A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
Advertisements

Komplex vizsgaszervezés változásai
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Kreditpontokkal kapcsolatos tájékoztatás
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Tartalom Alapelvek, felnőttképzés résztvevői, felnőttképzés intézményei, a törvény hatálya Engedélyezési eljárás feltételei, követelmények – akkreditációtól.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Szakemberek – Szakértők melyikből – mennyit ? XII. FOE Szakmai Napok Balatonalmádi 2012.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Az új felnőttképzési törvényi változások az uniós projektek tükrében
FELNŐTTKÉPZÉS HELYZETE I.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Felnőttképzési akkreditáció. Jogszabályi háttér  a felnőttképzésről szóló évi CI. törvény  a felnőttképzést folytató intézmények és a felnőttképzési.
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése Áttekintés az új szakképzési és felnőttképzési törvényről és végrehajtási rendeleteiről.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
Az ETT tagi jóváhagyási eljárás magyar sajátosságai és a tagállami jóváhagyó hatóságok gyakorlatai Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és.
Felnőttképzési workshop
Állam munkavédelmi feladatai
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Az MNB tőkepiaci engedélyezési eljárásai
Utazási iroda alapítása
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A Felnőtt képzésBEN
Felnőttképzési tevékenységek és szolgáltatások a Tranzitfoglalkoztatás az építőiparban TÁMOP /1 projektben.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
1.2. Könyvviteli szolgáltatást végzők továbbképzésének átalakítása.
Ágazati szakképzés változásai
A JOGI SZEMÉLY ÁLTALÁNOS SZABÁLYAI
Az igénybevevői nyilvántartás
A felnőttképzési törvény évi várható módosítása dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Szakképzési változások
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
2014. november Rendek Tímea
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév Tájékoztató a felnőttképzési akkreditációról Torma Gabriella FAT titkárságvezető.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Pálfi Éva A szociálpolitikai szakértői tevékenység jogszabályi alapjai Balatonboglár,
Az intézményi és programakkreditáció alapjai, összefüggése és folyamata Rettegi Zsolt felnőttképzési szakértő.
A felnőttképzés új szabályozása Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő VMKIK szakképzési fórum –
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Változások a szakképzésben és az új felnőttképzési törvény Dr. Odrobina László főosztályvezető Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály Nemzetgazdasági.
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
A szakmai vizsgáztatás rendszere MA és HOLNAP Soós László Szociális és Munkaügyi Minisztérium Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály Székesfehérvár, 2007.
A foglakoztathatóság és a felnőttképzés kapcsolata Dr. Czomba Sándor Budapest november 6.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
A pénzügyi szolgáltatások közvetítőit érintő jogszabályi változások
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
A szociálpolitikai szakértői tevékenység jogszabályi alapjai
Megjelent a végrehajtási rendelet!
A szociálpolitikai szakértői tevékenység jogszabályi alapjai
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013 A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről Azt a feladatot kaptuk, hogy az új Felnőttképzési Törvény alapszintű ismeretében járjuk körül a felnőttképzési tevékenység folytatásának szabályozását.

- iskolarendszeren kívül zajlik - az állam támogatja Felnőttképzés: - iskolarendszeren kívül zajlik - az állam támogatja - az állam szabályozza Szabályozási szempontból az állam négy szabályozási kört alkotott: - OKJ szerinti szakképesítés megszerzésére irányuló szakmai képzések, - támogatott egyéb szakmai képzések, - államilag elismert nyelvvizsgára felkészítő és támogatott nyelvi képzések, - egyéb támogatott általános képzések. Azért dolgozták át a 2001. évi CI. törvényt, mert nem felelt meg a gazdasági igényeknek, nem tett különbséget az állami és egyéb képzők között, és azzal a céllal, hogy a különböző képzések minősége javuljon. Az állam 4 szabályozási kört alkotott az új törvényhez.

A rendelkezés alapvető irányvonala 1. § (1) E törvény hatálya kiterjed c) a felnőttképzési tevékenységet folytató jogi személyekre, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságokra, egyéni cégekre, egyéni vállalkozókra, a nemzeti köznevelésről szóló törvény szerinti állami intézményfenntartó központ által fenntartott köznevelési intézményre. 3. § (1) Az 1. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott jogalanyok felnőttképzési tevékenységet akkor folytathatnak, ha megfelelnek az e törvény, valamint a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban foglalt feltételeknek. Felnőttképzési tevékenység határozatlan időre szóló engedély (a továbbiakban: engedély) birtokában végezhető. Az engedély célja, hogy a felnőttképzést folytató intézmény a felnőttképzési tevékenységét az e törvényben, valamint a felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározott magasabb minőségi követelményeknek megfelelően végezze. AKKREDITÁCÓ ENGEDÉLYEZTETÉS A törvény kimondja, hogy felnőttképzési tevékenységet a jogalany 2013. szeptember 1-jétől csak engedély birtokában végezheti. Ez annyit jelent, hogy az intézményi és program akkreditációt felváltja az engedélyeztetés. A felnőttképzés folytatásához a jövőben engedély kell. A felnőttképzési szándékot korábban elegendő volt a hatóságnak bejelenteni. Mint ahogy látható a törvény szövegében is...

