Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A pedagógusok előmeneteli rendszerének jogszabályi háttere
Advertisements

A pedagógiai-szakmai ellenőrzés
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
A pedagógusok minősítési rendszere
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
Tanári portfolió készítése
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Tanfelügyelet és minősítés
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
AZ ÉN PORTFÓLIÓM.
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A szaktanácsadás támogató szerepe
Hogyan készítsünk pedagógusi portfóliót?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A pedagógusminősítési rendszer
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Országos pedagógiai – szakmai ellenőrzés
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A portfólió szerepe a pedagógusok minősítési rendszerében
A PEDAGÓGUSOK ÉRTÉKELÉSE
Szaktanácsadás szerepe az óvodák pedagógiai munkájában
A minősítési rendszer filozófiája
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
„A XXI. századi köznevelés”
Szaktanácsadói fórum VÁLTOZÁSOK ÉS A PORTFÓLIÓ
Hogyan készüljünk a pedagógus minősítési eljárásra?
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Pedagógusok előmeneteli rendszere - minősítés
A portfólió - óvodai szakterület
Szakmai nap szeptember 16.
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
Nevelőtestületi pedagógiai nap
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A 2016.ÉVI PEDAGÓGUS MINŐSÍTÉSRŐL
A MEGÚJULÓ SZAKTANÁCSADÁS FOLYAMATOS SZAKMAI FEJLŐDÉS TÁMOGATÁSA
Pedagógus értékelési rendszer
Pedagógus minősítési vizsgák és eljárások meghatározása
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Az e- portfólió dokumentumai a kompetenciák tükrében TÁMOP.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Új típusú, személyközpontú szaktanácsadás
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
A pedagógusok előmeneteli rendszere, a portfólió szerepe
Barcsák Marianna KPSZTI
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Hogyan? Mit? Mennyit? Ötletek a készítéshez
Tanácsok a portfólió készítéséhez
Előadás másolata:

Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén; Tanévkezdő fórum Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén; a portfólió szerepe a minősítésben József Attila 2013. szeptember 10/12. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Tervezett rendezvények Hueber Verlag: A beszédkészség - november 12., 14.30 Mindennapi jó gyakorlatok OKTV – szeptember 20.; november 25. Megyei Német Nyelvi Verseny Deutsche Bühne Ungarn Falussy Lilla: Metadolce Érettségi vizsga vizsgaszabályzatának módosítása 106/2012. Kormányrendelet Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu OKTV: pedagógiai program szerint a középiskolai szakaszt lezáró évfolyamot kettővel megelőző középiskolai évfolyam tanulói; azon tanulók, akik: a jelentkezési határidő előtt sikeres előrehozott érettségi vizsgát tettek az adott tantárgyból; vagy a középiskolai bizonyítványba bejegyzett osztályzattal igazolják, hogy az adott tantárgy helyi tantervi követelményeit teljesítették a 10. évfolyam tananyagával bezárólag (igazolás: 2. sz. melléklet + kizáró ok nincs, igazolás: 4. sz. melléklet) német nyelv: 2. kategória - német-magyar két tanítási nyelvű képzés, német nyelvi előkészítő évfolyammal induló képzés, német nemzetiségi középiskolák tanulói, valamint általános iskolai tanulmányaikat német nemzetiségi tantervű képzésben végezték 1. kategória – minden más tanuló Metadolce: internetes párkapcsolatok nehézségei 106/2012. Kormányrendelet - 2014. január 1-én lép hatályba: 2.§ (3) Előrehozott érettségi vizsga a tanulói jogviszony fennállása alatt, a helyi tantervben … meghatározott követelmények teljesítését követően a középiskolai tanulmányok teljes befejezését megelőző első vagy második tanév május–júniusi vizsgaidőszakában … (6) Szintemelő érettségi vizsga ... a középiskolai tanulmányok bejezése előtt … a helyi tantervben … meghatározott követelmények teljesítését követően a középiskolai tanulmányok teljes befejezését megelőző tanév május–júniusi vizsgaidőszakában. Zala Megyei Pedagógiai Intézet 2

Bonis bona – A nemzet tehetségeiért Marosiné Kohut Gyöngyi több évtizedes kiváló versenyfelkészítő munkájáért német nyelvi kategória egyedüli díjazottja Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 3

Szaktanácsadás átalakulása Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu tanfelügyelő szakértő Tanfelügyelő: szakmai ellenőrzés és értékelés Szakértő: minősítés Szaktanácsadó: támogatás, vezetés, kísérés fejlesztő célú, támogató szaktanácsadás pedagógiai kompetenciák fejlesztésének hatékony támogatása látogatás + dokumentáció – fejlesztési terv Szaktanácsadói támogatás illeszkedik : intézménytípushoz pedagógus szakjához életpálya-fokozathoz életpálya-szakaszhoz pedagógus szükségleteihez, igényeihez, elvárásaihoz szaktanácsadó Zala Megyei Pedagógiai Intézet 4

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Új és megújuló elemek Életpálya e-Portfólió Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer Pedagógus-továbbképzési rendszer Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Életpálya: előmenetel – új elem e-Portfólió: életpálya, előmenetel nyomon követése – új elem Szaktanácsadói, tantárgygondozói rendszer – megújuló elem Pedagógus-továbbképzési rendszer – megújuló elem Továbbképzési rendszer átalakulása: Intézmény fejlesztési szükségleteivel összhangban 55 évre emelkedik a továbbképzésre kötelezettség korhatára Pedagógus-továbbképzésnek számít: idegennyelv-tudást igazoló okirat; nevelőtestületi együttműködésben megvalósuló, tanulói eredményességben mérhető komplex fejlődési projektben való részvételt igazoló okirat Továbbképzés csak egy az elemek közül: szakmai megbeszélés, egymás támogatása, óralátogatás, szakirodalom, konferenciák, szakmai hálózatok Zala Megyei Pedagógiai Intézet 5

Pedagógusok előmenetele 1. Kutatótanár Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Mesterpedagógus Pedagógus II. Pedagógus I. 5 fokozat: 3 kötelező + 2 opcionális Gyakornok Zala Megyei Pedagógiai Intézet 6

Pedagógusok előmenetele 2. 6 év 2 év Kutatótanár minősítési eljárás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Mesterpedagógus minősítési eljárás Pedagógus II. minősítési eljárás Pedagógus I. Gyakornok (2 vagy +2 év; megfelelt / nem felelt meg*) Pedagógus I. (min. +6, max. +9 év; megfelelt / újabb minősítés szükséges  +2 év; legkésőbb Pedagógus I. fokozatba lépés utáni 11. évig; ha nem sikerül és újabb jogviszonyt létesít: +2 év*) Pedagógus II. (min. +6 év; megfelelt / újabb minősítés szükséges ); Mesterpedagógus (min. +6 év, Pedagógus II. minősítés, szakvizsga; mesterpedagógus fokozatba lép / Pedagógus II. fokozatban marad  +2 év) Kutatótanár (min. +6 év, Pedagógus II. minősítés, PhD; köznevelési intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatottak max. 1%-a) megismételt, újra sikertelen minősítés után közalkalmazotti jogviszony és munkaviszony megszűnése minősítő vizsga Gyakornok Zala Megyei Pedagógiai Intézet 7

Pedagógusok előmenetele 3. 2013. szeptember 1.: ‹2 év 2‹ év 8‹ év, 2014-től minősítés 14‹ év, szakvizsga, portfólió 2014. április 30-ig átsorolás 2015. január 1-től Gyakornok Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Pedagógus I. Pedagógus II. 2013. szeptember 1. és 2018. június 30.: szakmai gyakorlat időtartamára vonatkozó szabályt nem alkalmazzák: 8 év szakmai gyakorlattal rendelkező 2014-től kérheti minősítését szakvizsga és 14 év szakmai gyakorlat: átsorolás kérelmezése és portfólió feltöltése 2014. április 30-ig  Pedagógus II. fokozatba átsorolás 2015. január 1-étől, 5 éven belül minősítés minősítés alól mentesül, aki 2013. szeptember 1-étől számított 10 tanév végéig nyugdíjba vonul Pedagógus II. Zala Megyei Pedagógiai Intézet 8

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Minősítőbizottság intézményvezető Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu elnök elnök: mesterpedagógus, névjegyzékben szereplő szakértő intézményvezető vagy általa megbízott magasabb vezető: szakvizsga köznevelési szakértő vagy pedagógusképző intézmény oktatója: pedagógus II. minősítés magasabb fokozatba tartozó, azonos munkakörben dolgozó pedagógus legalább egy bizottsági tag szakképzettsége azonos az értékelt pedagógus tanévben legnagyobb óraszámban tanított tantárgyának megfelelő szakképzettségével gyakornoki minősítőbizottság: a 3. tag csak pedagógusképző intézmény oktatója vagy gyakorlóintézmény alkalmazottja! kutatótanár minősítőbizottság: 3+1 tag (MTA által delegált tag) egyházi intézmény: szakértőt vagy pedagógusképző intézmény által delegált oktatót az egyházi fenntartó (v. egyházi pedagógiai-szakmai szolgáltató intézmény) kéri fel szakértő Zala Megyei Pedagógiai Intézet 9

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Minősítési eljárás életpálya során 4 alkalommal pedagógiai tevékenység teljes egészét vizsgálja egységes és nyilvános kérdőívek, értékelőlapok, megfigyelési és önértékelési szempontok Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu eszközöket OH dolgozza ki, miniszter hagyja jóvá minősítési eljárást a kormányhivatal szervezi Zala Megyei Pedagógiai Intézet 10

Minősítés: képességek 1. Gyakornok: fokozódó önállósággal képes Pedagógus I. : képes Pedagógus II. : tudatosan és szakszerűen képes Pedagógiai munkát képes éves szinten, tanulási egységek, tanórák szintjén megtervezni, tanulócsoporthoz igazítani Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Pedagógus II.: munkaközösség tagjait támogatni tudja Mesterpedagógus és Kutatótanár: kollégáit, intézményen kívüli szakmai közösségeket támogatni tudja a pedagógiai tevékenység tervezése, értékelése, korrekciója során Zala Megyei Pedagógiai Intézet 11

Minősítés: képességek 2. Mesterpedagógus és Kutatótanár: támogat Pedagógiai munkát képes éves szinten, tanulási egységek, tanórák szintjén megtervezni, tanulócsoporthoz igazítani Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 12

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Minősítés menete 1. portfólió foglalkozás értékelés portfólióvédés Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu portfólió elkészítése, feltöltése az OH által kialakított és működtetett informatikai támogató rendszerbe két foglalkozás meglátogatása és értékelése (Mesterpedagógus és Kutatótanár: 1 foglalkozás), keletkezett dokumentumok értékelése + intézményi önértékelés pedagógusra vonatkozó értékelése (20%) minősítőbizottság áttekinti és értékeli: portfóliót (50%); országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés tanfelügyeleti jegyzőkönyvét (min. 5 évente; 30%) portfólióvédés: pedagógus bemutatja szakmai életútját, önértékelését, válaszol kérdésekre összegző értékelés, feltöltve az OH rendszerébe Zala Megyei Pedagógiai Intézet 13

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Értékelés megfelelés alsó küszöbértékei: 60% pedagógus I. 75% pedagógus II. 85% mesterpedagógus, kutatótanár Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 14

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Portfólió 1. dokumentumgyűjtemény: pedagógus-kompetenciák fejlődése, pedagógus tevékenysége, fejlődése, nehézségei és sikerei tények + reflexió, értelmezés Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 15

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Portfólió 2. pedagógus fejélődésének folyamata tartalma egyéni és az egyes pályaszakaszokban különböző céltudatos válogatás Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu tartalma egyéni és az egyes pályaszakaszokban különböző: pedagógus I. és II.: pedagóguskompetenciák mesterpedagógus és kutatótanár: pedagógus által végzett tevékenységek céltudatos válogatás eredménye: írott, képi, hanganyag Zala Megyei Pedagógiai Intézet 16

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Portfólió 3. pedagógus nézetei, szakmai tudatossága, problémaérzékenysége, problémamegoldó képessége, tanulók és tanulócsoportok ismerete, irántuk való attitűdje Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 17

Portfólió tartalmi elemei 1. szakmai önéletrajz nevelő-oktató munka dokumentumai pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása pedagógust foglalkoztató intézmény bemutatása, szakmai életút értékelése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 18

Portfólió tartalmi elemei 2. szakmai életpálya Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu szakmai munka értékelések, reflexiók Szakmai életpálya: dokumentumok, igazolások (munkáltatói igazolás, pályázat, kinevezés) Zala Megyei Pedagógiai Intézet szakmai fejlődés 19

Anyaggyűjtés és rendszerezés 1. önéletrajz szakmai dokumentumok önértékelés külső értékelések Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu szakmai dokumentumok (óravázlatok, tanórán kívüli programok - képek, tanár-diák kapcsolatról reflexiók) önértékelés (elemző, értékelő saját gondolatok + pedagógiai fejlődés értékelése, jövőbeli tervek) külső értékelések (igazgató minősítése, munkaközösség-vezető értékelése, szakmai tekintélyek véleménye, ajánlása) Zala Megyei Pedagógiai Intézet 20

Anyaggyűjtés és rendszerezés 2. Zala Megyei Pedagógiai Intézet rendszerezés a tanári kompetenciák tükrében Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás, pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók, a tanulás támogatása, a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése, kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás, valamint elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Szakmai önéletrajz személyes adatok oktatási azonosító tanulmányok munkahelyek szakmai tevékenység közéleti tevékenység publikációk tartalomjegyzék Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 22

Nevelő-oktató munka dokumentumai 1. szakmai feladatok; szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás dokumentumai pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezésének dokumentumai Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu szakmai feladatok; szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás dokumentumai: éves tervek, óratervek, tématervek - megvalósítás és elemzés; adott téma feldolgozásával kapcsolatos óratervek pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezésének dokumentumai: egyéni és csoportfoglalkozások tervei - megvalósítás és elemzés Zala Megyei Pedagógiai Intézet 23

Nevelő-oktató munka dokumentumai 2. tanulás támogatása tanuló személyiségfejlesztése, egyéni bánásmód érvényesülése tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu tanulás támogatása: tanulástámogatási módszerek, tanulásszervezés elemei tanuló személyiségfejlesztése, egyéni bánásmód érvényesülése: különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás (felzárkóztatás, tehetséggondozás); szakkör, fakultáció, egyéni / csoportos fejlesztési tervek tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés: integrációs tevékenység, osztályfőnöki tevékenység, társadalmi-kulturális sokféleség iránti nyitottság pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése: saját értékelési módszer bemutatása Zala Megyei Pedagógiai Intézet 24

Nevelő-oktató munka dokumentumai 3. kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás: jegyzőkönyvek, beszámolók, esetelemzések; együttműködés dokumentumai szülőkkel, kollégákkal; intézményi innovációs tevékenység; intézmény éves munkatervében szereplő feladatok megvalósítása elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért: továbbképzések, önképzés rövid bemutatása, szakmai fejlődésre tett hatások Zala Megyei Pedagógiai Intézet 25

Pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és közéleti tevékenységek Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu szakmai tevékenység közéleti tevékenység szakmai szervezeti tagság, bizottsági tagság egyéb közéleti tagság Zala Megyei Pedagógiai Intézet 26

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Források 1. 2011/CXC. törvény a Nemzeti Köznevelésről (36. A pedagógusok előmeneteli rendszere 64-65. §) 326/2013. kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 27

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Források 2. www.oktatas.hu DeutschlehrerInnen im Komitat Zala Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet 28

Zala Megyei Pedagógiai Intézet Köszönöm a figyelmet! Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu Zala Megyei Pedagógiai Intézet jozsefcsalad@yahoo.com 70/252-48-72