A differenciálásról „Először másokkal együtt megtanuljuk azt, amit később egyedül cselekszünk.” (Vigotszkij)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Az olvasástanítás módszere:
A kompetencia a tudásnak arra a formájára utal, amelynek elsajátítása természetes közegben, életszerű tapasztalatok révén történik. Hasonlóan ahhoz, ahogy.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetség, tehetségazonosítás
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
A tanulók tanulási stílusa és az oktatási módszerek közötti kapcsolat
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Szeretet, türelem, tolerancia
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Motiváltság elérésében
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Kompetencia alapú idegen nyelvi
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kompetensek lettünk? június 27..
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermekvilág régen és ma
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
TIOK IKT – tesztelés 1. osztály Pap Ágnes. A csoport bemutatása 6-7 éves korosztályon teszteltem a tananyagot. /12 fő,előképzettség nélkül,tagozat nincs,de.
Pedagógiai válaszaink az egyéni különbségek elfogadására
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
A digitális kompetencia fejlesztése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

A differenciálásról „Először másokkal együtt megtanuljuk azt, amit később egyedül cselekszünk.” (Vigotszkij)

I. A differenciált tanulásszervezés alapjai A „Jól bevált” tanítás-tanulási folyamat mellé,újszemlélet kialakítása, amelybe beleférnek új módszerek, technikák és munkaformák A változást kiváltó önelemző kérdések: Hogyan taníthatnék hatékonyabban? Hogyan nyújthatnék segítséget? Hogyan tehetném pozitívabbá a tanulók iskolához fűződő kapcsolatát?

Az iskolai tanulás és tanítás értelmezése A tanulás definíciója: Ismeretszerzés- tárgyi tudás Önálló tanulási technikák- eszköztudás EGYENSÚLY!!! A gyermeki tanulás: érdeklődésre és kíváncsiságra alapozott szellemi és/vagy fizikai erőfeszítés. Kompetenciafejlesztés

Az iskolai tanulás és tanítás értelmezése A tanulás folyamata, a tanuló kompetenciáinak fejlesztése Beillesztés ismétlés, gyakorlás    Új ismeretmegértésjártasságképességalkalmazható ismeret készség

Az iskolai tanulás és tanítás értelmezése Kompetencia: aktivitás + döntés + kivitelezés Kompetencia-fejlesztés Személyes Kognitív Szociális Kulcskompetencia Szakmai kompetencia

A tanulói különbségek forrásai, okai Meglévő ismeretek különbsége – amit otthonról hozott (szókincs, értékrend, hozott ismeretek). Képességbeli különbségek Észlelés (Mit tudunk megtanítani egy vak, vagy hallássérült gyereknek?): célszoftverek alkalmazása Figyelem: hallási, látási, cselekvéssel támogatott Emlékezet: hallási, látási, cselekvéses

A tanulói különbségek forrásai, okai Gondolkodás és nyelv – 7-féle intelligencia Nyelvi-verbális Logikai-matematikai Vizuális Mozgásos Zenei Interperszonális Intraperszonális

A tanulási stílusok hét fajtája (2/1) Irányultság/ intelligencia Ahogyan gondolkodnak Amiket szeretnek Amire szükségük van Nyelvi-verbális Szavakban Olvasni, írni, mesélni, szójátékokat játszani Írásos dokumentumok olvasása, elemzése, készítése. Párbeszédek, beszélgetések, érvelések, mesék IKT támogatás: rejtvények megoldása, SDT- szövegek keresés, könyvjelző-talált ismeretek feldolgozása, olvasó-betűtanuló szoftverek Logikai-matematikai Érveléssel Kísérletezni, kérdezni, számolni, logikai fejtörőket megoldani Felfedezni való és elgondolkodtató dolgok, tudományos anyagok elemzése, tanulmányi kirándulások IKT támogatás: rejtvénykészítése, SDT-ből adatok gyűjtése, keresés, könyvjelző, GPS-tervező feladatok Vizuális Képekben Tervezni, rajzolni, képileg megjeleníteni, firkálni, grafikákat készíteni Művészet, lego, filmek, keresztrejtvények, fantáziajátékok, illusztrációk. IKT támogatás: rajzolóprogramok, illusztrációk készítése, prezentációkészítés, SDT-ből képek keresése, gyűjtése, fényképek készítése, letöltése

