elkészítésének tapasztalatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Puskásné Tóth Katalin mb. munkavédelmi igazgatóhelyettes
A foglalkozási eredetű rákkeltő anyagok elleni védekezésről és az általuk okozott egészség-károsodások megelőzéséről.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Munkavédelmi hatósági tevékenysége, az ellenőrzések munkaegészségügyi tapasztalatai munkavédelmi hatósági tevékenysége, az ellenőrzések munkaegészségügyi.
Az áruházak üzemeltetőinek tűzvédelmi feladatai
Munkavédelmi világnap-2014.április 28.
Munkahelyi egészség és biztonság
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
10. Tétel.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
ORSZI vizsgálatok foglalkozás-egészségügyi kérdései
A pszichiátriai ellátás jogi szabályozása
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Munkáltatók és munkavállalók kötelességei
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Európai M u n k a h e l y i Biztonsági és Egészségvédelmi Ügynökség Kockázatértékelés - feladatok és felelősségek.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
BIZTONSÁGOS KARBANTARTÁS Helyszín, dátum Egészséges munkahelyek kampány
Mandrik István ügyvivő Munkavédelmi Bizottság munkáltatói oldal
6. tétel.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
A rendelet célja a munkahelyen jelen lévő, veszélyes anyagok és veszélyes készítmények expozíciójából eredő egészségi és biztonsági kockázatok elkerüléséhez,
Korábbi demográfiai jellemzők Várható élettartam
A munkavédelemi jogszabályok végrehajtott és várható módosítása
MÁV ZRT. VEZÉRIGAZGATÓSÁG EBKO MUNKABIZTONSÁGI CSOPORT
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Dr. Izsó István Zalakaros, május 17.
Önálló (de lehet a szakszervezet jelöltje, tisztségviselője)
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
MUNKAVÉDELEM 2006/2007. tanév II. félév MEBIR. Munkahelyi egészségvédelem és biztonság MEB Feltételek, és tényezők, amelyek hatással vannak a munkavállalók,
Van-e munkahelyi kockázat? Ha van, milyen?
Simonné Szabó Katalin, Török Alajos, Dr. Pataki Olga
TÁMOP A-13/ A munkahelyi stressz európai és hazai normái 1.
Munkaszervezési ismeretek
Munkavédelem munkabiztonság - munkaegészségügy
„Jogszerű? Legyen!- JOGSEGÉLY+ Mini Szakmai Konferencia”
A kémiai biztonságról közérthetően
A munkavégzéssel kapcsolatos legfontosabb munkavédelmi ismeretek
Munkára képes állapot ellenőrzésének anomáliája a munkahelyen Poór László ügyvezető.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések Munkavédelmi és Katasztrófavédelmi (ADR) Konferencia a Zala Megyei.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
MUNKAVÉDELEMI ELŐÍRÁSOK BETARTÁSA A KÖZFOGLALKOZTATÁSBAN.
„A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia február 1. A munkabalesetek vizsgálata a évtől hatályos előírások szerint.
A munkavédelmi hatóság évi ellenőrzési tapasztalatai és az idei évi célkitűzések „A biztonságos és egészséges munkahelyekért” Munkavédelmi konferencia.
A munkáltató munkavédelmi kötelezettségei Összeállította: Dr. Váró György.
Felkészülés a munkavédelmi ellenőrzésekre Összeállította: Szabó Béla munkavédelmi referens Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Kormányhivatal Foglalkoztatási Főosztály.
Munkaegészségtan Dr. Juhász Ferenc április.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
A közfoglalkoztatás munkavédelmi szabályai Viktor Veronika Tolna Megyei Kormányhivatal Munkavédelmi és Munkaügyi Szakigazgatási Szerv március.
§ Törvényen kívül és belül §. Atipikus foglalkoztatás az Mt-ben Az atipikus foglalkoztatási formákat az Mt. „A munkaviszony egyes típusaira vonatkozó.
Munkavédelmi bírságolások. – egy előírt határértékek több mint 10%-os túllépése, – nincs munkavédelmi szakember, – nincs biztosítva a foglalkozás-egészségügyi.
A munkavédelmi törvény évi legfontosabb változásai Dörner Rezső munkavédelmi szakmérnök.
A munkahelyi egészség és biztonság
Bogos Csaba GAZEK Safety Expert Ügyvezető - Tulajdonos
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Elektromos kéziszerszámok, kisgépek érintésvédelmi ellenőrzése
Földmunkagépek emelőgép üzemmódban
Miskolci Járási Hivatal
2015. évi tapasztalatok, évi ellenőrzési irányelvek
MUNKAVÉDELMI ELLENŐRZÉS ZÖKKENŐMENTESEN? munkabiztonsági szakmérnök
MUNKAVÉDELMI KÉPVISELŐK FOGLAKOZTATÁSA munkabiztonsági szakmérnök
Előadás másolata:

elkészítésének tapasztalatai A kockázatértékelés elkészítésének tapasztalatai Budapest, 2013. július 24 Nesztinger Péter munkavédelmi főreferens

