Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
Advertisements

Bérkompenzáció teljesítésének munkaügyi ellenőrzése 2012 Irányadó eljárásjogi szabályok.
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Köszöntöm a megjelent kollégákat
A társadalombiztosítás fedezeti rendszerét érintő évi változások
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
2013. évben várható változások a társadalombiztosítás fedezeti rendszerében Széll Zoltánné előadása.
Szakképzési hozzájárulás
A társadalombiztosítás fedezetére fizetendő járulékok, szociális hozzájárulási adó és egészségügyi hozzájárulás szabályainak módosítása 2014.
Járulékok, hozzájárulások, cégautóadó
A társadalombiztosítás fedezeti rendszerét érintő évi változások
A társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló évi LXXX. törvény évi változásairól.
2012. évi adótörvény változások
2014. évi Társadalombiztosítási jogszabály változások
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Átirányítás, kiküldetés, kirendelés Szombathely,
Az egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szociális hozzájárulási adó
EU rendeletek jétől alkalmazandó a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.
Bérszámfejtés, minimálbér
Bérszámfejtés, minimálbér
Munkavédelmi előírások rendszere
A TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁS FEDEZETI RENDSZERÉT ÉRINTŐ VÁLTOZÁSOK 2012 Széll Zoltánné előadása.
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
2012. évi adótörvény változások
EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS A TURISZTIKAI VÁLLALATOKBAN
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
2010. December Dudás Katalin
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Az áfa-törvény jövő évi változásai
Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalókat foglalkoztató adózó adó- és járulék ellenőrzésének bemutatása.
Munkaerő-kölcsönzés A munkaerő-kölcsönzés különös szabályai.
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Társadalombiztosítási változások 2015.
A megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásának támogatása
Megbízási és vállalkozási jogviszony
A KIKÜLDETÉS SZABÁLYAI, GYAKORLATI KÉRDÉSEK
KÖZPONTI MUNKAHELYMEGŐRZŐ TÁMOGATÁSI RENDSZER (1991. IV. tv. Flt; 6/1996. MÜM rendelet; 1/2009. MAT határozat) Németh Zsolt igazgató Nyugat-dunántúli Regionális.
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
A járulékszabályok változása Készítette: Görgei Zsolt.
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Személyi jövedelemadó 2014 Guzmics Zsuzsanna Audit Service Kft. GGI INDEPENDENT MEMBER
A SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁS FELHASZNÁLÁSA, ELSZÁMOLÁSA 2011.
Könyvelői klub Bérkompenzáció Bérkompenzáció Magyar Közlöny: évi 157 száma 299/2011. (XII. 22.) Korm. rendelet A munkabérek nettó értékének.
2015. évi változások Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó, kisadózó vállalkozók tételes adója, egyszerűsített foglalkoztatás.
Járulékfizetés január 01-jétől MAGYAR KÖZLÖNY 95. szám ( ): kihirdetve a évi LXXVII. Törvény (A közteherviselés rendszerének átalakítását.
Összehasonlító példák ‏ 2015/2016 II. Dr Lakatos Mária: ADÓZÁS I.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Tájékoztató az adózás rendjéről szóló törvény 2007-től hatályos változásairól.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
Összehasonlító példák
Met. módosítás július 01..
14. A foglalkoztatással kapcsolatos munkaügyi feladatok – Mutassa be a munkaviszony létesítésének és megszüntetésének szabályait! – Foglalja össze, hogy.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Társadalombiztosítás, szociális hozzájárulási adó, egészségügyi hozzájárulás 2017-es változásai Dr. Kiss Mariann.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Járulék, egészségügyi hozzájárulás, szociális hozzájárulási adó 2015.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Krity Csilla Katolikus Pedagógiai Intézet
A munka díjazása.
Előadás másolata:

Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása

Jogalkalmazás Magyarországon A Tbj. rendelkezéseit a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról és annak végrehajtásáról szóló uniós rendeletek illetve a nemzetközi egyezmény hatálya alá tartozó személyre az egyezmény szabályai szerint kell alkalmazni.

Szociális hozzájárulási adó Speciális adó Speciális adó A szociális hozzájárulási adókötelezettség teljesítése során – a társadalombiztosítási kötelezettségek teljesítésével azonosan – az Európai Unió kötelező jogi aktusának vagy a nemzetközi szerződésnek a rendelkezését kell alkalmazni. A szociális hozzájárulási adókötelezettség teljesítése során – a társadalombiztosítási kötelezettségek teljesítésével azonosan – az Európai Unió kötelező jogi aktusának vagy a nemzetközi szerződésnek a rendelkezését kell alkalmazni.

EU rendelet május 1-jétől alkalmazandó a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló 883/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet és a végrehajtására vonatkozó eljárás megállapításáról szóló 987/2009/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet.

