A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szervezet, hálózat.
Advertisements

5. hét: Solow-modell Csortos Orsolya
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
A kontrolling alapjai:
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
2. előadás.
Készítette: Pápai Zsolt Lex Ákos Kiss Gábor Borbély Csaba
Konceptuális keret.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Műszaki haladás közgazdasági szempontból Meyer Dietmar március 3.
Projektmenedzsment Költségtervezés.
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
Szervezeti formák.
A vállalat szervezete.
Közigazgatási alapismeretek
Szervezet és kultúra az innováció szolgálatában
A szervezés mint menedzseri tevékenység
KÖZGAZDASÁGI SZERVEZETTIPOLÓGIA
SZERVEZET FORMÁLÓ TÉNYEZŐK ÁTALAKÍTÁS - divat vagy összhangteremtés?
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.
Szervezet Szervezet: személyek és csoportok valamilyen célra történő egyesítése, ahol mindenkinek meghatározott feladata és felelőssége van, mellyel hozzájárul.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Négy vállalkozási alaptípus
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Eltéréselemzés Beszámolási rendszer
A szervezetek elemzésekor felvetődő kérdések A szervezetek strukturális és funkcionális kérdései (a szervezetek felépítettségére vonatkozó kérdések). A.
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
A szervezeti centralizáció jelentősége
Divizionális (divíziós) szervezet
Szervezeti Formák Tradicionális Szervezeti Formák
Szervezeti formák 2. rész
Szervezeti formák 1. rész
R. S. Kaplan, R. Cooper Költség és hatás Készítette: Kele Katalin Május 15.
Vezetői Információs Rendszer felépítése
Kontrolling a kutatás-fejlesztésben
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Csoport, szervezet, hálózatok
SZERVEZETI FORMÁK A SZERVEZET ÉRTELMEZÉSE „mechanikai” paradigma
A szervezeti felépítés definíciója
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Szervezeti formák Dr. Fehér János feb..
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
Bauer András - Berács József:
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
ELEMI FOLYAMATSZAKASZOK VIZSGÁLATA Válóczy István.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Szervezeti struktúra és kultúra
A projekt szervezeti formái
A projekt szervezeti formái
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Gépészmérnöki kar BSc Levelező képzés szeptember-október
8. Előadás Szervezetek és szervezeti formák
Modern Szervezeti formák
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
Frank Róza: Szervezési alapok Szervezet és szervezés
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
Szervezeti alapismeretek 1. előadás
A konszern és a holding típusú szervezetek Olyan vállalati csoportosulás, amelynek tagjai jogilag önállóak, de közöttük horizontális vagy vertikális kapcsolat.
Az ISO/IEC szabvány követelményeihez kapcsolódó feladatok az önkormányzati, államigazgatási szerveknél Lábodi Csaba PhD jelölt Témavezető: Dr. Dimény.
Szervezeti alapformák
Négy vállalkozási alaptípus
A közigazgatás szervezete
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Előadás másolata:

A SZERVEZETI FORMÁK ALAPTÍPUSAI SZERVEZETI STRUKTÚRÁK ÉS FORMÁK

ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet A „családi” kisvállalkozások jellemző formája. Egyvonalas jellegű (a horizontális és a vertikális bővíthetőség mellett). Jól áttekinthető, „racionális”, alacsony költségigényű, bővíthető szervezeti forma.

ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet problémái Nem elég rugalmas az adaptációra. Nagy a felső szint/ek terhelése (a hiányzó funkcionális specializáció miatt). A kommunikáció csak egycsatornás jelleggel (a szolgálati úton) bonyolódhat (így nehézkes a horizontális (oldalirányú) koordináció).

ALAP SZERVEZETI FORMA I. A lineáris szervezet problémái

ALAP SZERVEZETI FORMA II ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet A munkamegosztás tekintetében a funkcionális szerkezeti felépítés a meghatározó. A hatáskörökre, a döntési jogkörökre a centralizáltság jellemző (a stratégiai és az operatív döntési jogköröknek a felső vezetéshez való telepítése). A termelési és a munkafolyamatok (viszonylag alacsony koordinációs költségek mellett) erőteljesen szabályozottak. A szervezetben a vertikalitás dominál (a szükségszerű horizontális, koordinációs igényekre törzskarok épülhetnek ki).

A „hagyományos” fogyasztási cikkeket gyártó cégeknél jellemző forma. ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet Stabil piaci (és tudományos-technikai) környezetben (nem túl széles termékskála mellett) hatékony és költségkímélő. Ilyen helyzetben a funkcionális specializáció a munkatermelékenység növekedését és az egységköltség csökkenését eredményezheti. A „hagyományos” fogyasztási cikkeket gyártó cégeknél jellemző forma.

ALAP SZERVEZETI FORMA II ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet problémái A vállalkozó szellemet és a kreativitást nem segíti túlságosan (lassú adaptációs képességű). A méret, a specializálódás, a diverzifikáció növekedése bonyolult differenciáltságot és a funkcionális, szakmai kapcsolatok mellett a függelmi (lineáris) viszonyok erősödését eredményezi. A változó környezeti feltételek esetén túlszabályozottság (a szervezeti információs kapcsolatok áttekinthetetlen rendszere) és emelkedő koordinációs ráfordítások, felesleges tartalékok jellemzőek a szervezetre. A szervezeti redundanciák mellett adaptációhiányos állapot alakulhat ki.

ALAP SZERVEZETI FORMA II ALAP SZERVEZETI FORMA II. A funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezet problémái

ALAP SZERVEZETI FORMÁK I, II. KÉRDÉSEK Miért praktikus a lineáris szervezeti forma? Miért nem elég adaptív a lineáris szervezeti forma? Milyen a szervezeti kommunikáció a lineáris szervezeti forma esetén? Vázolja fel a lineáris szervezeti forma ábráját! Miben különbözik a funkcionális és a lineáris-funkcionális szervezeti forma egymástól? Mutassa be, hogy milyen a munkamegosztás a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma esetén!

ALAP SZERVEZETI FORMÁK I, II. KÉRDÉSEK Vázolja fel a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma ábráját! Milyen környezeti feltételek mellett hatékony a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma? Milyen diszfunkcionális szervezeti változások következnek be a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti formánál változó környezeti körülmények hatására? Milyen hatással van a méret és a specializáció növekedése a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti formára? Milyen hatással van a kreativitásra a funkcionális (lineáris-funkcionális) szervezeti forma?