Megelőzés háttere Jogszabály szerint az EU-ban a munkáltatók kötelesek megakadályozni, hogy a munkavállalókat ártalom érje a munkahelyen (89/391 EU-keretirányelv).  Munkavédelmi alapelv, hogy a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés kialakítása és fenntartása, a munkavállaló és környezete közötti kölcsönhatás átfogó és együttes kezelése, a munkavállalók egészségének és testi épségének védelme a munkáltató át nem hárítható (objektív) felelőssége és feladata. Megfelelő intézkedésekkel meg lehet óvni a munkavállalók biztonságát. Ennek a kulcsa: a kockázatértékelés A munkáltatók jogszabályi kötelezettsége, hogy a munkahelyen rendszeresen kockázatértékelést végezzenek.

Mi a kockázatértékelés? A kockázatértékelés az első lépés a biztonságosabb és egészségesebb munkahelyekhez, valamint a munkavégzéssel összefüggő balesetek és megbetegedések csökkentésének kulcsa. A kockázatértékelés a munkahelyi veszélyekből adódó, a munkavállalók egészségét és biztonságát fenyegető kockázatok értékelésének folyamata. Ez a munka összes aspektusának rendszerszerű vizsgálatát jelenti, amely áttekinti, hogy: mi okozhat sérülést vagy kárt, kiküszöbölhetők-e a veszélyek, és ha nem, milyen megelőző vagy védőintézkedésekre van szükség a kockázatok kézben tartásához. A kockázatértékelés a munkáltatók feladata, és abba a munkavállalókat be kell vonni.

Törvényi előírások 1994. január 1 Mvt. 1998. január 1 Kockázatértékelés „A munkáltató köteles minőségileg, illetve szükség esetén mennyiségileg értékelni a munkavállalók egészségét és biztonságát veszélyeztető kockázatokat, különös tekintettel az alkalmazott munkaeszközökre, veszélyes anyagokra és készítményekre, a munkavállalókat érő terhelésekre, valamint a munkahelyek kialakítására. Az értékelés alapján olyan megelőző intézkedéseket szükséges hozni, amelyek biztosítják a munkakörülmények javulását, beépülnek a munkáltató valamennyi irányítási szintjén végzett tevékenységbe.” 2002. február 1 1 éven belül köteles elkészíteni a kockázatértékelést és megtenni a megfelelő megelőző intézkedéseket, évente felül kell vizsgálni, indokolt és soronkívüli felülvizsgálat

Törvényi előírások 2004. május 1 munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység! Dokumentálás: a) a kockázatértékelés ideje, helye, tárgya, az értékelést végző azonosítása; b) a veszélyek azonosítása; c) a veszélyeztetettek azonosítása, az érintettek száma; d) a kockázatot súlyosbító tényezők; e) a kockázatok minőségi, illetőleg mennyiségi értékelése, a fennálló helyzettel való összevetés alapján annak megállapítása, hogy a körülmények megfelelnek-e a munkavédelemre vonatkozó szabályoknak, illetve biztosított-e a kockázatok megfelelően alacsony szinten tartása; f) a szükséges megelőző intézkedések, a határidő és a felelősök megjelölése; g) a tervezett felülvizsgálat időpontja; h) az előző kockázatértékelés időpontja. Legalább 5 évig megőrizni!

Törvényi előírások 2007. január 1 Az Mvt. tovább szigorította a kockázatértékelés kezdő időpontját, mely szerint I. veszélyességi osztályba sorolt munkáltatóknál legkésőbb a tevékenység megkezdésétől számított 6 hónapon belül el kell végezni. 2008. január 1 A munkáltató köteles figyelembe venni és elkerülni a munkavégzéssel járó pszichoszociális kockázatok okozta igénybevételt.

Törvényi előírások 2012. január 1 A munkáltatónak rendelkeznie kell kockázatértékeléssel, ….. ….eltérő jogszabályi rendelkezés hiányában - a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 3 évente köteles elvégezni… ….Az 56. §-ban meghatározottak a kockázatértékelésben rögzítésre kerülhetnek. A kockázatértékelés eredményeként a munkáltató felelőssége legalább a következők dokumentálása: g) a kockázatértékelés elkészítésének tervezett következő időpontja; A munkáltató a kockázatértékelést követően, annak megállapításait figyelembe véve, a feltárt kockázatok kezelése során határozza meg a védekezés leghatékonyabb módját, a kollektív, műszaki egyéni védelem módozatait, illetve az alkalmazandó szervezési és egészségügyi megelőzési intézkedéseket.

További jogszabályi előírások A kémiai biztonságról szóló törvény (2000. évi XXV. törvény) szerint a veszélyes anyagokkal, illetve a veszélyes készítményekkel végzendő tevékenység megkezdése előtt is kockázat becslést kell végezni! Egyéni védőeszközök meghatározása kockázatértékelés alapján végezhető el (65/1999. EüM. rendelet alapján)! A munkaköri, szakmai, illetve személyi higiénés alkalmasság orvosi vizsgálatáról és véleményezéséről szóló 33/1998. (VI. 24.) NM rendelet alapján az előzetes munkaköri alkalmassági vizsgálatnál is figyelemmel kell lenni a pszichoszociális kóroki tényezőkre, kockázatokra! A munkáltató a kockázatértékelés során, valamint a képernyős munkahelyen történő munkavégzés egészségi és biztonsági feltételeinek rendszeres ellenőrzése alkalmával folyamatosan vizsgálja a jellemző kockázatok előfordulását: látásromlást előidéző tényezők, pszichés megterhelés, fizikai állapotromlást előidéző tényezők (50/1999. (XI. 3.) EüM rendelet).

A hatóság tapasztalatai, intézkedései 1997-ban sajtó, konferenciák 1998-tól figyelemfelhívás A munkáltatók nagy része nem készítette el a kockázatértékelést vagy csak formális, pár oldalas dokumentum volt, melynek gyakorlatilag semmi haszna nem volt. 2002-től határozatok A tevékenység megkezdésétől számított 1 év! Sematikusan elkészített, átláthatatlan, terjedelmes, futószalagszerűen gyártották. 2004. május 1-től határozatok Munkabiztonsági és munkaegészségügyi szaktevékenység. Nagy szórás volt, találkoztunk az 1-2 oldalas „tömörségű” elemzéstől kezdve a több száz oldalas áttekinthetetlen „tanulmányig”.

A hatóság tapasztalatai, intézkedései 2006-ban Útmutató: a Munkaügyi Közlönyben "A munkavédelmi felügyeletek együttes útmutatása a munkahelyi kockázatértékelés végrehajtásához„ 2008. január 1-től határozatok, mv. bírságok: I. veszélyességi osztályba tartozó munkáltatók esetén a kockázatértékelés elmulasztása súlyos veszélyeztetésnek minősül. A munkáltatók komolyabban vették a kockázatértékelési kötelezettség teljesítését, de sajnos a hatóság bírságától való fenyegetettséget hangsúlyozták egyes kockázatértékelést végző vállalkozók, minőségi áttörést ez sem hozott. 2012.01.01-től Bírság korm.r. szerint: A munkavédelmi bírság alapösszege veszélyeztetett munkavállalónként ötvenezer forint. KKV-k első esetben kivételek + Tájékoztató)

Konkrét tapasztalatok Hiányosan dokumentált a kockázatértékelések háromnegyed része. A veszélyeztetettek körét a munkáltatók 43 %-ánál nem azonosították. Minden ötödik munkáltatónál a foglalkozás-egészségügyi szolgálatot nem vonták be a kockázatértékelés elkészítésébe. A vizsgált kockázatértékelések több, mint ¾ részénél hiányosságokat tapasztalunk, hiányoznak az alkalmazott munkaeszközök, veszélyes anyagok, nem azonosított a veszélyeztetettek köre, stb.

Konkrét tapasztalatok A munkáltatók 50%-ánál nem végezték el a határértékhez kötött vegyi anyagok expoziciójának mérését, a speciális kóroki tényezőket nem ismerik fel, mennyiségi értékelés (méréssel) nem történt. A munkavállalók 17%-a a megengedett expozíciós határérték felett dolgozott. A vizsgált kockázatelemzések legalább ¾ részénél további jelentős minőségi problémák is vannak, áttekinthetetlen, a szükséges intézkedéseket nem tartalmazza. Gyakran csak hatósági ellenőrzéskor szembesülnek azzal, hogy a kockázatértékelés lényegét tekintve a munkáltatónak szól, és a munkakörülmények javítására szolgál.

Felmérések adatai A munkáltatók 11,5%-ánál a mai napig nem végeztek kockázatértékelést. Különösen érintettek itt a feketén foglalkoztató és alkalmi munkavállalókat rendszeresen foglalkoztató munkáltatók is. A legutóbbi országos hatósági adatok szerint (felmérés 2012. októberben, 1.528 munkáltatónál, ágazattól, tevékenységtől, gazdasági formától és méretétől függetlenül végzett minta) a munkáltatók 88,5 %-a rendelkezik Magyarországon - változó minőségű - kockázatértékeléssel. Még a mai napig a munkáltatók nagy része adminisztrációs kötelezettségnek tartja és nem is követeli meg a készítőjétől, hogy számára fontos információkkal segítse az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkakörülmények kialakítását.

Speciális tevékenységek tapasztalatai Karbantartás EU-OSHA 2010-2011. évre európai kampányt hirdetett a biztonságos karbantartás feltételeinek teljesülésére Magyarországi célvizsgálat tapasztalatai: Az ellenőrzött 1.173 munkáltató 89%-ánál tapasztaltunk valamilyen munkavédelmi szabálytalanságot. Az ellenőrzött karbantartási tevékenységet végző munkavállalók (4.563 fő) 71%-a esetén volt szabálytalan körülmények közötti foglalkoztatás. A munkáltatók 24%-ánál a kockázatelemzés az ellenőrzött karbantartással járó tevékenységek kockázataira nem terjedt ki!

Ágazati tapasztalatok Mezőgazdaság (2012 október, 213 munkáltató) A munkáltatók többsége (66%-a) a vonatkozó jogszabályi előírások szerint elvégezte a kockázatértékelést, azonban gyakori hiányosság volt, hogy a kockázatértékelés nem volt teljes körű, pl.: egyes baleseti veszélyforrásokra (beszállással végzett munka, létrák és szedőállványok használata, mezőgazdasági épületek állapota), vagy az egyes munkahelyi kóroki tényezők (veszélyes anyagok/keverékek, zaj, rezgés, biológiai tényezők stb.) expozíciójából származó kockázatokra nem tértek ki.

Pszichoszociális kockázatok figyelembe vétele Pszichoszociális kockázatértékelés Európai ellenőrzési kampány 2012 A felmérés adatai szerint 1528 munkáltató közül 575 (37.6%) készített pszichoszociális kockázatértékelést és 953 (62.4%) nem tett eleget ezen kötelezettségének. 134 munkáltató részletes vizsgálatának eredménye:

Pszichoszociális kockázatok figyelembe vétele A munkáltatók 37.6%-a készített pszichoszociális kockázatértékelést, azaz 24 % a megfelelő tartalmú kockázatértékelés

Néhány kirívó példa A munkáltató hatósági kötelezés alapján végeztette el a kockázatértékelést. A 20 oldalas dokumentáció nagy része jogszabályi hivatkozásokat tartalmazott és a 2 oldalas veszélyfeltárás kizárólag az eljáró felügyelő hiányosság megszüntető határozatának intézkedéseit tartalmazta. Gyakran találkozunk több száz oldalas áttekinthetetlen elemzéssel, melyet félórai tanulmányozás után bárki bosszúsan rak vissza az asztalra, mivel semmi értékes információ nem olvasható ki belőle, leginkább, hogy mit kellene csinálni. Végül legelrettentőbb példaként egy szó szerinti idézet: „a dolgozóra nézve közvetlen veszély van, de a munkavégzése során nem gátolja a tevékenységében”

Összegzés, következtetés A kockázatértékelés a munkáltató leghatékonyabb eszköze (egyben kötelessége) a munkakörülmények javítására, mert: Kiterjed az összes tevékenységre, munkaeszközre, technológiára, személyre, terhelésekre, veszélyes anyagra, munkahelyek kialakítására; Beépül valamennyi irányítási szinten végzett tevékenységbe; Időszakonként és meghatározott eseményekkor felülvizsgálandó, elkészítendő; Szaktevékenység; Ellenőrizhető, nyomon követhető a kötelező dokumentálás miatt. A leghatékonyabb megelőző tevékenység…. lehetne!

Köszönöm a figyelmet! Nesztinger Péter munkavédelmi főreferens