Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató A jogszabályi változások következményei a pedagógiai szakszolgálatok feladatellátásában A szakvéleményben foglaltak végrehajtásának ellenőrzése Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató Debrecen Városi Pedagógiai Szakszolgálat Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával
A nevelési tanácsadás feladatai Jogszabályi háttér: Közoktatási törvény 35. § (4) bekezdés: A nevelési tanácsadás feladata 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet a képzési kötelezettségről és a pedagógiai szakszolgálatokról 22. és 23. § A nevelési tanácsadás keretében készítendő szakvéleményekről és azok végrehajtásának ellenőrzéséről Közoktatási törvény 30. § (7), (8) és (9) bekezdés: A BTM megállapításáról, a fejlesztő foglalkoztatásra való jogosultságról
A nevelési tanácsadás feladatai: Meglévő feladatok: A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTM) megállapítása A BTM-mel küzdő gyermekek, tanulók oktatásával, nevelésével kapcsolatos feladatok meghatározása A BTM-mel küzdő gyermekek fejlesztő foglalkoztatása, terápiás gondozása Szakvélemény készítése a beiskolázáshoz
Új feladatok: Segítségnyújtás a gyermek, a tanuló neveléséhez, oktatásához, ha adottsága, fejlettsége, képessége, tehetsége, fejlődési üteme indokolja (ez csak törvényileg új, egyébként eddig is ellátást nyert) A megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének organikus okra vissza nem vezethető tartós és súlyos rendellenességével küzdő (nem organikus SNI) gyermekek, tanulók óvodai, iskolai ellátásának segítése (Iskolaszolga 2007. szept-okt.: „ellátásukról a nevelési tanácsadás keretében kell gondoskodni”). A NT szakvéleményében foglaltak végrehajtásának ellenőrzése A nem organikus SNI-s ellátására vonatkozóan a jogszabály nem utal a nevelési tanácsadós feladatokra (fejlesztés+ellenőrzés)!
14/1994(VI.24.)MKM rendelet 22. (8)-(9) bekezdése A szakvéleményben foglaltak ellenőrzése 14/1994(VI.24.)MKM rendelet 22. (8)-(9) bekezdése „(8) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a szakvéleményében foglaltak végrehajtásának ellenőrzése keretében feltárja a gyermek, tanuló fejlődését segítő, illetve hátráltató körülményeket, hiányosságokat. A hiányosságok megszüntetése érdekében – szükség szerint – tájékoztatást nyújt az intézmény érintett vezetőinek, pedagógusainak, nevelőtestületének, közreműködik a megoldási javaslatok kidolgozásában, felhívja a fenntartó figyelmét, ha az intézkedés megtétele azt indokolja. (9) A nevelési tanácsadást ellátó intézmény a (8) bekezdésben meghatározott feladatainak végrehajtásához éves munkatervet készít.”
Mikor kell szakvéleményt készíteni? A tanuló, gyermek tanulási, beilleszkedési, magatartási nehézségének megállapítása valamint nevelésével, oktatásával kapcsolatos feladatok meghatározása céljából Az iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából Szakértői vizsgálatra irányításkor: a sajátos nevelési igény felmerülése esetén kezdeményezzük a vizsgálatot. A kötelező óvodába járás alóli mentesítés céljából Szülő kérésére, az alapfeladatainkat érintő esetekben Gyámhivatal megkeresésére
Az ellenőrzésben (nem kontroll!) érintett szakvélemények (mely esetekben kell ellenőrizni?) BTM szakvéleményben foglaltak, NT állítja ki
Az ellenőrzés megszervezése Tanév elején ütemterv készítése az adott tanévre vonatkozóan. Ehhez: Az ellenőrizendő szakvélemények nyilvántartásának bekérése az intézményektől (óvodák, iskolák, középiskolák) Az ellenőrzés ütemezéséről az érintettek tájékoztatása, a szükséges dokumentáció megjelölése/kérése (pl. fejlesztési terv, ha kell) Az ellenőrzés gyakorisága: félévente egyszer célszerű
Az ellenőrzés javasolt formája, lépései: A feltételek ellenőrzése (helyszínen): - Személyi feltétel - Tárgyi feltétel (helyiség, eszközök) - Az óraszám biztosítása /52. § (7) és (11) bekezdés c. pontja/ A dokumentáció ellenőrzése (lehetséges, kimondottan nem kötelező így): - Fejlesztési terv, ha kell készíteni (4-5 hónapra) - Haladási vagy fejlesztési napló vezetése (helyszínen) Segítő konzultáció a kinti kollégával Ki határozza meg, hogy az intézményi pedagógus milyen nyomtatványokat használjon?
Szükség esetén egyeztetés a fejlesztést végző pedagógussal, a nevelőtestülettel a feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében Szükség esetén az intézményvezető tájékoztatása, figyelmének felhívása, írásban Szükség esetén a fenntartó figyelmének felhívása, írásban Közreműködés a megoldási javaslatok kidolgozásában
Az ellenőrzés dokumentálása Nincs kötelezően előírt ellenőrzési napló, dokumentáció. Lehet: Ellenőrzési napló, feljegyzés vezetése az ellenőrző személy által (intézmény neve, gyermek neve, pedagógus neve, ellenőrzést végző neve, az ellenőrzés dátuma) Jegyzőkönyv/emlékeztető: - a tapasztalatok rögzítése, esetleges hiányosságok konkrét megnevezése (helyszíni elkészítés) Pozitívumok kiemelése!
Felmerülő kérdések Az ütemtervet hogyan tudjuk elkészíteni, úgy, hogy az ellenőrzöttnek az jó időpont legyen? Adminisztrációs vonzata van: kézzel vagy géppel írott – ki írja? Ki készíti el az ütemtervet a nevelési tanácsadóban? Az ellenőrző pedagógus, vagy más a felelős? Hogyan oszthatók fel az ellenőrzési körbe tartozó gyermekek a feladatot ellátók között (intézményenként vagy gyermekenként)? Intézmények és ellenőrző személyek összepárosítása.
Költségvonzata van - utazási költség - postázási költségeinket is növeli: értesítés az ellenőrzésről Hol ellenőriz? Intézményben biztosítani kell rá a helyet (kinn és benn is) Mikor ellenőrizzünk? A kötelező órán kívül hogy fér be (túlterheltség!!)?