Törvény a nemdohányzók védelmében Dr. Séri Péterné VMKH Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve Veszprém VMIOESZMI Külsővat, 2012.április 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra Kampány a szavazás napján Előadó: dr. Kovács Zoltán a TVI vezető jogi helyettese 1.
OBJEKTÍV FELELÖSSÉG- ZÉRÓ TOLERANCIA
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
Tűzvédelem a kereskedelemben
A Kollektív szerződéskötés a reprezentatív szakszervezetek között
A nemdohányzók védelméről szóló törvény szigorításának hatása budapesti vendéglátóhelyek beltéri levegőminőségére *Országos Környezetegészségügyi Intézet.
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
1 GYÓGYSZERFORGALMAZÁS GYÓGYSZERTÁRON KÍVÜL. 2 Nem-gyógyszertár gyógyszert forgalmazhat: ha erre a Kormányhivatal helyi népegészségügyi szakigazgatási.
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
Változások a szabálysértési jogban
A kiskorúak védelme a hatósági gyakorlatban dr. Futó Gábor Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiafelügyeleti főosztály szeptember 28.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
Mezőtúri, Kunszentmártoni Kistérségi Népegészségügyi Intézet
Közegészségügy és egészségvédelem a vállalkozásokban
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Együttműködés a rendőrség és a biztonsági szervezetek között.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
MKIK MKIK mellett független szervezetként működő Teljesítésigazolási Szakértői Szerv (TSZSZ) október 9.
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
1 TÁMOP A-13/ Az EVDSZ társadalmi szerepvállalásának szélesítése a Dél-Dunántúli Régióban.
Alapfogalmak.
A kémiai biztonságról közérthetően
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Családtámogató ellátások
A gyógyszertárak és az ÁNTSZ feladatai a megváltozott jogszabályi környezetben Dr. Bódis Lászlóné országos tisztif ő gyógyszerész.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
A SZAKSZERVEZETEKRE VONATKOZÓ ÚJ SZABÁLYOZÁS Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
M UNKAÜGYI KAPCSOLATOK Dr. Fodor T. Gábor ügyvéd Székesfehérvár, május 17.
FÜGGETLENSÉG Készítette: Szabó Gabriella. Nemzetközi szabályozás A Könyvvizsgálók Nemzetközi Szövetsége (IFAC) által kiadott Könyvvizsgálói Etikai Kódex.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Tűzvédelmi Szabályzat
AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOM JOGA
A közigazgatási eljárás II.
Társasház.
Met. módosítás július 01..
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
Előadás másolata:

Törvény a nemdohányzók védelmében Dr. Séri Péterné VMKH Népegészségügyi Szakigazgatási Szerve Veszprém VMIOESZMI Külsővat, 2012.április 17.

Mi indokolja a törvényi szabályozást? A világon évente 3 millió, Magyarországon évente 30 ezer ember hal meg dohányzás miatt, mely több mint az alkohol, kábítószer, AIDS, más fertőző betegség, közúti baleset, gyíkosság és öngyilkosság miatt összesen meghaltak száma

Ha a dohányzó fiatalok számának növekedését nem sikerül megállítani, az áldozatok száma 2025-re a világon 10 millióra Magyarországon re emelkedhet évente

A gyanúsított füst

as évek „… az évekig tartó dohányzás megperzseli a tüdőt…”( Fang Yizhi kínai filozófus 1600) „A szokás undorító a szemnek, gyűlöletes az orrnak, árt az agynak, veszélyes a tüdőre, és fekete, bűzös füstje leginkább a pokol iszonyú alvilági gőzeihez hasonlít.” (angliai I.Jakab) „…ha a fiatalok túl sokat dohányoznak, akkor reszkető, bizonytalan lesz a kezűk, tántorgó a járásuk és elhamvadnak nemes testrészeik ( Boiseregard 1701.) A tubákolás az orr rákos megbetegedését okozhatja (John Hill 1761) A pipázás elősegíti az ajakrákot (Samuel Thomas von Sömmerring 1795)

XX. század I. világháború után szaporodik a tüdőrákos megbetegedések száma Németországban, Angliában, USA-ban vizsgálatokat indítanak a dohányzás és tüdőrák összefüggésének bizonyítására Brit Királyi Orvos Társaság kijelentése: A DOHÁNYZÁS OKA A TÜDŐRÁKNAK! Angliában betiltják a cigarettareklámokat Első nagy vizsgálat a tüdőrák és a passzív dohányzás összefüggésének bizonyítására

A DOHÁNYZÁS KÖZVETLEN OKOZATI ÖSSZEFÜGGÉSBE HOZHATÓ BIZONYOS BETEGSÉGEKKEL ÉS BETEGSÉGCSOPORTOK MEGJELENÉSÉVEL, KIALAKULÁSUK GYAKORISÁGÁVAL!