Biztosítási kötelezettség megállapítása Az EU rendelet a biztosítási kötelezettség elbírálása szempontjából pontosan meghatározza, hogy egy adott jogviszonyra a szociális biztonság szempontjából mely tagállam joghatósága vonatkozik, azaz a biztosítási jogviszonyt, a járulékfizetési kötelezettséget melyik tagállam előírásai szerint kell megállapítani. Az EU rendelet a biztosítási kötelezettség elbírálása szempontjából pontosan meghatározza, hogy egy adott jogviszonyra a szociális biztonság szempontjából mely tagállam joghatósága vonatkozik, azaz a biztosítási jogviszonyt, a járulékfizetési kötelezettséget melyik tagállam előírásai szerint kell megállapítani. A rendelet hatálya alá tartozó személyekre csak egy tagállam jogszabályai alkalmazandóak még azok esetében is, akik egyidejűleg több tagállamban végeznek kereső tevékenységet. A rendelet hatálya alá tartozó személyekre csak egy tagállam jogszabályai alkalmazandóak még azok esetében is, akik egyidejűleg több tagállamban végeznek kereső tevékenységet.

A kiküldetés szabálya Az a személy, aki egy tagállamban munkavállalóként végzi tevékenységét olyan munkáltató nevében, aki tevékenységét szokásosan abban a tagállamban végzi, és akit az említett munkáltató egy másik tagállamba küld, hogy a munkáltató nevében ott munkát végezzen, továbbra is az elsőként említett tagállam jogszabályainak a hatálya alá tartozik, feltéve, hogy az ilyen munkavégzés várható időtartama nem haladja meg a huszonnégy hónapot, és a szóban forgó személy kiküldetése nem egy másik kiküldött személy felváltása céljából történik. Az a személy, aki egy tagállamban munkavállalóként végzi tevékenységét olyan munkáltató nevében, aki tevékenységét szokásosan abban a tagállamban végzi, és akit az említett munkáltató egy másik tagállamba küld, hogy a munkáltató nevében ott munkát végezzen, továbbra is az elsőként említett tagállam jogszabályainak a hatálya alá tartozik, feltéve, hogy az ilyen munkavégzés várható időtartama nem haladja meg a huszonnégy hónapot, és a szóban forgó személy kiküldetése nem egy másik kiküldött személy felváltása céljából történik.

A kiküldetés feltételeinek vizsgálata, igazolása Az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és igazgatási szerveinek hatásköre Az A1 jelű igazolás az adóhatóság külön vizsgálat nélkül elfogadja A magyar joghatóság megállapítása esetén a biztosítási kötelezettséget a Tbj. alapján kell megállapítani

Járulékalapot képező jövedelem 1. a személyi jövedelemadóról szóló évi CXVII. törvény szerint összevont adóalapba tartozó önálló és nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alap számításnál figyelembe vett jövedelem, a munkavállalói érdekképviseletet ellátó szervezet részére levont (befizetett) tagdíj, a tanulószerződés alapján ténylegesen kifizetett díj, a felszolgálási díj, a vendéglátó üzlet felszolgálójaként a fogyasztótól közvetlenül kapott az ösztöndíjas foglalkoztatási jogviszony alapján fizetett ösztöndíj, 1. az 1. alpont szerinti jövedelem hiányában a munkaszerződésben meghatározott alapbér, illetőleg ha a munkát nem munkaviszony, hanem munkavégzésre irányuló egyéb jogviszony keretében végzik, a szerződésben meghatározott díj

9 Személyi jövedelemadó- előleg alap Akkor, ha a jövedelem Magyarországon adóköteles a kettős adóztatást elkerülő egyezmények előírásai szerint. Akkor, ha a jövedelem Magyarországon adóköteles a kettős adóztatást elkerülő egyezmények előírásai szerint. Fő szabály: a nem önálló munkából származó jövedelem abban az államban adóztatható, ahol a munkát végzik. Akkor, ha a következő 3 feltétel mindegyike megvalósul akkor Magyarországon adóköteles a jövedelem: - ha a külföldi államban való tartózkodás hossza az adóévben nem haladja a 183 napot, - a díjazást olyan munkáltató (magyar) fizeti, aki nem bír illetőséggel a munkavégzés helye szerinti államban, és - az esetleges külföldi telephelye ezt ne számolja el bérként a költségei között.

A Tbj. alkalmazásában alapbér az adott munkakörben foglalkoztatott kiküldetését megelőző egy évben a munkavállaló teljesítményétől, ledolgozott munkaidejétől közvetlenül függő, a munkavállaló alapbérén, illetve az alkalmazott bérformán alapuló, ténylegesen számfejtett és kifizetett munkabér (a statisztikai elszámolások szerinti törzsbér) havi átlagos összege. Ennek hiányában a tárgyhavi alapbér a járulékalap. A törzsbérnek nem minősülő kereseti elemek nem képezik a Tbj. 4. § k. pont 2. alpontja szerinti járulékok alapját, még akkor sem, ha számításuk az alapbéren alapul és kifizetésük munkaidőtől vagy munkateljesítménytől függ

