Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A zenéről és annak tanításáról Értékes-nem értékes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A zenéről és annak tanításáról Értékes-nem értékes."— Előadás másolata:

1 A zenéről és annak tanításáról Értékes-nem értékes

2 Milyen zenék vannak? Vajon tudjuk-e milyen zenék vannak a világon? Vajon tudjuk-e milyen zenék vannak a világon? Igaz-e a „klasszikus”, népzene, jazz, pop vagy szórakoztató zene kategória éles elválasztása? Igaz-e a „klasszikus”, népzene, jazz, pop vagy szórakoztató zene kategória éles elválasztása? Igaz-e, hogy a keleti népek, zenészek másképp értelmezik a zenét? Igaz-e, hogy a keleti népek, zenészek másképp értelmezik a zenét? Helyes-e zenefelfogás hagyományos értelmezése (improvizatív, kompozíciós)? Helyes-e zenefelfogás hagyományos értelmezése (improvizatív, kompozíciós)? Írtak erről: Pernye András Yehudi Menuhin Hegyi István stb.

3 Zenei környezet, ahonnan növendékeink jönnek Otthonról hozott zenei környezet Otthonról hozott zenei környezet Iskola által közvetített zenei ízlés Iskola által közvetített zenei ízlés Kortárs csoportok által közvetített zenei ízlés Kortárs csoportok által közvetített zenei ízlés Médiák által közvetített zenei ízlés Médiák által közvetített zenei ízlés Választható zenei hatások (mi és mások, akik az igényes zenét próbálják meghonosítani) Választható zenei hatások (mi és mások, akik az igényes zenét próbálják meghonosítani)

4 Ismerjük-e a pedagógiai módszereket? Helyes-e a gyerekeket erőszakkal a helyes irányba nevelni? Helyes-e a gyerekeket erőszakkal a helyes irányba nevelni? Gyenge szülő-e az, aki nem üti pofon a gyermekét, ha az szükséges? Gyenge szülő-e az, aki nem üti pofon a gyermekét, ha az szükséges? Lehetséges-e, hogy a gyerek és a tanár egyet akar? Lehetséges-e, hogy a gyerek és a tanár egyet akar? Jók-e a gyerekek általában? Jók-e a gyerekek általában?

5 Mit kezdjünk a „tehetségtelen” gyerekekkel? Van-e tehetségtelen gyerek? Van-e tehetségtelen gyerek? Rossz-e, buta-e, másodrangú polgár-e a kisebb zenei adottságú, vagy bármilyen dologban gyengébb adottságú gyermek? Rossz-e, buta-e, másodrangú polgár-e a kisebb zenei adottságú, vagy bármilyen dologban gyengébb adottságú gyermek? Hogyan viszonyuljunk a gyengébb adottságúakkal szemben? Hogyan viszonyuljunk a gyengébb adottságúakkal szemben? Van-e később érő típus? Van-e később érő típus?

6 Mit kezdjünk a kivételesen tehetséges gyermekekkel? A legnagyobb kötelességünk a tehetség kibontakoztatása. A legnagyobb kötelességünk a tehetség kibontakoztatása. A legnagyobb erény, amikor át tudjuk adni ezt a tehetséget egy olyan kollégának, aki a tehetséget tovább tudja fejleszteni, akár a saját ambícióink árán. A legnagyobb erény, amikor át tudjuk adni ezt a tehetséget egy olyan kollégának, aki a tehetséget tovább tudja fejleszteni, akár a saját ambícióink árán.

7 Kiket tanítunk? (1) Jó lenne, ha az óvodásokat Jó lenne, ha az óvodásokat Az általános iskolásokat 1-8-ig Az általános iskolásokat 1-8-ig A középiskolásokat 9-12-ig A középiskolásokat 9-12-ig A felnőtteket A felnőtteket

8 Kiket tanítunk (2)? Akikből zenehallgatók lesznek Akikből zenehallgatók lesznek Akikből koncertlátogatók lesznek Akikből koncertlátogatók lesznek Akikből zenei csoportok tagjai lesznek Akikből zenei csoportok tagjai lesznek Akik zenei pályára kerülnek Akik zenei pályára kerülnek Akikből ismert előadóművészek lesznek Akikből ismert előadóművészek lesznek Akikből döntéshozók lesznek Akikből döntéshozók lesznek Akikből hangverseny-látogatók lesznek Akikből hangverseny-látogatók lesznek

9 Kiket tanítunk (3) Akikből a „klasszikus zene” nagy művészei lesznek Akikből a „klasszikus zene” nagy művészei lesznek Akikből tanárok lesznek Akikből tanárok lesznek Akikből zenekari muzsikusok lesznek Akikből zenekari muzsikusok lesznek Akikből jazz, pop és stb. zenészek lesznek Akikből jazz, pop és stb. zenészek lesznek Akik zenével kapcsolatos munkaköröket töltenek be, mint hangmérnökök stúdióvezetők, zenei szerkesztők, könyvtárosok stb. Akik zenével kapcsolatos munkaköröket töltenek be, mint hangmérnökök stúdióvezetők, zenei szerkesztők, könyvtárosok stb.

