Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon A TÁMOP 3.1.4. pályázathoz kapcsolódóan javaslatok a pedagógiai program módosításához 2009/2010.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

 Kecskemét és Térsége Többcélú Társulás  Ft támogatás (4 tagintézmény) TÁMOP /08/2. Kompetencia alapú oktatás megvalósítása Kecskemét.
Bedő Ferenc közoktatási szakértő komplex intézményi szaktanácsadó
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
SZAKMAI NAP HAJDÚSZOBOSZLÓ március 30.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás bevezetése a tényői Napközi Otthonos Óvodában és az Ady Endre Általános Iskolában Projektindító.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
1. TÁMOP /2 Kompetenciaalapú oktatás,egyenlő hozzáférés –Innovatív intézményekben Záró konferencia Mikszáth Kálmán Gimnázium, Postaforgalmi Szakközépiskola.
Támop 3.1.4/ A kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben.
Tantestületi felkészítő nap
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
 Városi Óvodai intézmény – eFt  Arany János Általános Iskola – eFt  Kossuth Lajos Általános Iskola – eFt  Móricz Zsigmond Gimnázium,
TÁMOP 3.1.4/08/ Társadalmi Megújulási Operatív Program
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
A kompetencia alapú nevelés és oktatás elterjesztése Celldömölkön
Szűts József Általános Iskola
„Kompetencia alapú oktatás- egyenlő hozzáférés a vésztői Szabó Pál Általános Iskolában” TÁMOP / „ Az első mag ezerszer újra kel, folyton.
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Az ÚMFT Társadalmi Megújulás Operatív Program által kínált feladatok és lehetőségek Puskás Aurél fejlesztési igazgatóhelyettes
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Innováció Kecskéd közoktatási intézményeiben
TÁMOP /08.2 Kompetenciafejlesztés innovatív intézményekben.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP / 08 / 2. A kompetencia alapú.
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
intézményi folyamat-szaktanácsadó
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
TÁMOP-3.1.4/08/ Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben Kiss Gyöngyi szakmai vezető 1.
TÁMOP /08/1 vizsgaanyag Támogatható tevékenységek: A kompetencia alapú oktatás implementációja A hátrányos helyzetű és SNI-s tanulók esélyegyenlőségének.
Gyakorlati tanácsok az intézményi dokumentumok kiegészítéséhez, módosításához a TÁMOP pályázati kiírás kritériumai alapján Csizmazia Sándorné Szakmai.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.

Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Megvalósítás helyszíne: Általános iskola-óvoda Kecskéd
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
TÁMOP / KOMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS, EGYENLŐ HOZZÁFÉRÉS INNOVATÍV INTÉZMÉNYEKBEN.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Új Magyarország Fejlesztési Terv
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás Egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben.
Társadalmi Megújulás Operatív Program A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben Ikervári ÁMK Hosszúperesztegi.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés –a szobi innovatív intézményekben.
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola Kertvárosi Általános Művelődési Központ.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
TÁMOP / Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - a felsőnyárádi óvodában Valló Péter intézményi folyamat szaktanácsadó
TÁMOP-3.1.4/08/2. Kassai Úti Általános Iskola Szakmai feladatterv.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Barcsák Marianna - KPSZTI
TÁMOP / Ütemezés.
Előadás másolata:

Megújuló pedagógia: hálózati együttműködés Észak-Magyarországon A TÁMOP pályázathoz kapcsolódóan javaslatok a pedagógiai program módosításához 2009/2010. tanév

Miről lesz szó? I. Emlékeztető: Pályázati tartalmak II. A pedagógiai program módosítása – különös tekintettel a fenntarthatóságra Óvoda, általános iskola, középiskola III. Legitimáció

3 I. Pályázati tartalmak Alapvető cél: a foglalkoztatási helyzet javítása a munkaerőpiachoz való sikeres alkalmazkodással az egész életen át tartó tanulás megalapozásával k ompetencia alapú oktatás elterjesztésével

4 I. Pályázati tartalmak 2. Részcélok: újszerű tanulásszervezési eljárások bevezetése s zegregációmentes, együttnevelési környezet kialakítása digitális írástudás elterjesztése

5 I. Pályázati tartalmak Támogatható tevékenységek köre 2.1. A kompetencia alapú oktatás implementációja szövegértés-szövegalkotás matematika t ovábbi egy választott kulcskompetencia tantárgytömbösítés műveltségterület tantárgyi bontás nélkül

6 I. Pályázati tartalmak 4. Mindez: újszerű tanulásszervezési eljárásokkal (kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, múzeumpedagógia, stb.) következő kötelező elemek megvalósítása legalább egy, 3 hetet meghaladó projekt/tanév legalább egy témahét/tanév legalább egy moduláris oktatási csomag (pl.: egészséges életmód, környezetvédelem, demokráciára nevelés….) digitális tartalmak, taneszközök alkalmazása kompetencia alapú oktatáshoz szükséges tanulói, tanári eszközök biztosítása

7 I. Pályázati tartalmak A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása egyéni tanulási utak integrációt elősegítő célzott fejlesztési programok (ott, ahol a hh-s tanulók létszáma 40% feletti) 2.3. Új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése „jó gyakorlatok átvétele” intézményi innováció

8 II. A pedagógiai program tartalma A PP módosításának alapelvei Stratégiai terv! Keretjelleg Egyensúly: fejezetek mélysége/mennyisége Ne legyen túlszabályozott, inkább a munkatervben vagy az intézkedési tervekben legyenek a konkrétumok!

9 II. A pedagógiai program tartalma PEDAGÓGIAI PROGRAM NEVELÉSI PROGRAM

10 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 1. NEVELÉSI PROGRAM 1. A nevelő-oktató munka pedagógiai alapelvei Tényszerű megállapítások, tézisek kijelentő mondatokban A kompetencia alapú oktatással kapcsolatos helyi alapelvek megfogalmazása Például: A kompetencia alapú oktatás bevezetése, elterjesztése Esélyegyenlőség biztosítása SNI-s tanulók integrált oktatása A tanulók képességeinek és kulcskom- petenciáinak egyénre szabott fejlesztése Alkotó pedagógiai klíma megteremtése

11 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 2. NEVELÉSI PROGRAM 2. A nevelő-oktató munka pedagógiai céljai Mozgósító erejű – lehet felszólító mondatokban A célrendszer kiegészítése a NAT szerinti kompetencia alapú oktatáshoz kapcsolódó helyi célokkal Például: A sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztése A hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók segítése a kompetencia alapú oktatás megvalósításával A digitális írástudás elterjesztése A tanulók képességeinek, kulcskompeten- ciáinak egyénre szabott fejlesztése A nevelőtestület módszertani kultúrájának fejlesztése Önálló intézményi innováció megvalósítása, nyomon követése

12 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 3. NEVELÉSI PROGRAM 3. A nevelő-oktató munka pedagógiai feladatai Mit kell tennünk? – konkrét tennivalók Az új céloknak megfelelő feladatok meghatározása: olyan tevékeny- ségek, amelyek lehetővé teszik a célok megvalósítását Például: A kompetencia alapú oktatás kiterjesztése Élet közeli tanulási környezet kialakítása A tanulási stratégiák alkalmazásában a sokszínűségre törekvés tevékenység- rendszerének biztosítása A játékosság, a szimuláció gazdag eszköztárának biztosítása

13 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 4. NEVELÉSI PROGRAM 4. A nevelő-oktató munka pedagógiai eszközei, eljárásai Azon eljárások, folyamatok, illetve eszközök, amelyektől sikert várunk Az új feladatoknak megfelelő eszközök és eljárások meghatározása Például: tantárgytömbösítés, tevékenykedtetésre épülő tanulásszervezés projektoktatás, témahét valamely műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása, moduláris oktatás IKT, mint eszköz FONTOS! Az SNI-s tanulók esetében: sérülés specifikus fejlesztés, egyéni haladás A nevelőtestület által elfogadott eszközök!

14 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 5. NEVELÉSI PROGRAM 5. A személyiségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok Alapvető feladat a tanulók személyiségének komplex fejlesztése, megkülönböztetetten az SNI-s tanulóknál Például: Egyéni tanulási útvonalak kialakítása, kifejlesztése A tanulás iránti motiváció fejlesztése A tantárgyak közti merev határrendszer csökkentésével megvalósítani a komplex személyiségfejlesztést A tanítás-tanulás folyamatába alkotó jellegű feladatok meghatározása

15 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 6. NEVELÉSI PROGRAM 6. A közösségfejlesztéssel kapcsolatos pedagógiai feladatok A kooperatív együttműködésből adódó helyi feladatok, elvárások megfogalmazása Például: A közösség felkészítése az SNI-s tanulók integrált nevelésére A másság elfogadása A különböző szociális kompetenciák fejlesztése: empátia, egymásra figyelés, együttműködés, tolerancia, alkalmazkodó készség

16 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 7. NEVELÉSI PROGRAM 7. Beilleszkedési, magatartási nehézségekkel összefüggő pedagógiai feladatok Esélyegyenlőség Sokszínű tevékenységformák biztosítása Differenciált tanulásszervezés Kooperatív technikák alkalmazása Projekt-módszer alkalmazása Tevékenységközpontú pedagógiák A személyre szabott tanítás-tanulás előtérbe helyezése Az alapozó szakasz elnyújtása Fejlesztő értékelés alkalmazása A tapasztalatszerzés, ismeretszerzés lehetőségeinek kitágítása IKT eszközök használatával

17 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 8. NEVELÉSI PROGRAM 8. A tehetség, képesség kibontakoztatását segítő tevékenységek Ugyanazon tevékenységek, mint előbb Fontos, hogy a valamely területen tehetséges SNI-s tanulókat is célirányosan fejleszteni szükséges (például: mozgás, tánc, kézügyesség stb.)

18 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 9. NEVELÉSI PROGRAM 9. Gyermek- és ifjúságvédelemmel kapcsolatos feladatok Szociális hátrányok enyhítését szolgáló tevékenységek Tanulási kudarcnak kitett tanulók felzárkóztatása 2H, 3H, SNI-s integráció segítése, elfogadás, érzékenyítés IPR rendszer működtetése Képesség-kibontakoztató program alkalmazása Motiválást segítő differenciált tanulásszervezés alkalmazása A nem szakrendszerű oktatás keretében a felzárkóztatás segítése Kooperatív tanulásszervezés és differenciált rétegmunka alkalmazása a tanórák megfelelő arányában

19 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 10. NEVELÉSI PROGRAM 10. A pedagógiai program végrehajtásához szükséges eszközök, felszerelések jegyzéke A programcsomagokhoz kapcsolódó eszközök, felszerelések jegyzéke Az IKT infrastruktúra jegyzéke (számítógép, laptop, digitális tábla stb.) IKT eszközellátottság színvonala (cél: minden tanuló külön eszközt használhasson a tanórán), hálózat, internet elérhetőség A szülők, partnerek szerepe az új tanulásszervezési eljárások során (projekt, témahét stb.), az együttmű- ködés növelése érdekében aktív részvétel A nyilvánosság biztosításának helyi lehetőségei (web-lap, faliújság, a dokumentumok nyilvánossága) A szülő, tanuló, iskolai és kollégiumi pedagógus együttműködésének formái

20 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 11. NEVELÉSI PROGRAM 11. Egészségneveléssel és környezeti neveléssel összefüggő iskolai feladatok Környezeti nevelési program Egészségnevelési program A szociális, életviteli és környezeti kompetenciák összehangolása az egészségnevelési és környezeti nevelési programmal } Az intézmény által kidolgozott, a témához kapcsolódó moduláris oktatási csomag, vagy témahét, vagy projekt (ha van ilyen)

21 Általános Iskola PEDAGÓGIAI PROGRAM HELYI TANTERV

22 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola (következő táblázat) HELYI TANTERV 1. Az egyes évfolyamokon tanított tantárgyak (kötelező és választható) tanórai foglalkozások, óraszámok Óraterv Az előírt tananyag és követel- ményei Nem szakrendszerű oktatás az 5-6. évfolyamon Tantárgyak megnevezése, óraszáma Műveltségterület bontás nélkül: a tantárgy neve: pl. Történelem, etika heti 2,5 óra A kompetencia alapú oktatás bevezetésének ütemezése 2014-ig (Mellékletben) A kompetencia alapú programcsomagok alkalmazása (teljes lefedettség, kereszttantervi modul, kiegészítő, óraszámi megfeleltetés) Tantárgytömbösítés leírása (fenntartási kötelezettség! részletesen pl.: éves munkatervben, ha van új tantárgy, neve?) Moduláris oktatás Nem tanórai tananyag-átadási formák (pl: erdei iskola, témahét, múzeum, stb.)

23

24 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 14. HELYI TANTERV 2. Az előírt tananyag és követelmény A kompetenciafejlesztési célokkal, feladatokkal (tevékenységekkel) kiegészített helyi tantervek tantárgyanként és évfolyamonként. A kompetencia alapú programcsomagok esetében a részletes tananyagot és a követelményeket a tantárgyi tantervcsomagok tartalmazzák, tantárgyanként és évfolyamonként. A PP helyi tantervében felsorolva, de a mellékletként csatolva, tartalomjegyzékkel ellátva.

