Tájékoztató fórum Március 30. Őriszentpéter
Az MVH szerepe a kifizetések végrehajtásában Kifizetési kérelmek érkeztetése, feldolgozása (2008.okt jan.10-ig benyújtott nyertes támogatási kérelmek vonatkozásában az MVH, ezt követően indult benyújtási időszakok vonatkozásában keletkezett kifizetési kérelmeket a delegálási szerződés keretében a HACS-ok ügyintézik) Kifizetési határozatok elkészítése, kiküldése Támogatás folyósításának jóváhagyása Projektek nyomon-követése, megvalósítás és működtetési monitoring, helyszíni szemle és helyszíni ellenőrzés végrehajtása
A kérelem benyújtásának általános feltételei: Kifizetési kérelmet az az ügyfél nyújthat be, aki Az adott jogcím vonatkozásában rendelkezik az MVH által kibocsátott támogatási kérelemnek helyt adó vagy részben helyt adó jogerős határozattal
Kifizetési kérelem benyújtásának általános feltételei: Ugyanazon jóváhagyó támogatási döntés alapján egy naptári évben legfeljebb két alkalommal nyújtható be kifizetési kérelem. Az utolsó kifizetési kérelmet legkésőbb a művelet megvalósulását követő egy éven belül megnyíló kifizetési kérelem benyújtási időszakban kell benyújtani.
Benyújtási időszakok
A beruházás megkezdése A megvalósuló fejlesztések a 23/2007 (IV. 17.) FVM Rendelet 25. § (1) bekezdés rendelkezéseinek megfelelően: Felújítással, korszerűsítéssel járó, valamint a nem mezőgazdasági beruházás a támogatási kérelem befogadását megelőzően nem kezdhető meg.
A beruházás megkezdésének időpontja a) gép, berendezés, technológia beszerzése esetén: a megrendelés vagy az adásvételi szerződés megkötése, illetve a számlán szereplő teljesítés dátuma közül a legkorábbi; b) építési beruházás esetében: a kivitelezői szerződés megkötésének napja, ennek hiányában vagy közbeszerzés esetén az építési naplóba történő első bejegyzés dátuma; c) nem beruházási jellegű műveletek esetén: vállalkozói szerződés megkötésének dátuma, vagy a megrendelés, vagy a kapcsolódó beszerzésről, szolgáltatásról kiállított bizonylat teljesítésének dátuma közül a legkorábbi. A művelet tervezéséhez és előkészítéséhez kötődő általános költségek felmerülése, illetve közbeszerzési kötelezettség esetén annak megkezdése nem minősül a művelet megkezdésének.
A beruházás befejezése A kizárólag gépbeszerzést tartalmazó műveletet a támogatási döntés kézhezvételétől számított 2 éven belül, minden egyéb beruházást a támogatási döntés kézhezvételétől számított 3 éven belül meg kell valósítani. Ha a közbeszerzési eljárás megindítását az ügyfél igazolta, a művelet megvalósításának határideje a) gépbeszerzés esetén 6 hónappal, b) építési beruházás esetén 12 hónappal meghosszabbodik. Az ügyfél köteles a támogatási döntéssel jóváhagyott elszámolható kiadások összegének legalább 50%-át teljesíteni. A technikai segítségnyújtás intézkedés kivételével, az utolsó kifizetési kérelem benyújtása előtt nem fizethető ki a támogatási döntéssel jóváhagyott támogatás összegének 80%-át meghaladó összeg.
Építéssel járó beruházások Építéssel járó tevékenységek esetén: Az első, építéssel kapcsolatos kifizetési kérelemhez mellékelni kell a jogerős építési engedély hiteles másolatát vagy az illetékes építésügyi hatóság igazolását arról, hogy a tevékenység nem építési engedélyköteles; Engedélyköteles tevékenység esetén az utolsó kifizetési kérelemhez mellékelni kell a jogerős hatáskörrel rendelkező építési hatóság engedélyét a létesítmény használatba vételéhez. Építési beruházás esetén építési műszaki ellenőr alkalmazása és építési napló vezetése akkor is kötelező, ha a beruházás nem építési engedélyköteles. Építési beruházás esetén a támogatási kérelem eredeti műszaki tartalma a hatóság kötelező előírásának teljesítése érdekében a kifizetési kérelem benyújtására nyitva álló időszak első napját megelőző harmincadik napig módosítható. A módosítás nem érintheti a támogatott célterületet és nem növelheti a támogatás összegét. A módosító kérelemhez az ügyfélnek mellékelnie kell a hatóság kötelező előírását igazoló dokumentumot.
