A szervezeti felépítés definíciója

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

A Stratégiai vezetés gyakorlati kérdései
Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Humán rendszerek, közszféra
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
A kontrolling alapjai:
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
A tervezés mint menedzsment funkció
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Minőségmenedzsment alapelvek
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
Közigazgatási alapismeretek
A szervezés mint menedzseri tevékenység
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A szervezeti centralizáció jelentősége
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 1. rész
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Ellenőrzés, visszacsatolás
Repülőgép Üzemeltetési osztály működési struktúrájának módosítása
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Tanuló szervezet.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
Funkciói, feladatai és területei
A projekt szervezeti formái
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Partnerség a HR működésben Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Párdányi Zsoltné humán partnerek osztályvezető.
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
VII. Szervezeti kultúra
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
SZERVEZETI MAGATARTÁS V.
Vállalkozásmenedzsment I.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Javaslat a konszenzust igénylő alapkérdésekre
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Szervezeti alapformák
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
SEEM alapok.
Kompenzációs és javadalmazási rendszerek
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A szervezeti felépítés definíciója Strukturális keret a vertikális hierarchia bemutatására Meghatározza a formális kapcsolatot az alkalmazottak között, beleértve a hierarchiát és az ellenőrzési szinteket Az emberi csoportokat azonosítja részlegekkel, osztályokkal, egy teljes szervezettel.

A szervezeti felépítés definíciója A szervezet alkalmazottai közötti interakciók mintája Egy rendszerkoncepciót jelent, mely biztosítja a hatásos koordinációt és integrációt. Megteremti az összhangot a környezet, a célok, a technológia és a méret között

Szerevezeti alternatívák tervezése Az osztályokat a „fontos” feladatok ellátására alakítsák ki A jelentés, illetve parancs láncolat mutassa meg a hatalmi kapcsolatokat a szervezetben az egyének között

Szerevezeti alternatívák tervezése Osztályok csoportosításának lehetőségei Tevékenység alapján: azok tartoznak egy o.-hoz, akik hasonló funkciókat látnak el, hasonló tudást és képességet igényel a munkájuk. Output alapján (termék, szolgáltatás) Felhasználók, vásárlók szerint

Strukturális hibák tünetei Lassú és romló hatékonyságú döntéshozatal A szervezet nem tud reagálni a változó környezet kihívásaira Növekszik a mindennapi konfliktusok száma Az utasítások, elvárások több egyre több szervezeti egység felől is érkeznek az alsó szintekre

A szervezeti formák strukturális jellemzői Munkamegosztás és annak szabályozása Funkció, tárgy, régió  Egy, két, vagy több dimenziós szervezetek

A szervezeti formák strukturális jellemzői Hatáskörmegosztás és annak szabályozása Döntési jogkör, utasítási hatáskör  Egy, vagy több vonalas szervezetek (kiváló feladatvégzés = munka és hatáskörmegosztás konzisztens volta)

A szervezeti formák strukturális jellemzői Koordináció és annak szabályozása Technokratikus, Strukturális (pl. projektek, teamek stb.) Személyorientált

A szervezeti formák strukturális jellemzői Konfiguráció Másodlagos, származtatott strukturális jellemző, Igazi szervezetalakítás  konfiguráció módosítás Jellemzői: Mélységi tagozódás, Szélességi tagozódás Foglalkoztatottak száma

A lineáris szervezeti forma

A lineáris szervezeti forma Jellemzők: 1. Egydimenziós (funkció v. tárgy v. régió). 2. Egyvonalas (egy főnöke van mindenkinek). 3. Vezetői akarat érvényesítésére való maximális törekvés. 4. Hatékony erőforrás koncentráció.

A lineáris szervezeti forma 5. A tevékenység szerinti megosztás egyben szervezeti egységek szerinti megosztást is jelent. 6. A szakmai tagozódás „vonal-elvű”. 7. A szolgálati út elsődlegességét érvényesíti. 8. A szervezet nem probléma, hanem végrehajtás orientált. 9. A szervezeten kívüli váltásokra csak tagolás váltással tud reagálni

A lineáris szervezeti forma 10. Nagy szervezetek esetén egyenes következmény: BÜROKRATIZÁLÓDÁS. 11. Az erős tagozódás kiváltja a RANG iránti igényt. 12. Szemléletében „befelé forduló”. 13. Az új dolgok iránti fogékonyság nagy mértékben függ a vezető személyiségétől.

A lineáris szervezeti forma 14. A specializáció mindig új szervezeti egység keretében valósul meg. 15. A TOP menedzser koordináló-irányító tevékenysége rendkívül összetett. 16. Az egészben való gondolkodás lehetősége csak a TOP menedzsment számára biztosított.

A lineáris szervezeti forma ELŐNYÖK: egyszerű, könnyen áttekinthető belső kapcsolatok, felesleges tevékenységek kiszelektálódása, alá és fölérendeltségi viszonyok egyértelműsége, könnyű mélységi és szélességi tagolás váltás.

A lineáris szervezeti forma HÁTRÁNYOK: minőségileg más feladatokkal szembeni rugalmatlanság, a specializáció hiánya a top menedzser leterheltségét növeli, a kommunikáció csakis a szolgálati utakon lehetséges.

A lineáris-törzskari szervezeti forma A VÁLTOZÁSOK IRÁNYAI: · a vezetés szakmai színvonalának növelése, ·  a tudatos befolyásolás lehetőségének megteremtése, ·   a „mindent tudó vezető nimbuszának csökkentése, · alsó szintű vezetők hatáskörének bővítése,

A lineáris-törzskari szervezeti forma · új hatalomgyakorlási, érdekérvényesí-tési forma, · szakmai és irányítási koordináció szétválasztása, · vezetői rotáció lehetőségének biztosítása, ·   tanácsadók beépítése, · döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre,

A lineáris-törzskari szervezeti forma · döntési folyamat tagolása előkészítésre és döntésre, · új típusú vezető-beosztott munka-megosztás, ·   többcsatornás kommunikáció, · problémaorientált, egészben való gondolkodás, · szakismeretileg új dolgokra való fogékonyság megerősítése.

A lineáris-törzskari szervezeti forma · TÖRZSKAR JELLEMZŐI: 1. új hatalmi szféra megjelenése, 2. szakmai tanácsadó szervezet, 3. vezetővel való kommunikációs kapcsolat felélénkülése, 4. törzskari és lineáris vezetési szintek szétválasztása, vezető  vertikális nézőpont törzskar horizontális nézőpont átfogó problémamegoldás.