MTA Regionális Kutatások Központja A letelepedő külföldi állampolgárok státuszával összefüggő közigazgatási kérdések Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Budapest Áfa  A legtöbbször ellenőrzött adónem, a legnagyobb adóbevételt adja – Közvetett, többfázisú  SZÁMLAELLENŐRZÉS  Adószám érvényessége,
Advertisements

Előadó: Dr. TÖRÖK GYÖRGYI adószakértő
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
TÁRSADALOMBIZTOSÍTÁSA
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Szja célja adókötelezettség jellemzői hatály illetőség teljes körű és korlátozott adókötelezettség adókötelezettség keletkezése belföldi illetőségűek.
MTA Regionális Kutatások Központja Közigazgatási eszközök a szuburbanizáció hatásainak kezelésére a Pozsonyi agglomeráció területén Somlyódyné Pfeil Edit.
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Szja-változások Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium december 3.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A nemzeti vámjogszabályok
„Geotermia a XXI. században” Kistelek február 26. Geotermia hasznosítás a bányatörvény módosításának tükrében Szabados Gábor elnök Magyar Bányászati.
Állam munkavédelmi feladatai
Nemzetközi Adózás a Gyakorlatban
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
A helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés április 6. Előadó: Dr. Csonka Ernő Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Helyettes Államtitkár,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Pedagógus oklevelek elismerése
2010. március 03. Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program I. és II. intézkedéscsoportjához kapcsolódó.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Magyar-szlovák agglomeráció Pozsony környékén - Közszolgáltatás fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában.
Megpályázható tevékenységek BM/ /2012. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
Állampolgárság.
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
Az Európai Unió más tagállamába kiküldött munkavállalók társadalombiztosítási jogállása, közteher-fizetési kötelezettség Széll Zoltánné előadása.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Állampolgári jogok és kötelességek
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
A szociális segélyezési rendszer átalakítása
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Az adatvédelem szabályozása
Vállalkozási feltételek Németországban vállalkozási szerződések teljesítéséhez Koji László elnök Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége 1013.
Családtámogató ellátások
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
Zala Megyei Kormányhivatal Egészségbiztosítási Pénztári Szakigazgatási Szerve 1.Első TAJ igények 2.Külföldön létrejött biztosítás bejelentése 3.Alkalmazandó.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
Az első házasok kedvezménye
Egyszerűsített foglalkoztatás szabályai
A közigazgatási eljárás II.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
Az Európai Unió polgári eljárásjogának kialakulása, fejlődése Joghatósági szabályok az Európai Unióban Debrecen, november 16.
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Polgári perjog előadás
Kompetenciák 1. Joghatóság
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Előadás másolata:

MTA Regionális Kutatások Központja A letelepedő külföldi állampolgárok státuszával összefüggő közigazgatási kérdések Somlyódyné Pfeil Edit „Közszolgáltatás-fejlesztési hálózat Pozsony határon átnyúló agglomerációjában” Dunakiliti, február 10.

MTA Regionális Kutatások Központja 2 Az előadás tartalma A projekt célja egy nemzetközi együttműködési hálózat létrehozása, hozzá az intézményesítés szervezeti kereteinek megtalálása. Ennek egyik alapfeltétele az együttműködés konkrét területeinek a meghatározása. Az előadás célja –felvázolni azokat az eszközöket, amelyek a szuburbán térségben jelentkező és a közigazgatás hatálya alá tartozó speciális problémák kezelésében alkalmazhatók –hozzájárulni a Magyarországra költöző szlovák állampolgárok és a lakhelyül szolgáló érintett önkormányzatok kapcsolatának tisztázásához.

MTA Regionális Kutatások Központja 3 A módszertanról A kiindulópont a betelepülő állampolgárok státuszának meghatározása. Ennek eszközei: Kérdőíves felmérés az érintettek körében Hatóságok adatszolgáltatása a kutatás alanyait képező személyekre vonatkozóan Jó nemzetközi gyakorlatok feldolgozása és tapasztalataik hasznosítása Jogszabályelemzés.

