A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Humán rendszerek, közszféra
Tanfelügyelet – A megújuló külső értékelési rendszer
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Molnár László tanügy-igazgatási igazgatóhelyettes BPI
1Tanügyigazgatás aktualitásai. Szakmai területet érintő szabályozás •Pedagógiai programPedagógiai •Gyakornoki szabályzatGyakornoki Szervezeti működés,
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
integrációs szaktanácsadó
Az IMIP-ek kötelező felülvizsgálata és kiegészítése
Dokumentációs rendszer
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
Az intézményi önértékelés és kapcsolódása a külső értékeléshez
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Közművelődési, közgyűjteményi intézmény minőségirányítási programjának lehetséges szerkezete.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A Nógrád TISZK nyomonkövetési és pályakövetési rendszer modelljének, ezen belül a partneri igény és elégedettség mérési rendszerének kidolgozása. Salgótarján.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése

Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TQM-ISO Minőségügyi kérdések a Pécsi Tudományegyetemen Szellőné Fábián Mária főigazgató-helyettes PTE Egyetemi Könyvtár Budapest december.
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Stratégiai tervezés az oktatási intézményeknél
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Minőségfejlesztési munkacsoport KPSZTI Április 17-
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Közoktatási alapismeretek
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Önkormányzati és intézményi minőségirányítási program ÖMIP és MIP Qualitas T&G Kft.

A közoktatás-tervezés szintjei, a tervek kapcsolata Vertikális Kormánystratégia Nemzeti fejlesztési terv (NFT) – HEF OP OM középtávú fejlesztési stratégiája Megyei fejlesztési terv Helyi önkormányzati intézkedési terv és minőségirányítási program Intézményi terv – pedagógiai program és minőségirányítási program

A tervezéshez szükséges feltételek és kompetenciák koherens jogi szabályozás megbízható adatok együttműködési készség jártasság az elemzésben és a koncipiálásban módszertani segítség működő helyi érdekegyezetési rendszer

Megyei Fejlesztési Terv Az önkormányzati közoktatás-tervezés rendszere Megyei Fejlesztési Terv Oktatási koncepció ÖM I P Intézkedési terv Éves munkaterv

„Európai együttműködés az iskolai oktatás minőségének értékelésében” Európai Parlament és az Európa Tanács ajánlása (2001/166/EC)

Átlátható minőségértékelési rendszerek támogatása. Az érdekelt felek bekapcsolása a külső értékelés és a belső önértékelés folyamatába. Az önértékelés használatát és irányítását célzó képzések támogatása. Az iskolák egymástól való tanulási képességének támogatása. Az iskolai oktatás minőségértékeléséért felelős valamennyi hatóság együttműködésének támogatása.

A minőségirányítási program jogi alapjai Kt. 85.§ (7) bekezdés Helyi önkormányzati intézményfenntartó minőségirányítási programot készít Az intézményi minőségirányítási programnak összhangban kell állnia az önkormányzati minőségirányítási programmal Kt. 129.§ (5) bekezdés Az önkormányzat 2004. január 31-ig elkészíti a minőségirányítási programot és megküldi intézményeinek.

A minőségirányítási program jogi alapjai Kt. 102.§ (2) bekezdés d. pont Az ÖMIP-ben meghatározottak szerint működteti a minőségfejlesztés rendszerét. Rendszeresen, de legalább négy évenként egy alkalommal ellenőrzi az intézmény gazdálkodását, működésének törvényességét, hatékonyságát, a szakmai munka eredményességét, a gyermek és ifjúságvédelmi tevékenységet, a baleset megelőzés érdekében tett intézkedéseket.

A minőségirányítási program (ÖMIP) tartalma Az önkormányzati minőségirányítási program (ÖMIP) elemei: 1. Minőségpolitika 2. Minőségfejlesztési rendszer Fenntartói elvárások meghatározása a helyi közoktatási rendszer egészére Az intézmények fenntartói elvárásokkal kapcsolatos feladatai Ágazati és ágazatközi kapcsolatok Törvényességi, szakmai, pénzügyi ellenőrzések rendje (helyi ellenőrzési-értékelési rendszer)

Minőségpolitika A minőségpolitikai nyilatkozat – a fenntartó, illetve az intézmény “hitvallása” a minőségről. Hívószavai: - Fontosnak tartjuk… - Partnereink érdekében… - Céljaink elérése érdekében…. - Folyamatosan figyeljük… - Növeljük ….. - Felelősek vagyunk…. - Arra törekszünk ….

A fenntartó elvárásainak meghatározása Az elvárások meghatározásának alapja - helyzetelemzés és jövőképalkotás a helyi társadalom elvárásai alapján. A helyi közoktatási feladatellátás középtávú céljainak és prioritásainak meghatározása. Az egyes intézmények a fenntartói elvárásokkal kapcsolatos feladatainak meghatározása.

