Szofista mozgalom A relatív etika képviselői Nomosz-themisz vita

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Ha még Athént nem láttad, tuskó vagy csupán; ha láttad és nem tetszett meg neked – szamár, s öszvér, ha tetszett és mégis tovább szaladsz.”
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Ismétlő feladatok összefoglaláshoz
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Görög filozófia.
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar
Arisztotelész életútja.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
PLATÓN (Kr. e ).
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 1. Előadás vázlata
Az érvelés.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A könyvtárak és a könyvek osztályozása
Építészet.
XXX. ORSZÁGOS TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA BUDAPEST,
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Projektmunka.
Buddhista logika és paradoxonok
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
1. Bevezetés a tárgy célja: azoknak az eszközöknek és módszereknek a megismertetése és begyakoroltatása, melyek az érvelések megértéséhez, elemzéséhez,
Ókori Görögország A perzsa háborúktól a hellenizmus koráig
„És hol van olyan nagy nép, amelyiknek oly tökéletes parancsai és szabályai volnának, mint ez az egész törvény…?” (MTörv 4,8).
ESZMÉNY, CÉL, FELADAT A NEVELÉSBEN
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
Pedagógiai antropológia III.
Pedagógiai antropológia és etika
A görög és római kultúra
Bevezetés a filozófiába
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Egyetemek és vágánsok 14/A.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
Logika Miskolci Egyetem Állam- és Jogtudományi Kar Jogelméleti és Jogszociológiai Tanszék.
Internetalapú intelligens eszköz fejlesztése az együttműködésen és vitán alapuló középiskolai tanulás segítésére.
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
Mi a fizika?. Fizikai ismeretek a görögség előtt 1 1/2 millió évtűz1 1/2 millió évtűz i.e íj (lant)i.e íj (lant) i.e. 7000tűzgyújtási.e. 7000tűzgyújtás.
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Készítette:Kökényesi Márk.   Életének kezdete  Filozófiája  A tudományok felosztása  Etika és utópia  Képek Tartalomjegyzék.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Filozófiatörténet előadások 1I.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Színes. SzínesSzíne s * Evangélikus címer Szín Szórakoztatva tanító történeteket szinte minden protestáns író írt, ezek tárgya azonban bibliai vagy.
A „hegyi beszéd” (Mt 5, 1-7, 28.): az evangélium „radikalitása”.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Az athéni demokrácia intézményei és működése
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Szókratész Pörczi Zsuzsa
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
KERESZTÉNY FUNDAMENTUMOK
Előadás másolata:

Szofista mozgalom A relatív etika képviselői Nomosz-themisz vita Etika I. Szofista mozgalom A relatív etika képviselői Nomosz-themisz vita

Szofista mozgalom Szervezett okatatási tevékenyég Előzmény: Szolón teszi kötelezővé az elemi oktatást a K.e. 6. században Tananyag: enküklosz paideia jegyében oktatói tevékenységük mindenre kiterjedt Szaktárgyak - gramnmatika - számtan - földrajzi ismeretek, csillagászat - testnevelés - állam- és jogelmélet

Athén A szofista mozgalomnak köszönhetően Athén lesz a filozófia köszpontja a K. E. 5. századra Periklész (K.e.495-429) a tudós zsarnok Mestere a szofista Damón volt Pártfogoltja az athéni szofistáknak és művészeknek: Szophoklész, Prótagorász, Euripidész

Szofisták hagyománya Grammatikai kategóriák meghatározása Retorika – szónoklattan Logika, melynek előzményei az elatáknál jelennek meg Tudományos körültekintés igénye a filozófiában

Híres szophisták Arkhelaosz Antiphón Gorgiász (K. e. 485-380) Prótagorasz (K. e. 480-410) Damón ( K. e. 5. sz) Szókratész (K. e. 470-399)– nem alapít iskolát, saját tanítványi köre van

7. századi szofisztész és a 6. századi szofisztész különbségeiről Természetfilozófusok Szofisták Phüszisz egyetlen poliszban tevékenykednek Arkhé filozófia megválogatják tanítványaikat és ingyen tanítanak -ember és az emberi viselkedés szabályai -vándor filozófusok Anyagi juttatás az okításért Nem válogatnak a tanítványok között Fellépő ruha, rhapszódoszoké

Műveik elvesztek K. u. 2. században gyűjtik össze beszédeiket, amikor reneszánszát éli a szofista mozgalom Flavius Filostratus - szofisták élete

