Elfogadva nevelni, tanítani

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
prizma tárház-projekt
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Specifikus tanulási zavarok
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Új utak és lehetőségek a középiskolások
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Alkalmazkodás: megfelelő személyi és tárgyi környezet autizmussal élő gyermekek, felnőttek számára Őszi Tamásné gyógypedagógus Autizmus Alapítvány.
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az emberi tanulás.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Tanulás tanítása Tanulásmódszertan
Üdvözöljük az előadáson!
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Lehetőségek a tanulási problémák korai felismerésében és megelőzésében
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Az iskoláskor küszöbén
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Speciális gyermekvédelem
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Alcím mintájának szerkesztése Demens lakók képességmegőrző, rehabilitáló programja Evangélikus Diakóniai Otthon Kaposszekcső Kaposszekcső,
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
Intenzív családi foglalkozások o családi apartmanok számának bővülése o két napos programok.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A gyakorlat céljai Belássuk, hogy a tanulási zavar gyakori jelenség az iskola falai között, a tanítási-tanulási folyamatban számolni kell ezzel Rálássunk.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Elfogadva nevelni, tanítani „Amit mindenkinek meg kellene tanulnia: Szeretet. Nevetés. Még több nevetés. Figyelni és tanulni. Kérni és megköszönni.” (Howard Roughan)

Mi a probléma? Tanulási nehézség, zavar, vagy rendellenesség ?

Tanulási korlátok Tanulási nehézség: Legenyhébb, átmeneti jellegű, csak egyes iskolai helyzeteket érint, a tanulás külső körülményeinek megváltozása miatt következik be A tanuláshoz szükséges képességek enyhe fokban késnek, melynek oka lehet például egy tartós betegség, korai beiskolázás, iskolaváltás. Tünetek: problémák a tanulási helyzetekben, egyéni és közösségi viselkedésben; magatartásváltozás, a tanulási viselkedés megváltozása; nem tud a gyermek elmélyülten dolgozni; tanulási feladatait elhanyagolja, módszerei, szokásai helytelenek.

Tanulási zavar : Ép értelmi képességek, normál vagy átlag feletti intelligenciahányados mellett nehézséggel küzdenek az olvasás-írás, számolás technikájának elsajátításában. Teljesítményzavar: A kívánt cél elérése érdekében kifejtett erőfeszítés (siker) mértéke nem az életkornak megfelelő. Mögötte mindig valamilyen más (általában viselkedészavar) zavar húzódik meg, melyek legtöbbször részképesség zavarok következményei. A részképesség zavar a tanulási zavarok speciális alcsoportja.

Részképesség zavarok A motorikus és a megismerő funkciók területén megmutatkozó hiányt nevezzük részképesség zavarnak, amely az intelligenciaszinttől független. az észlelés, a mozgás, a nyelv, az emlékezet, a figyelem a gondolkodás folyamatainak hiányos működése következtében lépnek fel, és az idegrendszer összerendezetlen működésén alapulnak. Komplex tanulási zavarok Diszlexia olvasás nehézsége Diszgráfia, diszortográfia: az írás, helyesírás nehézsége. Diszkalulia: a számolás nehézsége, számolási zavar. Viselkedés, énkép, önértékelés területén mutatkozó zavarok

Okai A tanulási zavar általában több ok együttes hatására jön létre, hátterében: az egyes részképességek fejletlensége pl. a beszéddel kapcsolatos problémák gyenge hallási, látási észlelés fejletlen kézmozgás genetikai vagy örökletes tényezők terhesség alatti problémák szülés körüli nehézségek (pl. elhúzódó szülés, oxigénhiány stb.) csecsemőkori ismétlődő lázas állapotok állhatnak. minimális agykárosodás az egyes perceptuális (észlelési) funkciók összerendezettségének hiánya gyenge verbális, nyelvi készségek

Felhívójelek (már óvodás korban) Mozgás összerendezetlensége, koordináció zavara, ritmuszavar vegetatív és érzelmi labilitás nehezen kialakuló szobatisztaság alvási problémák (túl kevés, vagy túl mély) megkésett beszédfejlődés nyugtalanság, fáradékonyság pszichikus funkciók késése: vizuális észlelés és differenciálás auditív észlelés és differenciálás kinesztetikus érzékelés emlékezet figyelem

A képességzavarok felismerése a gyermek figyelmetlen, gondolatai elkalandoznak, munkái rendetlenek,teljesítménye ingadozó. a viselkedésbeli tünetek nagyrészt másodlagosan, a teljesítménydeficit nyomán fejlődnek ki. egyensúly-érzékelés zavara, összerendezetlen, ügyetlen mozgás. bizonytalan testséma téri orientáció zavara sorbarendezési problémák gyakori a kézfej nem megfelelő tartása, a szabálytalan ceruzafogás artikulációs problémák gyenge ritmusérzék

