Kamarai fórum Alapdiplomások ante portas Bazsa György a MAB elnöke Budapest 2009. január 16.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Alapképzések kreditjeinek elismerése a mesterképzésben - a TTK-s megfontolások Dr. Varga Zsuzsa OKT egyetemi docens SZTE-TTIK.
Advertisements

SZOCIÁLPEDAGÓGIA INTÉZETI TANSZÉK
Érettségi utáni továbbtanulási lehetőségek
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A tanári mesterszakról és a TÁMOP 3.1.5/A pályázatról Stéger Csilla OKM Felsőoktatási Főosztály Pécs, november 18.
KKK-k elemzése, különös tekintettel a műszaki területre Borsa Judit Halász Gábor Jobbágy Ákos.
A bolognai folyamat 2006 Magyar Bálint oktatási miniszter december 14.
Dr. Szöllősi Gábor PhD. egyetemi docens
Projektháttér A kimeneti szempontú képesítési keretrendszer.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Az európai oktatás és képzés jövője és a magyar felnőttképzés perspektívái szeptember 30 - október 1. Pécs Trendek és politika a magyar felsőoktatásban.
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei november 29. Előadó: Papp Gabriella, Felvételi Irodavezető ELTE IK Nyílt Nap.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
A MAB szerepe a Bologna- folyamatban. Hogy fed át két piramis? Bazsa György, a MAB elnöke Kecskemét, május 28.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
Mesterképzés az EKF-en
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A megújuló tanárképzés
Dr. Bazsa György, az FTT elnöke:
Tájékoztató Tájékoztató a BA/BSc képzésekben résztvevő hallgatóknak a szakirány választás, a tanári mesterképzésbe való belépés feltételeiről és lehetőségeiről.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
„ A pedagógusképzés tartalmi és szerkezeti fejlesztése” című projekt eredményeinek disszeminációja a Kecskeméti Főiskola Tanítóképző Főiskolai Karának.
Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
Akkreditációs aktualitások Bazsa György, a MAB elnöke Eötvös József Főiskola, Baja, szeptember 16.
Mesterszakok Dr. Bazsa György, a MAB elnöke → Listák FTT ülés – október 10.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉS május 4.
„Felsőfokú szakképzés lehetőségei a STRATOSZHOZ tartozó tagvállalatoknál” Ea.: Dr.Szeri István Stratosz Dél-alföldi régióvezető szeptember 28.
MUNKAKULTÚRA – SZAKKÉPZÉSI MODELLEK Dr. Veres Pál PhD Nemzetközi, EU-s folyamatok a felsőoktatási program- és tantervfejlesztésben OKTÁV RÁCIÓ február.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
P E D A G Ó G I A I K A R. Alapképzési (BA) s z a k o k Nappali tagozat SzakKöltségtérítésKépzési idő (félév) Andragógia Ft6 Gyógypedagógia 110.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Jankovits László egyetemi docens PTE BTK
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Tájékoztató az emelt szintű érettségiről a 10-dik évfolyamosoknak
TÁMOP /1/A Interdiszciplináris és komplex megközelítésű digitális tananyagfejlesztés a természettudományi képzési terület alapszakjaihoz.
A felsőoktatási képesítési keret tervezete és megvalósulása Magyarországon Derényi András.
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Tájékoztató 10. osztályosoknak Az érettségi vizsga Kötelező tárgyak: magyar nyelv és irodalom, történelem, matematika, idegen nyelv + 1 választott tárgy.
Néhány szó az új felsőoktatási képzési rendszer bevezetéséről A Magyar Köztársaság Országgyűlése október 10-én elfogadta a felsőoktatásról szóló.
Javaslatok a látogató bizottságok munkájához Temesi József LB-elnök, P18.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
A Bologna-folyamat a munkáltatók szempontjából Gerner Péter
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A SZAKMAI PEDAGÓGUSKÉPZÉS HELYZETE Tóth Béláné október.
A Bologna-folyamat második ciklusa Gaál Zoltán, Molnár Károly, Sima Dezső FFK, dec. 2-3.
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
Budapesti Corvinus Egyetem A évi mesterszakos felvételi eljárás
SZAKMAI GYAKORLAT Levelező tagozatos hallgatóknak SZEDMÁKNÉ DR. LAJTAI VIRÁG.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Emberi erőforrások FOKSZ. FOKSZ Felsőoktatási szakképzés 4 félév 2 szakirány: személyügyi és humánpolitikai 120 kredit  90 kredit, besorolási szakon.
Pályatanácsadói-kompetenciaprofil
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
Merre tovább a középiskola után?
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

Kamarai fórum Alapdiplomások ante portas Bazsa György a MAB elnöke Budapest január 16.

