Közgazdasági Politechnikum Iskolabíróság. 1990 – az iskola legyen más (az iskola alkotmánya) Más = -Szabadság -Személyesség a tanár-diák viszonyban (megszólítás,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
jogorvoslati rendszere
Advertisements

Egyeztető eljárás.
A tanulók fegyelmi felelősségre vonásának aktuális előírásai
 nov. 4-én fogadták el  szeptemberében lépett hatályba  Cél: alapvető emberi jogok fenntartása+realizálása  Kötelezettségek kikényszeríthetőségéért.
Szociális munka a börtönben
Az iskolai szociálismunka
Komplex Instrukciós Program
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
Demokratikus iskola mozgalom International Democratic Education Conference (IDEC) 1993 European Democratic Education Community EUDEC 2008
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Páros beszélgetés Keress egy párt 2-2 perc Kellemetlen élényem az iskolában  Megaláztatás  Igazságtalan értékelés  Kigúnyolás  Fizikai eröszak  Stb.
A POLGÁRI DEMOKRÁCIA MODELLJEI, III.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
12.4 A választási rendszer. A helyi önkormányzatok feladatai, szervezetei és működésük. Középszint A választójog: az általános, egyenlő, közvetlen és titkos.
HÁZASSÁGI PEREK február 18. Jogász szak, nappali
Szociális tanuláselmélet
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Jogalkalmazás ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 6. előadás vázlata.
Marosi Ildikó PPKE ÁJK május
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
Politikai rendszerek típusai II. Állam és kormányformák
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Politológia 6.előadás Politikai intézmények I. A törvényhozás működése.
Politológia 7.előadás Politikai intézmények II. A végrehajtás szereplői.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
A szakdolgozat egésze Envisioning the Thesis as a Whole Mavrák Katalin
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
A szervezeti felépítés definíciója
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
Az Országgyűlés szerkezete és működése Egy- vagy kétkamarás parlament Intézményes létezés Törvényalkotás.
A bíróságok Az igazságszolgáltatás alapelvei
Mediációs lehetőségek az iskola világában Önfejlesztő Iskolák Egyesülete XVII. Országos Konferencia Budapest, november
A kriminálpszichológia
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Jogorvoslatok a Ket-ben
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
REGULA Viselkedésjavító, tanulást segítő foglalkozás „A fegyelmezett ember körül rend van, s ahol rend van, ott működnek a dolgok.” 1.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió intézményrendszere.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A demokrácia alapvető intézményei A hatalmi ágak megosztása Politológia I.Készítette: Dr. Domonkos Endre (PhD) 2013/2014. őszi félév.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
Az igazságszolgáltatás: Résztvevő szervek, a bíróságok
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
Az ügyészi szervezet és feladatok
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
A jogforrási rendszer II.
Keresetindítástól a perindításig 1. / keresetlevél benyújtása 2
Nemzetközi magánjog II.
Előadás másolata:

Közgazdasági Politechnikum Iskolabíróság

1990 – az iskola legyen más (az iskola alkotmánya) Más = -Szabadság -Személyesség a tanár-diák viszonyban (megszólítás, bejárás a tanáriba, hangvétel) -Egyenrangúság élménye, gyakorlata (az iskola mindannyiunké, iskolapolgárok) -Élő demokrácia-minta, nem csak modellálás

Iskola-utópia: demokratikus mini-állam Kétkamarás parlament/törvényhozás (Iskolatanács és Huhogás) Kormány/végrehajtás (választott koordinátorok + „szakminiszterek”) Iskolabíróság/igazságszolgáltatás (háromoldalú testület) A negyedik hatalmi ág: a média

Mi köze ennek az agressziómentes iskolához? Semmi, fel sem merült Mindenki iskolapolgár (nincs rabló, nincs pandúr) - a szülő is Félelemmentes iskola (dolgozat, felelés, ellenőrző : nincs, mindenki számára ismert érvényes jogok : vannak) A mindennapok légköre barátságos és vidám Az iskola = a hely, ahol együttélünk

