A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A komplex tehetségfejlesztési program moduljainak tartalma
Advertisements

Kis csoport szeptember
„Ezt egy életen át kell játszani”
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
Arany János Általános Iskola Kisújszállás, Kálvin u. 3.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...”
Anyanyelvi nevelés tematika
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
TAPASZTALATOK AZ ÓVODAI NEVELÉS GYAKORLATÁBAN
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Hogyan lehet értékes zenét tanítani a gyerekeknek a médián keresztül? Stachó László Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézet.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Látható hangok Esztétikai foglalkozások 3-8 éves gyermekek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Korai tehetségnevelés
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Békéscsabai Petőfi Utcai Általános Iskola
A NEVELÉS TERÜLETEI.
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az óvodai tevékenységterv
Ének-zene, énekes játék…, és amit egy ilyen helyzetben érdemes elmondani! Óvodával…, annak zenéjével foglalkozni nem mellékes kis kérdés…, országépítés!
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
Iskola előtti zenei nevelés
Tehetséggondozás 1962 óta ének-zene tagozat indításával.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc (2012!)
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
A tanárképzés filozófiája és gyakorlata. Hogyan készíti fel a tanárképzés a jelölteket a NAT nevelési feladataira?
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

„Hozzon a gyermeknek mindenki, amit tud: játékot, zenét, örömet...” II.   A kisgyermekkori zenei nevelés jelentősége és alapelvei Dr. Szarka Júlia 2009.09.15.

VIVA LA MUSICA…! Ez lehetne az alcíme is a mai előadásnak, amit igazolt-e a múltkori film a „módszer csődjéről”?

Személyiségfejlesztés zenével ?! “…az ének felszabadít, bátorít, gátlásokból, félénkségből kigyógyít. Koncentrál, testi-lelki diszpozíción javít, munkára kedvet csinál, alkalmasabbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat. Hogy egész embert mozgat, nemcsak egy-egy részét… Fejleszti a közösségi érzést Kifejleszti, csírájában minden emberben meglevő zeneérzéket, ezzel megadja a műveltség alapját, amivel eztán szebbé, gazdagabbá teszi egész életét.”

Akikról beszélni illik és kell! Kodály Zoltán Forrai Katalin M. Dietrich Helga, és – szerencsére – sokan mások

ÓNOAP (és NAT) zenével! Nagy Balázsné Szarka Júlia: Az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramjának „megzenésítése” in: BTF Tudományos Közleményei XVII. Trezor Kiadó Budapest, 1999.

Nem csak 6-12 sor a zene! Neveléstörténeti értékeink Kutatási hivatkozások a zenei transzfer-vizsgálatok eredményei „a magyar óvodai nevelésügy nemzetközileg elismert gyakorlata" zenei értelemben a "Kodály-módszer"-ként ismert világhírű zenepedagógia

A zenei fejlesztés ·     egész személyiségre gyakorolt hatása, a testi – értelmi – szociális fejlődésben végzett szerepe; ·     transzferhatás, vagyis a nem csak zenei képességeink (kommunikációs, anyanyelvi, matematikai, stb.) egyidejű fejlődése, kapcsolata más tevékenységi formákkal (játék, irodalmi, vizuális, környezeti, testnevelés, stb.); ·        a speciálisan zenei képességekre gyakorolt hatása, tehetséggondozás.  

Keressünk összefüggéseket, avagy kapcsolat a többi tevékenységgel! Játék Vers, mese Ének, zene, énekes játék Rajzolás, mintázás, kézimunka Mozgás A külső világ tevékeny megismerése Munka jellegű tevékenységek Tanulás

HÓP és zene! Hipp, hopp, haja hopp, merre van a ZENE, HÓP? in.: Ének-Zene-Nevelés. ELTE-TÓFK Tudományos Közleményei XXV. Trezor Kiadó, Bp.2004.

A kompetencia ismét: „…adott helyzetben megfelelő tudás, készségek és hozzáállás ötvözete”. (brüsszeli ajánlás) Kompetencia-alapú Művészet –alapú Tevékenység-alapú A kompetencia szó magyarázata! Elég riasztó, de próbáljuk ezt zeneileg végiggondolni

A nevelési (alap)elvekből! A pedagógus Alapelvek ismerete A zenei képesség-fejlesztés lehetőségei Önképzés – önfejlesztés (módszertani szabadsággal csak az élhet, aki megfelelő módszertani alapokkal rendelkezik; az pedagógus azt a módszert használja, amelyikkel a legjobb eredményt érheti el a gyermek fejlesztésében) A gyermek gyermek képességeinek egyéni és életkor-specifikus alakítása "gyermeki közösségben végezhető, sokszínű tevékenység,...különös tekintettel a mással nem helyettesíthető játékra"

Zenepedagógiai alapelvek! Kodály – Forrai által teremtett hagyományokra építeni a zenei nevelést! A pedagógus mintaadását hangsúlyozni! (MODELL!)

A zenei nevelés irányelvei: Legyen a zene mindenkié, mert olyan személyiségfejlesztő hatású, mely mással nem pótolható! Célunk kulturált, a zenét élvező, értő és művelő közönség nevelése! Az a bizonyos 9 hónap! A saját népzenei hagyományok: a jól megragadható kisformákból építkező, a nyelv és zene tökéletes egységét megvalósító játékdal- és népdalkincs után következhet dalanyag más népektől, művészi értékű komponált zene, valamint más kultúrák zenei anyaga!

A zenei elemeket aktív zenéléssel, az élő zenei gyakorlatban kell elsajátítani! Mindenkinek van egy állandóan kéznél lévő hangszere! A zenei írás–olvasás alapvető ismerete a kulturáltság, műveltség része! A kottaolvasási készségek alapszintű kialakításában célravezető a relatív szolmizáció alkalmazása!

Köszönöm a figyelmet! szjul@freemail.hu