10 Mit tanítsunk? Kinek mit? (amit tudunk) A zeneoviban képességfejlesztés (motorikus, hallás és kapcsolat) A zeneoviban képességfejlesztés (motorikus, hallás és kapcsolat) Alapfokon képességfejlesztés folytatódik az adott hangszer sajátosságainak megfelelően, készségfejlesztés, ahol már lehet. Alapfokon képességfejlesztés folytatódik az adott hangszer sajátosságainak megfelelően, készségfejlesztés, ahol már lehet. Továbbképzőben képességfejlesztés és készségfejlesztés egyaránt. Továbbképzőben képességfejlesztés és készségfejlesztés egyaránt. Felnőtteknél visszahozása, megtartása és lehetőség szerint fejlesztése a zeneiskolában tanultaknak. Együttesek munkája. Felnőtteknél visszahozása, megtartása és lehetőség szerint fejlesztése a zeneiskolában tanultaknak. Együttesek munkája.

11 Vannak-e olyan örök elemek a zenében, amelyek miatt mindig szükség lesz a zenetanárokra? A zene fizikai alapokkal rendelkezik A zene fizikai alapokkal rendelkezik Kapcsolható a természeti alaptörvényekhez (entrópia) Kapcsolható a természeti alaptörvényekhez (entrópia) Több ezer éves történelmi gyökerek Több ezer éves történelmi gyökerek A mai tapasztalat – nincs egyetlen perc sem zeneszó nélkül. A mai tapasztalat – nincs egyetlen perc sem zeneszó nélkül. A zene egyéb hatása (koncentráció stb.) A zene egyéb hatása (koncentráció stb.)

12 Mit tudunk tanítani? A főiskolán tanultakat („klasszikus zenét”) A főiskolán tanultakat („klasszikus zenét”) Amit közben, önképzéssel tanultunk Amit közben, önképzéssel tanultunk Saját emberségünket, tisztességünket Saját emberségünket, tisztességünket Példánkat (kreativitásunkat, empátiánkat, toleranciánkat)

13 Miért a „klasszikus” zene a zenetanításunk alapja Egyensúlyra törekszik Egyensúlyra törekszik Formában Formában Harmóniában Harmóniában Frazírozásban Frazírozásban

14 Mi van az un. Kortárszenével? Nem a mi problémánk? Nem a mi problémánk? Mi az, hogy kortárszene? Mi az, hogy kortárszene? Kié a kortárszene? Kié a kortárszene?

15 Könnyű-e a könnyűzene? Mi a könnyűzene Mi a könnyűzene Mitől értékesebb a „komolyzene”? Mitől értékesebb a „komolyzene”? Mélyebb tartalom Mélyebb tartalom Színesebb frazírozás Színesebb frazírozás Bonyolultabb Bonyolultabb Katarzis? Katarzis?

16 Mi a megoldás, hogyan tájékozódjunk a mai rendkívül heterogén zenei világban? Tájékozódás a saját szakterületünkön Tájékozódás a saját szakterületünkön Koncertek, folyóiratok, könyvek, Internet Koncertek, folyóiratok, könyvek, Internet Kreativitás (hangszerelés, improvizáció, komponálás) Kreativitás (hangszerelés, improvizáció, komponálás) Pedagógiai ismeretek: továbbképzés, fesztiválok, versenyek, rendezvények Pedagógiai ismeretek: továbbképzés, fesztiválok, versenyek, rendezvények Együttesekben folyó munka, és az abból fakadó kapcsolatok, ismeretek. Együttesekben folyó munka, és az abból fakadó kapcsolatok, ismeretek.

17 Egymáshoz való viszonyunk Mindenki, mint egy nagy családban egyetértésben kell, hogy dolgozzon. Mindenki, mint egy nagy családban egyetértésben kell, hogy dolgozzon. Egyenként küzdünk céljaink eléréséért. Egyenként küzdünk céljaink eléréséért. Kölcsönösen segítjük egymást céljaink elérésében. Kölcsönösen segítjük egymást céljaink elérésében. Lehetnek-e közös céljaink? Lehetnek-e közös céljaink? Lehetnek-e ellentétes céljaink? Lehetnek-e ellentétes céljaink?

18 A tanár, mint személyiség (jellem) és a tanítás azonos Mindig saját magadban keresd a hibát, ahelyett, hogy mások munkáját bírálnád. (Hegyi beszéd Jézus i.sz.33.) Mindig saját magadban keresd a hibát, ahelyett, hogy mások munkáját bírálnád. (Hegyi beszéd Jézus i.sz.33.) Tisztelet a növendék, mint ember iránt (akár gyakorol, akár nem). Tisztelet a növendék, mint ember iránt (akár gyakorol, akár nem). A tisztelet megköveteli azt is, hogy nem szabad hagyni a lustákat. A tisztelet megköveteli azt is, hogy nem szabad hagyni a lustákat.

19 Módszerek Pozitív motiváció Pozitív motiváció Keresd a másikban mindig a legjobbat Keresd a másikban mindig a legjobbat Ismerd meg, hogy mi érdekli növendékedet, társadat Ismerd meg, hogy mi érdekli növendékedet, társadat Akaratodat, tanításodat ennek mentén tudod érvényesíteni

20 A kollektíva (csapat) Sok vélemény, cél, akarat konszenzus útján érvényesül (fórumok) Sok vélemény, cél, akarat konszenzus útján érvényesül (fórumok) Jó a vita, a véleményütközés egymással Jó a vita, a véleményütközés egymással Soha ne sértsd meg a másikat, se a szakmaiságát, se az érdekeit. Soha ne sértsd meg a másikat, se a szakmaiságát, se az érdekeit. Tanuld meg mi a jó neked a másik sikerében! Tanuld meg mi a jó neked a másik sikerében! A belső dolgaink nem tartoznak másra!!! A belső dolgaink nem tartoznak másra!!!


Letölteni ppt "A zenéről és annak tanításáról Értékes-nem értékes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések