2017.04.04. 5. téma A szervezet NyME KtK egy. kieg. alapképz, Menedzsm.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
2. előadás.
Kisvállalkozói Szakirány Belső vállalkozásokkal dinamizálni a nagyvállalatokat! Kisvállalkozói Szakirány!
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Az EU-s projektek fenntartási tapasztalata a JNSZ TISZK-ben Országos Egyházi TISZK Zárókonferencia Kazincbarcika
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Terek 2 (Nemes Nagy József: A tér a társadalomkutatásban)
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A szervezeti centralizáció jelentősége
A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI
Divizionális (divíziós) szervezet
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Az átláthatóság, mint elengedhetetlen feltétel Mádi-Szabó Zoltán A kis- és középvállalkozási részleg vezetője április 18.
A vezető.
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Szervezeti formák 1. rész
Public Relations eszközök az egészségügyi intézmények szolgálatában
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Stratégiai menedzsment
Csoport, szervezet, hálózatok
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
A HEM kialakulása és fejlődése
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Szervezeti struktúra és kultúra
A projekt szervezeti formái
A controlling alrendszer helye a szervezetben 1.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
7. A különböző megtakarítási formák összehasonlítása
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Vállalati stratégia március március március 28.
Antenna Hungária Rt. Átalakítási Bizottság, Külső Szakértői Munkacsoport Előadás 02:52:15, június június június 26.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
SZERVEZET Szervezeti okok è A felhasználók és az informatikai részleg közötti gyenge kommunikáció è A felhasználók és az informatikai részleg céljai ütköznek.
Szervezeti alapformák
Négy vállalkozási alaptípus
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
A közigazgatás szervezete
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

2017.04.04. 5. téma A szervezet NyME KtK egy. kieg. alapképz, Menedzsm.

Bemutatjuk: a formális szervezetek összetevőit, a különböző szervezeti-irányítási rendszereket, a szervezeti átalakulásokban, átrendeződésekben megmutatkozó fejlődési utakat, a különböző szervezeti formákban kialakuló vezetői szerepekret, az informális szervezetek egyes sajátosságait is leírjuk, különös tekintettel a hatalom kérdésére és a csoportok szerepére.

Az egyik legfontosabb vezetői feladat A szervezetek kialakítása, irányítása, működésük ellenőrzése, hatékonyságuk növelése,

Formális és informális szervezetek A formális szervezet formákban megjelenített részlegekből, munkakörökből, feladat- és hatáskörökből, kapcsolatokból és folyamatokból áll Informális szervezetnek nevezzük a spontán szerveződő csoportokat, emberek között formálódó kapcsolatokat, a szabályozatlan információs csatornákat, a senki által le nem szabályozott, "valahogyan kialakuló" folyamatokat, együttműködési módokat

A szervezeti struktúra elemei A munkamegosztás: horizontális, ha egy munkafolyamat elhatárolásáról van szó, vertikális, ha a végrehajtói és az irányítási folyamatok elválasztásáról.

A csoportképzés módja: funkciók szerint (pl. marketing, értékesítés, termelés, számvitel); földrajzi területek szerint, üzletágak, vevők szerint, technológiák szerint, akciók szerint, idő szerint

Koordinációs mechanizmusok kölcsönös megegyezéssel, közvetlen irányítással, szabályozással.

Formalizálás A mechanikus szervezetek szinte minden munkatevékenységre részletes és szigorú szabályok vonatkoznak; a vezetői és a végrehajtói feladatok élesen el vannak választva egymástól; vezetők és beosztottak között nagy a távolság; a rangok, beosztások hangsúlyos szerepet kapnak; be kell tartani a szolgálati utat; a kommunikációs csatornák kötöttek, fontosnak tartják az írásbeliséget; a szervezet úgy működik, mint egy gondosan megtervezett gép.

Az organikus szervezetekben kevés szabály van, a szabályokat sokszor nem veszik figyelembe; vezetői és végrehajtói feladatok összekeverednek; gyakran előfordul, hogy valaki helyzettől függően hol főnöki, hol beosztotti pozícióba kerül; rangoknak, beosztásoknak nincs különösebb jelentősége; a szolgálati út betartása nem kötelező, azt gyakran nem veszik figyelembe; a kommunikációs csatornák nyitottak, sokat számítanak a direkt személyes konzultációk; a szervezet egy élőlényhez hasonlít, ami állandóan mozgásban van, igyekszik kihasználni a környezetében jelentkező lehetőségeket.

Kapcsolatteremtési eszközök A koordinátorok Egyes embereket koordinációs feladatokkal bíznak meg: egymástól hivatalosan elválasztott részlegek vagy emberek között. Teamek Olyan alkalmi vagy állandó csoport, amelynek tagjait valamilyen megbízatással többféle funkcionális egységből verbuválják egy feladat elvégzésére.

A teamek jellegzetes szerepei: ötletember, elnök, hajcsár, csapatmunkás, megvalósító, specialista.

Vonal és törzskar - a szervezet fő egységei A vonalbeli vezetés az első számú vezetőt köti össze a végrehajtó egységekkel (pl. igazgató, gyárvezető, üzemvezető, művezető, munkás) Szintjei: stratégiai egységek, középvezetés, operatív egységek.

A törzskari egységek A törzskari egységek tanácsadói, elemzői, döntéselőkészítői, kiszolgálói funkciókat látnak el a vonalbeli vezetők mellett, és tiszta esetben nem adhatnak közvetlen utasításokat a vonal tagjainak. Feladatuk alapján lehetnek: technolstruktúra, szolgáltató egységek,

Lineáris és nemlineáris struktúrák lineáris struktúrában csak egy főnök van, nemlineárisnál lehet több is,

Szervezeti formák, szervezeti-működési rendszerek Egyszerű szervezet vezető-vállalkozó munkatársak

Az egyszerű szervezet jellemzői a mikrovállalkozások tipikus formája, organikus jellegű, a tulajdonos a vállalakozást centralizáltan, "zsebből" vezeti, figyelemre méltó rugalmasságot és innovációs képességet biztosít.

Lineáris-funkcionális szervezet Igazgató Terme-lési vezető Értékesítési vezető Gazda-sági vezető Pénz-ügy Számvitel Szál-lítás Ela-dás Mar-ke-ting Ü-zem Be-szer-zés Kar-ban-tartás

A lineáris szervezet jellemzői: az alá- és fölérendeltségi viszonyok egyértelműek, az egyes egységek szakterületekkel foglalkoznak, hasonló munkát végző embereket egy csoportba vonják össze, ha jól funkcionál, nem kell rajta változtatni.

A lineáris szervezet hátrányai: a funkcionális egységeken folyamatok futnak keresztül, a funkcióknak van gazdája, a folyamatoknak, a vevőnek nincs, hajlamos a centralizálódásra, nehézkes döntéshozatal, funkcionális vakság, koordinációs nehézségek, az operatív problémák a hierarchiában felfelé áramlanak, az operatív szint rátelepszik a stratégiaira.

Mátrix szervezetek Termékmened.. Termékmened.A Termékmened.B Funkció 1. Funkció 2. Funkció ... Termékmened.A Termékmened.B

Jellemzői: Fajtái: funkciók és termékek szerint tagolt, a kétféle tagolási szempont azonos vezetési szinten jelenik meg, a teljes szervezet egy része tehát általában megmarad lineárisnak. Fajtái: stabil mátrixok – pl termékigazgató rendszer, dinamikus mátrixok – pl. projektszervezet.

Divizionális szervezet, holding Divízió A Igazgató Stratégia Szolgáltatás B C D

A divíziók a rendszer alapegységei, amelyek tevékenysége és piaca szétválasztható, rendelkeznek a funkciók teljes körével, nyereségközpont jelleg, döntési szabadság. Kiszélesedik a vállalat a piaccal érintkező frontvonala. A vállalati központ stratégiai kérdésekkel foglalkozik, befektetési döntéseket hoz. A divíziók könnyen leválaszthatók a vállalatról, a rendszer könnyen bővíthető.

A divíziók felépítése: Stratégiai Üzleti Egység SÜE, Strategic Business Unit SBU Termék-piaci egység TPE Gyárak Előnyei: megkönnyíti a több üzletágban dolgozó szervezetek irányítását, egyesíti a kis- és nagyvállalatok előnyeit, minden ügyfélnek megtalálható a partnere, bonyolult rendszer.

Szakértői szervezet törzskar szakértők ügyfelek

Jellemzői: bonyolult, összetett feladatok megoldásával foglalkozik, ezek stabilak, visszatérőek, időben hosszabb ideig változatlanok, a folyamatok szabályozottak, a szabályokat a szervezeten kívül történő képzési folyamat során sajátítják el, ügyfelekkel kialakított kapcsolatok gyakran fontosabbak, mint a szakértők vagy a szakértői csoportok közötti kapcsolatok (pl. vezetői tanácsadó cég, orvosi rendelő).

Szervezeti átalakulások, szervezeti életutak A szervezeti változásoknak célszerű két fajtáját megkülönböztetni: az evolúciós változás alatt azt értjük, hogy a vállalat egy meghatározott szervezeti-működési rendben tevékenykedik, azt fejleszti, tökéletesíti; a revolúciós változás azt jelenti, hogy a vállalat teljes mértékben szakít a meglévő szervezeti renddel, és átáll egy másikra.

Greiner életút elméletete A szervezet a következő fázisokon halad keresztül: a kreativitás fázisa, az irányítás fázisa, a delegálás fázisa, a koordinálás fázisa, az együttműködés fázisa,