Teljes ember nevelése idegen nyelvi órákon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Matematika kompetencia
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP /A Személyiség kialakulása, fejlődése.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A Bálint Márton Általános és Középiskola
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Losontzi István Többcélú Közoktatási Intézmény
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Matematika kompetenciaterület
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A DIFFERENCIÁLT OKTATÁS
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Projektmunka.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
 Alakuló ülés időpontja: február 16.  Dokumentumok benyújtása: március 03.  Bejegyzés: április 28.  Nyilvántartási szám: TT 700.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
Kompetensek lettünk? június 27..
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
Matematika Kompetenciaterület
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
HEFOP / /1.0 „Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok az Észak-alföldi régió pedagógusképzésében” A „KOTTA” projekt SCHMERCZ.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Pedagógus értékelési rendszer
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Tanulásszervezési módszerek
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
„Lépj feljebb. Tanulj tovább. Segítünk
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
KRE-AKTÍV motivációs projekt
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Sándor-Schmidt Barbara
Előadás másolata:

Teljes ember nevelése idegen nyelvi órákon „Aki a rábízott ügyet szerencsésen akarja a kívánt célhoz juttatni, annak alkalmazkodnia kell az ügyhöz, nem pedig az ügyet magához alkalmaznia.” (Loyolai Szent Ignác) Teljes ember nevelése idegen nyelvi órákon Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium Jezsuita Pedagógiai Műhely 2010

Az ignáci pedagógia szerint… …a jezsuita nevelés feladata kutatni az emberélet értelmét és gondoskodni arról, hogy minden egyes diák az Isten által személyesen szeretett egyénként teljes képzésben részesüljön. A jezsuita nevelés célja: segíteni, hogy minden egyes személy az emberi közösség tagjaként a lehető legteljesebben kifejleszthesse Istentől kapott képességeit.

Intelligencia?/Ki intelligens? Aki jó matematikában? Nyelvtanban? Vagy ha más oldalról közelíti meg a problémát? Aki magas IQ kvócienssel rendelkezik ugyan, de csoportmunkába alig, vagy egyáltalán nem tud bekapcsolódnifegyelmi problémák Hol a teljes ember nevelése ?

Tanítás és az intelligencia Howard Gardner-elmélete alapján: verbális/nyelvi,logikai/matematikai,vizuális/térbeli, zenei/ritmikus, kinesztetikus/testi,természeti,inter-intraperszonális intelligencia) Többszörös intelligencia elmélete lehetővé teszi: - hogy személyre szabottan vizsgáljuk a diákokat, - hogy gazdagítsuk, szélesítsük az elsajátítandó tananyagot, és tanítási- oktatási módszereinket - hogy színesítsük a diákoknak a tanuláshoz fűződő tapasztalatát. → TELJES EMBER NEVELÉSE

Idegen nyelvi tehetségfejlesztés a a Fényiben Tanórán kívül: Vita Eye-project (szövegfeldolgozás) Színjátszás Külföldi partneriskolákkal közös projektek Ki mit tud?

Egy lehetséges, gyakran alkalmazott módszerünk: DE! A tanórai munka a legfontosabb, mert: Időben domináns Kivétel nélkül minden diák részt vesz benne Egy lehetséges, gyakran alkalmazott módszerünk: PROJEKT

Projekt órák tervezése A tanterv célkitűzéseinek figyelembe vétele Nyelvi tartalom és téma meghatározása Feladattípusok kiválasztása Szerepek megjelölése Tananyag kiválasztása A tanórák ütemezése Csoportok, munkafolyamatok megszervezése Stratégiák megválasztása

Csoportalakítás Vegyes csoport* Véletlenszerű csoport kiegyensúlyozott erőteljes kapcsolat a tagok között gyengék segítséget kapnak minden csoportban van jó teljesítményű DE! kialakítása időigényes kevés változtatási lehetőség negatív metakommunikáció * az általunk leggyakrabban választott forma Véletlenszerű csoport új kapcsolatok alakulhatnak gyors és egyszerű változatos, inger-gazdag igazságos van változtatási lehetőség DE! gyengébb csoporttudat „győztes”-”vesztes” csoportok Homogén csoport haladóknál válik be