Miről szól Bologna? (Prága, Berlin, Bergen, London, Leuven …) Európai Felsőoktatási Térség (EHEA) – önkéntes harmonizáció, 29 ország kezdte, ma 46 vállalja 3 szintű végzettség összehasonlítható rendszerben minden végzett „tanulás és munkaképes” legyen hallgató (nem tanár) központú képzés (oda-vissza) mobilitás (hallgatói, oktatói) eszközök: ECTS, DS, QF, közös képzések minőség: ESG (Quality Assurance) szoros kapcsolat a kutatással (ERA) szociális dimenziók, esélyegyenlőség, LLL az EHEA társadalmi és nemzetközi vonzereje nő (?)

Merre halad Európa és a világ? általános globalizáció, verseny mindenütt a felsőoktatás nyitott társadalmi alrendszer legyen, erős társadalmi támogatottsággal; a képzés figyel a társadalmi és korkihívásokra: nyelvek, kommunikáció, informatika, kompetenciák vs. ismeretek; pálya-változtatás képessége (LLL), (nem termelni, eladni nehéz!); esélyegyenlőség – általános hozzáférési esély a felsőoktatáshoz: tömegek a kapuk előtt és a kapukon belül is; a szelekció a szférán belül történik: sokaknak rövidebb képzési idő, kevesebbeknek (jobbaknak) magasabb képzés, végül szakmai elitképzés;

minőség-orientáltság erősödik; megszorítások a közpénzekben, közvetlenül és közvetetten érintettek hozzájárulás-kényszere; megszorítások a közpénzekben, közvetlenül és közvetetten érintettek hozzájárulás-kényszere; elszámoltathatóság, átvilágíthatóság, cost/benefit elemzések; elszámoltathatóság, átvilágíthatóság, cost/benefit elemzések; felelős(ségre vonható) menedzsment; felelős(ségre vonható) menedzsment; gyors reagálás a munkaerőpiac igényeire; gyors reagálás a munkaerőpiac igényeire;

Alapképzés (6-8 félév) Mesterképzés (2-5 félév) A képzési piramis Főiskolát végzettek Szakirányú továbbképzés

A bolognai képzési piramis szerkezete (vertikális metszet) Alapszak: zömmel 180 vagy *(gyakorlati) (bachelor) ritkán 210/240 kredit + szakirányok. Mesterszak: zömmel 120, ritkán 90, néhány (master) manager szakon csak 60 kredit. + igen sok szakirány! de A+M: minimum 300 kredit kell (nincs kivétel!) Osztatlan M: orvosok (360), fogász, gyógyszerész, állatorvos, építész (300) – szakirányok nélkül!!! Doktori képzés & PhD fokozat: formálisan 180 kredit oktatásra és kutatásra (3 éves állami ösztöndíjjal) & disszertáció és védés (1993 óta így megy).

Szaklétesítési és indítási statisztika Szakértői feladatÖssz.TNTNT% Alapszak létesítés % Alapszak indítás % Mesterszak létesítés % Mesterszak indítás %

A képzési piramis kiegészítő elemei  Felsőfokú szakképzés: ebből egy alapszak 30 vagy 60 kreditet elismer. Nem ad felsőfokú végzettséget! De van rá munkaerőpiaci igény. Nincs intézményrendszere! Két szék között?  Szakirányú továbbképzés (zömmel fizetős): min. 60 – max. 120 kredit (2 – 4 félév). Nem emel végzettséget! És csak igényre indul! Pedagógusképzés: - óvodapedagógusok: alapképzés – 180 kredit - tanítók: 1-4. o.alapképzés – 240 kredit - tanárok: o.mesterképzés – * 1 tanári mesterszak – 2 szakképzettség

Alapképzés (6-8 félév) Mesterképzés (2-5 félév) A képzési piramis szerkezete Főiskolát végzettek Szakirányú továbbképzés

A piramis hallgatólétszám arányai Felsőfokú szakképzés ~ Főiskolát végzettek ? % Munkaerőpiac 35%

