A „diszes” problémák korai jelei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

Hozzászólás Lovász Anna és Szabó-Morvai Ágnes: „Does childcare matter for maternal labor supply?” előadásához Elek Péter ELTE Közgazdaságtudományi Tanszék.
A gyermekek nyelvelsajátítása
Az időjárás előrejelzése
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Szemiot i ka.
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Interaktív tábla és az Easiteach használata
Az iskolaérettség kérdése
ALAPFOGALMAK MEGHATÁROZÁSA
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Elfogadva nevelni, tanítani
Az emberi tanulás.
10. tétel Az 1–3 éves gyermek beszédérzékelésének jellemzői
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Beilleszkedési zavarok
Kompetenciafejlesztés3
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
Emlékezeti tárak, feldolgozási szintek, munkamemória
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Játékház Képes olvasókönyv I.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
A kognitív pszichológia korai elméletei szerint két részből áll memóriánk, egy rövid és egy hosszú tartamú emlékezeti tárból. A kéttáras modell szerint.
1. Anya – gyermek kapcsolat
A figyelem pedagógiai szempontból legfontosabb aspektusai (Eisert 1991
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
Esély a szülőknek, lehetőség
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A „diszes” problémák korai jelei Tihanyi Tünde logopédus „Esély” Pedagógiai Központ

Nyelvelsajátítás A csecsemők néhány nappal születés után már el tudják különíteni anyanyelvük hangjait az idegen nyelvek beszédhangjaitól. Az újszülöttek hangkészlete a kezdeti időszakban igen korlátozott, kommunikációjuk egyetlen eszköze a sírás. 2,5 hónapos korban kibővül a kommunikáció a szociális mosollyal, a csecsemő gügyögni, gagyogni kezd. Fokozatosan haladva 1-2 éves korukra kezdik a gyerekek első szavaikat felhalmozni. 1,5 éves kor körül szókincsük kb. 80-100 szó, 6 éves kor körül pedig már közel 14 000 szó. Ezt a gyors fejlődést úgy érik el, hogy átlagosan minden nap 9 új szót tanulnak.

Beszédfejlődés Az első év Hangadás I. szakasz ( 0 – 8. hét ): Elsődleges biológiai hangok II. szakasz ( 8 – 20. hét ): Gőgicsélés és nevetés III. szakasz ( 20 – 30. hét ): Játékos hangadás IV. szakasz ( 25 - 50. hét ): Gagyogás V. szakasz ( 9 – 18 hónap ): Dallamos megnyilatkozások

Fonológiai fejlődés 1 éves korára már tudja a gyermek, hogy a felnőttek jelentéskülönbségek kifejezésére használják a hangokat.

Grammatikai fejlődés a) Egyszavas megnyilatkozások Kb. 10-12 hónapos korban jelennek meg az első szavak, amelyekre jellemző a szótagismétlés. Kezd fejlődni a szókincs, először főnevek, majd igék is előfordulnak. b) Kétszavas mondatok Kb. 18 hónapos korban jelentkeznek. c) Mondatszerkezetek 2 éves kor körül a mondatok hosszúsága általában 3-4 szóból áll. 3 éves korra már jelentős a grammatikai fejlődés. 4. életévtől már előfordul szinte minden szófaj, megnő a szókincs és a mondatok is egyre hosszabbak lesznek.

Szemantikai fejlődés Az aktív szókincs 2 éves kor körül kb. 200 szó, majd 3 éves korban rohamosan kezd gyarapodni.

Pragmatikai fejlődés 2-4 éves kor körül a gyermekek megtanulják a nyelv pragmatikáját. Már 3 évesen képesek párbeszédet kezdeményezni.

Nyelvi fejlődés az iskolában-tünetek 1. Bemeneti ( észlelési zavarok ): a) Vizuális percepció zavara - forma –hely - irány - távolság – mélység megítélése - szem vezetése - alak – háttér b) Auditív percepció zavara - hangok differenciálásának zavara - hangok folyamatának lassú felfogása

2. Memória zavarok - rövid távú emlékezet - hosszú távú emlékezet

3. Kimeneti zavarok a) Nyelvi zavarok - beszédfejlődés késése: 3 évesen nem indul meg - gyenge arc és nyelvizomzat - lenőtt nyelvfék - hangcserék - spontán beszéd: általában jó - kötött beszéd: zavart - szókincs: szegényes - grammatikai nehézségek - kiejtés: artikulációs hibák még iskolás korban is - verstanulás: nehézkes - új szavak, kifejezések megtanulása nehézkes

b) Motoros zavarok - nagymozgás: motoros ügyetlenség, inkoordináltság - finommmozgás: ügyetlen - vizuo – motoros zavar

Egyéb tünetek - gyenge ritmusérzék - bal – jobb keverése - rossz térbeli, időbeli tájékozódás - balkezesség - egyszerre csak egy utasítás megjegyzése - rövid ideig tartó figyelem összpontosítás - fáradékonyság

Köszönöm a figyelmet!