Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kognitív fejlődés 2. Piaget 1."— Előadás másolata:

1 Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Szentomotoros szakasz Műveletek előtti szakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

2 Egyed Kata 2004/2005 ősz

3 A 3 periódus 3 fő kérdése Szimbolikus funkciö (reprezentáció)
Műveleti gondolkodás Formális-logikai gondolkodás Cselekvés Belsővé vált (visszaalakítható) cselekvés konkrét tárgyakon Elvont gondolkodás Egyed Kata 2004/2005 ősz

4 1. Szenzomotoros periódus
Érzékelés és mozgás koordinációja Érzékszervi-mozgásos intelligencia A gondolkodás egyenlő a cselekvéssel. Tanul a külvilágról, önmaga megkülönböztetése a külvilágtól, okság megértésének kezdete BELSŐ MENTÁLIS REPREZENTÁCIÓ megjelenése a 2. évben Egyed Kata 2004/2005 ősz

5 Egyed Kata 2004/2005 ősz

6 I./1.2.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

7 3.alszakasz Egyed Kata 2004/2005 ősz

8 4. alszakasz: A nem B hiba Egyed Kata 2004/2005 ősz

9 5. alszakasz: látható áthelyezést érti, láthatatlan áthelyezés nem megy
Egyed Kata 2004/2005 ősz

10 6.alszakasz Láthatatlan áthelyezést is érti.
A tárgyat addig keresi, amíg meg nem találja. Legfontosabb fejlődés: szimbolikus funkció (reprezentáció) Egyed Kata 2004/2005 ősz

11 Terület-általános változások
Nincs tárgyállandóság Gyakorló játék Preverbális kor Nincs késleltetett utánzás Próba-szerencse alapú problémamegoldás Van Szimbolikus játék Nyelv gyors fejlődése Belátással Egyed Kata 2004/2005 ősz

12 A 60-as évekig Piaget elképzelése az uralkodó. Ezután:
Kognitív forradalom, nativista szemlélet erősödése Változás a csecsemőkutatási technikákban: Nézéspreferencia Habituációs technika Egyed Kata 2004/2005 ősz

13 Nézéspreferencia vizsgálatok (Fantz): diszkriminációs képesség, preferenciák (l. újszülöttkor leírása ) Egyed Kata 2004/2005 ősz

14 2. Habituációs vizsgálatok
habituáció – diszhabituáció H: A baba az elvárásait sértő eseményt hosszabb ideig nézi Milyen koncepciói és elvárásai vannak a csecsemőknek? Egyed Kata 2004/2005 ősz

15 Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő
Kritikák Megváltozott csecsemőkép: Kompetens újszülött és csecsemő Egyed Kata 2004/2005 ősz

16 Újszülöttkor Preferálja az emberi hangot, néhány nap után a mama hangját és az anyanyelvét Az emberi beszédhang fonémáira érzékeny (6-8 hónapos korban már csak a saját nyelv fonémáira) Rövidlátó Preferálja a kontrasztosabb, komplexebb, mintázottabb felületeket és arcszerű konfigurációkat Szagok, ízek megkülönböztetésére képes. Jó tanulási képességekkel rendelkezik. (A reflexek szintén fontosak a jó alkalmazkodása szempontjából.) Egyed Kata 2004/2005 ősz

17               Egyed Kata 2004/2005 ősz

18 A tárgyállandóság vizsgálat általános kritikája
A tárgyállandóságon kívül más képességeket is mért az eljárás: pl. koordinált nyúlás, emlékezet Egyed Kata 2004/2005 ősz

19 Renee BAILLARGEON Egyed Kata 2004/2005 ősz

20 Egy tárgy állandó LÉTEZÉSE Baillargeon, Spelke & Wasserman (1985) 5 hó BAILLARGEON (1987) 3,5 hó
Egyed Kata 2004/2005 ősz

21 Egy tárgy létezése és HELYE Baillargeon (1986) 6-8 hó
L. Film Egyed Kata 2004/2005 ősz

22 Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4
Egy tárgy MÉRETe Baillargeon és DeVos (1991) 3,5 hónaposok (4. lehetetlen) Egyed Kata 2004/2005 ősz

23 Baillargeon 3 hónapos elvárja, hogy leessen, ha már a teljes felület alatt nincs támaszték, 6 hónapos már előbb Egyed Kata 2004/2005 ősz

24 Meltzoff 9 hónaposok 1 nap elteltével is utánoznak újszülöttkori utánzás
Egyed Kata 2004/2005 ősz

25 4 hónaposok interszenzoros percepció (Spelke, Meltzoff)
Egyed Kata 2004/2005 ősz

26 Rovee-Collier 3 hónaposok 1 hétig képesek emlékezni
Egyed Kata 2004/2005 ősz

27 II./1. Műveletek előtti szakasz 2-7,8év
Egyed Kata 2004/2005 ősz

28 Egocentrikus gondolkodás 3 hegy: Mit lát a baba?
Ovisok nem is értik a kérdést. 6év: tudja, hogy mindenhonnan más látható, de nem oldja 8-9év: kevert perspektíva 10év: tökéletes decentrálás Egyed Kata 2004/2005 ősz

29 Centrált gondolkodás Konzerváció feladatokban l.később Kommunikációban
Látszat és valóság megkülönböztetése Osztályok alosztályok viszonyának megértése Egyed Kata 2004/2005 ősz

30 Gyermeki világkép Ultrajelenségek vizsgálata klinikai kikérdezéssel:
Animizmus Artificializmus Finalizmus Gyermeki realizmus Egyed Kata 2004/2005 ősz

31 Kritikák Egyszerűbb feladatokkal korábban (3 hegy egyszerűsítése, világosabb feladat) Tudatelmélet Prekoncepció, sugalló kérdések a kikérdezésben Konzerváció feladat kritikáit l. később Egyed Kata 2004/2005 ősz


Letölteni ppt "Kognitív fejlődés 2. Piaget 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések