Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Hallom, de nem értem iskolai teljesítményzavarok fejlődési diszfáziás gyermekeknél Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat Marton Ildikó logopédus
Miről lesz szó? A beszéd, mint „vivő” funkció Beszédfejlődési elmaradások Diszfázia (SLI) fogalma, tünetei Diszfáziás gyermekek teljesítményei iskolás korban, esélynyújtás
A nyelvfejlődési elmaradás korai jelei sivár gagyogás fejlődési szakaszok kimaradása beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben első szavak megjelenése késik (akár 3,5 év is lehet a lemaradás) Diszfázia diagnózisa 4 éves korig nem mondható ki
Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?
Diszfázia- SLI (special language impaierment) Speciális nyelvi zavar, mely a nyelv minden szintjére kiterjed Fonetikai-fonológiai deficit Makacs, elhúzódó, nehezen javuló pöszeség Szótagcserék, szócsonkok, alig kivehető szóstuktúra („bicikli=biszi”) A nyelv, mint szabályrendszer elsajátításának súlyos nehézsége: diszgrammatikus beszéd Súlyos beszédészlelési- és megértési deficit Részképesség-zavarok: figyelem, észlelés, emlékezet Bizonytalan testséma, téri tájékozódás, mozgásos észlelés Pragmatikai szint: helytelenül értelmezik a mimikát, gesztusokat is
Megkésett beszédfejlődés vagy diszfázia?
Beszédfejlődési zavar, mint az iskolai kudarcért okolható tényező diszfázia Óvodáskor: alacsonyabb szintek korlátozott működése Kései következmény: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia formájában jelentkező tanulási zavar Jelentős az átfedés diszlexia-diszfázia között: nagyon hasonló a neurobiológiai, etiológiai háttér és az egyéb kognitív tényezők mintázata
Beszéd matematika Olvasás, írás számlálás olvasás, írás matematika nyelve, relációk mennyiség-és számfogalom Olvasás, írás Hangok, hangkapcsolatok szintje: artikulációs hibák, hang-és szótagcserék Beszéd helyesírás Grammatikai szint: diszgrammatikus beszéd, ragok, jelek helytelen használata szövegértés Jelentés szintje: beszédértési nehézségek, gyenge szókincs, szómegtalálási problémák
Tünetek nyelvi szintek szerint 1. szint
Tünetek nyelvi szintek szerint 2. szint
Nyelvi-grammatikai tünetek Gyakran használt ragokat túláltalánosítanak Összevesztek a macin=„Összevesztek a macit” Ragokat, névutókat helytelenül használnak Személyragot gyakran elhagyják: „őzikének van kis őzike” Gondok a rendhagyó alakokkal: „majomot, lót” Ikes igéket túláltalánosítják : „robbanik” (saját megfigyelés) Igekötőket helytelenül mozgatnak Egyeztetési problémák: „adtak nekik a csontot” „ott voltak a kutya is” Morfofonológiai eltérések: „A szarvasok a tigriset kergetik.”
Tünetek nyelvi szintek szerint 3. szint
Gereben Ferencné dr. nyomon követéses vizsgálata (2005) Beszédfogyatékos tanulók korai, átmeneti szegregációja a későbbi integrációt segíti elő
„Nem az a fontos, hogy minek születik valaki, hanem az, hogy mivé nő fel.” (Johanne Kathleen)
Köszönet Vörösmarty Mihály Általános Iskola 2.b, 3.b, 4.b, 5.b osztályos tanulóinak
Köszönöm a figyelmet! tereznev@freemail.hu ildimarton@t-online.hu