Az iskoláskor küszöbén

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kapcsolattartás a szülői házzal
Advertisements

ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
A beiskolázási életkor hatása az iskolai teljesítményre Magyarországon Hámori Szilvia, MTA KTI 1.
A koragyermekkori nevelésről
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Az egyéni fejlesztési terv
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Második előadás.
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Hatodik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
GYÓGYPEDAGÓGUS ÉLETPÁLYA Ammerné Nagymihály Emília
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Brazzorottó Jenőné elnök-igazgató
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
Prevenció Tudatos előkészület a sikeres iskolakezdéshez.
Fehérvári Katalin gyógypedagógus Ferencvárosi Nevelési Tanácsadó
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Inklúzív nevelés Magyarországon
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Speciális gyermekvédelem
Az Országos képesítési keretrendszer 0. szintje Katona Nóra ELTE, PPK, Pszichológai Intézet május 12.
Az iskoláskor küszöbén
Út a sikeres tanuláshoz
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Az eredményesség mérése és szakmai ellenőrzés Összeállította: Barcziné Horváth Márta iskolaigazgató, IPR szakértő Kocsis Gáborné IPR szakértő.
Az iskolaérettség kritériumai A BAJZA UTCAI ÁLTALÁNOS ISKOLA INDULÓ OSZTÁLYAI.
Az iskola és a szülők kapcsolattartási formái a Csaholci Általános Iskola intézményében Készítette: Kádár Ágnes mesterpedagógus szaktanácsadó
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Értékek.
Horváthné Moldvay Ilona gyógypedagógus, közoktatási szakértő
DARUS a gyermekekért.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Tájékoztató a logopédiai ellátás változásairól
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Új környezet Új emberek
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Az iskoláskor küszöbén Új környezet. Új problémák?

Tankötelezettség kezdete: életkor és FEJLETTSÉG függvénye „Rugalmas” iskolakezdés: 1985. évi I. törvény az oktatásról 6/1986. (VI. 26.) rendelet a tankötelezettségről

Jelenlegi szabályozás: A gyermek, ha eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, legkorábban abban a naptári évben, amelyben a hatodik, legkésőbb amelyben a nyolcadik életévét betölti, tankötelessé válik. A differenciált iskolakezdést segítve a törvény támogatja a szülő – óvoda – nevelési tanácsadó (adott esetben a szakértői bizottság) együttműködését az iskolakezdés időpontjának megválasztásánál.

KIHÍVÁS és FELELŐSSÉG a nagycsoportban és az első osztályban is Következmény: tág határok életkor és fejlettség tekintetében a nagycsoportban és az első osztályban is KIHÍVÁS és FELELŐSSÉG a nagycsoportban és az első osztályban is

Fejlődéslélektani vonatkozások a gyermek képessé válik a tudatos alkalmazkodásra szüleiről leválva új kapcsolatokat alakít gondolkodásának érzelmi telítettsége csökken képes a késleltetésre, bizonyos mértékű önuralomra elfogadja a szabályokat érdeklődése a tudásszerzés és a teljesítmény felé irányul saját teljesítményét adekvát kritikával szemléli figyelmét tartósan tudja összpontosítani érlelődik kitartása, képes egy feladat befejezésére

Testi fejlettségtől az idegrendszer érettségéig a jelentős benső átalakuláshoz testi fejlődésében is alakváltással idomul elkezdődik a fogváltása, teste megnyúlik, mely az idegrendszer éréséről is tájékoztat érzékszervei épek (hallása, látása pontos) nincs beszédhibája, beszédértése megfelelő képes testrészeinek harmonikus működtetésére: elemi mozgásai összerendezettek, egyensúlyát meg tudja tartani jól ismeri testrészeit, mely a világról való tájékozódás kiindulópontját jelenti számára dominanciája kialakult finommozgásai egyre pontosabbá válnak

Mi kell még a sikeres olvasás- és írástanuláshoz? legalább átlagos terjedelmű alapszókincs érett gondolkodási funkciók megbízhatóan működő emlékezet időben, térben és a világban való tájékozódás képessége azonosság és különbözőség felismerése …

Mire lehetnek hatással kudarcélményei? érzelmi életére a szülő-gyerek kapcsolatra tanuláshoz való viszonyára kortárskapcsolataira, felnőttekhez való viszonyára

Mit lehet tenni? az iskolaérettség kritériumainak figyelembe vétele már az óvodai felkészítés során is iskolaérettségi vizsgálat (nem csak annak eldöntésére: menjen-e vagy maradjon…) érési problémák: előnyös lehet még egy év óvodai nevelés szocializációs problémák: inkább hátrány a „visszatartás” nulladik osztályok szerepe célzott, szakemberek között összehangolt fejlesztő munka miben lehet partner a szülő? differenciált feladatkijelölés és értékelés

Köszönöm a figyelmet! Ódorné Mátyássy Ágnes gyógypedagógus 2008. november 27.