Tiltó rendelkezések Inkvizíció : istenkáromlás - börtönnel bünteti I. Jakab: vallási okokra hivatkozva rendeletet alkot ellene Apafi Mihály erdélyi fejedelem nikotinmérgezése után törvényben tiltja meg a dohányzást/1681./ Szász fejedelemségekben, Bajorországban tiltják 1639-ben Konstantinápolyban tűzeset miatt halálbüntetést szabnak ki dohányzókra Mihály és Alekszej orosz cárok börtönnel és korbáccsal büntetik a dohányzókat

Hazai törekvések 6O-as évek- Eü. tárca szabályozza a betegek beutalási rendjét Kékestetőre Nyílt levél az Orvosi Hetilapban az orvosok etikus viselkedéséről 1970-es évek – miniszterelnök-helyettesi rendelet a közterületi dohányzás szabályozásáról / eü. intézmények vezessenek be dohányzási tilalmat!/ - megbukott 1978.évi I. tv. a belkereskedelemről szabályozza a dohánytermékek reklámozását Csehák-féle dohányzásellenes stratégia kidolgozásra kerül, de nem valósul meg Kertai-féle Népegészségügyi Program 1999 – törvény a nemdohányzók védelméről 2003 – WHO Dohányzásellenes Keretegyezményének ratifikálása

1999.évi XLII. tv. a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól Tartalom: - Preambulum - Értelmező rendelkezések -A dohánytermékek fogyasztásának alapvető szabályai - A dohánytermékek forgalomba hozatalának egyes szabályai - Fogyasztási és forgalmazási tilalmak megszegése, szankciók - Záró rendelkezések

Preambulum Határozottabb, a korlátozásokat jobban meghatározó szándék: - Kedvezőtlen népegészségügyi mutatók javítása - Kiskorúak dohánytermékekhez jutásának csökkentése - Nyilvános helyen történő fogyasztás visszaszorítása - Szabályozás időnkénti felülvizsgálata - Személyekre és helyekre tekintettel történő fogyasztási korlátozások

Értelmező rendelkezések (1.§) Dohánytermék dohányzás közforgalmú intézmény – Új elem! (közforgalom előtt nyitva állás, tekintet nélkül a bejutás feltételeire) rendezvény zárt légterű helyiség kombinált figyelmeztetés – Új elem ! (pl. fénykép+szöveges figyelmeztetés) egészségvédelmi érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezet – Új elem! (alapszabályában meghatározott céllal legalább két éve működik)

A dohánytermékek fogyasztásának alapvető szabályai (2-4.§)

Teljes dohányzási tilalom I. 1.közoktatási intézményben és annak bejáratától számított 5 méteres távolságon belül, 2.gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményben, és a bejáratától számított 5 méteres távolságon belül, 3.egészségügyi szolgáltatónál és ahol eü. szolgáltatást is nyújtanak, függetlenül az intézmény rendeltetésétől, és a bejáratától számított 5 méteres távolságon belül, Dohányzóhely az intézmény területén kívül csak úgy jelölhető ki, ha az egészségügyi szolgáltatást igénybevevők szokásos vagy szükségszerű útvonalától megfelelően elkülönül!

Teljes dohányzási tilalom II. 4. közforgalmú közlekedési eszközön, (autóbusz, vonat stb.) 5. munkahely zárt légterű helyiségeiben 6. közforgalmú intézmény 2 zárt légterű helyiségeiben és a bejáratától számított 5 méteres távolságon belül, 2 7. közterületi aluljárókban, játszótereken, és annak külső határvonalától számított 5 méteres távolságon belül, 8. vasúti létesítmények és pályák személyforgalom számára megnyitott területein, közforgalmú közlekedési eszközök megállóiban, várakozó helyein, valamint nyílt légterű megállók, várakozóhelyek 5 méteres távolságán belül

Hol jelölhető ki nyílt légtérben dohányzóhely? 1.Munkahelyen (nem közforgalmú bejárat mellett is kijelölhető!) 2.Közforgalmú intézmény területén (pl. udvar), a bejárattól számított 5 méteres távolságon kívül - Szórakoztató, vendéglátó szolgáltatást nyújtó intézmény esetén a dohányzóhelyet a bejárattól számított 5 méteren belül abban az esetben lehet kijelölni, ha az intézmény területén nyílt légterű dohányzóhely kijelölésének feltételei a bejárattól számított 5 méteren túl nem állnak fenn - Nyílt helyen is csak úgy jelölhető ki dohányzóhely, ha az az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevők szokásos vagy szükségszerű útvonalától elkülönül!

