Összeállította: Dóber Valéria

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szövegkohézió grammatikai és jelentésbeli egységei
Advertisements

A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
(Kérvény, kérelem, fellebbezés, panasz, javaslat)
Szövegszerkesztés Összefoglalás.
az élő nyelvhasználatban , a kommunikáció során jön létre
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
A védés Ősz Rita.
A mondat.
STÍLUSRÉTEGEK.
fajtái, formai és tartalmi követelmények
Civil programok kommunikációja, a CSR-hez való kapcsolódás lehetséges módjai Dr. Győri Zsuzsanna KÖVET Egyesület október 24.
A szóbeli közlés felépítése
Tudományos és publicisztikai szövegtípusok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Hogyan írjunk motivációs levelet?
Szóbeli érettségi tétel (középszint) Témakör: Nyelvi szintek Tétel: A mellérendelő összetett mondatok mint logikai-tartalmi viszonyok A tétel forrása:
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Stílus és jelentés /társalgási stílus, publicisztikai stílus, tudományos-szakmai stílus, hivatalos stílus /
A Kommunikáció Formái:
A szöveg a kommunikáció eszköze.
XVI. Apáczai-napok Tudományos Konferencia Győr, október 26.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
kapcsolatos tennivalók
Könyvtári teljesítménymérés
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
Az írásbeli kommunikáció
Egy posztmodern regény: Ottlik Géza: Iskola a határon
A szöveg 11..
Építészet és kritika – az írott sajtó (OCTOGON) Márffy Benjámin.
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
2010-ben AZ ÉV KÖNYVTÁRA Egyházi Könyvtárak Egyesülése szakmai továbbképzése Veszprém, június 26.
Levelezési alapismeretek
A nevelés értelmezése – célja – feladatrendszere
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Kommunikáció és tömegkommunikáció
A kommunikáció nem nyelvi kifejezőeszközei
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
A szövegszerkesztés menete
Összeállította: Dóber Valéria
Összeállította: Dóber Valéria
Pályázati útmutató civil szervezetek számára Benedek László.
Hogyan kell megírni egy önéletrajzot, hogy behívjanak állásinterjúra?
Előadó: Karacs Nóra HR asszisztens
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Hivatalos levél szerkesztése
A tömegkommunikáció.
Az alapvető kommunikáció
Levelezési alapismeretek
Germanisztika (német) alapszakos képzés
Egészségvédelem hónapról-hónapra
Hatékonyság. Ügyfélközpontúság. Modernizáció. Diplomás pályakezdők kiválasztása és beillesztése a MÁV csoportnál Kiss Mária Humánerőforrás fejlesztés vezető.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Milyen előadás legyen?1 Milyen előadást? Csink László Jogi informatika projektek 2004
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola 2016/2017 Köszöntjük a I. éves PhD hallgatókat!
AZ INTERNET SZOLGÁLTATÁSAI Készítette: Horváth Tünde.
Érettségi élő idegen nyelv
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola 2017/2018
Semmelweis Egyetem Doktori Iskola 2017/2018
HIVATALI MAGYAR NYELV választható tantárgy a III
kapcsolatos tennivalók
A stílus.
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Kommunikáció és tömegkommunikáció. Sorold fel a kommunikáció közvetett formáit!  Audiovizuális  Vizuális  Auditív.
Építs a külföldi szakmai gyakorlatra álláskereséskor!
Előadás másolata:

Összeállította: Dóber Valéria A szövegtípusok Összeállította: Dóber Valéria

A szövegtípusokról A sikeres kommunikáció feltétele: felismerjük milyen szövegtípus illik leginkább a kommunikációhoz Minden szöveg jellemezhető aszerint, hogy hányab vesznek részt a kommunikációban, milyen a beszélő partnerek viszonya; eszerint beszélhetünk 1. Dialogikus (társalgás, riport, vita stb.) 2. Monologikus (előadás, levél, hozzászólás) A dialógus, a párbeszéd legfontosabb jellemzője a szerepváltás

Szövegtípusok a kommunikáció funkciója szerint 1. Elbeszélő szöveg célja a tájékoztatás, egy eseménysor elbeszélése; időbeliségre épül, fontos az elbeszélői nézőpont 2. Leíró szöveg általában térbeliségre épül; haladhatunk a részektől az egész vagy az egésztől a részletek bemutatásáig/közelitől a távoli felé vagy fordítva 3. Érvelő szöveg célja a meggyőzés és a tájékoztatás, fontos az ok-okozati kapcsolat, a logikai rend a bizonyításhoz

Szóban vagy írásban 1. Mind szóban, mind írásban sokféle szöveget fogalmazunk Élőszóban: lazább mondatkapcsolat, szabálytalanabb szövegszerkesztés, kevésbé igényes mondatok; gyakoribb ismétlések, visszautalások; azonnal figyelembe vehetők a hallgatók reakciói; fontos üzenetük van a metakommunikációs jeleknek

Szóban vagy írásban 2. Írott szöveg: átgondolt,tudatosabb felépítés; igényesebb, választékosabb mondatfűzés; fontos hatása lehet a szövegképnek, betűformáknak, tagolásnak; maradandóbb, forma

Szövegtípusok a kommunikációs színterek szerint Mindegyik lehet írott vagy szóbeli: 1. Magánéleti (vicc, levél, sms, blog) 2. Közéleti (felszólalás, nyílt levél) 3. Hivatalos (kérvény, önéletrajz, rendelet) 4. Egyházi (prédikáció, zsoltár, ima) 5. Tudományos (előadás, értekezés) 6. Sajtóban megjelenő (hirdetés, riport) 7. Szépirodalmi (regény, óda)

Néhány szövegtípus 1. Névjegy 2. Önéletrajz 3. Hivatalos levél 4. Kérvény 5. Pályázat 6. Meghatalmazás

Önéletrajz Célja: bemutatkozás, iskolai felvételi, új munkahely megpályázása, pályázati anyag melléklete Típusai: 1. Hagyományos 2. Modern típusú (amerikai)

Hagyományos önéletrajz Összefüggő mondatokból álló egységes írásmű Elemei: személyi adatok, iskolai végzettségek, szakvégzettségek, munkahelyek, beosztások, eredmények, nyelvismeret, szakmai munkásság, érdeklődés, szabadidős tevékenység, annak a célnak a kiemelése, amiért készült Az előbbiek sorrendje egyénileg változtatható

Modern típusú önéletrajz Tagolt, vázlatszerű elrendezés, rövidség, áttekinthetőség Fő célja: az adatok tényszerű, vázlatos közlése Felépítése: lap elején jobb oldalt fejléc az életrajzíró adataival (név, elérhetőségek), alá egymás alatt pontokban foglaljuk össze a következőket: szakismeret, gyakorlat, képzettség, munkahelyek, nyelvismeret, referenciaszemélyek (akik információt tudnak adni az önéletrajz írójának szakmai hozzáértéséről; személyes rész (nem kötelező) a végén az aláírásunkkal zárjuk le