Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

A gyermekek nyelvelsajátítása
Matematika kompetencia
Az állandó határozó és a vonzat
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
A FEJLŐDÉSI DISZFÁZIA ÉS KÖVETKEZMÉNYEI ISKOLÁSKORBAN
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A diszlexia-veszélyeztetettség és a diszlexia jelenségköre Diszgráfia
A Logopédiai Szakszolgálat működése 2010
MFFLT Kongresszus, június 28.
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Tanuláselméleti megközelítés
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Nyugat-magyarországi egyetem apáczai csere jános kar a tanulásban akadályozott gyermekek szókincsének-, és szótanulási folyamatának jellegzetességei.
Elfogadva nevelni, tanítani
Kuti Zsuzsa szakmai vezető.
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
Speciális tanulási nehézségek
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
Zavarok a nyelvelsajátításban, nyelvfejlődésben
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Óvodáskorú gyermekek szóaktiválásának funkcionális vizsgálata
A kontextus hatása a kollokációk megértésére Csiszár Orsolya ELTE Nyelvtudományi Doktori Iskola.
Intelligencia és képességrendszerek elmélete és vizsgálata
Fejlesztő munka I. félév. Fejlesztést végző pedagógusok: 4 fő ( 2 fő logopédus, 1 fő tanító / nyelv- és beszédfejlesztő pedagógus, 1 fő tanító/
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Játékház Képes olvasókönyv I.
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
TEVÉKENYSÉGÜNK a tanév során. augusztus – szeptember őszi szűrés az óvodákban az 5. életévüket betöltött gyermekek részére logopédiai szűrés csoportos.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
A DIFER használata.
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Meixner Ildikó: Játékház Képes olvasókönyv I.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Integráció és inklúzió
DISZKALKULIA, VAGY MÉGSEM?
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Készítette: Csibi-Gungl Adrienn Konzulens : Gáspár János.
Dr. Petercsák Edit Miskolc, március 6.
Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézménye
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Az óvodai szűrések változásai, a korai nyelvi szűrés fontossága
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Óvodából iskolába Iskolás lesz a gyermekünk Az iskolaérettség kérdései
Előadás másolata:

Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó logopédus

Miről lesz szó? A beszéd, mint „vivő” funkció Beszédfejlődési elmaradások Diszfázia (SLI) fogalma, tünetei Diszfáziás gyermekek teljesítményei iskolás korban, esélynyújtás

A nyelvfejlődési elmaradás korai jelei sivár gagyogás fejlődési szakaszok kimaradása beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben első szavak megjelenése késik (akár 3,5 év is lehet a lemaradás) Diszfázia diagnózisa 4 éves korig nem mondható ki

Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

Diszfázia- SLI (special language impaierment) Speciális nyelvi zavar, mely a nyelv minden szintjére kiterjed Fonetikai-fonológiai deficit Makacs, elhúzódó, nehezen javuló pöszeség Szótagcserék, szócsonkok, alig kivehető szóstuktúra („bicikli=biszi”) A nyelv, mint szabályrendszer elsajátításának súlyos nehézsége: diszgrammatikus beszéd Súlyos beszédészlelési- és megértési deficit Részképesség-zavarok: figyelem, észlelés, emlékezet Bizonytalan testséma, téri tájékozódás, mozgásos észlelés Pragmatikai szint: helytelenül értelmezik a mimikát, gesztusokat is

Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?

Beszédfejlődési zavar, mint az iskolai kudarcért okolható tényező diszfázia Óvodáskor: alacsonyabb szintek korlátozott működése Kései következmény: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia formájában jelentkező tanulási zavar Jelentős az átfedés diszlexia-diszfázia között: nagyon hasonló a neurobiológiai, etiológiai háttér és az egyéb kognitív tényezők mintázata

Beszéd matematika Olvasás, írás számlálás olvasás, írás matematika nyelve, relációk mennyiség-és számfogalom Olvasás, írás Hangok, hangkapcsolatok szintje: artikulációs hibák, hang-és szótagcserék Beszéd helyesírás Grammatikai szint: diszgrammatikus beszéd, ragok, jelek helytelen használata szövegértés Jelentés szintje: beszédértési nehézségek, gyenge szókincs, szómegtalálási problémák

Tünetek nyelvi szintek szerint 1. szint

Tünetek nyelvi szintek szerint 2. szint

Nyelvi-grammatikai tünetek Gyakran használt ragokat túláltalánosítanak Összevesztek a macin=„Összevesztek a macit” Ragokat, névutókat helytelenül használnak Személyragot gyakran elhagyják: „őzikének van kis őzike” Gondok a rendhagyó alakokkal: „majomot, lót” Ikes igéket túláltalánosítják : „robbanik” (saját megfigyelés) Igekötőket helytelenül mozgatnak Egyeztetési problémák: „adtak nekik a csontot” „ott voltak a kutya is” Morfofonológiai eltérések: „A szarvasok a tigriset kergetik.”

Tünetek nyelvi szintek szerint 3. szint

Gereben Ferencné dr. nyomon követéses vizsgálata (2005) Beszédfogyatékos tanulók korai, átmeneti szegregációja a későbbi integrációt segíti elő

„Nem az a fontos, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel.” (Johanne Kathleen)

Köszönet Vörösmarty Mihály Általános Iskola 2.b, 3.b, 4.b, 5.b osztályos tanulóinak

Köszönöm a figyelmet! tereznev@freemail.hu ildimarton@t-online.hu