MTA Regionális Kutatások Központja 4 A betelepülő külföldi állampolgárok státusza A téma feldolgozásában irányadó I.az Európai Unió joga, valamint II.Magyarország nemzeti joga. –2007. évi I. törvény a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról – ezt megalapozza az Európai Parlament és a Tanács 2004/38/EK irányelve (2004. április 29.) az Unió polgárainak és családtagjainak a tagállamok területén történő szabad mozgáshoz és tartózkodáshoz való jogáról. –113/2007. (V. 24.) Korm. rendelet a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló évi I. törvény végrehajtásáról. Kiindulópont: A határ menti térségben letelepedő szlovák állampolgárok EGT-állampolgárok, hiszen az EU tagállamának polgárai.

MTA Regionális Kutatások Központja 5 Az Európai Unió joga Az EK alapító szerződése, a Maastrichti Szerződés értelmében az uniós állampolgárság kiegészíti és nem helyettesíti a nemzeti állampolgárságot (II. cím 9. cikk). Az uniós polgárok jogosultak –a tagállamok területén szabadon mozogni és tartózkodni –választásra jogosultak és választhatók a lakhelyük szerinti tagállam európai parlamenti és helyhatósági választásain ugyanolyan feltételekkel mint az adott állam állampolgárai (II. cím 20. cikk).

MTA Regionális Kutatások Központja 6 A Magyar Köztársaság által biztosított jogok A beutazástól számított három hónapot meg nem haladó tartózkodás joga az EGT- állampolgárt megilleti érvényes úti okmány vagy személyi azonosító igazolvány birtokában, mindaddig, amíg tartózkodása nem jelent indokolatlan terhet a MK szociális ellátórendszerére. Az EGT- állampolgár három hónapot meghaladó tartózkodása esetén – legkésőbb a beutazástól számított 93. napon – köteles a tartózkodását személyes adatainak közlésével bejelenteni. Az igazolást a hatóság azonnal kiállítja. Illetékes a jövőbeli lakhely szerint illetékes Idegenrendészeti Hivatal regionális igazgatósága → a regisztrációs igazolás határozatlan ideig érvényes. Állandó tartózkodási engedély megszerzésére az az EGT-állampolgár jogosult, aki keresőtevékenység céljából tartózkodik Magyarországon és öt éven át megszakítás nélkül tartózkodik itt → tartózkodási kártya igazolja.

MTA Regionális Kutatások Központja 7 A három hónapot meghaladó tartózkodás feltétele Három hónapot meghaladó tartózkodásra az az EGT-állampolgár jogosult akinek tartózkodási célja keresőtevékenység aki a tartózkodás teljes időtartamára elegendő forrással rendelkezik önmaga és családtagjai számára ahhoz, hogy tartózkodásuk ne jelentsen indokolatlan terhet a MK szociális ellátórendszerére. –Elegendő forrással rendelkezik a kérelmező, ha a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét. Nem rendelkezik elegendő forrással az a személy, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szól évi III. törvény (Szt.) szerint időskorúak járadékában, aktív korúak ellátásában, vagy ápolási díjban három hónapnál hosszabb ideig részesül.

MTA Regionális Kutatások Központja 8 Külföldiek ingatlanszerzése 7/1996. (I. 18.) Korm. rendelet a külföldiek ingatlanszerzéséről Termőföldnek nem minősülő ingatlan tulajdonjogának külföldi jogi vagy magánszemély általi – öröklésen kívüli – megszerzéséhez szükséges engedélyt a Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szerve akkor adhatja meg, ha az önkormányzati vagy egyéb közérdeket nem sért. Az EGT- állampolgárok ingatlanszerzésének jogi alapja erősen korlátozott, kivéve ha önálló vállalkozóként telepednek le hazánkban.

MTA Regionális Kutatások Központja 9 Az önkormányzatok által nyújtott közszolgáltatások – szociális ellátások évi III. törvény a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról A törvény hatálya kiterjed a letelepedettekre. A törvény hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát a MK területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint bejelentett lakóhellyel rendelkezik. Egyértelműen érzékelhető az EU irányelvének hatása a szociális biztonságról.

