A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Advertisements

Az olvasástanítás módszere:
A magyar népdalok jellemzői
A tudatos zenehallgatás
Népdalaink stílusjegyei
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
A tanárképzés új szerepl ő je: a mentor Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola Kotschy Beáta Eszterházy Károly F ő iskola 2009.
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
TERÜLETVÉDEKEZÉS.
Az autizmusról É l e t e m a s p e r g e r - s z i n d r ó m á v a l.
„New Hungary” Rural Development Programme A vidékfejlesztés lehetősége: Új Magyarország Vidékfejlesztési Program 2007 – 2013 HVI Képzés 2008.
Speciális tanulási nehézségek
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Adatgyűjtés Kérdőív és kérdéstípusok Kérdőívek nyíltak és rövidek legyenek Kérdéstípusok: –Nyitott –Zárt –Többszörös válaszlehetőség –…
Az ember futhat, de nem menekülhet a megmérettetés elől. Az egyetlen gyerek se maradjon ki a mérésből jelszavát hangoztató korban az oktatásban dolgozóknak.
Játékház Képes olvasókönyv I.
Zene Játék dallami készségfejlesztés
Az egyetemi spin-off cégek magyar valósága
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Albertné Balogh Márta tankönyvszerző
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Módszertani lehetőségek a digitális nemzedék megszólításában
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Iskola előtti zenei nevelés
Kapcsolatrendszer név titulus eLearning Igazgatóság Educatio KHT.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
„ Jól csak a szívével lát az ember…!” Érzelmi nevelés a XXI. században.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A tudatos zenehallgatás Turmezeyné dr. Heller Erika.
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
Solymosy József Bonifácz Egészségfejlesztési Osztályvezető NEFI Budapest, szeptember 29. Egészségfejlesztés az iskolai színtér vonatkozásában.
Követelményelemzés – követelményspecifikáció A szoftverfejlesztés kapcsán az elemzés speciálisan egy kezdeti szakaszt jelöl, amelynek alapvető feladata.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Than Károly Ökoiskola Jó gyakorlatok. BEFOGADÓ ISKOLA VAGYUNK LEHETŐSÉGET ADUNK ELFOGADUNK EGYÉNI TANULÁSI UTAKAT KERESÜNK.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Törökszentmiklósi Tagintézmény
Budapest XVI. Kerületi Móra Ferenc Általános Iskola
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
Óvodától az érettségiig - a kompetencia-alapú oktatás Szegeden
A féltekék munkamegosztása
ÍZÉRZÉKELÉS, SZAGLÁS.
Magyar Tudományos Művek Tára
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A dinamikus WEB alkalmazásának lehetőségei a mezőgazdaságban
Beszédtechnika fejlesztés és Tehetséggondozás
Kiskunfélegyházi Szakképző Intézmény és Kollégium Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Középiskolája és Szakiskolája OM azonosító: Kiskunfélegyháza,
Microsoft songsmith Zenekészító program.
Projektmunka Földrajzolok
Ének-zenei és Testnevelési Általános Iskola 2. b
PETŐFI KÖLTÉSZETÉNEK ÁLTALÁNOS JELLEMZŐI
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Kalickás forgórészű aszinkronmotor csillag-delta indítása
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
Új pályainformációs eszközök - filmek
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Tóalmási Mesevár Óvoda és Konyha
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Vektorok © Vidra Gábor,
Pár óra tanulmányozás eredményei Nahalka István 2018 szeptember 1.
Előadás másolata:

Az előkészítő időszak dallami feladatai. Dallami ismeretek kialakítása.

A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA Zenei TAPASZTALAT hallás+éneklés+mozgás zenei „szókincs” ↓ Zenei jelenségek KÉPZETE (akkor is felidézhető, ha nincs érzékszervi inger; kapcsolatban áll a nyelvvel) Zenei jelenségek SZIMBÓLUMA (név, jel)

A dallami ismeretszerzés előfeltételei Az óvodai zenei nevelés eredménye, illetve az előkészítő időszak feladata: Zenei „szókincs” kialakítása, gazdagítása (dalok, dallami minták) 2. Hallásfejlesztés A zene egészleges észlelése mellett a zene egyes alkotóelemeinek absztrakciója (a dallam leválasztásának képessége; az egyes hangok elkülönítése, azaz egyenkénti észlelése) ↓ Mozgásos tapasztalat a „magas-mély”, „lépés-ugrás” zenei vonatkozású használatához (dallamrajz) Belső hallás fejlesztése

Az előkészítő időszak dallami feladatai 1 Az előkészítő időszak dallami feladatai 1. Az ismeretszerzés általános előfeltételei Zenei „szókincs”: Az óvodából hozott dalok felelevenítése Új dalok tanítása globális módszerrel Dallamvisszhang, énekes párbeszéd (= dallami minták) Az éneklési képesség fejlesztése „morgós” gyerekek megfelelő hangmagasságon éneklés „szó-mi” hangzás kialakítása Zenei élmény nyújtása (!)

2. Az ismeretszerzés konkrét előfeltételei Hallásfejlesztés: Dallamelvonás Dalazonosítás (nemcsak kezdőmotívumról!) Magas-mély, lépés-ugrás képzetéhez: Dallam mozgásának követése, leképezése (saját mozgás, dallamrajz, hangszeren hallott egyes hangok) Belső hallás fejlesztése dallambújtatással E tevékenységek végigkísérik zenei ismeretszerzést és készségfejlesztést!

Dallami ismeretek kialakítása Szolmizációs hangok neve, betűjele, kézjele, elhelyezkedése a vonalrendszerben. DE: Nem egyes hangokat tanítunk, hanem relációkat. Nincs „könnyű” vagy „nehéz” szolmizációs hang, csak ismerős vagy ismeretlen dallamreláció!

A dallamhangok megismertetésének sorrendje az alsó tagozaton szó-mi lá sz-l-sz dó sz-m-d ré m-r-d-r lá, r-d-l, szó, l,-s,-l, és d-s,-d dó’ s-d’-s fá sfmrd, m-f-m ti, d-t,-l, ti d’-t-d’, d’-t-l-s

Az ismeretszerzés szakaszai A dallami reláció képzetének kialakítása (több órán keresztül) A megfelelő fordulatot tartalmazó több dal hallás utáni tanítása A dallam mozgásának követése változatos módokon Tudatosítás (korábban tanult dalon, 1 órán belül) Bevésés, gyakorlás (= készségfejlesztés, több órán keresztül) A dallami és ritmikai ismeretszerzés párhuzamosan, de időben eltolva történik!

A ZENEI ISMERETSZERZÉS HELYE A ZENEI KÉSZSÉGEK FEJLŐDÉSÉNEK FOLYAMATÁBAN

A tudatosítás mozzanatsora A tudatosításhoz kiválasztott dal éneklése, játéka dallamrészlet kiválasztása (lehetőleg a dal elejéről) ezen dallamelvonás (pl. dúdolás)

Megfigyelés Dallamrajz, a szöveg szótagjainak (vagy hívóképek) térbeli elhelyezése A már ismert dallamhangok szolmizációs nevének megállapítása (tanítói irányítással), hanglépcső, hangoszlop Az új hang viszonyítása az ismertekhez (magasabb-mélyebb, lépés-ugrás)

Tü- lán- zet szek, got szek vi- vi- mi mi ? ? ? ? dó dó

Az új hang tudatosítása Nevének, betűjelének, kézjelének megismertetése A tudatosításra kiválasztott motívum lejegyzése a vonalrendszerben/kottakirakón A motívum szolmizált éneklése A teljes dal szöveges éneklése Alkalmazó ellenőrzés: korábban tanult dalokból azonos/hasonló reláció utószolmizálása A hangzás – név – jel asszociációs kapcsolat kialakítása, megerősítése a következő órák készségfejlesztési feladata.

Speciális eset: a szó-mi hangokat egyszerre tudatosítjuk Dallamelvonás, mozgás, dallamrajz, ikonikus ábrázolás még változatosabb és alaposabb legyen! Gyerekek szolmizált éneklés közben kézjellel mutatják. E tevékenység szintén nagyobb súlyt kapjon! Vonalrendszerbeli elhelyezkedés megfigyeltetése (vagy vonalközbe kerül mindkettő, vagy vonalra) Elhelyezés kottakirakón