Érvelés, tárgyalás, meggyőzés

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hogyan írj remek webes értékesítési szöveget? Langmár Zsuzsanna A hatékony sales oldalak titka.
Advertisements

ONLINE ÉRTÉKESÍTÉS május 14 A MARKETINGBEN ÉS AZ ÉRTÉKESÍTÉSBEN.
Hitelek – pénzt kölcsönbe?. Ha több pénzre van szükséged, mint amennyi rendelkezésedre áll, dönthetsz úgy, hogy vársz, amíg összegyűlik a pénzed, vagy.
A kultúra támogatása, a támogatás kultúrája Kultúraközvetítés
4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
Privát banki szolgáltatások és befektetések a Citibanktól.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
Az üzleti terv.
Beruházási projektek dokumentációja
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
DREAM-HOME Agency & Consulting Értékbecslés eladástechnika.
Nemzetközi tárgyalási technikák
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
OSI Modell.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Marketing menedzsment elmélet és gyakorlat JATE közgazdász képzés Susányi Tamás II. félév.
A POLITIKAI-GAZDASÁGI VÁLSÁG ÉS AZ EURÓPAI UNIÓ KÉSZITETTE: GILIGOR ANITA.
DISSZEMINÁCIÓ Eredmények, ismeretek megosztása.
Politikai marketing – kampánystratégiák
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
Készítette: Bertalan Adrienn Csurgó Krisztina Vincze Bernadett Erika
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Bevezetés az ebXML-be Forrás: An Introduction to ebXML ebXML and Web Services Practical Considerations In Implementing Web Services Romin IraniRomin Irani.
Marketing mix.
FoglalkoztaTárs - Társ a foglalkoztatásban Október 24. Észak-alföldi regionális szakmai műhelymunka A KézenFogva Alapítvány megjegyzései a kerekasztal.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 10. óra.
Tárgyalástechnika 6..
Bauer András - Berács József:
Személyes eladás Személyes eladáson az eladó személyes, aktív közreműködésével kialakuló üzletkötést és az ahhoz kapcsolódó folyamatot értjük. Jelentősége.
Environmental Compliance Inspection Course A rendészeti eljárás A rendészeti eljárás.
Az elemzés és tervezés módszertana
Kereskedelmi levelezés
A változások menedzselése, szervezetfejlesztés
Biztosítások : Kárigény érvényesítése. Mi a biztosítási kárigény?
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Online értékesítési modellek
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
1 Vitatípus A helyzetet meghat. konfliktus CélEszközKövetkezmény Veszekedés Érzelmi, morális, anyagi konfliktus A másik legyőzése, feszültség levezetése.
Útmutató Tippek, típushibák, megoldások és némi statisztika.
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
8+2 TIPP a tuti hírlevélért!
Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
Külpiacra lépés az Európai Unióban – Gyurácz Németh Iván.
1 Business marketing. 2 3 kevesebb, de nagyobb vevő szoros eladó-vevő kapcsolat származtatott kereslet rugalmatlan kereslet ingadozó kereslet versenytárgyalás.
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
WKING PARTNERSÉG BEMUTATÓ. WKing Kereskedőház az Ön cége szolgálatában Tapasztalatunk: 10+ év e-commerce 20+ év kereskedelem 10+ év online marketing tapasztalat.
A tárgyalási folyamat szakaszai. I. Előkészítés 1. Tervezés – átgondolás  a problémák, szükségletek tisztázása, az érdekek meghatározása – azaz, miért.
Dr. Veres István BME-MVT Személyes eladás tervezése.
Folyamat-, illetve állapotjelentés
9. tétel.
Tárgyalás- és előadástechnika
Tárgyalás- és előadástechnika
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Vállalati terv bemutató
Tárgyalás- és előadástechnika
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalás- és előadástechnika
beruházás-tervezési ABCD
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalás- és előadástechnika
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Érvelés, tárgyalás, meggyőzés
Tárgyalás- és előadástechnika
Előadás másolata:

Érvelés, tárgyalás, meggyőzés Tárgyalástechnika I. Pinkasz András

Emlékeztető - vitatípusok veszekedés, törvényszéki tárgyalás, racionális vita, tárgyalás eddig elhangzottak a tárgyalásról kiindulóhelyzet: érdekkülönbség cél: az érdekkülönbség feloldása mindenki által elfogadható kompromisszummal eszköz: alkudozás, a másik érdekét is szem előtt tartva

három szintű modell egy egyszerű, könnyen kezelhető modell a tárgyalások tervezéséhez a három szint: nyitás – szükségletek felfedezése – zárás win-win helyzetben gondolkodik, azaz a tárgyalás célja, hogy mindkét fél elégedett legyen a végén ezzel szemben a kötélhúzásnak nevezett tárgyalás során csak egy kérdésről tárgyalnak a felek (tipikusan az árról). így az egyik fél nyeresége a másik veszteségét is jelenti

három szintű modell – nyitás 1. ne ugorjunk fejest a tárgyalásba készítsük elő a terepet, a hangulatot mindkét félnek érdeke a megegyezés, fontos, hogy alakuljon ki egy pozitív, bizalmi viszony ha rögtön tárgyalni kezdünk, akkor sem hagyjuk ki a nyitást, csak akkor nem mi alakítjuk a kommunikálni kívánt üzenetet, hanem a sietség, a feszesség

három szintű modell – nyitás 2. légkör meghatározása hangulat és technikai tényezők előkészítése szükség van egy kis időre a kapcsolat felvételéhez, a másik megismerésére üzenetértéke van a helyszín megválasztásának nálad vagy nálam? esetleg egy harmadik helyen? ülések elrendezése akaratlanul is sugározhat egy hatalmi pozíciót időkeret meghatározása technikai eszközök, frissítők előkészítése

három szintű modell – nyitás 3. napirendi pontok meghatározása újabb lehetőség a kommunikációra ne legyen meglepetés a tárgyaláskor jelenítsük meg az összes kritikus kérdést, ami biztos, hogy felmerül a napirendi pontokat érdemes a könnyebbekkel kezdeni, mivel ez megteremti az együttműködést amikor már látszódik, hogy a felek képesek közösen dolgozni, jöhetnek a nehezebb pontok a napirendi pontok összerakását akár rá is bízhatjuk a másik félre a végleges napirendhez még úgy is lesz lehetőség hozzászólni, új pontokat beletenni

három szintű modell – nyitás 4. a tárgyalás folyamatának meghatározása hány találkozóból álljon a tárgyalás? van-e külső időbeli kényszer? kik vegyenek részt a tárgyaláson? biztos a megfelelő személlyel tárgyalunk? elképzelhető, hogy akivel tárgyalunk, valójában nincs jogosítványa egyes kérdések eldöntéséhez, nincs kellő információja a számunkra fontos kérdések megválaszolásához érdemes rákérdezni, hogyan zajlik le a tárgyalás folyamata általában, hogy kiderüljön, kivel érdemes ténylegesen leülni tárgyalni van, hogy célszerű harmadik felet bevonni a tárgyalásba (pl. független szakértő, ügyvéd)

három szintű modell – nyitás 5. a nyitó pozíció meghatározása 1. legyen egyértelmű és tömör ennek hiánya bizonytalanságot jelez legyen erős és védhető piaci adatokkal, tényekkel alátámasztott  ne legyen rugalmatlan naiv álláspont ha a tárgyalást úgy képzeljük el, mint a nyitó pozíció folyamatos védelmét azért tárgyalunk, hogy meg tudjuk, mit tud nekünk a másik fél nyújtani és megosszuk a másik féllel, hogy mi mit tudunk neki adni a tárgyalás során a két nyitó pozíció közti szakadék áthidalása a cél

három szintű modell – nyitás 6. a nyitó pozíció meghatározása 2. mikor érdemes elsőnek bemutatni a nyitó pozíciót? ha van egy biztos stratégia ha a másik nem készült fel rendesen a tárgyalásra ilyenkor könnyen befolyásolható, főleg, ha a mi pozíciónk védhető, alátámasztható)  mit érdemes tenni, ha nem mi nyitunk? pontosítani a másik nyitó pozícióját lehet, hogy csak sugall dolgokat, majd visszavonulót fúj 

három szintű modell – felfedezés 1. ez a szakasz a kreativitásról, a közös gondolkodásról szól a felek igyekszenek rájönni, mi kell a másiknak, illetve mit tudnak adni a másiknak folyamatos kérdezés, a másik meghallgatása, brainstorming jellemzi a felfedezés (exploring) szakaszát

három szintű modell – felfedezés 2. pozíciók (wants) és a mögötte lévő szükségletek (needs) feltárása a pozíciók mögött rejlő szükségletek felfedezése teszi lehetővé a tárgyalást ezek feltárása biztosít mozgásteret a tárgyalás során nem csak a tárgyalópartnernél, hanem saját magunknál is fontos megkülönböztetni a tárgyalás nem arról szól, hogy pusztán a nyitó pozíciómat védjem!

három szintű modell – felfedezés 3. alternatív opciók felfedezése minél több szükségletét fedjük fel a másiknak, annál nagyobb valószínűséggel tudunk neki valamit ajánlani, amire szüksége lehet pl. tárgyalásnál nem csak az ár és a leszállított volumen lehet a tárgyalás tárgya, hanem a raktározás, szállítás, garancia is a tárgyalás során ezért érdemes minél többet kérdezni, meghallgatni a másik felet közösen átgondolni, hol tudnának egymásnak segíteni a felek következő órán erről részletesebben lesz szó (lásd majd: valuták)

három szintű modell – lezárás a tárgyalás első két része azért történt meg, hogy megtörténjen a lezárás! össze kell szedni minden korábban kimondott pontot rögzíteni kell szóban, ha van szerződés, akkor a szerződésben nyomon kell követni a teljesítést, kivitelezést a szerződésben már érdemes vészforgatókönyvekkel számolni sok mindenre nem lehet előre felkészülni, de amire igen, abban érdemes korábban megegyezni