MTA Regionális Kutatások Központja 10 Következtetések Következésképpen az uniós tagállam polgára jogosult a Szt. által szabályozott feltételekkel igénybe venni pénzbeli szociális ellátást, a természetben nyújtott szociális ellátásokat, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézményi ellátást – feltéve, hogy bejelentett lakhellyel rendelkezik. A települési önkormányzat, tekintet nélkül hatáskörére és illetékességére, köteles az arra rászorulónak átmeneti segélyt, étkezést, illetve szállást biztosítani, ha ennek hiánya a rászorulónak az életét, testi épségét veszélyezteti.

MTA Regionális Kutatások Központja 11 Közoktatás Az EGT- állampolgárok noha esetünkben szlovák nemzetiségűek, s e népcsoport nemzeti kisebbségként elismert Magyarországon, mégsem alkalmazható rájuk a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvény. Irányadó évi LXXIX. törvény a közoktatásról szóló törvény VII. fejezete – nemzetközi vonatkozású rendelkezések. „A” variáns - Föltételezzük, hogy a szlovák állampolgárok szlovák nyelvű nevelési-oktatási intézményekben kívánják taníttatni gyermekeiket.

MTA Regionális Kutatások Központja 12 Külföldi intézmény alapításának kezdeményezése kormányzati szinten MK területén külföldi nevelési-oktatási intézmény létesülhet Államközi megállapodás keretében jön létre, amit az oktatásért felelős miniszter vesz nyilvántartásba, illetőleg adja meg a fenntartónak a működés megkezdéséhez szükséges engedélyt. A külföldi nevelési-oktatási intézmény alapítására, az intézményben folyó nevelő és oktató munkára, valamint annak ellenőrzésére, stb.- re annak az államnak az előírásait kell alkalmazni, amelyik a nevelési-oktatási intézményt sajátjaként elismerte. A törvény szerinti törvényességi ellenőrzés feladatát a közoktatási feladatkörében eljáró magyar oktatási hivatal látja el.

MTA Regionális Kutatások Központja 13 Feladatmegoldás az önkormányzatok kompetenciájában „B” variáns - Föltételezzük, hogy a betelepülő állampolgárok magyar tanítási nyelvű intézményben kívánják taníttatni gyermeküket. A közoktatásról szóló törvény hatályának megállapítása körében nem rendelkezik az EGT-államolgárokról. Viszont az Alapelvek körében rögzíti, hogy „A közoktatás intézményeiben – e törvény rendelkezéseinek megfelelően mindenki nevelésben és oktatásban részesülhet.” [2.§ (2) bek.] A tanulói jogviszony keletkezésével összefüggésben állandó lakhelyhez vagy tartózkodási helyhez köti a gyermek felvételét. Az Alkotmány 70. § (2) bek. - az EU más tagállamának a MK területén lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a jog, hogy a helyi önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásán választható és választó legyen.

MTA Regionális Kutatások Központja 14 Választási jog Tekintettel arra, hogy az Ötv. szerint az önkormányzás joga a választópolgárok közösségét illeti meg, a választójoggal rendelkező szlovák állampolgárok a lakóhelyüket adó önkormányzat részévé válnak? Valószínűsíthető-e, hogy a tankötelezetté váló külföldi állampolgárságú gyermekek tekintetében az adott önkormányzatnak feladatellátási kötelezettsége áll fenn? Fő probléma - Ha felvette a gyermeket, akkor az ellátotti létszám alapján leigényli az állami normatívát, viszont a közszolgáltatás tényleges bekerülési költségének magasabb összege miatt hiánya keletkezik.

MTA Regionális Kutatások Központja 15 Adójog – közteherviselés évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról A belföldi illetőségű magánszemély adókötelezettsége összes bevételére kiterjed (teljes körű adókötelezettség). A külföldi illetőségű magánszemély adókötelezettsége kizárólag a jövedelemszerzés helye alapján belföldről származó, vagy egyébként nemzetközi szerződés, viszonosság alapján a Magyar Köztársaságban adóztatható bevételére terjed ki (korlátozott adókötelezettség) → Az adózás szempontjából vízválasztó tehát a betelepülő szlovák állampolgárok illetőségének megállapítása.