Első lépések (2) Az engedély kiadására, módosítására, kiegészítésére irányuló kérelmet vagy az engedély kiegészítésére irányuló bejelentést a hatóságnál kell benyújtani. Az engedélyezési eljárásra egyebekben a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a hatóság az engedély kiadására, módosítására vagy kiegészítésére irányuló kérelemről hatvan napon belül dönt, míg a bejelentés alapján az engedélyt a bejelentést követő tizenöt napon belül kiegészíti. Az engedély kiegészítésének bejelentés alapján történő eseteit az e törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendelet állapítja meg. Ugyanezen paragrafus 2-es pontja szerint az engedély kiadására, módosítására, illetve kiegészítésére a hatósághoz kell benyújtani a kérelmet. Ez a hatóság pedig a Nemzeti Munkaügyi Hivatal, melynek székhelye Budapesten, a VIII. kerületben, a Kálvária tér 7. sz. alatt található. Honlapcím: www.munka.hu. A továbbiakban a felnőttképzési tevékenység folytatásához szükséges engedélyezési eljárás a 393/2013 (IX.12.) kormányrendelet fogja meghatározni. Ennek a kormányrendeletnek a hatályba lépése 2013. november 14-én történt meg.

Adatok NÉV, SZÉKHELY, SZÜLETÉSI ADATOK, ELÉRHETŐSÉG, TELEPHELY ADATAI… ENGEDÉLY BENYÚJTÁSA A kérelemnek tartalmaznia kell a kormányrendelet 4. §-ában részletezett adatokat, többek között: a kérelmező, felelős szakai vezető adatait, a képzés pontos megnevezését, azonosítóval, a gyakorlati képzésre vonatkozó adatokat. (http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=164768.251715) NÉV, SZÉKHELY, SZÜLETÉSI ADATOK, ELÉRHETŐSÉG, TELEPHELY ADATAI… A kérelemnek tartalmaznia kell a kérelmező hivatalos megnevezését, székhelyét, telephelyét, levelezési címét, telefon- és faxszámát, e-mail címét, képviselőjének nevét, születési adatait, anyja nevét, valamint állampolgárságát és jogviszonya kezdetének időpontját. Ezenkívül a kérelmező szervezeti formájának megfelelően további adatszolgáltatás szükséges a kérelem benyújtásához, pl. cégjegyzék száma, vállalkozás nyilvántartásba vételi száma stb. Nyelvi képzés esetén, valamint OKJ-s szakképzés esetén további nyilvántartásba vételi számokkal kell szolgálni. (Tehát ezek az adatok már csak az NMH honlapján - a www.munka.hu, illetve a www.nive.hu oldalon találhatók.) (A kérelmet csak elektronikusan lehet benyújtani.)

103.000 + 68.000 Ft Díjak ENGEDÉLY BENYÚJTÁSA 3. § (4) A (2) bekezdésben foglalt kérelem vagy bejelentés benyújtásával egyidejűleg a képző intézmény a szakképzésért és felnőttképzésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) rendeletében meghatározott mértékű igazgatási szolgáltatási díjat köteles fizetni. 103.000 + 68.000 Ft Az igazgatási szolgáltatási díj fizetése a nemzetgazdasági miniszter tervezett rendelete alapján kerül megállapításra, mely képzési körönként változik. Pl. a felnőttképzés és a felnőttképzési kört érintő kérelem benyújtása esetén 103.000,- Ft alapdíj + 68.000,- Ft, képzési programonként.

Az engedélyezés folyamata A hatóság a… 4. § (2) … szakértői bizottság tagjait a hatóság által vezetett felnőttképzési szakértői és a kamara által vezetett felnőttképzési programszakértői nyilvántartásban szereplő szakértők közül rendeli ki... A szakértői bizottság igénybevétele (a kamara felnőttképzési szakértői nyilvántartásából) nem szükséges olyan köznevelési intézményeknél, amely OM-azonosítóval rendelkezik és a képzés szerepel az alapító okiratban. Az új felnőttképzési törvény szerint (...) a hatóság az engedélyezési eljárást szakértői bizottság bevonása nélkül folytatja le, ha az OM-azonosítóval rendelkező köznevelési intézmény kérelme olyan képzés folytatására irányul, amelynek szakképesítése szerepel az intézmény hatályos alapító okiratában.

Több képzéstípust már nem találunk meg a felnőttképzési törvényben Több képzéstípust már nem találunk meg a felnőttképzési törvényben. Nem tartozik az új törvény alá pl. a betanítási képzés, a járművezetői tanfolyam, és az egyéb nyelvi képzés. Viszont lehetőség nyílik az önkéntes belépésre a törvény alá, mely ÁFA-mentességet, versenyelőnyt, presztízs, a piacon való megkülönböztetést jelenthet.

Helyszíni szemle, vizsgálat A szakértői bizottság helyszíni szemlét tart helyszínenként a kérelmezőnél és vizsgálja: - képzési program megvalósíthatóságának feltételeit, - követelményeknek való megfelelést, - kérelem és mellékletei valóságtartalmát. Döntés: 60 napon belül. A szakértő általi engedélyezés folyamata: program → szakértő minősítő véleményezése → → engedélyeztetés (két szakértő vizsgálata után) → → elektronikus nyilvántartásba vétel. [Követelményeknek való megfelelésnél kiosztani a tárgyi és személyi feltételeket tartalmazó mellékleteket.]

Az engedély megtagadása 1. § (6) … meghatározott jogalanyok közül (…) nem kaphat engedélyt az az intézmény, amelynek képviselője olyan más felnőttképzést folytató intézmény képviselője vagy volt képviselője, amely intézmény engedélyét a hatóság (...) teljesen visszavonta. (7) … meghatározott jogalany, amelynek vezető tisztségviselője olyan gazdasági társaság vezető tisztségviselője vagy volt vezető tisztségviselője, amelynek engedélyét a hatóság (...) teljesen visszavonta. (8) … a hatóság teljesen visszavonja az engedélyét annak a felnőttképzést folytató intézménynek, amelynek esetében az alapító vagy fenntartó képviselőjének személye az eltiltással érintett időszak alatt változatlan. A kérelem benyújtása nem egyenlő az engedély kiadásával. Nem kaphat engedélyt ugyanis az az intézmény, amelynek képviselője olyan más felnőttképzést folytató intézmény képviselője vagy volt képviselője, amely intézmény engedélyét a hatóság(...) teljesen visszavonta. Az engedély megszerzésének tilalma a visszavonás időtartamára vonatkozik. Ugyanígy megtagadható az engedély kiadása abban az esetben is, ha maga az intézmény eltiltás alatt van.

Az engedélyezés hatálya Az engedély határozatlan időre szól, de az NMH a felnőttképzést folytató intézmény engedélyének alapjául szolgáló és a felnőttképzést folytató intézmény működésére előírt követelmények teljesítését az engedély megszerzésétől kezdődően, annak teljes hatálya alatt vizsgálhatja. (Korm.rend. tervezet 25. ) 5. § (1) A hatóság elektronikus nyilvántartást vezet az engedéllyel rendelkező képző intézményekről. Az engedéllyel rendelkező képző intézmények nyilvántartása (4) Az engedéllyel rendelkező képző intézmények nyilvántartása nyilvános, a nyilvántartást a hatóság honlapján közzéteszi. Ugyan határozatlan időre szólnak az engedélyek, de a Nemzeti Munkaügyi Hivatal az engedély teljes hatály alatt vizsgálja a követelmények teljesítését. Mivel az engedélyezett intézémnyek listája elektronikus nyilvántartásba kerül, mely nyilvános és a hatóság honlapján elérhető, így a felnőttképzésben részt venni kívánó felnőtt informálódni tud innen, és dönteni tud a választani kívánt képzés irányáról.

2012 - 16,5% 2013 - 16,5% > 44 fő A nettó árbev. 2%-a Néhány számadat... SZAKKÉPZÉSI HOZZÁJÁRULÁS 2012 - 16,5% 2013 - 16,5% > 44 fő VAGYONI BIZTOSÍTÉK A nettó árbev. 2%-a (minimum 1.000.000 Ft) Néhány érdekes számadatra lettünk figyelmesek. Míg 2012-ben a cégek 16,5% szakképzési hozzájárulást számolhattak el, addig 2013-ban csak abban az esetben tehették ezt meg, ha legalább havonta 45 gyakorlati képzésben részt vevő tanulószerződéssel rendelkező tanulójuk volt. A kormányrendelet (tehát nem a 2013. évi CLXXVII trv!) 19. § (1) szerint: a vagyoni biztosíték mértéke a felnőttképzést folytató intézmény üzleti évét megelőző évnek a felnőttképzésből származó tényleges értékesítési nettó árbevétele kettő százaléka, de legalább egymillió forint.

Konkrét intézmény példája Van-e akkreditált képzésük? VAN Meddig érvényes az akkreditációjuk? 2016 (2014-2015) Van-e államilag támogatott képzésük? NINCS Van-e OM-azonosítójuk? Ha nincs, akkor tervezik-e az engedély megszerzését? NEM Az akkreditáció megszerzése már eddig is nagyon sok pénzükbe és erőfeszítéseükbe került, és nem is tudják kihasználni az azt időszakot, ameddig az akkreditáció érvényes. Félnek, hogy ugyanígy járnak majd az engedélyeztetéssel is.

Források: 2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről. 393/2013 (XI.12.) kormányrendelet NGM miniszteri rendelet tervezete

Köszönjük a figyelmet!