25 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 15. HELYI TANTERV 3. A tankönyvek kiválasztásának elvei A magasabb évfolyamra lépés feltételei A programcsomagok alkalmazásához szükséges tankönyvek kiválasztási alapelveinek meghatározása. Figyelembe kell venni a kompetenciafejlesztést segítő taneszközöket (2008. május 16. után kiadott tankönyvek) Magasabb évfolyamra lépés: Van-e változás a moduláris oktatás vagy tömbösítés miatt…

26 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 16. HELYI TANTERV 4. Az iskolai beszámoltatás, a számonkérés (szóbeli és írásbeli) rendje, követelményei, formái, súlya (Összhangban a Kt. 70.§ által meghatározottakkal!) A választott programcsomag megfeleltetése a tanulók értékelésével Műveltségterület bontás nélkül: milyen osztályzat(ok) kerül(nek) be a naplóba? A tanulók értékelése során alkalmazott, a hagyományostól eltérő módszerek (kooperatív munkák, moduláris oktatás, témahét, projektmunka során alkalma- zott értékelési eljárások), ezek szerepe, súlya az osztályzatok kialakításában Numerikus, fejlesztő értékelés, portfólió… SNI tanulók: egyéni fejlesztési terv – értékelés speciális szabályok szerint IMIP-ben: Dokumentálás rendje: (tájékoztató füzet, napló, bizonyítvány) egységesség, koherencia iskolai szinten

27 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 17. HELYI TANTERV 5. Az otthoni (napközis, tanulószobai) felkészüléshez előírt írásbeli és szóbeli feladatok elvei, korlátai A projekttel, témahéttel kapcsolatos otthoni írásbeli és szóbeli feladatok elveinek meghatározása (pl.: Projekt- feladatok és a hagyományos házi feladatok viszonya) és korlátai (pl: internet hozzáférés biztosított-e minden tanulónál)

28 II. A pedagógiai program tartalma Általános Iskola 18. HELYI TANTERV 6. Az értékelés, minősítés követelményei és formái (magatartás, szorgalom) A különböző tanulásszervezési eljárások során tanúsított magatartás, segítőkészség, odafigyelés, együttműködés…..

29 II. A pedagógiai program tartalma Óvoda ÓVODA

30 II. A pedagógiai program tartalma Óvoda 1. Az Óvodai nevelés országos alapprogram (ÓNAP) szerkezetéhez kapcsolódó átvizsgálás és a programcsomaghoz kapcsolódó kiegészítés Az óvodai nevelés feladatai Az óvodai élet megszervezésének elvei Az óvodai élet tevékenységformái és az óvodapedagógus feladatai Kapcsolódás a kompetencia csomagokhoz, kiegészítés a megjelöltek figyelembevételével.

31 II. A pedagógiai program tartalma Óvoda 2. Az adaptáció mértéke: Teljes mértékű adaptáció Részleges mértékű adaptáció Elemek adaptációja A teljes és részleges adaptáció megjelenése a helyi nevelési programban (lsd. Táblázat 4. oldal)

32 II. A pedagógiai program tartalma Középiskola KÖZÉPISKOLA

33 II. A pedagógiai program tartalma Középiskola 1. A középszintű érettségi vizsga témakörei Kilencedik, a nyelvi előkészítő évfolyamon tanított tantárgyak kötelező és választható tanórai foglalkozások tanórai foglalkozások óraszámai az előírt tananyag és követelmény

34 II. A pedagógiai program tartalma Középiskola 2. Kötelező és szabadon választott tanítási órák együttes összege évf. 27,5 + 4 = 31,5 (R. 7.§ (1) c.) Kötelező és szabadon választott tanítási órák együttes összege évf = 34 (R. 7.§ (1) c.)

35 III. A pedagógiai program legitimációja 1.Kt. 44.§ (1) bekezdés alapján: a nevelési illetve a ped. programot a nevelőtestület fogadja el, a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé, de a jóváhagyás előtt közoktatási szakértő véleményét kell beszerezni 2.Kt. 61.§ (4) bekezdés alapján: ki kell kérni az iskolaszék (óvodaszék) véleményét a nev. testületi elfogadás előtt, ha nincs (11/ /A§) a szülői szervezet véleményez