Csoportfejlesztés a feladat előtt FONTOS, mert lelkesedést, bizalmat, kölcsönös támogatást jelent növeli a tanulás hatékonyságát enyhíti az esetleges belső feszültségeket összekovácsolja a csoportot → inter-és intraperszonális intelligenciát fejleszt

A csoportfejlesztés céljai kooperatív órán Ismerkedés („Mi igen, mások nem”) A csoportidentitás fejlesztése („Kik is vagyunk mi?”; csoportnév, jelmondat, csoportnapló stb.) Kölcsönös támogatás („Vakséta”→ figyelmet kapni ,elfogadni,adni) Különbségek értékként való elfogadása (saját értékek megfogalmazása) Együttműködés fejlesztése („Elefánt-tépés”→energiákat szabadít fel, csoport produktum jobb, mint a csoport legjobbjának egyedi terméke; részek együttműködése több,mint a részek egyedi összege)

A csoportmunka előkészítése, témaválasztás Egységesség - a célban - tagok hatalmi viszonyaiban - egyének kötelezettségében Minden csoport a tananyag egy vonatkozásáért felel (mozaik-módszer) A csoportok munkái komplementerek Tanár: csak facilitátor!

Témák feldolgozása Mini-témák→egyéni munka mindenki a saját rész-témájáért felel csoportteljesítmény egyéni teljesítményen múlik nagy érdeklődéssel folytatott tevékenységek együttműködés a csoporton belül is- gyengék segítése mindenki hozzájut a többiek által megszerzett információkhoz egymás biztatása, pozitív megerősítések „építőkövek”→összerakva jön létre a PROJEKT

Csoportbemutató Formái: Vita→nyelvi intelligencia Grafikon készítése→logikai intelligencia Plakát→vizuális intelligencia Zeneválasztás→zenei intelligencia Észrevételek, értékelés 3 szinten: - csoporttársak - osztály/teljes nyelvi csoport - tanár (informális/formális értékelés, erősség/gyengeség kiemelése)

A módszer előnyei tapasztalataink alapján Demokratikus tanár- diák interakció Informális nyelvhasználat Csoportmunkában mindenki véleménye és munkája fontos Fejleszthető: BESZÉDKÉSZSÉG,logikus érvelés készsége, kezdeményezőkészség, kockázatvállalás, kooperáció, szervezési készség, tolerancia, konfliktuskezelés.

Ami nehézséget jelent… Nincs a módszernek mindenben megfelelő tankönyv ( kiegészítő anyagok gyűjtése, feladatok készítése stb.) A tanártól komplex készségeket kíván Nagyon időigényes egy óra előkészítése NEM alkalmazható új ismeretek bevezetésére és teljesen kezdő csoportoknál

Miért tartjuk jó módszernek? Különböző intelligenciák egyidejű fejlesztése Különböző tanulási típusba sorolható gyerekek bevonása Értékközpontú témaválasztás (a téma idegen nyelvi órákon BÁRMI lehet) Interdiszciplináris Alapkészségek komplex alkalmazhatóságának lehetősége, Probléma-és folyamatközpontú Spontán nyelvhasználatot biztosít→beszédkészség fejlesztése A tanár egyénisége is csiszolódik, pozitív kihívást jelent számára is Kölcsönösséget alakít ki; diák-diák, tanár-diák között →Teljes ember nevelése

Köszönjük megtisztelő figyelmüket! „Két úton vezet minket Isten; az egyik rejtett és ezért ismeretlen, erre maga oktat; a másikra megengedi, hogy az emberek tanítsanak.” (Loyolai Szent Ignác) Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Készítette: Dr. Tóthné Bánhegyi Andrea és dr. Demjén Péterné Rivasz-Tóth Kinga