A fenntartói ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása Az ellenőrzés és értékelés koncepciójának elkészítése: Eddigi ellenőrzési, értékelési előzmények elemzése Ellenőrzéssel és értékeléssel kapcsolatos alapelvek meghatározása (mire és hogyan használja fel a fenntartó, milyen elvek mentén kívánja megszervezni, stb.)

A fenntartói ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása Az ellenőrzési, értékelési rendszer meghatározása: ellenőrzési, értékelési célok meghatározása a középtávú feladat-ellátási célok alapján A ellenőrzés, értékelés területeinek meghatározása A területekhez kapcsolódó indikátorok meghatározása A keletkezett információk elrendezésére vonatkozó adatbázis kialakítása

A fenntartói ellenőrzési és értékelési rendszer kialakítása Középtávú és éves ellenőrzési, értékelési program kialakítása: Konkrét célok meghatározása Terület kijelölése Érintettek meghatározása Eszközök, módszerek meghatározása Minta kijelölése Az információk felhasználása és visszacsatolása módjának meghatározása

Mi nehezíti a fenntartói ellenőrzési és értékelési munkát? Nincs ágazati szintű intézményértékelési rendszer, ennek elemei vannak Nincsenek sztenderdizált eszközök Kevés a költségvetési forrás

Mi segíti a fenntartói ellenőrzési és értékelési munkát? Törvényi kötelezettség SZAK pályázat, szakértők Központi mérések Társadalmi igény nemcsak a pénzügyi, hanem a szakmai elszámoltathatóságra

Szakmai elszámoltathatóság, hatékonyság Nem szakos, illetve nem megfelelő végzettségű pedagógusok (is) tanítanak Elmaradt, nem helyettesített órák Alacsony osztálylétszámok Emelt szintű képzések hatékonysága Korrepetálások, felzárkóztató foglalkozások hatékonysága „Gyermekmegőrző” napközi stb.

Ágazati és ágazatközi kapcsolatok Ágazati (közoktatáson belüli) kapcsolatrendszer leírása: Azoknak a közoktatásban működő szervezeteknek és személyeknek (partnerek) az azonosítása, amelyekkel az önkormányzat kötelezően, illetve saját elhatározásból kapcsolatot tart Együttműködési területek és formák meghatározása (pl. helyi érdekegyeztető alkalmak, fórumok) Kapcsolattartás módjának meghatározása Kapcsolati háló megállapítása

Ágazati és ágazatközi kapcsolatok Ágazatközi (közoktatáson kívüli) kapcsolatrendszer leírása: Azoknak a szereplőknek (partnereknek) a meghatározása, amelyek a közoktatási rendszeren kívül vannak, de az együttműködést velük jogszabály írja elő és/vagy az önkormányzat számára fontos a velük való együttműködés (kötelező: GYIVI, szociálpolitika, munkaerő-gazdálkodás, közművelődés, egészségügy)

Ágazati és ágazatközi kapcsolatok Ágazatközi (közoktatáson kívüli) kapcsolatrendszer leírása: Együttműködési területek és formák meghatározása (pl. helyi érdekegyeztető alkalmak, fórumok) Kapcsolattartás módjának meghatározása Kapcsolati háló megállapítása

Ágazati és ágazatközi kapcsolatok Fontos az ágazati és ágazatközi kapcsolatrendszer működésének összehangolása!

ÖMIP működtetése A középtávú célok, az intézményekkel kapcsolatos elvárások meghatározása érdekében folyamatosan gyűjti és elemzi a helyi társadalom elégedettségét, elégedetlenségét, elvárásait A kitűzött célok megvalósulását folyamatosan értékeli, javításuk érdekében feladatterveket készít és valósít meg Működteti ellenőrzési, értékelési rendszerét Információi alapján szükség szerint aktualizálja céljait és az intézményekkel kapcsolatos elvárásait

Az intézményi minőségirányítási program alapja Önkormányzati minőségirányítási program Pedagógiai/nevelési program Partnerközpontú működés (3/2002-es OM rendelet) Comenius, illetve bármely más minőségfejlesztési, -irányítási program Szervezeti és Működési Szabályzat Vezetői pályázat

A minőségirányítási program jogi alapjai 40.§ (10) A közoktatási intézmény feladatai hatékony, törvényes és szakszerű végrehajtásának folyamatos javítása, fejlesztése céljából meghatározza minőségpolitikáját. A minőségpolitika végrehajtása érdekében minőségfejlesztési rendszert épít ki és működtet. A minőségpolitikát és minőségfejlesztési rendszert a közoktatási intézmény minőségirányítási programjában kell meghatározni (a továbbiakban: intézményi minőségirányítási program).