A tanulási stílusok hét fajtája (2/2) Testi - Mozgásos Szomatikus észlelés Táncolni, futni, ugrálni, építeni, tapintani, gesztikulálni Szerepjátékok, drámajátékok, mozgásos gyakorlatok, sport, építőkockák, vagy más építhető tárgyak, tapintásos gyakorlatok IKT támogatás: gyakori tevékenységváltás, animációk gyűjtése SDT-ből, több érzékszervre ható feladatok, GPS –tervező feladatok Zenei Ritmusokban és dallamokban Énekelni, fütyörészni, dúdolni, kézzel-lábbal dobolni, kopogni, zenét hallgatni Koncertlátogatás, otthoni és iskolai zenélés, hangszerek, éneklés lehetősége IKT támogatás: dallamkészítő szoftverek, dalok gyűjtése, hangfelismerés, dallamfelismerés Interperszonális Empatikusan, másokra odafigyelve Irányítani, szervezni, kapcsolatokat teremteni, manipulálni, közvetíteni Barátok, csoportos játékok, összejövetelek, közösségi események, klubok, közös tervezésű feladatvégzések IKT támogatás: projektek szervezése részfeladatok kiosztása, prezentációk bemutatása Intraperszonális Mélyen önmagukban Célokat kitűzni, meditálni, csendben lenni, tervezgetni egyedüllét, egyéni ütemezésű projektek, választási lehetőségek IKT támogatás: önálló gyűjtő, kutatómunkák, érvek gyűjtése

Eltérő személyiségtípusok Más-más motiváció: attitüd, érdeklődési kör, agyfélteke-dominancia fiú-lány különbségek

II. Tájékozódás a tanulók önálló munkavégzéséről Tervszerű megfigyelés Egyéni munkavégzés, feladatmegoldó képesség Javasolt munkamenet betartása Munkaeszköz használata Mit csinál nehézség esetén? munkatempó Teljesítmény görbe munkamorál - önálló, egyéni munkavégzésre képes - alkalmanként segítséget igényel - rendszeres segítésre szorul - teljes mértékben betartja - nem tartja be - nem tartja fontosnak - nem tartja be, másikat követ - utasításnak megfelel - utasítástól eltérő - célszerűtlen - önállóan próbálkozik - segítséget kér társaitól - segítséget kér a pedagógustól - leáll - gyors - közepes - lassú - egyenletes -rapszodikus - fokozatosan növekvő - felügyelet nélkül is dolgozik - szükség van időközönként tanítói ellenőrzésre - csak rendszeres ellenőrzéssel végez munkát

III. Az érzelmi és tanulási motiváció megteremtése Kíváncsiságra alapozott tanulás Társak Beszéd, mese, képzelődés Mozgás, cselekvés, játék Védelem, biztonság, szeretet Biológiai, fiziológiai szükségletek Az érzelmi motiváció:

III/a. Az érzelmi és tanulási motiváció megteremtése A tanulást gátló negatív pszichológiai attitűdök A gátló tényezők feloldása Érdeklődés felkeltése Cél meghatározása Sikerélmény Tudás, mint érték Változatos munkaformák, módszerek alkalmazása

III/b. Az iskolai tanulás és tanítás értelmezése és a motiváció kapcsolata A tanítás definíciója A tanítás: eszköztudás (differenciálás alapfeltétele) és tárgyi tudás átadása, képességfejlesztés, személyiségformálás (élni tudjon a gyermek a megszerzett ismeretekkel, készségekkel) A pedagógus szerepének megváltozása magyarázó segítő résztvevő

érzelmi és tanulási motiváció III/b. Az iskolai tanulás és tanítás értelmezése és a motiváció kapcsolata Pedagógiai teendők megváltozása tervezés szervezés előkészület indirekt irányítás segítségadás érzelmi és tanulási motiváció

IV. A tanórai differenciálás A differenciált tanulásszervezés szintjei (Glaser szerint) hagyományos tanulásszervezés képesség és érdeklődés szerinti tanulásszervezés szervezeti (tanulócsoportos bontás) tartalmi differenciálás tanulási követelmények differenciálása