A főbb munkaügyi statisztikai fogalmakról és azok definícióiról szóló 3/2010. (IV. 2.) KSH közlemény mellékletének [Útmutató a munkaügyi statisztikai adatszolgáltatáshoz] alpontja szerinti törzsbér: a keresetnek a munkavállaló teljesítményétől, illetve az általa ledolgozott munkaidőtől közvetlenül függő, a munkavállaló személyi alapbérén, illetve az alkalmazott bérformán alapuló része. A törzsbér a következő elemek összege: - a munkában töltött idő hosszától függően fizetett munkabér (időbér), - a teljesítménykövetelmények (norma) teljesítéséért járó bér (ideértve a bérezési forma részét képező, pl. minőségi prémiumot is), - az egységnyi teljesítménykövetelmény (norma) kapcsán az ún. utalványozott pótidőkre fizetett összegek, - orvosok részére a kártyapénz alapján biztosított teljesítménybér, - a teljesített túlmunka alapbére (a pótléka nem!), - az állásidőre elszámolt személyi alapbér, - jutalékos bérezés esetén a jutalék (ún. tiszta jutalékos rendszerben), illetve az alapbér és a jutalék együttes összege. A törzsbérből le kell számítani az esetleges (pl. selejt miatti) levonásokat. A törzsbér tehát a munkavállaló személyi alapbérével azonos, illetőleg annál több vagy kevesebb is lehet.

Szociális hozzájárulási adófizetési kötelezettség A szociális hozzájárulási adó tekintetében kifizetőnek (adóalanynak) minősül a belföldön állandó lakóhellyel, szokásos tartózkodási hellyel, székhellyel nem rendelkező kifizető (a továbbiakban: külföldi kifizető) is, ha a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló, magyar szociális biztonsági jogszabályok hatálya alá tartozó természetes személy a munkát Magyarországon, vagy a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló közösségi rendelet hatálya alá tartozó másik tagállamban végzi. A szociális hozzájárulási adó tekintetében kifizetőnek (adóalanynak) minősül a belföldön állandó lakóhellyel, szokásos tartózkodási hellyel, székhellyel nem rendelkező kifizető (a továbbiakban: külföldi kifizető) is, ha a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló, magyar szociális biztonsági jogszabályok hatálya alá tartozó természetes személy a munkát Magyarországon, vagy a szociális biztonsági rendszerek koordinálásáról szóló közösségi rendelet hatálya alá tartozó másik tagállamban végzi. Ha a külföldi kifizető a törvényben meghatározott kötelezettségei teljesítését elmulasztja, akkor az adóval összefüggő adókötelezettségek teljesítésére a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló természetes személy kötelezett. Ha a külföldi kifizető a törvényben meghatározott kötelezettségei teljesítését elmulasztja, akkor az adóval összefüggő adókötelezettségek teljesítésére a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló természetes személy kötelezett.

Szociális hozzájárulási adó alapja A kifizetőt terhelő adó alapja A kifizetőt terhelő adó alapja A kifizető által a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló természetes személy részére juttatott, kifizetett, a Szja tv. rendelkezései szerinti adókötelezettség alá eső önálló, illetve nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alap számításánál a Szja tv. rendelkezései szerint figyelembe vett jövedelem, növelve a munkavállalói érdekképviseletet ellátó szervezet részére levont (befizetett) tagdíj összegével. A kifizető által a vele adófizetési kötelezettséget eredményező jogviszonyban álló természetes személy részére juttatott, kifizetett, a Szja tv. rendelkezései szerinti adókötelezettség alá eső önálló, illetve nem önálló tevékenységből származó bevételből az adóelőleg-alap számításánál a Szja tv. rendelkezései szerint figyelembe vett jövedelem, növelve a munkavállalói érdekképviseletet ellátó szervezet részére levont (befizetett) tagdíj összegével. Az előzőek szerinti juttatás hiányában, vagyis ha a jövedelem Magyarországon nem adóztatható, az adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonyt, vagy más jogviszonyt szabályozó munkaszerződésben, illetőleg más szerződésben meghatározott alapbér, illetőleg díjazás; külföldi kiküldetés esetén e pont alkalmazásában Az előzőek szerinti juttatás hiányában, vagyis ha a jövedelem Magyarországon nem adóztatható, az adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonyt, vagy más jogviszonyt szabályozó munkaszerződésben, illetőleg más szerződésben meghatározott alapbér, illetőleg díjazás; külföldi kiküldetés esetén e pont alkalmazásában alapbér: az adott munkakörben foglalkoztatott kiküldetését megelőző egy évben a munkavállaló teljesítményétől, ledolgozott munkaidejétől közvetlenül függő, a munkavállaló alapbérén vagy az alkalmazott bérformán alapuló, a munkaszerződés alapján ténylegesen számfejtett és kifizetett munkabér (a statisztikai elszámolások szerinti törzsbér) havi átlagos összege, ennek hiányában a tárgyhavi alapbér.

Szociális hozzájárulási adófizetési- kötelezettség teljesítése A kifizetőnek főszabály szerint az adóalap után 27 százalék mértékű szociális hozzájárulási adót kell fizetni, de a fizetendő adót törvény rendelkezése alapján az adóalany az őt megillető adókedvezmények összegével csökkentheti.

Szakképzési hozzájárulás A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló évi CLVI. törvény alapján. Alapja: azonos a szociális hozzájárulási adó alapjával Mértéke: 1,5 százalék

Köszönöm a figyelmet