Egyéb elszámolható kiadások A beruházáshoz kapcsolódóan az alábbi kiadások után is vehető igénybe támogatás: a) a 23/2007 (IV. 17.) FVM Rendelet 3. számú mellékletben hivatkozott szolgáltatások, az ott meghatározott mérték erejéig, b) az engedélyezési eljárás díja, c) a szabadalmi jogok és licencek ellenértéke. d) közműszolgáltatónak fizetett közműrácsatlakozási és -használatbavételi díj. Az elszámolni kívánt kiadások összegét fel kell tüntetni a támogatási kérelemben. A költségek összege nem lehet több, mint a beruházás egyéb elszámolható kiadások nélkül számított jóváhagyott kiadásainak 12%-a. Ezen kiadások felmerülésének időpontja nem lehet a támogatási kérelem benyújtását megelőző 12 hónapnál korábbi. (19. § (4): A (3) bekezdésben foglalt kiadások igazolására a művelet megkezdése utáni gazdasági eseményről kiállított bizonylat szolgálhat. Ez a korlátozás nem vonatkozik a támogatási kérelem összeállítása érdekében felmerült kiadásokra, melyek esetében a művelet megkezdése előtti 12 hónapon belül kiállított bizonylat kerülhet elszámolásra.)
Bizonylatokra vonatkozó előírások A kifizetés alapját csak az ügyfélnél felmerült olyan kiadások képezhetik, amelyeket a művelet megvalósítása érdekében teljesített gazdasági eseményről az ügyfél nevére kiállított, és pénzügyileg rendezett kiadásigazoló bizonylat igazol. A kifizetési kérelemben elszámolni kívánt, a már teljesített gazdasági eseményhez kapcsolódó előlegszámlák, csak a hozzájuk kapcsolódó pénzügyileg is rendezett végszámlával együtt számolhatóak el. Egy bizonylat csak egy kifizetési kérelemhez számolható el. A bizonylaton fel kell tüntetni, legkésőbb a kifizetési kérelem benyújtásának napján: a tétel SZJ (Szolgáltatások Jegyzéke) vagy VTSZ (vámtarifa) számát vagy KN-kódját (kombinált Nomenklatúra-kódját), az ügyfél-regisztrációs számát, a támogatási határozat azonosító számát, valamint azt, hogy a bizonylat „támogatás elszámolására benyújtásra került”.
Kifizetés ügyfél-regisztrációs rendszerben nyilvántartott bankszámlájára történő átutalással, forintban teljesül a kifizetésről szóló döntés (határozat) meghozatalától számított 30 napon belül.
Kifizetési kérelem benyújtásának szabályai A benyújtott kifizetési kérelmet és a csatolt mellékleteket szkennelésre alkalmas formában (különálló laponként) kell benyújtani, hogy lehetővé tegye a különálló lapokként történő kezelést, ezért mellőzzék a lapok összefűzését, összekapcsolását. Az MVH kizárólag a kérelem benyújtására nyitva álló határidőben benyújtott és aláírt kérelmeket bírálja el, a jogszabályban rögzített benyújtási időszakon kívül, azt megelőzően, vagy azt követően benyújtott kérelmeket érdemi vizsgálat nélkül, végzéssel elutasítja. Az MVH érdemi vizsgálat nélkül utasítja el a kérelmet, ha azt - nem formanyomtatványon, - nem postai úton, - nem a megadott határidőben nyújtották be, - a Kifizetési kérelem – Főlap az arra jogosult által nincs aláírva, - a pénzügyi következményekkel járó intézkedésben részt vevő ügyfél legkésőbb a kérelem benyújtásával egyidejűleg sem jelenti be bankszámlaszámát, - a kérelem nem tartalmaz olyan adatot, illetve dokumentumot, amely a kérelem benyújtására nyitva álló határidő leteltét követően nem pótolható. Felhívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a kifizetési kérelemcsomag valamely betétlapja nincs aláírva az ügyfél által, továbbá a Számla- és bizonylatösszesítő A – bizonylatösszesítő a könyvvezetésért felelős személy által, úgy az aláírás nélküli betétlapon szereplő kiadások nem kerülnek figyelembevételre a kifizetendő támogatási összeg megállapításánál.
Kifizetési kérelem módosítása Felhívjuk a figyelmet, hogy a kifizetési kérelem módosítására – így a kérelem részleges visszavonására is – kizárólag a benyújtási időszakon belül van lehetőség. A benyújtási időszakot követően a kérelem módosítása nem lehetséges, például nem lehet a kifizetési kérelmet új számlára vonatkozó támogatás igényléssel kiegészíteni, nem lehet részben visszavonni (például, a kérelemből egy-egy számlát visszavonni).
Kifizetési kérelem letöltésének elérhetőségei