Az új szemlélet kialakulásáról i) görög gyarmatosítás eredménye: léteznek más, a hellén hagyománytól eltérő társadalmi szerveződések ii) a természetfilozófia háttérbeszorulása: a közösségi élet feltételeit kezdik kutatni

Athén Athén, mint központ Perikélsz hatására A tudós Periklész K.e. 431 napfogyatkozás szemléltetése a rémült athéniak előtt Perikész a nagy szofista pártfogó Prótagorász népszerűsége Platón, Prótagorasz 316 c5-e5

Miért éppen Athén lett a szofisták központja? Gazdasági központ Demokrácia: eklészia, hélaia Szólásszabadság: Démoszthenész IX. 3. Szofisták titkolták kilétüket (Platón) Periklész biztonságot adott Tudás felvilágosodása:, de a köznép nem megértő: áldozatok: Anaxagorász, Prótagorasz, Euripidész, Pheidiász , Damón

Periklész A jó zsarnok

Új irányzat – új bölcselő típus SZOFISZTÉSZ Eredeti jelentése: oly bölcs férfi, aki szakmájában a legtehetségesebb: pl. Homérosz, a költő, de a filozófusokat is kitüntették ezzel a címmel Bölcsességet művelő Szofisztész, valamiféle professzionalizmust jelöl

Legfőbb kérdés Milyen összefüggés van az emberi természet és a törvények között? Az ember és a produktum kerül központi szerepbe Nomosz- törvény- az emberi produktum; emberi konvención alapuló szabály – ez újdonság Themisz – az isteni eredetű egyetemes szabály

Arkhelaosz, Szókratész mestere Átmenet a természetfilozófus és a szofista között Vajon az igazságosság és szégyenérzet természettől van-e vagy emberi megállapodás függvénye

Nomosz-themisz vita - az igazságosság, vajon természettől van-e vagy emberi konvenció eredménye Megállapodás, ugyanis az ember dönti el mi igaz és mi hamis, éppen ez különbözteti meg az állattól Az ember képes arra, hogy egyedüliként az élőlények között társadalmi szerveződést hozzon létre

Relatív etika első megfogalmazása Az igazságosság az emberiség egyik jellemvonása, így nem lehet azonos Ez a leglényegesebb felismerés, így mélyül e a nomosz themisz közti ellentét Homo mensura tétel- Prótagorász

Igazságosság dikaioszüné - az emberi megállapodás eredménye, ennek bizonyítéka, hogy más és más minden népnél Nem isteni eredetű tehát , de a képesség, mely segítségével megállapodás jöhet létre, a gondolkodás azonban isteni eredetű, a természet ajándéka Arkhelaosz az első, aki megkülönbözteti a phüsziszt és a nomoszt

Az igazság mindig a többség érdekei szerint érvényesül Nincs isteni törvény, mely ezt felülírhatná, isteni kinyilatkoztatású jog sem létezik Csakis az emberi konvención alapuló törvények jogok és törvények léteznek Ugyanakkor a természet türvényeit elismerik, vannak szükségszerű törvények

Törvények Írott és íratlan törvények Az emberi törvények csupán egy csoportra érvényesek, így nem szükségszerűek Az íratlan törvények a természet parancsai: szükségszerűek, örökké létezők és változatlanok (élet-halál)

Szofisták előadásmódjáról 1. epideixisz ( auto promotio) - nyilvánosak – előre megírt rétorikai szöveg - adott témáról rövid rögtönzött előadások, pl. a pánhellén játékokon; magánházaknál (Hippiász, Gorgiász) 2. Logon agónosz – nem nyilvánosak; oktatás eszközei - érvelő versenyek, ezt Prótagorász vezette be 3. disszoi logoi- vita egy- egy adott témában: pro és contra érvek sorakoztatása

Az oktatás módszerei - rétorikai gyakorlatok, előre megírt beszédek betanulása Tetralógiák (Antiphón) Négy beszéd egy adott problémában Vádbeszéd + egy rövidebb vádbeszéd Védőbeszéd+ rövidebb védőbeszéd Módszer: kérdés-felelet (Szókratész) a tömör, lényegre törő megfogalmazás képességének az elsajátítása Nem bölcsességet tanítottak, hanem az érvelés mesterségét

Szervezeti kérdések (reklám) Jellegzetes előadásmód- nyilvános bemutató; próba-viták Kellékek: rhapszódoszok bíborköpenye Nyilvános tereken és középűetekben A későbbi oktatás zárt osztálytermekben

2.Tanítási módszer Előre megírt előadások Vád és védőbeszédek ugyanazon tárgy esetében Minták elsajátítása Tetralógiák Pro – contra érvek: Platón, Paidrosz, 267 a 6-b9

3. Tananyag Rétorika, ember, vallástól való elfordulás, államelmélet, jogelmélet Igen széleskörű kutatás Az alapfokú oktatás folytatása (Szolón óta kötelező) legfontosabb témái -csilagászat, mértan, nyelv, politika, szépirodalom Elemi iskola 3 része: Paidotribész Khitarisztész Grammatisztész → szofisztész

Platón, Protagorasz, 318 d7- 139 a2 Nos hát Hippokratésszel az én társaságomban nem fog előfordulni az, ami akkor érné őt, ha valamelyik másik szofistához csatlakoznék. Mert a többiek valóban gyalázatosan bánnak az ifjakkal. Ugyanis alighogy megszabadultak az iskolai tárgyak tanulásától, szofistáink megint csak erőszakkal azoknak a szakismereteknek a tanulására vetik vissza őket, és számvetésre, asztronómiára, mértanra, valamint a múzsai tárgyakra oktatják őket (miközben ezeket mondta, jelentős pillantást vetett Hippiaszra); aki azonban engem keres fel, csupáncsak azt fogja tanulni, ami valóban fontos neki. Az én oktatásom a magánügyek intézésében, valamint a közügyek­ben akarja növendékeimet járatossá tenni: arra tanítom tehát őket, miképpen irányíthatják a legjobban a háztartásuk ügyeit, illetve miképpen tehetnek szert az államban a legnagyobb befolyásra mint gyakorlati férfiak és mint szónokok .

Mit tanítottak a szofisták? Szaktárgyak: számtan, nyelvtan, múzsai tudományok államférfi kötelességei, ügyintézés, háztartási ügyek intézése Nem jellemző a természetfilozófia iránti érdeklődés Jelentéselmélet, grammatika (DK A1 53-54.) Létige predikatív és egzisztenciális használata Államelmélet, jogelmélet Platón, Állam, 338 c.

Enküklosz paideia Az általános műveltség gondolata Igény a szaktárgyak mellett a történeti és költői tudományok elsajátítására is nevelés

Prótagorasz (481-411) Homo mensura tétel 1. (DK 80 A 1) DIOG. IX 50 skk...(51) Elsőként ő állította azt, hogy minden dologról két, egymással ellentétes vélemény lehetséges; az ilyen ellentétes állítások segítségével alkotta meg következteté­seit tanító beszélgetéseiben. Valahogy így kezdte az okfejtést: Minden dolognak mértéke az ember, mind a létezőknek, hogy léteznek, mind a nemlétezőknek, hogy nem léteznek". ...

A HOMO NENSURA TÉTEL ISMERETELMÉLETI KRITIKÁJA Platóntól származik: Theaitétosz c. Dialógusban Mindennek mértéke az ember, az ismeretszerzés területén is, pl. az empirikus tapasztalatok esetében: kinek-kinek hideg vagy meleg a szél

Ha nem csupán ismeretelméleti szempontból vizsgáljuk, akkor a az ember kritérium, már a poliszt irányító törvények és az erkölcs területén is fontos szerepet kap A törvényeknek is az ember a kritériuma De kinél az igazság? Homo mensura kiterjesztése: istentagadás (aszebeia)

Istentagadás (DK 80 A 1) DIOG. IX 50 skk... Egy másik művét meg így kezdte: „Az istenekről nem tudhatom sem azt, hogy vannak, sem azt, hogy nincsenek. Mert sok minden gátolja a róluk való tudást, amilyen a rejtettség és az emberi élet rövidsége". (52) Ezért a kezdőmondatért aztán kiutasították az athéniak, könyveit pedig elégették az agorán, miután hírnökök útján összegyűjtötték azoktól, akik megvásárolták.

Az igazság mindig a többség érdekei szerint érvényesül Nincs isteni törvény, mely ezt felülírhatná, isteni kinyilatkoztatású jog sem létezik Csakis az emberi konvención alapuló törvények jogok és törvények léteznek Ugyanakkor a természet törvényeit elismerik, vannak szükségszerű törvények

Törvények Írott és íratlan törvények Az emberi törvények csupán egy csoportra érvényesek, így nem szükségszerűek Az íratlan törvények a természet parancsai: szükségszerűek, örökké létezők és változatlanok (élet-halál)

Prótagorász