Képzésfejlesztés vs válság menedzselés „A munka alapú társadalom társadalompolitikai kihívásai” Iskolaszövetség Szakmai Konferenciája Budapest, 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Oktatásszervezés gyakorlat tavasz VIZSGAANYAG Tudásszintek, beválás.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
GYAKORLAT-ORIENTÁLT KURZUSOK/ TANANYAG-TARTALMAK A SZOCIÁLIS MUNKÁS ÉS SZOCIÁLPOLITIKUS KÉPZÉSBEN ( a jelenlegiek, ill. az 544c projekt ez irányú fejlesztései)
Befogadó tervezés. Átlagosak – nem átlagosak átlagosak – nem átlagos.
Az intézményes nevelés stratégiái
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
A szakértők lehetséges szerepe a helyi fejlesztésben A részvételi akciókutatásban rejlő lehetőségek Bajmócy Zoltán – Málovics György Szegedi Tudományegyetem.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Gábor Edina főigazgató Országos Egészségfejlesztési Intézet május 12. Elköteleződés az egészségért.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az interprofesszionális együttműködés munkaformáinak sajátosságai (Mohácsi – Lakatos) ESETKONFERENCIA: - résztvevők érdekeltek a kliens/klienscsoport problémájának.
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Adományozási kultúra az Európai Unióban Előadó: Dr. Talyigás Katalin.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Tényekre alapozott oktatáspolitika és gyakorlat ONK 2011, Szimpózium a tények, bizonyítékok természetéről, szerepéről az oktatásban Evidence Based Education.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Dr. Fülöp Gyula Új stratégiai kihívások
A támogatott lakhatás kihívásai
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szakiskola jelene és jövője
Elmélet és neveléstudomány
A gyakorlati képzés szemléleti hátterének és kereteinek meghatározása
TÁMOP /2/A projekt Záró konferncia
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Képzésfejlesztés vs válság menedzselés „A munka alapú társadalom társadalompolitikai kihívásai” Iskolaszövetség Szakmai Konferenciája Budapest, november 12. Budai István PhD

Kiinduló szempontok Kiket, mire (MIT tanítsuk helyett inkább a MIT tanuljanak, azaz a képzés tartalmi elemei), hogyan? És ezek bizonyos összefüggései. Kiket, mire (MIT tanítsuk helyett inkább a MIT tanuljanak, azaz a képzés tartalmi elemei), hogyan? És ezek bizonyos összefüggései. Etalon: szociális munka BA, és viszonya más képzési formációkhoz. Etalon: szociális munka BA, és viszonya más képzési formációkhoz. De: nincs „tuti” megoldás, recept. De: nincs „tuti” megoldás, recept.

Normál „üzemmenetben” – permanens képzésfejlesztés Normál „üzemmenetben” – permanens képzésfejlesztés tantervtanterv metodikai kultúra stb.metodikai kultúra stb. Kihívások időszakában, kritikus helyzetekben – válságkezelés, szakmaiság (belső igényesség) Kihívások időszakában, kritikus helyzetekben – válságkezelés, szakmaiság (belső igényesség) a képzés felelőssége a jövőérta képzés felelőssége a jövőért a szakmához való viszony: mandátum, hivatás-identitás (sokfélesége?, törékenysége)a szakmához való viszony: mandátum, hivatás-identitás (sokfélesége?, törékenysége) sokféle összefüggés-rendszerbensokféle összefüggés-rendszerben lehet-e, legyen-e a képzés zászlóshajó?lehet-e, legyen-e a képzés zászlóshajó?

Iskolák a „Kerék alatt” (H. Hesse) Az akadémiai szféra – elméleti közösség elismerése, befogadása, egyfajta megmaradási elv. Az akadémiai szféra – elméleti közösség elismerése, befogadása, egyfajta megmaradási elv. Szolgáltatásokkal való együttműködés vs a gyakorlat feletti hatalom megszerzése. Szolgáltatásokkal való együttműködés vs a gyakorlat feletti hatalom megszerzése. Bűnbakká kiáltás kezelése. Bűnbakká kiáltás kezelése.

Jóléti állam lebontásával… Piaci logika: klienseket közelebb a munka világához, egyúttal fogyasztóvá és a szolgáltatás középpontjába Piaci logika: klienseket közelebb a munka világához, egyúttal fogyasztóvá és a szolgáltatás középpontjába hatékonysághatékonyság menedzsment szemlélet előnyei, hátrányai.menedzsment szemlélet előnyei, hátrányai. Bőven elegendő a gyakorlati információk egyfajta szintjét nyújtani? Van egy érdek, miszerint a szociális munkás kellően irányítható legyen, ill. kevésbé önálló gondolkodású és ne nagyon befolyásolják az elméletek… (Dominelli). Bőven elegendő a gyakorlati információk egyfajta szintjét nyújtani? Van egy érdek, miszerint a szociális munkás kellően irányítható legyen, ill. kevésbé önálló gondolkodású és ne nagyon befolyásolják az elméletek… (Dominelli). A szolgáltatások laikusoknak történő túlzott kiszerződésével a szakma „könnyű professzióvá válhat”. A szolgáltatások laikusoknak történő túlzott kiszerződésével a szakma „könnyű professzióvá válhat”.

