyek előzetes felkészülést igényelnek, de a végeredmény meggyőző lesz A klinikai felmérés többszöri vizsgálat eredménye, feltételezi az összegyűjtött adatok mindenre kiterjedő feldolgozását, szem előtt tartva a fejlődés kognitív, kommunikatív, szociális, oktatás-nevelési, családi, valamint szomatikus állapotával kapcsolatos aspektusait.

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Vizsgálati eszközök és módszerek: Informális megfigyelés és felfedezés, személyre szabott, részlegesen strukturált: Elemei: általános informális megfigyelés, társadalmi, kommunikációs, játék helyzetek, egyes feladatok elvégzése; “önismeret”, saját emlékezet, társadalmi kapcsolatrendszer, ezek megértése és beillesztése (pl. rokonokra, barátokra vonatkoztatva stb.) a szociális partnerek megismerése, együttműködési és kompromisszum készség stb.

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén Szabványosított megfigyelés: ADOS (Autism Diagnostic Observation Schedule- az autizmus diagnosztikai és megfigyelési rendszere. Lord et al. 1999)-szabványosított módszer, amely játék és beszéd tevékenységet foglal magába, a társadalmi interakció, a kommunikáció és a képzeletbeli játék elemzésére. 4 modull létezik, a szellemi fejlettségi szint valamint a verbális kifejezőkészség szinvonalának megfelelően (a beszéd hiányától egészen a folyamatos beszédig), ezek segítségével széles életkori tartományban (kis gyermektől – felnőttig) minőségi és mennyiségi szinten kitűnnek a szociális és kommunikációs zavarok „Press” típusú módszer, célzott szociális helyzetet teremt, ahol egy bizonyos viselkedésforma nagy valószínűséggel előfordulhat (pl.: segítségkérés, mutassa be, hogyan kell egy adott dolgot megcsinálni, mondjon egy mesét, játszon a játékokkal...); nem korlátozódik csak a spontán viselkedés megfigyelésére. Minden modullnak saját diagnosztikai algoritmusa van, egy vizsgálat időtartama kb. 20 perc.

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén A klinikai profilt ki kell egészíteni pszichológiai és nyelvi tesztekkel, megfelelő eszközöket alkalmazva: Pszicho-edukációs profil (PEP-3), célkitűzések: a fejlődési szint felmérése különböző területeken, a deviáns viselkedés fokozatának a felmérése, a nevelési program pszichopedagógiai célkitűzéseinek a pontosítása Az adaptív viselkedés Vineland skálája – félig-struktúrált interjú szülőknek, amit a mindennapi készségekre vonatkozó információk rendszerezésére használnak, valamint a maladaptív viselkedésre vonatkozó adatok szolgáltatására. Verbális szabványosított intelligencia tesztek (Wechsler skála) és a nonverbális (Leiter skála) Más rendszeresített és informális eszközök: szimbolikus játék teszt, Peabody képes szókincs teszt stb.

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén A nemzetközi szakmai egyezmény előírja: a nemzetközi diagnosztikai rendszerek használatát (ICD-10, DSM IV kritériumok alapján) szabványosított diagnosztikai eszközök használatát (a leggyakoribbak az ADI-R és az ADOS) lehetőleg korai diagnózist és megfelelő intenzív beavatkozást

Diagnózis: a gyermekpszichiátria szintjén A diagnózis minél korábbi felállítása rendkívül fontos: a korai intenzív szakszerű beavatkozás nagymértékben javítja az autizmussal élő gyermek perspektíváit. A diagnózis nyomán lehetőség nyílik egy olyan komplex terápiás program felépítésére, amelyik megfelelő stratégiát tartalmaz a gyermek és a szülő számára, a gondozás, a sajátos nevelés, a szociális támogatás tekintetében.

Köszönöm a figyelmet …