MTA Regionális Kutatások Központja 16 Szlovák-magyar államközi egyezmény évi C. törvény a Magyar Köztársaság és a Szlovák Köztársaság között a kettős adóztatás elkerülésére és az adóztatás kijátszásának megakadályozására a jövedelem- és a vagyonadók területén Pozsonyban, augusztus 5-én aláírt Egyezmény kihirdetéséről A törvény személyi hatálya azokra a személyekre terjed ki, akik az egyik államban, vagy mind Magyarországon, mind Szlovákiában belföldi illetőségűek! Az egyezmény hatálya kiterjed a jövedelem- és vagyonadókra, a MK- ban –A magánszemélyek jövedelemadójára –A társasági adóra –A földadóra –Az építményadóra.

MTA Regionális Kutatások Központja 17 Az adóalany Az egyezmény azokra a személyekre terjed ki, akik egyik, vagy mindkét Szerződő Államban belföldi illetékességűek. Az egyezmény szerint az „ egyik szerződő államban belföldi illetőségű személy” kifejezés olyan személyt jelent, aki ennek a Szerződő Államnak a jogszabályai szerint lakóhelye, állandó tartózkodási helye, üzletvezetési helye vagy bármilyen más hasonló ismérv alapján ebben az államban adóköteles. Amennyiben a magánszemély mindkét államban belföldi illetékességű, jogállását az alábbiak szerint kell meghatározni (2. § 4. cikk): –abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amelyben állandó lakóhellyel rendelkezik ; amennyiben mindkét államban rendelkezik állandó lakóhellyel, úgy abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amellyel személyi és gazdasági kapcsolatai szorosabbak, ezt hívjuk „létérdekei központjának”, mondja a jogszabály. –Ha nem állapítható meg, hogy melyik államban van „létérdekei központja” vagy pedig egyik államban sem rendelkezik állandó lakóhellyel, abban az államban tekintendő belföldi illetőségűnek, amelynek állampolgára. → Következésképpen a szlovák állampolgár ilyen esetben Szlovákiában fog adózni.

MTA Regionális Kutatások Központja 18 Adókötelezettség a jövedelem jogcímei szerint Példának okáért, kamatbevétel esetén, „Az a kamat, amely az egyik szerződő államban keletkezik, és amelyet a másik szerződő államban belföldi illetőségű személynek fizetnek, csak ebben a másik államban adóztatható, ha a kedvezményezett belföldi személy a kamat haszonhúzója.”. Tehát a magyar belföldi illetőséggel rendelkező szlovák állampolgárnak szlovák bank által fizetett kamat utáni adója a magyar államot illeti? Ugyanez a szabály vonatkozik a jogdíjakra. Ha viszont egy Magyarországon belföldi illetőséggel bíró személy igazgatói tiszteletdíjat vagy más hasonló kifizetést vesz fel egy a szlovák államban belföldi illetőségű társaság igazgatósági tagjaként, akkor ő Szlovákiában adóztatható csak. (16. cikk)

MTA Regionális Kutatások Központja 19 A kettős adóztatás kizárásának szabályai A közszolgálat területén teljesített nem nyugdíj jellegű térítés, amelyet az egyik szerződő állam hatósága fizet ki magánszemélynek, csak ebben az államban adóztatható, amelyben a kifizető politikai egység vagy hatóság működik. (19. cikk) Az ingatlanvagyonban megtestesülő vagyon, amelynek tulajdonosa például magyar belföldi illetőségű személy, de a vagyon Szlovákia területén fekszik, csak a szlovák állam részéről adóztatható. (22. cikk) Kifizetési jogcímenként szabályoz a törvény, ami meglehetősen komplikálttá teszi a jogalkalmazást és magát az adóztatást is!

MTA Regionális Kutatások Központja 20 Következtetések - feladatok A kérdőíves felmérés és a hatósági adatszolgáltatás alapján megállapítandó a betelepülő EGT-állampolgárok státusza. Az együttműködési hálózat szereplői által meghatározandók és részletezendők azok a közszolgáltatások, amelyek a beköltöző külföldi állampolgárok részére a hatályos jogszabályok alapján biztosítandók. Közös platform kialakítása a közszolgáltatások nyújtása, valamint a helyi adóztatás tekintetében. Szükség szerint kormányközi tárgyalások kezdeményezése a problémák megoldásában történő állami szerepvállalás érdekében. További feladatok.

MTA Regionális Kutatások Központja 21 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!