A DIFER használata
A főszereplő DIagnosztikus FEjlődésvizsgáló Rendszer 4-8 évesek készségfejlődésének vizsgálatára
Mi a célja ? A DIFER programcsomag funkciója, hogy segítse az eredményes iskolakezdést.
„DIFER HATÁS” Az első tanévek eredményei döntően meghatározzák a tanulók jövőjét. Az alapkészségek eredményessége nagymértékben az úgynevezett kritikus elemi készségek fejlettségétől függ.
Felmért területek: koordináció hallás szókincs számolási készség következtetés összefüggés- megértés szocialitás
Az írásmozgás-koordináció mérése A vonalrajzok elemzése életkor-specifikus firkálás, rajzolás, gyurmázás késleltetett írástanítás
Rövid és hosszú változat Beszédhanghallás Megkülönböztetés: Képzés helye Zöngésség Időtartam Hangkihallás Rövid és hosszú változat
Beszédhanghallás 2. Az első osztályosok: 46 % Megkülönböztetési hiány = beszéd-rendellenesség, olvasási- helyesírási zavar 7.-8. éves korig Pedagógiai kompetencia
Relációszókincs 4 változat Térbeli-, időbeli-, mennyiségi-, hasonlósági-, cselekvési viszonyok Nélkülözhetetlen Kommunikáció alapfázisa Az iskolába lépők 20%-ának hiányos Késői beszédindulás, hátrányos nyelvi környezet Napi kétszeri mesemondás és annak megbeszélése
Elemi számolási készség Hat szubteszt 1, 2, 3, Számlálás 4. 5. 6. Manipulatív számolás } vizsgálata Számkép-felismerés Számolvasás 22% -a kezdő és előkészítő szint Jól fejleszthető készség
Tapasztalati következtetés 2 feladatsor, 16 - 16 vizsgálati elem Ha játékot kapok, örülök. Most játékot kaptam, tehát ……….(örülök.) A szülők nyelvi kultúrája és iskolázottsága döntő Rendszeres kötetlen vagy tematikus beszélgetés
Tapasztalati összefüggés megértés 8 vizsgálati elem 4-8 évesek: elemi összefüggések Spontán folyamat Heterogenitás Módszertani segédanyag 10 % előkészítő, kezdő szinten Helyzetük reménytelen
Szociális aktivitás megfigyelése három „ülésben” Szocialitás Szociális aktivitás megfigyelése három „ülésben” Társas feladathelyzet Kapcsolatfelvétel Elemi szintű erkölcsi érzék Feladatvállalás Feladattartás