A szervezeti felépítés definíciója Strukturális keret a vertikális hierarchia bemutatására Meghatározza a formális kapcsolatot az alkalmazottak között, beleértve a hierarchiát és az ellenőrzési szinteket Az emberi csoportokat azonosítja részlegekkel, osztályokkal, egy teljes szervezettel.
A szervezeti felépítés definíciója A szervezet alkalmazottai közötti interakciók mintája Egy rendszerkoncepciót jelent, mely biztosítja a hatásos koordinációt és integrációt. Megteremti az összhangot a környezet, a célok, a technológia és a méret között
Szerevezeti alternatívák tervezése Az osztályokat a „fontos” feladatok ellátására alakítsák ki A jelentés, illetve parancs láncolat mutassa meg a hatalmi kapcsolatokat a szervezetben az egyének között
Szerevezeti alternatívák tervezése Osztályok csoportosításának lehetőségei Tevékenység alapján: azok tartoznak egy o.-hoz, akik hasonló funkciókat látnak el, hasonló tudást és képességet igényel a munkájuk. Output alapján (termék, szolgáltatás) Felhasználók, vásárlók szerint
Strukturális hibák tünetei Lassú és romló hatékonyságú döntéshozatal A szervezet nem tud reagálni a változó környezet kihívásaira Növekszik a mindennapi konfliktusok száma Az utasítások, elvárások több egyre több szervezeti egység felől is érkeznek az alsó szintekre
A szervezeti formák strukturális jellemzői Munkamegosztás és annak szabályozása Funkció, tárgy, régió Egy, két, vagy több dimenziós szervezetek
A szervezeti formák strukturális jellemzői Hatáskörmegosztás és annak szabályozása Döntési jogkör, utasítási hatáskör Egy, vagy több vonalas szervezetek (kiváló feladatvégzés = munka és hatáskörmegosztás konzisztens volta)
A szervezeti formák strukturális jellemzői Koordináció és annak szabályozása Technokratikus, Strukturális (pl. projektek, teamek stb.) Személyorientált
A szervezeti formák strukturális jellemzői Konfiguráció Másodlagos, származtatott strukturális jellemző, Igazi szervezetalakítás konfiguráció módosítás Jellemzői: Mélységi tagozódás, Szélességi tagozódás Foglalkoztatottak száma
A lineáris szervezeti forma
A lineáris szervezeti forma Jellemzők: 1. Egydimenziós (funkció v. tárgy v. régió). 2. Egyvonalas (egy főnöke van mindenkinek). 3. Vezetői akarat érvényesítésére való maximális törekvés. 4. Hatékony erőforrás koncentráció.
A lineáris szervezeti forma 5. A tevékenység szerinti megosztás egyben szervezeti egységek szerinti megosztást is jelent. 6. A szakmai tagozódás „vonal-elvű”. 7. A szolgálati út elsődlegességét érvényesíti. 8. A szervezet nem probléma, hanem végrehajtás orientált. 9. A szervezeten kívüli váltásokra csak tagolás váltással tud reagálni
A lineáris szervezeti forma 10. Nagy szervezetek esetén egyenes következmény: BÜROKRATIZÁLÓDÁS. 11. Az erős tagozódás kiváltja a RANG iránti igényt. 12. Szemléletében „befelé forduló”. 13. Az új dolgok iránti fogékonyság nagy mértékben függ a vezető személyiségétől.
A lineáris szervezeti forma 14. A specializáció mindig új szervezeti egység keretében valósul meg. 15. A TOP menedzser koordináló-irányító tevékenysége rendkívül összetett. 16. Az egészben való gondolkodás lehetősége csak a TOP menedzsment számára biztosított.
A lineáris szervezeti forma ELŐNYÖK: egyszerű, könnyen áttekinthető belső kapcsolatok, felesleges tevékenységek kiszelektálódása, alá és fölérendeltségi viszonyok egyértelműsége, könnyű mélységi és szélességi tagolás váltás.
A lineáris szervezeti forma HÁTRÁNYOK: minőségileg más feladatokkal szembeni rugalmatlanság, a specializáció hiánya a top menedzser leterheltségét növeli, a kommunikáció csakis a szolgálati utakon lehetséges.
A lineáris-törzskari szervezeti forma A VÁLTOZÁSOK IRÁNYAI: · a vezetés szakmai színvonalának növelése, · a tudatos befolyásolás lehetőségének megteremtése, · a „mindent tudó vezető nimbuszának csökkentése, · alsó szintű vezetők hatáskörének bővítése,
A lineáris-törzskari szervezeti forma · új hatalomgyakorlási, érdekérvényesí-tési forma, · szakmai és irányítási koordináció szétválasztása, · vezetői rotáció lehetőségének biztosítása, · tanácsadók beépítése, · döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre,
A lineáris-törzskari szervezeti forma · döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre, · új típusú vezető-beosztott munka-megosztás, · többcsatornás kommunikáció, · problémaorientált, egészben való gondolkodás, · szakismeretileg új dolgokra való fogékonyság megerősítése.
A lineáris-törzskari szervezeti forma · TÖRZSKAR JELLEMZŐI: 1. új hatalmi szféra megjelenése, 2. szakmai tanácsadó szervezet, 3. vezetővel való kommunikációs kapcsolat felélénkülése, 4. törzskari és lineáris vezetési szintek szétválasztása, vezető vertikális nézőpont törzskar horizontális nézőpont átfogó problémamegoldás.