Tanulási zavarok megelőzése ingergazdag környezet, sokféle, apró kihívás fejlesztő foglalkozások felolvasás : gyarapodik a szókincs elsajátítja az irodalmi nyelvet és az olvasott szöveg fordulatait is sorbarendezés saját képzet kialakítása megszereti az irodalmat, igényt alakít ki az írott világ iránt. Ez által az olvasáshoz szükséges alapvető képességei fejlődnek. mozgásfejlesztés fejlesztő játékok kártya és társasjátékok egyensúlygyakorlatok labdajátékok

Képességzavarok terápiája Óvodáskorban: Az iskolai készségek ekkor fejleszthetőek a leghatékonyabban: az érzékelés és mozgás finom összerendezése fejlesztés leghatékonyabb módja a játéktevékenység egyéni, illetve kiscsoportos foglalkozás aterápiának a lemaradó részképességek fejlesztésén kell alapulnia. a fő területek, amelyek a fejlesztésben is jelentős szerepet játszanak: testséma észlelés, térirány-észlelés, egyensúlyérzék, látási, hallási, tapintási észlelés, téri és idői rendezettség.

célzottabb a fejlesztés, Iskoláskorban: 1-2. osztály: célzottabb a fejlesztés, a feladatlapok kifejezetten az írás, olvasás és számolás előkészítését segítik, de ugyanúgy, mint korábban, a terápia célja mindenképpen az alapfunkciók megfelelő szintre emelése. 3-4. osztálytól: a fejlesztést olyan technikák tanításával kell kiegészíteni, amelyek az írás-, olvasás- és számolásbeli nehézségeken segítenek.

Fejlesztés, segítség 3 osztálytól kezdve:  értelmetlen szótagok olvasása helyesírási szabályokat tanultassuk meg soha ne hagyjunk hibásan leírt szót a füzetben rendszeresen írassunk rövid másolást szószerinti tanulásra (pl. vers) hagyjunk több időt. használhasson a gyermek magnót a tanuláshoz. idegen nyelvek tanulása hang- és videokazetták segítségével a számítógép használata a számolási nehézségekkel küzdő gyermekek részére segédeszköz engedélyezése (szorobán, számológép)

A zavarok kezelése különböző életkorokban Kisgyermekkor 3-6.év Szenzoros,motoros képességek Iskolai időszak 6-12. év Nyelvi képességek, iskolai képességek Fiatal- és felnőttkor 12. évtől Tanulás- és tanítás-módszertan testséma, térorientáció, egyensúlyérzék, nagymozgások, finommozgások, észlelés, szerialitás fonológiai képességek, vizuális képességek, szókincs szókincs, számolási készség, helyesírás, olvasás gondolattérkép módszer, vizualizáció, drámapedagógiai módszerek, saját élményre épülő tanítás

„Ha egyenlő tanulási lehetőségeket akarunk biztosítani a tanulók számára, akkor különbözőképpen kell tanítanunk.”                 (Hansen

Iskolai segítségnyújtás Az óraszervezés: kooperatív tanulási technikák a csoportok heterogén összetételűek, meglévő, egyéni ismeretre támaszkodik, hatékonyabb az ismeretszerzés (házi feladatnál is fontos!) Az eredményesség oka: az egymással szembeni, és önmaga tanulásáért vállalt felelősség (tanulópárok, páros olvasás stb.) A tagok egymástól tanulnak vitázva, érvelve. Az így megszerzett tudás maradandóbb. fokozatosság, minden érzékszerv bevonásával (látás – hallás - beszéd egysége) kisebb célokkal alapozás (tantárgyi szókincsbankok)

Érzelmi biztonság adása. Korlátok, külső strukturálás, keretek adása. Egyértelmű szabályok következetes betartatása – rövid instrukciók. Szokatlan ingerek kizárása. Rövid időtartamokra bontott munka. Egyszerre csak egy feladat, kisebb feladat Buzdítás. „Szelep” biztosítása. Megszégyenítés kerülése. Dühkitörés figyelmen kívül hagyása

Segítségnyújtás az értékelésben Felmérések, tollbamondások szövegét előre megkaphatják, megoldhatják: 2-3 nap múlva élesben megírják. Hosszabb idő a memoriterek, tartalmak, szabályok megtanulására Önmagához mért fejlődése: mindennap érezze: valamit tud, amit előző nap még nem. Segédeszközök biztosítása szótárak, számítógép, számegyenes stb.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Hermann Istvánné tantárgygondozó, tanító, gyógypedagógus