A szomszéd népek a magyar közoktatási tantervekben és vizsgakövetelményekben Kaposi József.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
Advertisements

Reklámállítások megítélése Balogh Virág május 5.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
NAT 2012 Ember és társadalom
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
AZ ISKOLA ÉS A KOLLÉGIUM Kollégiumi szakmai konferencia március 26. Dr. Szenes György MSZT főtitkár Levélcím:1085 Budapest Baross u. 52 Telefon:
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A tartalmi szabályozás kérdései Kaposi József október.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Megértési értelmezési folyamatok
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A nemzetközi üzleti élet etikája
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Tantervtípusok; NAT-ok
A pedagógiai program Érd,
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
NAT 2007 kompetenciák.
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Történelemtanár képesítési követelményei Kaposi József szeptember.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
Kompetencia alapú oktatás
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Mit és hogyan tanulnak a magyar diákok a saját és más népek történelméről? Fischerné Dárdai Ágnes Pécsi Tudományegyetem Kaposi József Oktatáskutató és.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
XXI. Századi Közoktatás (fejlesztés, koordináció) II. szakasz TÁMOP / A TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI VIZSGAKÖVETELMÉNYEINEK VÁLTOZTATÁSI JAVASLATAI.
Törzsök Erika: Színes szőttest - avagy milyen kisebbségpolitikára van szükség? 2006.
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
 A politikai berendezkedések: a demokrácia és a diktatúra  A rendszerváltás Magyarországon  Az Alkotmány  A politikai pártok ma Magyarországon.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet FENNTARTHATÓSÁG A NAT-BAN ÉS A KERETTANTERVEKBEN Ökoiskola címátadó
2016. Március 3.. A Határtalanul! program célja a magyar-magyar kapcsolatok építése, személyes kapcsolatok kialakítása, elmélyítése. Keretében magyarországi.
A szocializáció folyamata
Tantervelmélet Kaposi József.
Miért fontosak a határok?
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Új tendenciák a történelem-tanításban
A TRIANONI BÉKE.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Közoktatási vezető II. félév
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

A szomszéd népek a magyar közoktatási tantervekben és vizsgakövetelményekben Kaposi József

A tartalmi szabályozás jellemzői A tantervi szabályozás flexibilissé vált csökkent a tananyag központúság nőtt a kereszttantervi elemek jelentősége erősödött a tevékenységközpontúság A kimeneti szabályozás előtérbe került kiépülő mérési-értékelési rendszer új vizsgarendszer

A tartalmi szabályozás rendszere

Nemzeti Alaptanterv fejlesztési feladatai Énkép, önismeret Hon és népismeret Európai azonosságtudat - egyetemes kultúra Környezeti nevelés Információs és kommunikációs kultúra Tanulás Testi -és lelki egészség Felkészülés a felnőtt lét szerepeire

Ember és társadalom műveltségterület Emberismeret „…elősegíti a mások álláspontjának megértéséhez szükséges attitűdöket, képességeket.” Társadalomismeret „…kiterjed a lakóhely, az ország, Európa és az egységesülő világ problémáira.”

A történelem tanításának céljai a történelmi műveltség elsajátítása, amely alapot ad a kölcsönös megértés lehetőségére a szűkebb és tágabb közösségben; a közösséghez tartozás tudatának kialakítása, nemzeti és európai identitás elmélyítése; a történelmi folyamatok megértése, a történelmi tudat kialakulása, a múlt feldolgozása és értelmezése a jelen szempontjából a jövő számára.

Kiemelt fejlesztési területek személyiség -és emberi jogok tisztelete, a nemzeti identitás, történelmi -és állampolgári tudat erősítése, szociális érzékenység, társadalmi problémák iránti nyitottság, környezetért érzett felelősség, más kultúrák megismerése és elfogadása, humánus értékek védelme

A tartalom néhány kulcseleme 1-4. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy felismerjék, hogy az emberek régen másként éltek és másként gondolkodtak, mint ma. Megismerkedjenek néhány helyi hagyománnyal, a lakóhely múltjából, és néhány nemzeti és etnikai kisebbség népszokással.

5-6. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy további ismereteket szerezzenek a helyi hagyományokról, a lakóhely múltjáról, továbbá a környék, a lakóhely természeti értékeiről, az azokat fenyegető veszélyekről és a megóvásukra tett erőfeszítésekről további ismereteket szerezzenek a magyar és nemzetiségi népszokásokról, a hagyományos életmódról; ismerkedjenek a lakóhelyen élő nemzeti, etnikai kisebbségek életével, kultúrájával, közös múltunkkal; tájékozódjanak arról, hogyan élnek napjainkban az embere – és különösen a gyerekek – a világ különböző pontjain, különböző civilizációkban

7-8. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy ismereteket szerezzenek arról, hogy milyenek voltak az emberek hétköznapjai a különböző korokban és kultúrákban; különbözőképpen értelmezzenek egyes történeteket a múltból aszerint, hogy melyik szereplő nézőpontját fogadják el;

9-12. évfolyam Legyen alkalmuk a tanulóknak arra, hogy ismereteket szerezzenek a határon túli magyarok történetéről és kultúrájáról; elemezhessék a globális problémák, mindenekelőtt az ökológiai válság és az információs forradalom társadalmi-történelmi összefüggéseit; felkészültségüknek megfelelő szinten kommunikációt folytassanak a mai magyar társadalom és gazdaság, a vállalkozás, a munkavállalás, Magyarország és az Európai Unió politikai rendszere, az érdekképviseletek, napjaink nemzetközi konfliktusai, a demokrácia és az emberi jogok

Az új érettségi vizsga jellemzői Egységesség Kétszintűség Standardizáltság Flexibilitás Tartalmi fejlesztés Általános követelmények Részletes vizsgakövetelmények, vizsgaleírások

Általános követelmények A vizsga azt hivatott megállapítani, hogy a vizsgázó - rendelkezik-e a történeti gondolkodásmód kialakulásához szükséges alapokkal; - birtokában van-e az alapvető történelmi tényeknek (időpontok, személyek stb.); - tudja-e használni a történelmi fogalmakat, a szaknyelvet; - képes-e ismereteit szóban és írásban előadni; - elsajátította-e azokat a képességeket és ismereteket, amelyekkel a történelmi eseményeket és jelenségeket értelmezni tudja; - képes-e a történelmi forrásokat - legyenek akár eredeti források, akár a múltról szóló feldolgozások - vizsgálni és elemezni, a múlt emberének életét reálisan elképzelni; - fel tudja-e használni történeti ismereteit arra, hogy a jelenkor társadalmi jelenségeit értelmezze; - képes-e az érvekkel alátámasztott, árnyalt és tényszerű történelmi értékeléseket előnyben részesíteni a leegyszerűsítő véleményekkel szemben.

Részletes követelmények Képesség jellegű követelmények: források használata és értékelése, szaknyelv alkalmazása, tájékozódás térben és időben, eseményeket alakító tényezők feltárása, történelmi események, jelenségek problémaközpontú bemutatása

Tartalmi követelmények néhány eleme A Kárpát-medence a római korban Eltérő elképzelések a magyar őstörténettel kapcsolatban A honfoglalás, a kalandozó magyar nép képe a korabeli forrásokban A magyar városfejlődés korai szakasza Demográfiai változások, és nemzetiségi arányok a XVIII. században A nemzeti érzés megerősödése, a magyarság és a nemzetiségek körében Nemzetiségek a dualizmus korában, a magyar nemzetiségi politika, és nemzetiségi törekvések

Trianon társadalmi, gazdasági, etnikai (bel-és külpolitikai) következményei A klebersbergi kultúrpolitika A területi revízió lépései A magyarság helyzete a szomszédos országokban A közép-európai régió sajátos problémái, nemzeti, etnikai és vallási kisebbségek Az Európai Unió, együttműködés és eltérő érdekek A technikai civilizáció hatása a természeti környezetre Nemzetiségek a mai magyar társadalomban

Összefoglalás A szomszéd népek története a XX. századig számos ponton egybeesik a magyarság történetével, így jónéhány probléma előkerül. A jelenkorban a szovjet-tömbbe való tartozás és a közös EU tagság nyomán szintén számos átfedés tapasztalható . A szomszéd népek történetének konkrét előfordulásai talán kevesebbek a szükségesnél és elvártnál, de az új tanítási szemlélet, mely a multiperspektivitást és a kontroverzivitást hangsúlyozza feltétlenült oldja ezt a helyzetet.

Állam, államalakulat (ország) neve Töltse ki az életrajzi leírás felhasználásával a szöveg alatt található táblázatot, illetve válaszoljon a kérdésre! Használja a Történelmi atlaszt! „1913–ban születtem Ungváron. Azóta itt élek. Mégis öt különböző állam polgára voltam. Első emlékem I. Ferenc József halálakor elrendelt gyászhoz kötődik. Az első világháború után szülőföldem a kisantant egyik országához került. Az újabb világ­égés idején ugyanahhoz az országhoz csatoltak, amely a Sárospatakon élő unokatestvérem hazája. Később a Vörös Hadsereg betörése nyomán ismét egy másik állam polgára lettem. Az utcán járva, még a feliratokat sem tudtam elolvasni. Istennek hála a nagy birodalom összeomlott, én meg újabb állampolgárságot kaptam.” (Petrók Józsefné 1995-ből) Állam, államalakulat (ország) neve 1. Ferenc József halálakor 2. A kisantant létrejöttekor 3. Az újabb világégés idején 4. A kommunista diktatúra alatt 5. Jelenleg