Közgazdasági Politechnikum Iskolabíróság
1990 – az iskola legyen más (az iskola alkotmánya) Más = -Szabadság -Személyesség a tanár-diák viszonyban (megszólítás, bejárás a tanáriba, hangvétel) -Egyenrangúság élménye, gyakorlata (az iskola mindannyiunké, iskolapolgárok) -Élő demokrácia-minta, nem csak modellálás
Iskola-utópia: demokratikus mini-állam Kétkamarás parlament/törvényhozás (Iskolatanács és Huhogás) Kormány/végrehajtás (választott koordinátorok + „szakminiszterek”) Iskolabíróság/igazságszolgáltatás (háromoldalú testület) A negyedik hatalmi ág: a média
Mi köze ennek az agressziómentes iskolához? Semmi, fel sem merült Mindenki iskolapolgár (nincs rabló, nincs pandúr) - a szülő is Félelemmentes iskola (dolgozat, felelés, ellenőrző : nincs, mindenki számára ismert érvényes jogok : vannak) A mindennapok légköre barátságos és vidám Az iskola = a hely, ahol együttélünk
Gyerekbarát iskola = kevesebb frusztráció Konfliktusok száma és erőssége viszonylag alacsony = általános feltétel az agresszió megelőzéséhez, könnyebb kezeléséhez
Ami az utópiából megmaradt… Nincsenek hagyományos fegyelmi ügyek Konfliktusok vannak -Két fél között -A cél: a konfliktus rendezése -Kivizsgálás, felelősségek megállapítása -Közös norma-alkotás, közös normák megerősítése -Következmények rögzítése, „igazságszolgáltatás” Ennek színtere az Iskolabíróság
Az Iskolabíróság m ű ködése Háromoldalú testület – tagjait választják Ad hoc összetétel (rotáció), ad hoc ülésezés A tárgyalás alapelvei: nyilvánosság, dialógus Egyenlő három szavazat, konszenzusos döntések – a szülő, a diák és a tanár szempontja Precedens-elv (új precedens is létrejöhet) Fellebbezés joga
Egy iskolabírósági ülés – 1. Előzmények -A panasz - írásban az IB titkárához, az érintett diák, osztályfőnöke és szülei is megkapják -Esetleg tájékozódás, pl. véleménykérés tanároktól -A bíróság összeállítása, a tárgyalás időpontjának kitűzése, értesítés: min. 3 nappal korábban
Egy iskolabírósági ülés 2. -Nyílt tárgyalás – alapjog -Zárt tárgyalás kezdeményezése: csak a diák személyiségi jogainak védelmében, a diák egyetértésével lehet -Jelenlévők: bírók, panaszos, panaszolt, osztályfőnökök, szülők, érdeklődők -Lehet felkért védő (iskolatárs, szülő, tanár)
Egy iskolabírósági ülés 3. A tárgyalás menete: -A panasz ismertetése -A panaszos kiegészítése -A panaszolt kiegészítése, hozzászólása -A bírók kérdései -A hallgatóság hozzászólásai -A bíróság visszavonul döntéshozatalra -A döntés kihirdetése
A döntés utóélete Írásbeli határozat kézbesítése Fellebbezés (új összetételű bíróság – megváltoztathatja a döntést) Az írásbeli határozat publikálása az iskolaújságban (név nélkül) A döntés megvalósításának követése (osztályfőnök, bíróság) És néha: iskolapolitikai döntések A döntés hatályának lejárta után: tiszta lap
Egy eset Performance a fiú wc-ben – vízesés a lépcsőn Előzmények: dohányzók tanári zaklatása, akadályozása és fenyegetése - utolsó menedék: wc=klub és dohányzó – érdekellentétek (wc vagy dohányzó?) - indulatok
Ugyanaz másképp Ellentétek sűrítése Felnőttek és diákok Törvényesség és szabadság Önfegyelem és élvezet Közérdek vagy önzés Iskola, vagy a hely, ahol élni szeretünk Mi a szünet: az, ami két óra között van, vagy az, ami két szünet között van? Reakció: igazi agresszió
Mi a teend ő ? A tárgyaláson: Határt szabni, normát megerősíteni Felelősséget megállapítani, következményekről dönteni A mindennapokban: Problémát elemezni Megoldást keresni Megvalósítani
Eredmény Kizárás, fellebbezés (akinek csak iskola, és akinek hely, ahol él) Tiszta lappal akció – az iskola egésze számára következmény Segítők (külvilág is) mozgósítása Önkéntes jóvátétel – funkció: klub a wc helyett Dilemmák megmaradtak, klub létrejött, mégsincs (értékrend, beruházás) Gyenge ismétlés - patthelyzet Ráfordított idő: 6 hónap
Tanulságok A nyilvános, demokratikus, részrehajlás-mentes eljárás kezelhetővé tett egy kezelhetetlennek látszó problémát és iskolaszintű problémamegoldást iniciált Egy példa New Yorkból: A metró-gyilkosságok megelőzése Tanulság: az agresszió leküzdéséhez a környezetet kell megváltoztatni A környezet megváltoztatásához az emberi és anyagi erőforrások folyamatos mozgósítására van szükség (fizikai és mentális környezet)