A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna www.nevtanegy.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Korai fejlesztés, korai intervenció tapasztalatai Biztos Kezdet mentorképzés Velence Meszéna Tamásné Apáczai Nevelési és Általános Művelődési Központ.
A nevelési tanácsadók diagnosztikus szakmai munkája
Peőcz Veronika Béki Andrea
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
Előadó: Faragóné Bircsák Márta
Integrált oktatás az 50 éves Trefort SZKI-ban
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Az egyéni fejlesztési terv
A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Pedagógiai szakszolgálat
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Óvoda-, és iskolapszichológia Magyarországon
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
„Míg élsz, egyre tanulj, és soha abba ne hagyd.” Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Integráló iskolák a közoktatásban
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Integráció és inklúzió
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 XIV. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés MER ellenőrzések módszertana Siófok, Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
Farkasné Egyed Zsuzsanna. Fejlesztő nevelés színterei évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről 5. § (1) A köznevelési intézményekben folyó pedagógiai.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
II. Kerületi PSZSZ Honfiné Nagy Andrea Gál Nóra
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
TÁMOP E-13/1/KONV „A 21. század követelményeinek megfelelő, felsőoktatási sportot érintő differenciált, komplex felsőoktatási szolgáltatások.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Ágazatközi együttműködés
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
Előadás másolata:

A nevelési tanácsadás aktuális szakmai kérdései Martonné Tamás Márta Dr. Szvatkó Anna

Az újabb törvényi változásokból fakadó szakmai szükségszerűségek A vizsgálatok és szakvéleményezési folyamat tudatosabb tervezése A terápiás gondozás / vizsgálatok arányának határozottabb beállítása Együttműködés fontossága (SZB., oktatási intézmények, pedagógusok, más pedagógiai szakszolgálatok, fenntartó …) Ellátási formák, munkamódok lehetőségekhez igazított alkalmazása („kisérés”) Nyitás az integrált típusú módszertanok felé »Égetően szükség volna a nevelési tanácsadás protokolljára!

A vizsgálati munka differenciál-diagnosztikai aspektusai SNI B: „súlyos” rendellenesség, intellektuálisan többnyire nem mutat egy sd-nál nagyobb eltérést az átlagtól, pszichogén háttértényezők lehetségesek Tanulási gyengeség: mutathat egy sd-nál nagyobb eltérést az átlagtól, szociokulturális eredetű háttértényezők lehetségesek – BTM? BTM

A beilleszkedési, tanulási,és magatartási nehézségek / zavarok vizsgálatának specifikumai Folyamat- és fejlesztődiagnosztikai szempontok a mentálhigiénés prevenció egyidejű képviseletével – komplexitás fontossága Magatartás-beilleszkedés: (klinikai) pszichológusi kompetencia Anamnesztikus adatok elmélyült megismerése és értékelése, a pedagógiai környezet elemzése Széleskörű diagnosztikus eszköztár használata a megfigyeléstől a klinikai próbamódszerekig A sérülésspecifikus vizsgálódás megfelelő helye, aránya a vizsgálati folyamatban

Egyes területeken, különböző okok miatt aránytalanul sok igény merül fel Az egyéni terápiás ellátás nem szenvedhet csorbát! Előzetes konzultációk – pedagógiai diagnosztika - iskolapszichológiai tevékenység Finanszírozás: vizsgálat kontra ellátás A vizsgálatok időzítésének lehetséges módjai, nehézségei (határidők, várólista, stb.) A BTM-vizsgálatok iránti igény kezelése

A BTM-vizsgálatok lehetséges kimenetei (szakvéleménybe foglaltan) A nem BTM esetek és a javaslat Szakértői bizottsághoz irányítás, átmeneti javaslattal Gondozásba vétel a nevelési tanácsadóban – és az önkéntesség elve Együttműködés kezdeményezése más mentálhigiénés szervezetekkel, gyermekvédelmi ellátással Értékelés alóli felmentés hosszú távú hatásai – az előrelátás képessége Az intézményi pedagógiai környezet szakszerű befolyásolása, pl.: –Javaslattétel tanórán kívüli ellátásra –Javaslattétel tanórai ellátásra

Az iskolaérettségi vizsgálat megváltozott szerepe, funkciója Folyamatdiagnosztika részeként értelmezhető Nem csak vizsgálat, további pedagógiai segítség kijelölése Vizsgálat utáni visszajelzés pedagógusnak Aktuális oktatásirányítási szempontok kontra függetlenség

Formai kérdések Az intézményesség értékei A szakvélemény aláírói, kompetenciájuk a tartalom függvényében A vezető hitelesítő feladatai A szakvélemény formája: aláhúzható változat? SZB-től érkező SNI B szakvélemények elfogadása

Amit üdvözlünk: Fejlesztő pedagógus szakképzettségi előírása (2. § 2. bek. d)) Beemelődött a neuropszichológiai és megerősödött a tanácsadói szakpszichológusi képzettség (2.§ 4. bek.) Öt év előírása (2.§ 6. bek.) Pszichológus – gyógypedagógus arány (2. § 7. bek.) A szülő szerepének hangsúlyozása (4.§ 1. bek.) A szükséges személyi és tárgyi feltételek garanciája (6§)

Ami kifejezetten problematikus: Az EGYMI keretein belül működő nevelési tanácsadás gyakorlati megvalósulása A komplex gyógypedagógiai-pszichológiai szakvéleményezésért felelős személy kiléte egy kevéssé átlátható intézményi struktúrában Párhuzamos dokumentáció vezetése (forgalmi napló, egyéni fejlődési lap, munkanapló, dosszié, statisztika…21.§ 1. bek.) Az iskolapszichológiai ellátás dokumentációja és statisztikája, különösen az eltérő sajátosságok miatt

Amiről megoszlanak a vélemények: A vezetői megbízatás szakképzettségi feltétele (3. §) A nevelési tanácsadásról szóló közzétételi kötelezettségű információk köre (SZMSZ, IMIP, és annak értékelése) (4. § 6. bek.) Szülői kérésre készítendő intézménytől független szakvéleményezés megvalósulásának tartalmi sajátosságai (21. § 5. bek.) Ki az érintett pedagógus? (23. § 1. bek.) Az SNI B gyermekek helyszínen történő megfigyelése, az információk megküldése a szakértői bizottságnak – Mikor? Minek a kárára? Kivel? (23. § 2. bek.)

Az exponált, és további problémák megbeszélése a délutáni szekcióülésen folytatódik. Az érdeklődőket és megjegyzéseiket, véleményüket kíváncsian várjuk. A figyelmet köszönjük.