Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kommunikáció és a grammatika új megközelítése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kommunikáció és a grammatika új megközelítése"— Előadás másolata:

1 A kommunikáció és a grammatika új megközelítése
Dobozy Nóra Emőke

2 Tartalom Miért van szükség újfajta megközelítésre?
Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban? Milyen gyakorlatok használhatóak ehhez? Miért nagy kihívás a váltás?

3 Miért van szükség újfajta megközelítésre?
A nyelvtani szabályok önmagukban nem elegendőek Megváltozott kommunikációs szituációk: Facebook, twitter, blogok, , viber, what’s app stb. A sebesség miatt a hagyományos kommunikációs formák is változnak Az online világ új attitűdöket kíván meg, ezekre fel kell készíteni a diákokat

4 Információs írástudás
Az információ szerepének és hatásának felismerése a döntéshozatalban, az információ előállításának és az információs technológiák alkalmazásának a készsége, a hagyományos írástudás átlépése Irodalmi írástudás (pl. szövegolvasás) Dokumentációs írástudás (pl. űrlapok használata) Numerikus írástudás (pl. táblázatok készítése) Számítógépes és internetes írástudás (pl. hogyan alkalmazzuk az információs és kommunikációs technológiákat) Nyelvi írástudás (pl. idegen nyelvek használata)

5 A kommunikáció új megközelítése a kerettantervben
Változó szemlélet a kerettantervben (új szóbeliség, internetes szövegek szerkezete szövegalkotási gyakorlatokkal, szövegköziség, internetes adatkeresés stb.) Anakronisztikus szövegtípusok és kommunikációs szituációk (kérvény és elismervény, több forrástípusra kiterjedő könyvtári kutatás visszakereshető jegyzeteléssel stb.)

6 Hogyan segíthetjük a diákokat a megváltozott kommunikációs stratégiák közötti eligazodásban?
Meg kell ismerni azokat a felületeket és csatornákat, amiket használnak a diákok Informatikai kompetenciák fejlesztése Kommunikációs stratégiák átgondolása A lehetséges veszélyek megismerése Az előnyök megismerése Az alapvető szabályok megismerése

7 Feldolgozott kommunikációs témák
Mi a kommunikáció? Tömegkommunikáció Kommunikáció tényezői Médiaműfajok A kommunikáció funkciói Sajtóműfajok Az új szóbeliség (Skype, chat) Rádiós műfajok Internetetikett Tévés műfajok Írott-beszélt átmenetiség Vizuális kommunikáció Internet és hitelesség Kommunikáció és etikett Nyilvánosság és jog Hivatalos levél, kérvény Szövegköziség a neten Önéletrajz Netes szövegtípusok Nyelvi tolerancia Blogok Online űrlapok Adatbázisok Esszé Emotikonok és kiemelések Értekezés

8 Előnyök Gyors, „percrekész” információk Kapcsolattartás
Gyors és hatékony keresés Információk gazdagsága Íráskészség fejlesztése Ügyintézés egyszerűsége Tanulási lehetőségek

9 Lehetséges veszélyek Ami egyszer felkerül az internetre, az ott is marad Azonosíthatatlanság és személytelenség problémája Információk elveszése, célt tévesztése Információk ellenőrizhetőségének problematikája Biztonság problémája

10 Alapvető internetes szabályok
Személyes találkozó Tartózkodási hely megosztása Fényképek megosztása Körüzenetek, felhívások megosztása Az életkor problematikája Login- és usernevek Internetes ismerősök Visszaélések

11 E-mail- és SMS-etikett
Az ezés lényege a hatékonyság és gyorsaság. A megszólításban és elköszönésben a hagyományos levelezés szabályai érvényesülnek. Több MB-os anyagokat nem praktikus csatolmányként továbbítani. Az nek mindig legyen tárgya, foglalja össze a témát. A vicces történeteket nem célszerű csoportos küldéssel megosztani. A művészies levélpapír, a cirkalmas betűk nehezítik az olvasást. Magánéleti ügyeket nem illik SMS-ben vagy en intézni. ekre illik a lehető leggyorsabban reagálni. A CSUPA NAGYBETŰ KIABÁLÁSNAK SZÁMÍT. Kör nél BCC-be tegyük a címeket.

12 Új megközelítés a gyakorlatban
A nyelvtani szabályok gyakorlatias megközelítése Komplex szemléletmód kialakítása: a nyelvtan nem önmagáért fontos, hanem alapvető bármilyen élethelyzetben A megváltozott kommunikációs szituációk figyelembe vétele Adekvát megnyilatkozásra való törekvés igényének kialakítása

13 Új megközelítés a gyakorlatban
Gyakoroltatni nehéz (nem ellenőrizhetjük a facebook- profilokat) Inkább gondolkodtató feladatok

14 Új megközelítés a gyakorlatban
A saját helyzet felismerése fontos: sokan nem is gondolják, hogy ami velük történik, vagy amit ők csinálnak, az helytelen

15 Új megközelítés a gyakorlatban
Csoportnyomás különösen érvényesül Fontos a kritikai hozzáállás (igényének) kialakítása Önkritika és józan belátás gyakorlása

16 Miért nagy kihívás a váltás?
Generációs különbségek (egy mai 6-7 éves már laptopon és tableten játszik, okostelefont használ, kezel bármilyen digitális eszközt) Személyiségfüggő (extrovertáltság, közlékenység, közvetlenség)

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A kommunikáció és a grammatika új megközelítése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések