Közoktatás és szakképzés egymást ösztönző hatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 A közoktatás az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Oktatási és Kulturális Minisztérium Hámoriné Váczy Zsuzsa szakmai főtanácsadó, osztályvezető 2007.
Advertisements

Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben TÁMOP
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Kompetencia alapú képzés
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Információs és kommunikációs technológiák a hazai és a francia közoktatásban.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázati felhívásához
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
1. Tájékoztató az Oktatási Minisztérium HEF OP pályázati kiírásairól február 24.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
1 Közoktatás fejlesztési elképzeléseinek háttere 2007.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
1 A kompetencia alapú oktatás jövője a NFT II. tükrében Debrecen, Február 20. Hámoriné Váczy Zsuzsa, OKM.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Az iskolai pedagógiai program átdolgozásának előkészítése Nevelési értekezlet 2007.szept.20.
Megközelítésmódok a tanári kompetenciák leírására
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
Kompetencia alapú oktatás alkalmazását támogató módszertani továbbképzés.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
A közoktatás tanárképzéssel kapcsolatos elvárásai Budapest, június 10. Csillag Márta Közoktatási Főosztály
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Közoktatás-fejlesztési programok 2007-ben Új Magyarország Fejlesztési Terv Hámoriné Váczy Zsuzsa OKM Balatonfüred, november 14.
A közoktatás fejlesztési irányai és a társadalmi felzárkóztatás kapcsolata.
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Barcsák Marianna - KPSZTI
5. Tétel – A Life Long Learning
Előadás másolata:

Közoktatás és szakképzés egymást ösztönző hatása Csillag Márta csillag.marta@okm.gov.hu

Hogyan járulhat hozzá az oktatás a gazdaság versenyképességéhez? Hogyan járulhat hozzá az oktatás egy vállalkozás versenyképességéhez? Hogyan járulhat hozzá az oktatás egy személy versenyképességéhez?

Miről lesz szó? Az elvárásokról A kihívásokról A tennivalókról A fejlesztésekről

Milyen munkaerőt vár a munkaerőpiac? Olyat, aki képes: minőségi ,eredményes, hatékony munkát végezni, követni a technológiai változásokat, együttműködni a munkavégzés során, tanulni és tudást átadni, szociálisan együttműködni, rugalmasságot tanúsítani.

Megállapítások a szakképzésről A szakmák elismertsége romlott Sok esetben rosszak az elhelyezkedési esélyek Gyakorlati képzés kritikája (kevés, korszerűtlen….) Nem épít korszerű ismeretekre, tananyagokra Hatékonysági problémák Az iskolarendszerű képzés rugalmatlan, nehezen alkalmazkodik

A közoktatás jellemzői Szelektivitás, szegregáció Tanárközpontúság Ismeretközpontúság Nagy mennyiségű tananyag Elavult pedagógiai kultúra Leromlott infrastruktúra

Mi az iskola dolga? Felkészíteni! a korszerű ismeretekre azok alkalmazására problémamegoldásra rugalmasságra az állandó tanulás képességére kockázatviselésre felelősségvállalásra a korrekció vállalására……..

Tudás és információ A tudásfogalom átalakulása tudni, hogy mit: tényszerű tudás tudni, hogy hogyan: az alkalmazás képessége tudni, hogy miért: a tudás tudományos háttere, alapja tudni, hogy kitől: a tudás forrása Az információs robbanás hatása az információ mennyisége és keletkezésének sebessége robbanásszerűen megnő az információ tárolásának technológiája forradalmasodik az információ rendszerezésének, válogatásának és alkalmazásának képessége kerül előtérbe

tudás + képességek + attitűdök Tudás és kompetencia Oktatás és képzés 2010 munkaprogram Európai Tanács 2000, Lisszabon Kulcskompetenciák (B munkacsoport) Az Európai Parlament és a Tanács ajánlása az élethosszig tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákról (2005) tudás + képességek + attitűdök ismeretek alkalmazás metakogníció kreativitás motiváció rutinok technológiák modellek

„A 'kulcskompetencia' olyan kompetencia, amely az élet következő három összetevőjének valamelyike szempontjából döntő: a személyiség kiteljesítése és az egész életen át tartó fejlődés (kulturális tőke) ~ a kulcskompetenciáknak képessé kell tenniük az embereket arra, hogy életük során olyan személyes célok elérésére törekedjenek, amelyek kijelölését személyes érdeklődésük, törekvéseik és a folyamatos tanulás iránti vágy határozza meg; aktív állampolgári szerepvállalás és beilleszkedés a társadalomba (társadalmi tőke) ~ a kulcskompetenciáknak mindenki számára lehetővé kell tenniük a társadalom életében való aktív részvételt; foglalkoztathatóság (emberi tőke) ~ minden egyes embernek képesnek kell lennie arra, hogy tisztességes munkához jusson a munkaerőpiacon. „ (OFI honlap)

REFERENCIAKERET „Azoknak a kulcskompetenciáknak az átfogó és strukturált felsorolására, amelyek a tudás alapú társadalomban a személyiség kiteljesítéséhez, a társadalmi beilleszkedéshez és a foglalkoztathatósághoz nélkülözhetetlenek.” A 'kompetencia' a készségek, ismeretek, adottságok és attitűdök együttese (OFI honlap)

Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség

Nem szakrendszerű oktatás bevezetése A kt. 8.§ (3) bekezdése szerint az iskolai oktatás alapozó szakaszában (5–6. évfolyam) a kötelező és nem kötelező tanórai foglalkozás időkeretének huszonöt-ötven százalékában nem szakrendszerű oktatás folyik. A 128. § (19) bekezdése szerint a 2008/2009-2010/2011. tanítási évben az ötödik-hatodik évfolyamon a nem szakrendszerű oktatás megszervezhető oly módon is, hogy az e célra felhasznált idő csak az összes kötelező óra húsz százalékát éri el. A nem szakrendszerű oktatásban a Nemzeti alaptantervben meghatározott kulcskompetenciák fejlesztése az alapvető, az egész folyamatot meghatározó feladat. A NAT ezen fejezete alapján a nem szakrendszerű oktatás keretében nem szükséges a javasolt iskolai tudás tantárgyak szerinti tagolása, az elsajátítás az adott időkeret vonatkozásában a szokásos (pl. az OKM által kiadott kerettantervben rögzített) tantárgyi szerkezet helyett más tartalmi szerkezetben is megszervezhető.

S Z Ö V E G É R T É S Szövegértés eredmények: Korea, Finnország és Hongkong érte el a legjobb eredményt. Az OECD átlag: 492 pont. Mo-n az átlag 482 pont, ez a 29 értékelhető eredménnyel rendelkező OECD ország közül a 17-22 helyezésre volt elegendő. Lengyelország, Szlovénia és Észtország kivételével az összes közép-kelet-európai ország eredménye gyengébb az OECD-átlagnál.

A középfokú oktatási rendszer Magyarországon képesség szerint szelektált. A tanulók eredménye egy-egy iskolán belül homogénebb, mint más országokban. Az iskolák átlageredményei között viszont nagy a különbség. Az iskolák nem csak a képesség, hanem a családi háttér szerint is rétegeződnek, A tanulók családi háttere egy iskolán belül homogén, az iskolák között pedig nagyok a különbségek.

Tennivalók tananyagfejlesztés pedagógiai kultúra korszerűsítése pedagóguspolitika tananyagfejlesztés pedagógiai kultúra korszerűsítése esélyteremtés értékeléspolitika XXI.századi környezet megteremtése intézményintegráció-hatékony működés feltételei

Pedagógus-politika teljesítménye elismert, „Sikeres pedagógus”-Új Tudás.. szakmailag felkészült, teljesítménye elismert, munkafeltételei megfelelőek, karrier lehetőségei vannak, feladatvégzésének középpontjában a nevelés és oktatás áll.

Pedagógusképzés,továbbképzés Bologna: alap és mesterképzés gyakorlati ismeretek erősítése pedagogikum felértékelése módszertan felértékelése rugalmasabb foglalkoztatás lehetősége Továbbképzési rendszer átalakítása, Megrendelői szerep erősítése Átképzések megjelenése Komplex humánszolgáltatások megjelenése

Egyéni teljesítmény értékelése Az egyéni teljesítmény megítélésének legfőbb szempontja a tanulási eredményesség !!! Meg kell becsülni: a jól dolgozó pedagógust, a nehéz körülmények között dolgozót.

Tananyagok fejlesztése, képességfejlesztés Minden gyermeket el kell juttatni az alapvető készségek és képességek elvárt szintjére A tananyagot meg kell újítani! Változatos eszközöket kell használni! Képességfejlesztéssel kell foglalkozni !

Kompetenciafejlesztés: alapelvek ismeretátadás és képességfejlesztés reális tananyagmennyiség tanulóközpontú, differenciált módszertan változatos tanulásszervezési megoldások tevékeny tanulói magatartás kooperáció, csapatmunka a gondolkodási képesség fejlesztése problémamegoldási stratégiák kialakítása

Pedagógiai módszertár fejlesztése Változatos módszerek- egyéni,csoportos igényekre épül Egyéni fejlesztési programok Tehetséggondozás Hatékony felzárkóztatás

A kormány módosította a Nemzeti alaptantervet Egyenlő esélyek az emelt szintű oktatásban az általános iskola első négy évfolyamán (2009-10. tanév) Az 1-4. évfolyamon emelt szintű oktatás csak akkor indítható, ha azon minden tanuló részvétele biztosítható. Ha a párhuzamos osztályokba eltérő tantárgyakból szerveznek emelt szintű oktatást, a tanulók osztályokba sorolásakor a szülők választását figyelembe kell venni. Ha valamennyi kérelem teljesítésére nincs lehetőség, sorsolás útján kell dönteni a jelentkezők között.

Ennek érdekében kiemelten fontos a kulcskompetenciák fejlesztése. Nemzeti alaptanterv 2. A „kompetencia alapú tananyag” fogalmának definiálása Alapvető érték az elsajátított tudás használhatósága, hasznosíthatósága. Ennek érdekében kiemelten fontos a kulcskompetenciák fejlesztése. Kiemelt feladat az egyén tanulási kompetenciájának fejlesztésére való felkészítés.

Esélyteremtés Eséllyel kezdeni: kora gyermekkori fejlesztés Szelektív tendenciák csökkentése az intézményrendszerben Integrációs folyamatok erősítése Befogadó iskolamodell kialakítása Különleges gondoskodást igénylő gyermekek segítése

Tanulói és iskolai értékelés A fejlesztés célja: Visszajelzés a pedagógusnak Visszajelzés az intézményvezetőnek Visszajelzés a fenntartónak Visszajelzés az ágazati irányításnak,fejlesztésnek

XXI.századi környezet és feltételek Korszerű tartalom-korszerű környezet! Funkcionális épületek Használható terek Barátságos környezet Korszerű eszközök Iskola-óvoda design

Hatékony működés- esélyteremtés Térségi és regionális feladatellátás támogatása Regionális tervezés erősítése Kistérségi intézményfenntartás támogatása Intézményintegráció (közös igazgatású és egységes iskolák) Többfunkciós intézményfenntartás ösztönzése Regionális és kistérségi pedagógiai szolgáltatások ösztönzése

Tennivalók és az ÚMFT Pedagóguspolitika (TAMOP 3.3.1) Tananyagfejlesztés (TAMOP 3.3.1) pedagógiai kultúra korszerűsítése (TAMOP 3.3.1) Esélyteremtés (TAMOP 3.3.1, 3.3.3 és 3.3.4) értékeléspolitika (TAMOP 3.1.8 és 3.1.9) XXI.századi környezet megteremtése (Regionális Operatív Programok) intézményintegráció-hatékony működés feltételei (TAMOP 3.3.2)

„Egy sikeres oktatási rendszer önmagában ugyan nem garantálja a gazdasági fellendülést, ám minden bizonnyal egyik előfeltételének tekinthető.” Michael Barber (1997)