Projektindító nap - Kisújszállás 2009. Szeptember 8. 2009. Augusztus 26.1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Változó tudás kompetencia alapú oktatási programok, befogadó közoktatás TÁMOP Szolnok, június 24. Puskás Aurél szakmai vezető Hálózatkoordináció.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A HEFOP program bemutatása Nyíregyháza,
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
Társadalmi Megújulás Operatív Program
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Alkotó közösségek, támogató környezet - hálózati tanulás A TÁMOP kiemelt projekt átfogó céljai, közoktatás-fejlesztési irányvonalai Budapest Főváros.
HORIZONTÁLIS TUDÁSMEGOSZTÁS
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
A kompetencia alapú oktatás elterjedése a „suliNova program” alapján
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
intézményi folyamat-szaktanácsadó
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
1 TÁMOP-3.1.4/08/2. A Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézetének szolgáltatásai Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Tanácsadói feladatok 1 Közoktatási Igazgatóság.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
Hálózatok, hálózati tanulás támogatása az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázataiban Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Együttműködések A „21. századi közoktatás” kiemelt projekt és kapcsolatai a regionális koordinációt végző partnereinkkel.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Barcsák Marianna - KPSZTI
Előadás másolata:

Projektindító nap - Kisújszállás Szeptember Augusztus 26.1

A nap mottója Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezdd, hogy fát gyűjtesz, felvágod a deszkákat és kiosztod a munkát, hanem a férfiak vágyát ébreszd fel, a nagy és határtalan tenger iránt. Antoine de Saint-Exupèry

Miről lesz szó? A közoktatás-fejlesztés szakmapolitikai környezete A TÁMOP pályázat főbb elemei Szervezeti szintű hatások - intézményfejlesztés 3

Szívós Ágota programigazgató4 Társadalom változásai HAGYOMÁNYOS Szeresd felebarátodat! Áldozd fel magad! Légy becsületes! Homlokod verítékével keresd meg a kenyered! Dolgozz! Élj takarékosan! Becsüld meg azt, amid van! Teljesítsd kötelességed! ÚJ Szeresd önmagad! Valósítsd meg önmagad! Légy sikeres! Keresd a könnyű, a gyors sikert! Élvezd az életet! Fogyassz! Szerezz minél többet! Védd meg jogaidat!

Szívós Ágota programigazgató5 Intézmények szintje 70-es évek Tankötelezettség Férőhely Ellátás Körzet Beiskolázás Központi követelmény Jó szakma Rend Színvonal 90-es évek Tanulás Kínálat Verseny Szabad iskolaválasztás Felvételi Helyi pedagógiai program Élethossziglani tanulás Biztonság Minőség

Szívós Ágota programigazgató6 Az oktatási folyamat TANÁRKÖZPONTÚ A tanárt szakértőnek tekinti. A tanárnak csak néhány szerepköre van: bölcs ítélethozó, értékelő, megfigyelő. A tanulók passzív befogadók. Az oktatás a konvergens gondolkodást támogatja, amely a helyes válaszokat keresi. A tanuló gondolkodó lény a tanulási folyamatban. TANULÓKÖZPONTÚ A tanárt útmutatónak (facilitátornak) tekinti. A tanárnak sok szerepköre van: segítő, szervező, bemutató, egyenrangú partner, értékelő, stb. A tanulók aktív résztvevők. A divergens gondolkodásmódot részesíti előnyben, amely a különféle lehetőségek után kutat. A tanuló gondolkodó, érző, ható résztvevő a tanulási folyamatban.

Oktatáspolitika válaszai Tartalmi fejlesztés Kimeneti szabályozás Intézményi működésre ható fejlesztések Országos mérési rendszer kialakítása Osztálytermi folyamatokra, tanulói teljesítményekre esetleges a hatásuk PISA sokk 7

NFT fejlesztés - Alapelvek  Cselekvésközpontú tanulásszervezés  Mélységelvű tanítás („kevesebb több”)  Gyermekközpontú módszertan  Differenciálás, egyéni tanulási utak  Kooperáció  Életszerű tartalmak  Árnyalt értékelés  Tanári szerepváltozás  Befogadó környezet

A kompetencia Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2006 december) tudás kompetencia képességek attitűdök

1.Anyanyelven folytatott kommunikáció 2.Idegen nyelveken folytatott kommunikáció 3.Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén 4.Digitális kompetencia 5.A tanulás (meg)tanulása 6.Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia 7.Vállalkozói kompetencia 8.Kulturális kifejezőkészség Kulcskompetenciák 1.Anyanyelvi kommunikáció 2.Idegen nyelvi kommunikáció 3.Matematikai kompetencia 4.Természettudományos kompetencia 5.Digitális kompetencia 6.A hatékony, önálló tanulás 7.Szociális és állampolgári kompetencia 8.Kezdeményzőképesség és vállalkozói kompetencia 9.Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség NAT 2007

Az Ú M F T szerkezete Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közlekedés Környezeti és energetikai fejlesztés Állam- reform Terület- fejlesztés Átfogó cél: Foglalkoztatás és növekedés Gazdaságfejlesztési OP Közlekedésfejlesztési OP Környezeti és Energetikai OP Társadalmi Megújulás OP Társ.i Infrastruktúra OP Elektronikus közig. OP Államreform OP Regionális OP-k Technikai Segítség- nyújtás OP

