A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere Kotschy Beáta 2013.
A minősítési rendszer céljai A pedagógusok motiválása saját teljesítményük javítására A szakmai fejlődés elősegítése Az értékelésben a minőségi munka előtérbe kerülése Egysége minősítési szempontrendszer kialakítása Intézményi és közoktatási szinten a közoktatás eredményesebbé tétele
A minősítési rendszer felépítése A pedagógusok életpályájának szakaszai Minősítő vizsga, minősítő eljárás A minősítés kritériumrendszere A minősítő eljárás módszerei, eszközei A minősítés forrásai Az értékelés módja A minősítés eljárásrendje
Kompetenciák,sztenderdek, indikátorok Mit jelent a kompetencia, milyen elemekből áll? (EMMI rendelet, magyar Közlöny 2013.15.sz.) A kompetenciák fejlődés- a pedagógus szakmai fejlődése A kompetenciák fejlettségi szintje (sztenderdjei) és az életpályamodell összefüggései Hogyan ismerjük fel a kompetenciaszintet a gyakorlatban - indikátorok
Példák a kompetenciák és az indikátorok összefüggésére 3. kompetencia: Szakmódszertani és szaktárgyi tudás Alapos, átfogó és korszerű szaktudományos és szaktárgyi tudással rendelkezik. Rendelkezik a szaktárgy tanításához szükséges tantervi és szakmódszertani tudással. Fogalomhasználata pontos, következetes. Kihasználja a tananyag kínálta belső és külső kapcsolódási lehetőségeket (a szaktárgyi koncentrációt). A szaktárgy tanítása során képes építeni a tanulók más forrásokból szerzett tudására. A rendelkezésére álló tananyagokat, eszközöket – a digitális anyagokat és eszközöket is – ismeri, kritikusan értékeli és megfelelően használja. A szaktárgynak és a tanítási helyzetnek megfelelő, változatos oktatási módszereket, taneszközöket alkalmaz. Tanítványait önálló gondolkodásra, a tanultak alkalmazására neveli. Törekszik az elméleti ismeretek gyakorlati alkalmazási lehetőségeinek felismertetésére.
Az információszerzés forrásai, a portfólió A portfólió fogalma: A portfólió egy olyan dokumentumgyűjtemény, amely alapján végigkísérhető a pedagógus (más szakember, tanuló) szakmai útja, tevékenysége, fejlődése, nehézségei és sikerei egyrészt a tények tükrében, másrészt magának a pedagógusnak a reflexiói, értelmezése alapján. Fajtái: Munkaportfólió – eredmény/értékelési portfólió Papíralapú portfólió - e-portfólió Tanulói portfólió - pedagógus portfóliója
A portfólió - folytatás A portfólió funkciói: A portfólió a pedagógus fejlődésének folyamatát bemutató információk forrása! A portfólió dokumentumainak elemzése egy, a minősítési folyamatban használt módszerek közül! A portfólió tartalma egyéni és az egyes pályaszakaszokban különböző. A minősítés során a dokumentumok tartalmának minőségi értékelése történik meg. A minősítés során vizsgált területek és a dokumentumok között többoldalú kapcsolatrendszer van.
A portfólió struktúrája, javasolt tartalmi elemei - Szakmai önéletrajz - Nevelő-oktató munka dokumentumai - A pedagógiai munkát befolyásoló szakmai és egyéb közéleti tevékenységek bemutatása/ dokumentumai - Önálló művészeti/alkotói tevékenységek bemutatása/dokumentumai - Az intézmény rövid bemutatása - A szakmai életút értékelése Külső szakemberek értékelése
A portfólió dokumentumai- példák 2.a) Pedagógiai alaptevékenységek dokumentumai és önreflexiói A szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás dokumentumai Pl. éves tervek, megvalósítás dokumentálása, elemzése; iskolai tanórák / óvodai csoportfoglalkozások tervei, tématerv, egy téma feldolgozásához kapcsolódó, összefüggő óratervek megvalósításának dokumentumai Pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezésének dokumentumai Pl. egyéni és csoportfoglalkozások tervei, tanórák, foglakozások megvalósításának dokumentumai A tanulás támogatása Pl. alkalmazott stratégiák, a tanulást támogató módszerek bemutatása, tanulás-szervezés elemei, A tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése Pl. különleges bánásmódot igénylő gyermekekkel való foglalkozás (felzárkóztatás, tehetséggondozás) szakkör, fakultáció, egyéni/csoportos fejlesztési tervek A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés, nyitottság a különböző társadalmi-kulturális sokféleségre, integrációs tevékenység, és/vagy osztályfőnöki/csoportvezetői tevékenység, Pl. tanórán kívüli aktivitás
A minősítés értékelési rendszere Az egyes szintek eléréséhez különböző elvárások fogalmazódnak meg (60%, 75%, 85%-os teljesítmény) Az egyes forrásoknak különböző súlyuk van a pontszámok kialakításánál: Portfólió és „védése” 50% Óralátogatás és megbeszélése 20% Az iskolai előzetes értékelések 30%
Köszönöm a figyelmet és a türelmet!