A minőségirányítási program jogi alapjai 40.§ (11) Az intézményi minőségirányítási program határozza meg az intézmény működésének hosszútávra szóló elveit és a megvalósítását szolgáló elképzeléseket. Az intézményi minőségirányítási programban kell meghatározni az intézmény működésének folyamatát, ennek keretei között a vezetési, tervezési, ellenőrzési, mérési, értékelési feladatok végrehajtását.

A minőségirányítási program jogi alapjai 129.§ (6) Az óvodák, iskolák és kollégiumok 2004. június 30-ig felülvizsgálják a nevelési, pedagógiai programjukat, és megküldik a fenntartó részére jóváhagyás céljából, eddig az időpontig elkészítik az intézményi minőségirányítási programot. Benyújtásra vonatkozó legkorábbi időpont 2004. április 15. lehet.

Miért kell ez az intézményeknek?

Miért kell az IMIP? Azért, hogy érték legyen a minőségközpontúság. partnerközpontúan működjön. szolgáltató iskola legyen. beépüljön a napi gyakorlatba a folyamatos fejlesztés. működésük hatékony legyen.

A hatékonyság A hatékonyság az elért eredmények és az eredmények eléréséhez szükséges ráfordítások mértékének aránya. Mi az eredmény? Eredmény: cselekvés, folyamat végső következménye (teljesítmény). Hatásos: a kívánatos eredménnyel járó.

Hatékonyan működnek-e az intézmények? Összehangolatlan, illetve „rossz” tankönyvek Idegen nyelv oktatás Módszertani kultúra Hatékony időkihasználás Bizonyos készségek és képességek létezőnek tételezése Integráció Stb.

A dokumentumok kapcsolata Küldetés, Jövőkép PP Intézményi célok és pedagógiai alapelvek PP Feladat és eszköz-rendszer PP Intézményi minőségpolitika minőségcélok MIP Minőségirányítási rendszer (folyamatok, eljárások) MIP STRATÉGIAI TERVEZÉS TERVEZÉS OPERATÍV TERVEZÉS Szervezeti és Működési Szabályzat MEGVALÓSÍ-TÁS/ MŰKÖDÉS TERVEZÉSE ÉVES MUNKATERV NAPI MŰKÖDÉS

Az intézményi minőségirányítási program (IMIP) tartalma Az intézményi minőségirányítási program elemei: 1. Minőségpolitika, minőségcélok 2. Minőségfejlesztési rendszer 2.1. Vezetés felelőssége, elkötelezettsége, vezetés folyamata 2.2. Tervezés 2.3. Ellenőrzési-értékelési rendszer 2.4. Partnerkapcsolatok 2.5. A rendszer működtetése

Minőségcélok Hatékonyabb intézményi humán erőforrás gazdálkodás Olyan célok, amelyeket azért tűzünk ki és kívánunk elérni, hogy ezáltal pedagógiai céljaink teljesüljenek. Például: Hatékonyabb intézményi humán erőforrás gazdálkodás Beiskolázási mutatók növelése Szülőkkel való együttműködés fejlesztése Elégedettségi mutatók javítása Fenntartóval a kapcsolat javítása Stb.

2.1. Vezetés felelőssége, elkötelezettsége, vezetés folyamata Jogi megfelelés Elvárások megfogalmazása, célok egyeztetése Tervezés, szervezés, döntés, tájékoztatás, megvalósítás Feladat- és felelősségdelegálás, szerkezet Támogatás: képzések, hatáskörnövelés stb. Fejlesztő tanácsadás (problémák, emberi kapcsolatok) Teljesítmények mérése, értékelése, elismerése Célok elérésének ellenőrzése

2.2. Tervezés; a (stratégiai) tervezés intézményi folyamata (rendje) 2.1. A pedagógiai célok, a pedagógiai program mint stratégiai dokumentum meghatározásának folyamata 2.2. Minőségi célok, a minőségpolitika, a minőségirányítási program meghatározásának folyamata 2.3. Az SzMSz tervezésének folyamata 2.4. Az éves feladatok tervezésének folyamata (munkaterv)

2.3. Ellenőrzési és értékelési rendszer Intézményi önértékelés Hatásosság vizsgálatok – a pedagógiai, illetve nevelési program megvalósulása, beválása Hatékonyság vizsgálatok Gazdasági Pedagógiai Szervezeti

2.4. Partnerkapcsolatok menedzselése 4.1. Partnerazonosítás folyamata 4.1. Igény- és elégedettség mérésének folyamata és eljárása 4.2. Kapcsolattartás, kommunikáció a partnerekkel

2.5. A minőségfejlesztési rendszer működése, működtetése Minőségirányítási szervezet Minőségirányítási szervezetben dolgozók képzése Minőségirányítási program belső felülvizsgálata A minőségügyi dokumentáció rendje Formanyomtatványok, sablonok

Útravaló… “A nehézség nem az új eszmék kialakításában rejlik, hanem a régiektől való megszabadulásban.” John Maynard Keynes közgazdász