ALTERNATÍV PEDAGÓGIAI MÓDSZEREK A ZENEI TEHETSÉGGONDOZÁSBAN

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Van-e „Fazekas titok”?.  1911 – ben Bárczy István f ő polgármester alapította  1948 – tól óvoda, általános iskola és módszertani központ egy épületben.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
EURÓPA MAGYARORSZÁG.
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Tehetségazonosítás gyakorlata
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Sciencesans conscience n’est que ruine de l’âme. François Rabelais ( )
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Bálint Márton Általános és Középiskola
Iskolánkról.
A koragyermekkori nevelésről
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
A zenéről és annak tanításáról Értékes-nem értékes.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
ISMERD MEG HAZÁNKAT! ISKOLA MEGISMERÉSE, BEMUTATÁSA.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
MAVE Budapest, május 24. INCLUSIVE – project bemutatása E-learning „A távolságot, mint üveg golyót, megkapod..” /József Attila - Altató/ Wenhard.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Miért fontos, Gyermekednek,hogy Az anyanyelvén tanuljon?
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
A pszichológiai mérés alapjai
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
DARUS a gyermekekért.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Álmodtunk egy iskolát magunknak
Wolfgang Amadeus Mozart
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
LEHETŐSÉGEK AZ ISKOLAI KERÉKPÁROS KÖZLEKEDÉSRE NEVELÉSBEN
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

ALTERNATÍV PEDAGÓGIAI MÓDSZEREK A ZENEI TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Mezei Rita zongoraművész-tanár tehetségfejlesztő szaktanácsadó 2010

Tartalom Alternatív, alternatíva Pillanatképek a nagy zenei géniuszok tehetséggondozásából. Az én zenepedagógiai irányelveim. Milyen kihívást tartogathat a zenepedagógusok számára a XXI. század? Szükséges-e vagy nem az alternatív zenepedagógiai módszerek alkalmazása? Aktív zenepedagógusok véleményeinek összegzése rövid interjúk alapján. Jó gyakorlat- a Zene ABC tehetséggondozó szakkör rövid bemutatása. Zárszó helyett... Kapcsolat Bibliográfia

1. Alternatív, alternatíva→ Alternatív: kettős, vagylagos, kétféle lehetőséget felvető vagy megengedő (kérdés, indítvány, terv) Alternatíva: olyan eset, amelyben két lehetőség között lehet választani vagy az egyik lehetőség kettő közül. (1) ? Milyen formában, hogyan alkalmazhatjuk mindezeket, ha szükségessé válik a pedagógiai munka során?

2. Pillanatképek a nagy zenei géniuszok tehetséggondozásából. A klasszika és romantika korszakának két meghatározó zeneszerzőjének kora gyermekkori zenei/ művészeti élményei. Wolfgang Amadeus Mozart( 1756-1791) Fryderyk Chopin ( 1810-1849)

A fiatal Mozart Nagy tehetsége már gyermekkorában megnyilvánult. A zenén kívül a matematika és az idegen nyelvek is érdekelték. 4 évesen testvére (Nannerl) számára írt, apja Leopold Mozart által komponált darabjait játszotta. Gyorsabban haladt tanulmányaiban apja tanítványaként, mint az iskolába küldött gyerekek.

A fiatal Mozart 5 évesen már azelőtt játszani próbált, mielőtt hegedűórákat vett volna, így buzgón kereste a lehetőséget, hogy a felnőttek kamarazene próbáin részt vehessen. Mivel a többiek mindig elzavarták, egy alkalommal apja megengedte neki a közös muzsikálást. A kis Mozart játéka meggyőzte mindannyiukat, és apja elhatározta, hogy ezt a csodát egész Európának meg kell mutatnia. Ezután Wolfgang 6 évesen, Nannerl 10 évesen európai turnéra indult édesapjával.

A fiatal Chopin Fryderyk sokoldalú tehetsége korán megmutatkozott. Már a zenetanulása előtt is duetteket játszott Ludwiga nővérével. Gyakran rajzolt karikatúrákat, verseket írt és a családi évfordulókra vígjátékokat állított össze lánytestvéreivel.

A fiatal Chopin 6 évesen kezdete meg zenetanulmányait. Idős zongoratanárnője a klasszikus német repertoáron kívül a korabeli népszerű zeneszerzőkkel is megismertette, melyek a korai szerzeményeire nagy hatást gyakoroltak. Első improvizációit tanárnője jegyezte le. g-moll polonézét 1817- ben jelentették meg. 8 évesen Gyrowetz zongoraversenyével debütál és ezután második Mozartként ünneplik.

3.Az én zenepedagógiai irányelveim Motiváció az egyéni eredmények elérésére, megtartására és a további fejlődés érdekében. A kreativitás fejlesztése a művészi kifejezés, a technikai nehézségek áthidalására és a művészetek iránti nyitottság kapcsán. Problémaérzékenység, egyéni fejlesztés a tanórákon. A zenei kifejezés gazdagítása, az elméleti tudás mélyítése. A zeneszerzői attitűd gyakorlati módon való átélése. Esztétikumra való nevelés más művészeti terület megismertetése kapcsán. Szociális kompetenciák növelése különböző kamarazenei formációkon keresztül.

4. Milyen kihívást tartogathat a zenepedagógusok számára a XXI. század? Haladjunk a korral vagy maradjunk az eddigi bevált pedagógiai módszereink mellett? A klasszikus repertoár mellett milyen újdonságokkal érdemes megismertetni a zene iránt elkötelezetteket? Milyen innovatív módszereket érdemes alkalmazni a mai kor gyermekének zenei tehetséggondozásában?

Igen, szükségszerű az alternatív pedagógiai módszerek 5. Szükséges-e vagy nem az alternatív zenepedagógiai módszerek alkalmazása? Aktív zenepedagógusok véleményeinek összegzése rövid interjúk alapján. Igen, szükségszerű az alternatív pedagógiai módszerek alkalmazása→ alkalmanként, a gyerek egyéni haladási ütemének érdekében, a differenciálás miatt, a korai tehetséggondozásban, új utak feltérképezése kapcsán, különböző motivációs háttér adta lehetőségek kibontakoztatására, a zenei kreativitás fejlesztésére, az összművészetre való nyitottságra nevelés miatt.

6. Jó gyakorlat – a Zene ABC tehetséggondozó szakkör rövid bemutatása Résztvevői→ 7-11 éves korú általános iskolás gyerekek, akik nem vesznek részt zeneiskolai képzésben. Célja → - a zene megszerettetése, a zenei írás-olvasás alapjainak elsajátítása játékos formában, a kreativitás fejlesztése, társművészetekkel gyakorlati úton való ismerkedés, közös munkára nevelés, szociális kompetenciák fejlesztése.

6. Jó gyakorlat – a Zene ABC tehetséggondozó szakkör rövid bemutatása Elvárt eredménye → a gyerekek zene iránti érdeklődésének, szeretetének elmélyítése, zenei alapok elsajátítása, a társas –szociális kompetenciák fejlődése, a művészetek iránti nyitottság megteremtése.

Zárszó helyett.... J. Sinor, az IKS elnöke az USA-ból rajzolta meg az ezredforduló európai mércével mért jó zenetanárának portréját: Tartsuk éberen magunkban a muzsikust! Pallérozzuk intellektusunkat! Érdeklődjünk a világ dolgai iránt! Éljünk harmóniában a természettel! Vállaljuk meggyőződésünket! Sose elégedjünk meg azzal, amit elértünk! Éljünk lehető legteljesebb életet! (2)

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Kapcsolat: r.mezei.piano@t-online.hu Mobil: +36/30/347-8307

9. Bibliográfia Jegyzet (1)Bakos Ferenc: Idegen szavak és kifejezések szótára Budapest: Akadémiai Kiadó, 1973 (32. o.) ISBN 963 05 4262 5 (2)L. Nagy Katalin: Az ének zene tantárgyak helyzete és fejlesztési feladatai Hozzáférés módja: www. Oki.hu/cikk.asp?Kod=tantargyak-Nagy-Enek.html „EU-csatlakozás és a magyar zenepedagógia”(4.,5.,8.,9.bek.) Felhasznált irodalom (1) Nagy zeneszerzők Etűd Könyvkiadó, 1995 (46-47.o., 150-151.o) ISBN 963 85164 3 7