2009: az első „teljes” alapszakos garnitúra végez Képzési terület Utolsó éves Képzési terület Utolsó éves Agrár1.643Műszaki3.412 Bölcsészet6.386Orvos + eü-i294 Társadalomtud.4.548Pedagógus1.392 Informatika1.875Sport/testkult Jog / igazgatás2.007Természettud Gazdaságtud.2.711Összesen Kommun. & médiatud.: andragógia: óvodapedagógus: igazg. szervező: 994 Gazdálk. és menedzsm.: 877 gépészmérnök: 830

A 2006-ban kezdett első „teljes” alapszakos garnitúrából 2009-ben „utolsó éves” fő. 2-3 évig átmeneti hiány lesz, utána egyensúly. Most hiány lesz, mert közülük (külön-külön) több ezer:  7. félévben még külső gyakorlatra megy,  nem szerez 180 kreditet 6 félév alatt,  a záróvizsgát tevők jelentős hányada nyelvvizsga hiányában nem kap oklevelet Az ezek után oklevelet szerzők államilag fi- nanszírozott mesterszakos helyen továbbtanulhatnak,  egy kis részük nem talál szimpatikus munkahelyet, a maradék ? ezer jelenik meg a munkaerőpiacon! Vannak még egyetemi és főiskolai végzősök is.

Mit tud, mire képes az alapdiplomás? Képzési és kimeneti követelmények (KKK): a szak neve, a végzettség szintje és a szakképzettség; félévek, ill. össz kreditek száma és azok bontását (törzsanyag, szakirány, választható, gyakorlat, szakdolgozat, külső gyakorlat) a szak képzési célja, a megszerzendő szakmai kompetenciák: - tudáselemek, a megszerzett ismeretek, - a személyes adottságok, készségek, valamint - a szakképzettség konkrét környezetben, tevékenység- rendszerben történő alkalmazásának követelményei; általános kompetenciák; a szakképzettség szempontjából meghatározó ismeretkörök; az idegennyelv-ismeretre vonatkozó követelmények.

Az alapképzésben szerezhető végzettségi szint jellemzői Alapképzésben alapfokozatot az szerezhet, aki a) a képzés során az ismereteket illetően bizonyította, hogy - a képzési területéhez tartozó ismereteket elsajátította és olyan ismereteket szerzett, amelyek alapján az adott és más képzési területen folyó mesterképzésbe léphet; - képes a választott képzési ág összefüggésein kívül eső alapfogalmak és alapelvek önálló elsajátítására, alkalmazására és egy adott munkakörben való felhasználására; - ismeri a tanulmányi területre érvényes ismeretszerzés módjait, a legfontosabb ismeretszerzési forrásokat; - képes eldönteni, hogy egy adott problémát milyen megközelítésben lehet megoldani, és ez adott esetben milyen mértékben alkalmas a probléma sikeres megoldására; b) ismereteit illetően alkalmas - szakképzettségének megfelelő munkakör ellátására; - az információk kritikus elemzésére és sokoldalú feldolgozására; - idegen nyelven és az informatika legújabb eszközeivel is hatékonyan kommunikálni, és az információkat, érveket és elemzéseket különböző nézőpontok szerint bemutatni; - a képzési ágon belül elsajátított problémamegoldó technikák hatékony alkalmazására; - önálló továbbtanulással vagy szervezett továbbképzések segítségével meglévő készségei fejlesztésére és olyan új kompetenciák elsajátítására, amelyek segítségével alkalmassá válhat egy szervezeten belül felelősségteljes munkakör vállalására; - a tanulást illetően képes összefüggő szöveg, valamint vizuális jelekkel, tipográfiai eszközökkel, ikonokkal tagolt szövegek, táblázatok, adatsorok, „vizuális szövegek” (mozgó-, állóképek, térképek, diagramok stb.) megértésére, értelmezésére; - saját tanulási folyamatainak hatékony megszervezésére; - a legkülönbözőbb tanulási források felhasználására; c) a szakmai attitűdök és magatartás terén rendelkezik - olyan személyes tulajdonságokkal és együttműködési készséggel, amelyek a személyes felelősséget és az egyéni döntéshozatalt is megkövetelő munkakörökhöz szükségesek; - minőségtudattal és sikerorientáltsággal; - saját tevékenysége kritikus értékelésének képességével; - értékek kialakítására és megtartására törekvő céltudatos magatartással.