A Tárgyalás mint cserefolyamat A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

tárgyalás mint cserefolyamat a tárgyalás egy cserefolyamat, ahol mindkét fél a megegyezés érdekében valamit nyújt a másiknak a valuta egy olyan áru vagy szolgáltatás, amely a másik fél számára értéket képvisel a feleknek a tárgyalás során különböző valuták állnak a rendelkezésére a tárgyalás célja megtalálni a feleknek megfelelő valutákat

tárgyalás mint cserefolyamat az elsőrendű valuta a pénz ugyanakkor ezen kívül számos alternatív valuta van ezek az alternatív valuták segítenek áthídalni a felek igényei közti szakadékot a tárgyalás lehetőséget ad ezek megkeresésére elegáns valuta: aki adja, annak alacsony költséget jelent, aki kapja, annak magas értéket jelent

játék: mit tudnál érte cserébe adni? rakjatok le ketten 2 500‒2 500 forintot az asztalra az egyik félnek kell elvinnie az 5 000 forintot (a pénzt felosztani nem lehet, harmadik félnek felajánlani nem lehet) a cél: alternatív valuták keresése a cél, hogy mindkét fél legyen elégedett a kimenetellel

a tárgyalás megtervezése – adásvételnél pénzügyi szempontok diszkont, hosszú távú szerződés, kiterjesztett fizetési határidő, fizetett szabadság, számlázásra megoldási javaslatok, flottatagság, kedvezmények humán erőforrás munkaerőkölcsönzés (főleg szakmunkásoknál érdekes), tanácsadás, karbantartás, technikai segítség épület/berendezés megosztása csúcsidőben segítség, korlátozott számú eszköz, helyiség megosztása (pl. labor, munkagépek), lízing

a tárgyalás megtervezése – adásvételnél információmegosztás gyakorlat-, tapasztalatszerzés, adatok használata elismerés kiemelt ügyfél kockázatmérséklés garancia

komplex eladási helyzet érdemes elképzelni, hogy a vevőnek milyen további feladatai vannak az üzletkötést követően, és ebben milyen valutákkal tudna segíteni az eladó más tárgyalási helyzetnél is érdemes a megegyezést követő folyamatot átgondolni ennek fényében könnyebb értékes valutákat ajánlani

komplex eladási helyzet mi tehetné könnyebbé a másik fél helyzetét? pl. fizetés módja hogyan jut el a másik félhez az áru? pl. szállítás mit tesz az áruval, ha megérkezik? pl. raktározási lehetőségek hogyan osztja szét a terméket? pl. csomagolás, marketing

mikor érdemes engedményt adni? (minden lépéssel kommunikálunk, itt is!) mit gondol a másik fél? a meghátrálást is üzenheti az engedmény, óvatosan kell bánni ezzel az eszközzel mikor adjunk engedményt? ne a nyitópozícióban ha akkor adunk engedményt, akkor eleve az lesz a nyitópozíció várjuk meg, hogy a másik mit ajánl, mit mond, ha túlzottnak véli az ajánlatot

mikor érdemes engedményt adni? mekkora engedményt adjunk? a nagy engedmény az eredeti ajánlatról azt üzenheti, hogy irreális volt, érdemes kis lépésekben haladni fontos, hogy látszódjon, hogy átgondoljuk az engedményt (pl. „át kell gondolnom, hogy ez még belefér-e a költségvetésbe...”) mit kapok érte? „ha..., akkor...” típusú szerkezetekben érdemes gondolkodni lehet jóindulatból is engedményt adni, azonban ezt érdemes kimondani, kimondatni

TELA TELA – tárgyalásos egyezség legjobb alternatívája a legjobb eredmény, amelyet tárgyalás nélkül is el lehet érni a tárgyalásnál cél a konszenzus elérése, de nem minden áron! ha a konszenzus rosszabb eredményt hoz, mint a TELA, akkor ki kell szállni a tárgyalásból

ajánlott irodalom, kurzusok Gosselin, Tom (2007): Practical Negotiating: Tools, Tactics, & Techniques. John Wiley & Sons. Inc. Fisher, Roger – William Ury – Bruce Patton (1991): Getting to Yes: Negotiating an Agreement Without Giving In. Houghton Mifflin Company. A Filozófia és Tudománytörténet Tanszék tárgyalástechnikával kapcsolatos kurzusai Tárgyalás- és előadástechnika Tárgyalási stratégiák és taktikák