A közoktatás alapozza meg a gazdasági növekedést azzal, hogy felkészültebb munkaerőt bocsát ki a munkaerő-piacra – versenyképesség javítása az alkalmazható tudás fejlesztésével A hangsúly a tanulók egyéni eredményességére és sikerességére helyeződjön, teremtődjenek meg az egész életen át tartó tanulás feltételei Professzionális pedagógia Csökkenjen a szelekció és szegregáció, mérséklődjenek az oktatási egyenlőtlenségek Növekedjen az oktatási rendszer hatékonysága Növekedjen az iskolahasználók és oktatási szereplők elégedettségei szintje TÁMOP 3.: átfogó célkitűzések

intézmények pedagógusok gyermekek, tanulók társ ellátórendszerek fenntartók szülők civil partnerek regionális hálózat Új program- csomagok kompetencia- területekre pályályázat Akkreditált szolgáltatók. OKM Educatio Kht., OFI Közoktatás-fejlesztési konstrukciók: TÁMOP Helyzet- elemzés XXX KépzésXx MentorálásXXX IPR-SNIXX Hálózati tanulás XX Program- csomagok XX Folyamat- tannácsad. XX Jó gyakorlatok XXX Önfejleszt.X Egységes iskola X Térségi együttm. XX ÉrtékelésXX pályázatok Szakértő felkészítés Referencia intézmények. Kiemelt projekt szolgáltatói kosár (tartalom) Pedagógus tovább- képzés Eltérő oktatási igényű tanulók SNI, EGYMI, tehetség- gondozás… Más kiemelt projektek: ; 3.3.1…

Alapvető cél TÁMOP Sikeresség a munkaerő-piacon egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képesség fejlesztése Ennek érdekében a kompetencia alapú oktatás módszertanának és eszközeinek elterjesztése a pedagógusok módszertani kultúrájának korszerűsítése, a tanulók képességeinek és kulcskompetenciáinak egyénre szabott fejlesztése a rendszerben meglévő szelektív hatások mérséklése, az egyenlő hozzáférés és esélyegyenlőség szempontjainak érvényesítése

Kötelező tevékenységek I. A kompetencia alapú oktatás implementációja oktatási programok és taneszközök bevezetése, adaptációja modern pedagógiai módszertan alkalmazása (projektek, témahét, moduláris oktatási program - környezetvédelem, demokráciára nevelés, játék, stb.) Digitális tartalmak, taneszközök alkalmazása Továbbképzések Tanácsadói szolgáltatások

Kötelező tevékenységek II. A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása – Szegregációmentes együttnevelési környezet kialakítása – Továbbképzések – Tanácsadói szolgáltatások

Kötelező tevékenységek III. Intézményi innováció megvalósítása Jó gyakorlatok – intézmények közötti szakmai együttműködések Az intézmény pedagógiai dokumentumainak módosítása Saját innováció IKT stratégia – kompetenciafejlesztés - pedagógiai dokumentumok összehangolása Projektindító nap

Egyéb támogatható tevékenységek a pályázat céljait támogató az intézmény sajátosságaihoz illeszkedő további tevékenységek

Támogatások TÁMOP szolgáltatói kosár – Képzések – Tanácsadói szolgáltatások – Jó gyakorlatok – Referencia intézmények – Régiós partnerek 19

Képzések Menedzsmentképzések Módszertani képzések Programcsomaghoz kapcsolódó képzések IKT képzések Esélyegyenlőségi képzések –IPR SNI képzések Mérés-értékeklés képzések 20

Tanácsadói szolgáltatások – Intézményi folyamat szaktanácsadó – IKT fejlesztési folyamat szaktanácsadó – Kompetencia területi mentor szaktanácsadó – IKT mentor szaktanácsadó – IPR módszertani mentor tanácsadó – Egyéb tanácsadó SNI adaptációs szaktanácsadó Mérés-értékelési szaktanácsadás Szervezetfejlesztési szaktanácsadás Fenntartó számára nyújtandó szaktanácsadás 21

Forrásuk az intézménynél marad Oktatásszervezési eljárások beépítése – kötelező Új tanulásszervezés, módszertan, tantárgyi integráció a helyi tantervben; indikátor Jó gyakorlatok átvétele – egy adaptáció kötelező Legfeljebb három eset díjazható, az átadó intézmény is részesül a forrásból; cél a hálózati tanulás – az Educatio és a regionális koordinációs szervezet publikálja a kínálatot Saját innováció – opcionális A pedagógusközösség dokumentálható, a célok szolgálatában álló önfejlesztési eredményeinek elismerése Intézményi innovációk

Eszközök A kompetencia alapú oktatási programok tanári segédletei Segédletek, feladatlapok, kézikönyvek, elektronikus adathordozók évfolyamonként, kompetenciaterületenként. Tanulói modulfüzetek, segédletek Az iskola számára két kötelező és legalább egy választható kompetenciaterületi program alkalmazása szükséges. Egyéb eszközi elemek Szertári demonstrációs eszközi elemek, kellékek, mérő, értékelő és digitális taneszközök

stratégiai beavatkozásra épül rendszer-szintű fejlesztés összefüggés specifikus a tanulói teljesítményre összpontosít az érintettek aktív részvételével történik középpontban az implementáció, a megvalósítás kívülről támogatott(Hopkins) Az intézményfejlesztés jellemzői

EL-modell (Gleicher formula) EL g X EL c X EL s > EL v EL g = elégedetlenség a fennálló helyzettel EL c = elképzelt (kitűzött) cél EL s = az első lépés a cél felé EL v = ellenállás a változással szemben

A megújulásra képes szervezet alapelemei belső meggyőződések önépítés/önfejlesztés csoportos tanulás közös jövőkép rendszerben való gondolkodás(Senge)

Köszönöm a figyelmet! 27