Hol jelölhető ki zárt légtérben dohányzóhely? büntetés-végrehajtási intézményekben, rendőrségi előállító helyiségekben, fogdákban, őrzött szálláshelyeken a fogvatartottak - köztük a kóros elmeállapotúak - számára, pszichiátriai intézetben a pszichiátriai betegek számára, a már működő szivarszobákban, zárttéri munkahelyen, ahol a munkahelyi klíma a külön jogszabályban meghatározott korrigált effektív hőmérséklet a 24°C-ot meghaladja. Fokozottan tűz és robbanásveszélyes munkahelyen (külön engedély alapján)

Dohányzóhely kijelölés nélkül is megengedett a dohányzás 1. a dohánytermék kereskedelmi bemutatója céljából létrejött rendezvényen, 2.szállásszolgáltatást nyújtó intézmények kifejezetten dohányzóként kiadott és ekként megjelölt, zárt légterű szobáiban, feltéve, hogy más rendelkezés vagy tűzvédelmi előírás egyébként nem tiltja.

Mikor, és hogyan dönthet a fenntartó/tulajdonos/munkáltató? l. Helyi önkormányzat rendeletében közterületet nemdohányzóvá nyilváníthat. 2. Magánforgalomban lévő közlekedési eszközön (pl.taxi, bérelt busz) a dohányzóhely kijelöléséről az üzembentartó dönt. 3. Vendéglátó intézményt az üzemeltető nemdohányzó intézménnyé nyilváníthat (Ez esetben nyílt légtérben sem kell dohányzóhelyet kijelölni) 4. Munkavállalók egyetértésével a munkáltató a munkahelyet nemdohányzó munkahellyé nyilváníthatja (Ez esetben a munkavállalók az udvaron sem dohányozhatnak, viszont az ügyfelek részére ki kell jelölni dohányzóhelyet!)

Intézkedésre jogosultak egészségügyi államigazgatási szerv tűzvédelmi hatóság közterület felügyelet rendelkezésre jogosult (intézmény, közlekedési eszköz működtetésében hivatásszerűen közreműködő személy) 1. jogsértés haladéktalan befejezésére köteles felhívni a jogsértőt, 2. annak eredménytelensége esetén felszólítja a helyszín elhagyására, illetve 3. eljárást kezdeményez (intézkedésről feljegyzést készít és eljuttatja az intézkedésre jogosult hatósághoz

Egészségvédelmi bírság - Egészségvédelmi bírság csak azon természetes személlyel szemben szabható ki, aki betöltötte a 14 évet, és saját jövedelemmel rendelkezik - Az egészségvédelmi bírság főszabályként a jogsértő magatartásról való tudomásszerzést követő 6 hónapon belül alkalmazható, és a jogsértő magatartás tanúsításától számított 1 éven túl nem szabható ki.

Bírság összege 1.dohányzással összefüggő tilalmak és korlátozások megsértése esetén (magán személy) Ft. 2.Dohányzóhely kijelölésére vonatkozó kötelezettségek, tilalmak, korlátozások ellenőrzésére vonatkozó kötelezettség elmulasztása esetén – felelős személy tekintetében Ft 3.Intézmény, szervezet, üzemeltető vagy gazdasági társaság tekintetében – Ft 4.Helyszíni bírság összege, (ha 30 napon belül befizetésre kerül) maximum Ft

Záró rendelkezések Szivarszoba továbbműködtetése – határidő letelt! Türelmi idő: január 01-március 30-ig – letelt! Fokozottan tűz és robbanásveszélyes munkahelyekre vonatkozóan Egészségvédelmi bírság dohányzóhely kijelölésével összefüggésben, azzal szemben nem alkalmazható, aki a módosító tv. hatályba lépését követő 30 napon belül dohányzóhely kijelölésének engedélyezése iránti kérelmet nyújtott be. (2012. május 11-ig)

Kapcsolódó szabályok A társasházak és a lakásszövetkezetek esetében az alábbi szabályok lépnek hatályba: A házirend - a tulajdonostársak összes tulajdoni hányad szerinti legalább négyötödös többségével megállapított - eltérő rendelkezése hiányában tilos dohányozni a közös tulajdonban lévő zárt légterű épületrészekben, területeken, illetve helyiségekben.