AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBAN VALÓ RÉSZVÉTEL TÁMOGATÁSA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Advertisements

A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A tanári munka értékelése
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
PALLÓ zárókonferencia BMK, január 30. A közművelődési intézmények szerepe és lehetőségei a felnőttképzésben Felnőttképzési információs és segítő.
HUMÁN-TÁR-HÁZ Mottó: A felnőttképzés a kultúra része.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
„Kutatás az atipikus tanulási formák (távoktatás/e-learning) modelljeinek kifejlesztésére célcsoportonként, a modellek bevezetésére és alkalmazására” Megbízó:
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Hipermédia tanulási források az interneten
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Az informatika szükségessége és lehetősége a hazai és az Európai Uniós fejlesztési célkitűzésekben Dr. Köpeczi-Bócz Tamás.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A vidéki tér sikertényezői
Legjobb_kor. Az eMunka, dMunka, sikeres alkalmazásának társadalmi és technológiai feltételei megteremtődtek. dr. Mlinarics József ügyvezető elnök Magyar.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
FELNŐTTKÉPZŐ SZERVEZETEK… Borsi Árpád főtitkárFVSZ Budapest, 2008.augusztus 27.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
Program- és tananyagfejlesztés rendszertípus Modern Üzleti Tudományok Főiskolája.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Digitalizálás és elektronikus hozzáférés az infokommunikáció világában
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az egész életen át tartó tanulás koncepciója
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
CALDERONI PROGRAM HEFOP K /1.0 A PROGRAM CÉLJA, FELADATAI ÉS SZEREPE AZ ÚMFT-BEN március 4. IV. Calderoni Informatika Kerekasztal,
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Andragógia Kraiciné Dr. Szokoly Mária (2004): Felnőttképzési módszertár. Új Mandátum Könyvkiadó, Budapest Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A MODERN IKT SZEREPE A MESTER-TANÁRKÉPZÉSBEN
A szakiskola jelene és jövője
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBAN VALÓ RÉSZVÉTEL TÁMOGATÁSA „A JÖVŐ TELEHÁZA” dr. Sediviné Balassa Ildikó: AZ EGÉSZ ÉLETEN ÁT TARTÓ TANULÁSBAN VALÓ RÉSZVÉTEL TÁMOGATÁSA E-LEARNING SEGÍTSÉGÉVEL SZEGED, 2008, FEBRUÁR 5.

A teleházak jövője, jövő teleháza AZ ELŐADÁS VÁZLATA: „Life-long learning” mint a tanulásról, nevelésről való gondolkodás és mint a „Lisszaboni Stratégia” (2001) egyik célja. A lisszaboni folyamat és reformja (2005) e-Europe Az LLL és az eLearning – összefüggések Hazai és nemzetközi kutatások. Hol tartunk? Az e-learning és a felnőttképzés A hazai legfontosabb eredmények, problémák, akadályok Feladatok - a fejlesztések mellett az alkalmazások támogatása A teleházak feladata a felnőttképzésben – hozzáférés segítése A teleházak feladatai a motíváció megteremtésében Mit tehetnek a teleházak a kompetenciák (felhasználói, képzői) fejlesztésében ?

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása „Life-long learning” mint a tanulásról, nevelésről való gondolkodás és mint a „Lisszaboni Stratégia” ( 2001) egyik célja. Az EU - e stratégiában megfogalmazott - fő célja, hogy 2010-ig a legversenyképesebb, tudás-alapú társadalmat hozza létre. Az élethosszig tartó tanulás kulcsszerepet kapott: „Memorandum az egész életen át tartó tanulásról” (6 kulcsfontosságú üzenet, nemzeti stratégiákhoz) A life-long learing gondolat nem új keletű. A pedagógiával foglalkozó kutatók szerint már Konfucius (Kr. e. 551-479) tanai között is találkozunk az állandó önművelés szükségességének felvetésével. (1)

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása A KULCSFONTOSSÁGÚ ÜZENET A STRATÉGIAI CÉLOK ELÉRÉSHEZ : Tanulás lehetőségét biztosítani mindenki számára A tanulást ösztönző, segítő anyagi feltételrendszer kialakítása (adórendszer, kölcsön stb.) A tanítás új módszereinek, szemléletének kialakítása (pl. IT, önálló tanulás, tanári szerepek változása) A tanulásban való részvétel és eredmények értékelése Információs- és tanácsadás, szolgáltatás A képzőhelyek térbeli koncentráltságának megszüntetése (tanulás „közelítse” az otthonokhoz. Regionális tanulóközpontok, faluházak, teleházak stb.

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása A PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSÁNAK CÉLJAI: Az EU oktatási és képzési rendszerek minőségének és hatékonyságának javítása Megkönnyíteni az oktatási/ képzési rendszerhez való hozzáférést Az oktatási és képzési rendszerek megnyitása AZ EGYIK LEGFONSABB ESZKÖZ: E-LEARNING!

Stratégiai célok megvalósítása érdekében: Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Stratégiai célok megvalósítása érdekében: „Oktatás és képzés 2010” program és az „E-Europe” Időközi jelentés 2004-ben Új feladatok 2005-től: A jelenlegi ütem gyorsítása a reformok megvalósítása érdekében. Politikai elkötelezettséget vállalás a sikeres befejezés érdekében !

Hazai intézkedések - Eredmények Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Hazai intézkedések - Eredmények 2001. évi CI. Törvény a felnőttképzésről (EU irányelvek szerint, intézményrendszer, támogatások) Finanszírozás nem egyénközpontú (pl. Tanulási hitel) hanem intézményi (kedvezmények: adó, kismamák) NSZI + OFT (szakmai, döntéselőkésítő, véleményező, javaslattevő) Szakképzési törvény módosítása (szakképzés korszerűsí- tése – szerkezeti, módszertani, tartalmi, intézményi) Az NFT I segíti az LLL hazai megvalósítását. (programok, támogatás, finanszírozás) - e-learning fejlesztések Intézményrendszer: állami, Regionális Munkaerő-fejlesztő központok, non-profit szervezetek, vállalkozások, TELEHÁZAK, munkaadói képzőhelyek

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Hazai intézkedések, Eredmények és gondok Oktatási rendszerek (szakképzés, felsőoktatás, felnőttképzés) átalakítása (rendszerszintű, finanszírozási) A gazdaság és oktatás kapcsolata – további feladatok (munkaerő-piaci igények)!!! Társadalmi beilleszkedés elősegítése!!! Gyakorlatorientált képzés!!! Felnőttképzési program és módszerek (e-learning) terjesztése, innovatív módszerek alkalmazása!!!

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Az egész életen át tartó tanulás: a tanulás az életút végéig tart és az emberi lét szerves részévé válik. Az egész életen át történő tanulás színterei között egyre nagyobb hangsúllyal jelennek meg az iskolán kívüli helyszínek: helyi közösség, a munkahely, az otthon. A nem formális körülmények között szerzett ismeretek és képességek (tájékozottság, munkatapasztalat, szervezési rutin, számítógép felhasználói jártasság, nyelvtudás stb.) egyre nagyobb jelentőségűek az elhelyezkedéseknél. Magyar Virtuális Enciklopédia (MTA, összeállította: Benedek András )

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása LLL és E-learning „Az e-learning technikai eszközkészlete egyúttal az egész életre kiterjedő tanulás infrastruktúrája” (2) Élethosszig tartó tanulás LIFE LONG 4 3 Nem formális képzés Az élet minden területét átfogó tanulás – LIFE WIDE Formális oktatás Informális tanulás 2 1 Születés Az egész életre kiterjedő tanulás

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Computer Based Learning Az E-learning fogalom (2) „Az e-learning néven összefoglalható fejlesztések, programok, tananyagok a tanulásszervezés, tanulásirányítás és tanulás-támogatás olyan formáit jelentik, melyek három forrásból merítenek: A számítógéppel segített tanulás eszközrendszere (CBL) Az internetes WEB alapú tanulás eszközrendszere (WBL) A távoktatás tapasztalatai és eszközrendszere (distance learning)” Computer Based Learning adattárolás adatfeldolgozás hipertext multimédia szimuláció virtuális valóság Web Based Learning nyitott információforrások hálózati kommunikáció kiterjesztett e-learning didaktikai design moduláris rendszerszemlélet Distance Learning idő-és térbeli függetlenség tanulás- és tanulóközpontúság önirányításos tanulás

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása LLL és E-learning Eredmények és feladatok (E-learning) : Hol tartunk ma? Milyen eredményeket értünk el a fejlesztésekben? „Milyen keretrendszert válasszunk”? időszak Tananyagfejlesztések időszaka. Alkalmazás? Igényfelkeltés,motiváció,kompetenciák (tanári, tanulói) fejlesztése? Szolgáltatások fejlesztése? Jogi kérdések tisztázása? Rendszerben való gondolkodás?

Kutatási eredmények alapján (3) Karsten Gareis : Towards user orientation and social inclusion in the provision of e-learning serveces (2005)

Kutatási eredmények alapján (3)

Kutatási eredmények alapján (3)

Kutatási eredmények alapján (3)

Kutatási eredmények alapján (3)

Érdemes gondolkozni az előbbiekről: HOZZÁFÉRÉS Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Érdemes gondolkozni az előbbiekről: HOZZÁFÉRÉS Számítógép, internet, tananyag, szolgáltatások Akadálymentesítés, jó és gyors megközelítés ??? Fizikai Technológia

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása MOTIVÁCIÓ ??? KOMPETENCIA ??? TANULÓ TANÁR KÉPZŐ SZERVEZET

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása HOZZÁFÉRÉS! Egy táblázat a 2007. évi „Kéknoteszből”

Egy táblázat a 2007. évi „Kéknoteszből” Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Egy táblázat a 2007. évi „Kéknoteszből”

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása MOTIVÁCIÓ, KOMPETENCIÁK TÉNYEK ÉS SZÁMADATOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN RÉSZTVEVŐKRŐL – NAGYON ALACSONY ! A E-TANÍTÁS – TANULÁS (ARÁNYA A FELŐTTKÉPZÉSBEN MINDÖSZE 9 %) PEDAGÓGUS/OKTATÓ TOVÁBBKÉPZÉSEK A „NEM TANULÓ” FELNŐTTEK SZÁMA MAGAS OKOK ÉS ÖSSZEFÜGGÉSEK A „SZINERGIA” HIÁNYA HOGYAN NÖVELJÜK ??? JAVASLATOK RÖVID ÉS HOSSZABB TÁVRA!

Hazai adatok alapján készült kimutatások A népesség korcsoportonként a képzésen való részvétel szerint (ezer fő)

Hazai adatok alapján készült kimutatások Iskolarendszeren kívüli képzésben részt vevők gazdasági aktivitásuk és a képzés szervezője szerint (ezer fő) Iskolarendszeren kívüli képzés a képzés formája szerint (ezer fő)

Hazai adatok alapján készült kimutatások Iskolarendszeren kívüli képzésben részt vevők tanulási cél, korcsoport és gazdasági aktivitás szerint, 2006 (ezer fő) Forrás: Az élethosszig tartó tanulás, Life-long learning, KSH, 2006

FELNŐTTKÉPZÉS - E-LEARNING EREDMÉNYEK – FELADATOK Az e-learninges tapasztalatok alapján Magyarországon komoly tananyag-készítési és módszertani kultúra áll rendelkezésre az elektronikus távoktatási formák alkalmazásához. Az e-learninges képzés és önképzés elterjedtsége rendkívül alacsony, elsősorban az egész életen át tartó tanulás kultúrájának hiányosságai, hatásfoka és a rávezető intézményi megoldások hiánya miatt.

A TELEHÁZAK JÖVŐJE, JÖVŐ TELEHÁZA TELEHÁZAK FELADATAI: Segítséget nyújtani abban, hogy a legkisebb településeken legalább a közösségi hozzáférés (fizikai, technológiai, tartalom) elérés minél több állampolgár számára biztosított legyen, Motiválni, a motivációt minden eszközzel és módszerrel támogatni, hogy minél több ember (aki nem tanul) vállalkozzon a továbbtanulásra. A kompetenciák fejlesztésében részt vállalni: a digitális írástudásra, az e-szolgáltások igénybe vételére, a vállakozóvá válásra képezni, tanítani, a tanulási folyamatban mentorálni, az egyéni tanulási utakat támogatni.

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! A TELEHÁZAK JÖVŐJE, JÖVŐ TELEHÁZA LEGYÜNK PARTNEREK AZ E-KÉSZSÉGEK FEJLESZTÉSÉBEN, HOGY AZ ESÉLYEGYENLŐSÉG NE CSAK ÍROTT SZÓ LEGYEN ! KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! BALASSA@SZAMALK.HU

Korszerű felnőttképzési módszerek alkalmazása Felhasznált szakirodalom: Csizmady Adrienne: A life-long learning helyzete (http://www.mta.hu) 558/2007. SZ. Európai Bizottsági közlemény „A felnőttkori tanulás cselekvési tervéről” Komenczi Bertalan: Az e-learning lehetséges szerepe a magyarországi felnőttképzésben (NFI. Felnőttképzési Kutatási Füzetek 3. 2006 Karsten Gareis :Towards user orientation and social inclusion in the provision of e-learning serveces