A „mit tanuljon?” dimenziói 1. Alapképzés mibenléte, funkciója: a szakmai szocializáció kiemelkedő (de korlátos) szakaszaa szakmai szocializáció kiemelkedő (de korlátos) szakasza holnapra és hosszabb távra egyaránt felkészítholnapra és hosszabb távra egyaránt felkészít általános szakmai tudás széles rendszerének alakítása.általános szakmai tudás széles rendszerének alakítása. 2. Milyen jellegű és milyen arányú tudás? Lexikális ismeretek vs megközelítések, nézőpontok, keretek, viszonyok, ok-okozat összefüggések, szellemiség, szemlélet: praktikus – mestertől megtanult, kísérletező, intuitívpraktikus – mestertől megtanult, kísérletező, intuitív racionális – tudományosracionális – tudományos technikusi – betanítotttechnikusi – betanított reflektív – innovatív, kreatív stb. tudás.reflektív – innovatív, kreatív stb. tudás.

A „mit tanuljon?” dimenziói 3. Ismeretek + kompetenciák (mire képes?) nyitottság és befogadás az újra, a változásokra és a társadalmi változtatásokranyitottság és befogadás az újra, a változásokra és a társadalmi változtatásokra diszkusszió, vita, érvelés, gondolkodásdiszkusszió, vita, érvelés, gondolkodás tanácsadás, egyezkedés, közvetítés (média és infokommunikációs eszközök), képviselet kultúrájatanácsadás, egyezkedés, közvetítés (média és infokommunikációs eszközök), képviselet kultúrája lényeglátás-realizmus (Bibó)lényeglátás-realizmus (Bibó) partneri együttműködés különböző formáibanpartneri együttműködés különböző formáiban szervezői – menedzseri szerepek.szervezői – menedzseri szerepek. Kompetencia-rendszer kialakítása induktív-deduktív módon.

A „mit tanuljon?” dimenziói 4. Kikkel van interakcióban a szociális munkás? A szolgáltatásainak igénybe vevők = underclass: kirekesztettek, megbüntetettek A szolgáltatásainak igénybe vevők = underclass: kirekesztettek, megbüntetettek „…immorálisnak tűnik támogatásuk, mert erkölcsi vétség a kudarcuk…” (TGM), vö: morális, vagy a fenntartói („társadalmi béke”) szellemiségű szm! „…immorálisnak tűnik támogatásuk, mert erkölcsi vétség a kudarcuk…” (TGM), vö: morális, vagy a fenntartói („társadalmi béke”) szellemiségű szm! a „társadalmi ellenszél”-ben(lel) dolgozás: középosztály félelmeihez köthető előítéletek, agresszió, gyűlölet, erőszak, rasszizmus a „társadalmi ellenszél”-ben(lel) dolgozás: középosztály félelmeihez köthető előítéletek, agresszió, gyűlölet, erőszak, rasszizmus laikusokkal, önkéntesekkel együttdolgozás laikusokkal, önkéntesekkel együttdolgozás más szakmák képviselőivel való együttdolgozás. más szakmák képviselőivel való együttdolgozás.

A „mit tanuljon?” dimenziói 5. Szakmai értékszemlélet alapozása hagyományos szm értelmezések: egyén- környezet viszonyrendszere, személyes kompetencia fejlesztés + társadalmi integráció hagyományos szm értelmezések: egyén- környezet viszonyrendszere, személyes kompetencia fejlesztés + társadalmi integráció modern szm értelmezés új elemei: társadalmi változások elősegítése, emberek felhatalmazása, szociális igazságosság, azaz befogadás, integráció, emberi méltóság, emberjogi szakma. modern szm értelmezés új elemei: társadalmi változások elősegítése, emberek felhatalmazása, szociális igazságosság, azaz befogadás, integráció, emberi méltóság, emberjogi szakma. szakmai önszerveződés, kiállni tudás. szakmai önszerveződés, kiállni tudás.

A „mit tanuljon?” dimenziói 6. Nemzetközi paradigmák, modellek beemelése reflektív-konstruktív szm – kapcsolat- és partner központúság, probléma és -kezelés értelmezés reflektív-konstruktív szm – kapcsolat- és partner központúság, probléma és -kezelés értelmezés kompenzatórikus és erősségekre (kockázatok-védő tényezők) építő szm kompenzatórikus és erősségekre (kockázatok-védő tényezők) építő szm emancipatórikus - anti-oppresszív szm – empowerment: érdekérvényesítő képesség megtanulásának megtanítása, közvélemény formálás, társadalmi igazságtalanság ellen. emancipatórikus - anti-oppresszív szm – empowerment: érdekérvényesítő képesség megtanulásának megtanítása, közvélemény formálás, társadalmi igazságtalanság ellen.

Képzési keretek, formák Szm megrendel tartalmakat a társtudományoktól: mit, mennyit (a képviselők együtt fejlesszenek!). Szm megrendel tartalmakat a társtudományoktól: mit, mennyit (a képviselők együtt fejlesszenek!). Interdiszciplináris tantárgyak – Schwehrpunkt-ok, pl: bántalmazás, szm romákkal, hajléktalanokkal. Interdiszciplináris tantárgyak – Schwehrpunkt-ok, pl: bántalmazás, szm romákkal, hajléktalanokkal. PBL-alapú, komplex, interprofesszionális projektek – elmélet – kutatás – gyakorlat – képzés egysége, jó dinamikát a szolgáltatások és a képzések között. PBL-alapú, komplex, interprofesszionális projektek – elmélet – kutatás – gyakorlat – képzés egysége, jó dinamikát a szolgáltatások és a képzések között. közösségi munka hangsúlyok: helyi közösség a szociális problémák demokratikus kezelésében – Dialóg Egyesület (Avas). közösségi munka hangsúlyok: helyi közösség a szociális problémák demokratikus kezelésében – Dialóg Egyesület (Avas). társadalom alakító szerepet vállaló projektek: részvétel, felelősségvállalás – A Város Mindenkié, Új Szemlélet. társadalom alakító szerepet vállaló projektek: részvétel, felelősségvállalás – A Város Mindenkié, Új Szemlélet.

Köszönöm a figyelmet!