Gyerekbarát iskola = kevesebb frusztráció Konfliktusok száma és erőssége viszonylag alacsony = általános feltétel az agresszió megelőzéséhez, könnyebb kezeléséhez

Ami az utópiából megmaradt… Nincsenek hagyományos fegyelmi ügyek Konfliktusok vannak -Két fél között -A cél: a konfliktus rendezése -Kivizsgálás, felelősségek megállapítása -Közös norma-alkotás, közös normák megerősítése -Következmények rögzítése, „igazságszolgáltatás” Ennek színtere az Iskolabíróság

Az Iskolabíróság m ű ködése Háromoldalú testület – tagjait választják Ad hoc összetétel (rotáció), ad hoc ülésezés A tárgyalás alapelvei: nyilvánosság, dialógus Egyenlő három szavazat, konszenzusos döntések – a szülő, a diák és a tanár szempontja Precedens-elv (új precedens is létrejöhet) Fellebbezés joga

Egy iskolabírósági ülés – 1. Előzmények -A panasz - írásban az IB titkárához, az érintett diák, osztályfőnöke és szülei is megkapják -Esetleg tájékozódás, pl. véleménykérés tanároktól -A bíróság összeállítása, a tárgyalás időpontjának kitűzése, értesítés: min. 3 nappal korábban

Egy iskolabírósági ülés 2. -Nyílt tárgyalás – alapjog -Zárt tárgyalás kezdeményezése: csak a diák személyiségi jogainak védelmében, a diák egyetértésével lehet -Jelenlévők: bírók, panaszos, panaszolt, osztályfőnökök, szülők, érdeklődők -Lehet felkért védő (iskolatárs, szülő, tanár)

Egy iskolabírósági ülés 3. A tárgyalás menete: -A panasz ismertetése -A panaszos kiegészítése -A panaszolt kiegészítése, hozzászólása -A bírók kérdései -A hallgatóság hozzászólásai -A bíróság visszavonul döntéshozatalra -A döntés kihirdetése

A döntés utóélete Írásbeli határozat kézbesítése Fellebbezés (új összetételű bíróság – megváltoztathatja a döntést) Az írásbeli határozat publikálása az iskolaújságban (név nélkül) A döntés megvalósításának követése (osztályfőnök, bíróság) És néha: iskolapolitikai döntések A döntés hatályának lejárta után: tiszta lap

Egy eset Performance a fiú wc-ben – vízesés a lépcsőn Előzmények: dohányzók tanári zaklatása, akadályozása és fenyegetése - utolsó menedék: wc=klub és dohányzó – érdekellentétek (wc vagy dohányzó?) - indulatok

Ugyanaz másképp Ellentétek sűrítése Felnőttek és diákok Törvényesség és szabadság Önfegyelem és élvezet Közérdek vagy önzés Iskola, vagy a hely, ahol élni szeretünk Mi a szünet: az, ami két óra között van, vagy az, ami két szünet között van? Reakció: igazi agresszió

Mi a teend ő ? A tárgyaláson: Határt szabni, normát megerősíteni Felelősséget megállapítani, következményekről dönteni A mindennapokban: Problémát elemezni Megoldást keresni Megvalósítani

Eredmény Kizárás, fellebbezés (akinek csak iskola, és akinek hely, ahol él) Tiszta lappal akció – az iskola egésze számára következmény Segítők (külvilág is) mozgósítása Önkéntes jóvátétel – funkció: klub a wc helyett Dilemmák megmaradtak, klub létrejött, mégsincs (értékrend, beruházás) Gyenge ismétlés - patthelyzet Ráfordított idő: 6 hónap

Tanulságok A nyilvános, demokratikus, részrehajlás-mentes eljárás kezelhetővé tett egy kezelhetetlennek látszó problémát és iskolaszintű problémamegoldást iniciált Egy példa New Yorkból: A metró-gyilkosságok megelőzése Tanulság: az agresszió leküzdéséhez a környezetet kell megváltoztatni A környezet megváltoztatásához az emberi és anyagi erőforrások folyamatos mozgósítására van szükség (fizikai és mentális környezet)